Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto i Gmina jako Jednostka Samorządu Terytorialnego złożyło wniosek o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację operacji .
Załącznikiem wymagalnym do dokumentacji dotyczącej pozyskania środków finansowych jest interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług. Miasto i Gmina jako Wnioskodawca zaliczy koszty podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym będzie ubiegała się o ich dofinansowanie, musi jednak wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu.
Przedmiotem projektu jest: ...
Zadanie obejmuje wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wielobranżowej wraz z wszelkimi niezbędnymi uzgodnieniami i pozwoleniem na budowę przebudowy drogi gminnej nr w miejscowości Z. wraz z infrastrukturą techniczną, wykonanie robót budowlanych w systemie zaprojektuj i wybuduj oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Przedmiotem zadania będzie:
- zaprojektowanie - tj. opracowanie - zgodnie z przepisami - kompletnej dokumentacji projektowej dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: w zakresie wszystkich branż wraz z wymaganymi uzgodnieniami i pozwoleniami - uzyskanie w imieniu Zamawiającego pozwolenia na budowę lub decyzji ZRID;
- budowa - tj. wykonanie, na podstawie zatwierdzonej przez Zamawiającego dokumentacji projektowej dla ww. zadania inwestycyjnego, robót budowlanych związanych z przebudową drogi gminnej nr w miejscowości Z. wraz z infrastrukturą techniczną w zakresie umożliwiającym uzyskanie, zgodnie z przepisami prawa budowlanego, pozwolenia na użytkowanie obiektów/zgłoszenia zakończenia budowy oraz użytkowanie tych obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem;
- zapewnienie nadzoru autorskiego - tj. pełnienie nadzoru autorskiego przez projektantów dokumentacji projektowej przez cały czas trwania inwestycji.
Droga przebiega przez teren Gminy. Początek trasy zaczyna się na granicy obrębów miasta . gdzie styka się bezpośrednio z drogą powiatową nr . i jest jej kontynuacją. Przebudowywana droga posiada klasę L. Droga przebiega przez tereny o zabudowie jednorodzinnej i usługowej (zakład mechaniki i konserwacji pojazdów) oraz przez tereny rolnicze. Bezpośrednio do pasa drogowego km rob. - . przylega cmentarz komunalny, na którym znajduje się budynek kultu religijnego tj. dom przedpogrzebowy. Obok cmentarza zlokalizowany jest parking z trylinki.
Przed cmentarzem znajdują się dwa punkty handlowe.
Droga posiada przekrój trasowy, jednojezdniowy, jezdnię o nawierzchni bitumicznej w stanie złym, z licznymi spękaniami, rysami, łatami, wybojami i załamaniami,
- istniejąca nawierzchnia bitumiczna: szerokość zmienna od 4,00 m do 5,00 m,
- chodnik z kostki brukowej betonowej o szerokości 1,50 m,
- szerokość pasa drogowego zmienna od 8,00 m do 14,00 m.
Istniejąca nawierzchnia bitumiczna została wykonana na starej nawierzchni z kamienia polnego.
Wzdłuż drogi znajdują się rowy odparowujące i przepusty pod zjazdami. W ciągu drogi zlokalizowany jest również przepust poprzeczny &ø 60 oraz progi zwalniające. Droga posiada oznakowanie pionowe.
Wzdłuż drogi znajduje się napowietrzne i podziemne uzbrojenie techniczne tj. linia telekomunikacyjna, energetyczna, gazowa i wodociągowa. Część drogi gminnej jest oświetlona. Istniejące słupy energetyczne (10 szt.) posiadają oprawy oświetleniowe LED.
Stan projektowany.
Planuje się wykonanie przebudowy drogi poprzez podniesienie jej parametrów:
- szerokości jezdni, ścieżki pieszo-rowerowej, chodników i poboczy - normatywna,
- klasa techniczna L,
- obciążenie KR3,
- kategoria ruchu 100 kN/oś,
- okres eksploatacji 20 lat,
- prędkość projektowa - 50 km/h.
Na przedmiotowej drodze koncepcja zagospodarowania terenu przewiduje:
- roboty przygotowawcze i rozbiórkowe,
- korytowanie wraz z profilowaniem,
- wykonanie
nawierzchni jezdni:
- wykonanie nawierzchni bitumicznej z masy mineralno-asfaltowej - AC11S 50/70 gr. 4 cm - warstwa ścieralna,
- wykonanie nawierzchni bitumicznej; z masy mineralno-asfaltowej - AC16W 35/50 gr. 5 cm - warstwa wiążąca,
- wykonanie warstwy wyrównawczej z masy mineralno-asfaltowej - AC16W 35/50 średnio gr. 3 cm,
- wykonanie podbudowy z kruszywa z kruszywa łamanego ze skał litych C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 30 cm - podbudowa zasadnicza (na poszerzeniach i w miejscach gdzie brak jest podbudowy),
- warstwa mrozoochronna z piasku gr. 15 cm (na poszerzeniach i w miejscach gdzie brak jest podbudowy),
- wykonanie
stabilizacji gruntu cementem do Rm=2.5MPa gr. 15 cm - podbudowa
pomocnicza (na poszerzeniach i w miejscach gdzie brak jest
podbudowy),
- wykonanie nawierzchni
parkingów:
- nawierzchnia z płyt ażurowych MEBA gr. 10 cm i kostki brukowej betonowej gr. 8 cm,
- wykonanie podbudowy z kruszywa z kruszywa łamanego ze skał litych C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 30 cm - podbudowa zasadnicza,
- warstwa mrozoochronna z piasku gr. 15 cm,
- wykonanie stabilizacji gruntu
cementem do Rm=2.5MPa gr. 15 cm - podbudowa pomocnicza,
- wykonanie zjazdów:
- nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 5 cm,
- wykonanie podbudowy z kruszywa z kruszywa łamanego ze skał litych C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 30 cm - podbudowa zasadnicza,
- wykonanie stabilizacji gruntu cementem do Rm=2,5MPa gr.
15 cm - podbudowa pomocnicza,
- wykonanie ciągu
pieszo-rowerowego i chodnika:
- nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 6 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 5 cm,
- podbudowa z kruszywa niezwiązanego C90/3 gr. 10 cm,
-
stabilizacja gruntu cementem do Rm=2,50MPa gr. 10 cm,
- wykonanie utwardzonych poboczy:
- nawierzchnia z kostki brukowej betonowej gr. 8cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 5 cm,
- wykonanie podbudowy z kruszywa z kruszywa łamanego ze skał litych C90/3 stabilizowanego mechanicznie gr. 30 cm - podbudowa zasadnicza,
- warstwa mrozoochronna z piasku gr. 15 cm,
- wykonanie stabilizacji gruntu cementem do Rm=2,5MPa gr. 15 cm -
podbudowa pomocnicza,
- wykonanie poboczy żwirowych z kruszywa naturalnego z dodatkiem 50% łamanego ze skał litych gr. 10 cm,
- wykonanie wyniesionego przejścia dla pieszych z kostki brukowej betonowej gr. 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 5 cm, różnicę wysokości pomiędzy konstrukcją nawierzchni, a podsypką należy uzupełnić kruszywem, nawierzchnię z kostki należy zabezpieczyć opornikiem drogowym na połączeniu nawierzchni z kostki z nawierzchnią bitumiczną,
- wykonanie dwóch progów zwalniających z kostki brukowej betonowej gr. 8 cm na podsypce cementowo-piaskowej gr. 5 cm, różnicę wysokości pomiędzy konstrukcją nawierzchni, a podsypką należy uzupełnić kruszywem, nawierzchnię z kostki należy zabezpieczyć opornikiem drogowym na połączeniu nawierzchni z kostki z nawierzchnią bitumiczną,
- wykonanie sieci linii energetycznej oświetleniowej z oprawami LED,
- wykonanie przebudowy linii wodociągowej wraz z przestawieniem istniejących hydrantów,
- budowa kanalizacji deszczowej,
- wykonanie zieleńców poprzez humusowanie gr. 10 cm wraz z obsianiem trawą,
- wycinka kolidujących drzew,
- reprofilacja istniejących rowów,
- wykonanie robót wykończeniowych i porządkowych,
- montaż małej architektury (ławki, kosze, stojaki na rowery, tablice informacyjne),
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego (stała organizacja ruchu),
- inne prace niezbędne do wykonania przebudowy drogi wraz z infrastrukturą techniczną.
Miasto i Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizowaną inwestycją będą wystawione na Miasto i Gminę.
Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Miasto i Gmina realizując projekt będzie realizowała zadania własne nałożone na JST przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. Miasto i Gmina nie będzie mogła więc odzyskać w całości ani w części podatku VAT poniesionego na inwestycję zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2018 r., poz. 395, z późn. zm.) art. 86 ust. 1.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w wyżej opisanym zdarzeniu przyszłym dotyczącym przebudowy drogi gminnej nr w miejscowości Z. wraz z infrastrukturą techniczną Miasto i Gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją dotyczącą przebudowy drogi gminnej w całości lub w części zarówno w trakcie realizowania inwestycji jak i po jej zakończeniu?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 395, z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. W opisanym przypadku zakup towarów i usług, w ramach projektu mieści się w katalogu zadań własnych Gminy określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) realizując zadanie publiczne w tym zakresie Miasto i Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 395, z późn. zm.), Miasto i Gmina w związku z ww. inwestycją nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na inwestycję jak i po jej zakończeniu.
Miasto i Gmina ma zatem prawo do potraktowania tego podatku jako koszt kwalifikowalny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017, poz. 1686, z późn. zm.), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.
Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych z realizowaną inwestycją. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Na podstawie art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej