Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.194.2019.1.ASZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.05.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.194.2019.1.ASZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 marca 2019 r. (data wpływu 29 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT od następujących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. :
    • zakup 11 szt. autobusów zasilanych gazem ziemnym
    • zakup 2 szt. autobusów elektrycznych
    • budowę instalacji do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu
    • budowę systemu roweru publicznego
    • wyposażenie dróg/ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego
    • działania informacyjne i edukacyjne promujące wśród mieszkańców regionu niskoemisyjny transport publiczny (artykuły w prasie regionalnej)
    -jest prawidłowe,
  • odliczenia części podatku VAT od zakupów na budowę infrastruktury transportu publicznego i niezmotoryzowanego jest prawidłowe
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wykonaniem dokumentacji projektowej na budowę Centrum jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto planuje do dnia 30 kwietnia 2019 r. złożenie wniosku o dofinansowanie projektu pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna działanie 5.4 Strategie niskoemisyjne Poddziałanie 5.4.1 Strategie niskoemisyjne z wyłączeniem BOF.

Projekt obejmuje:

  1. Zakup 11 szt. autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG (autobusy z dostosowaniami pod względem jakości, komfortu podróżowania oraz inteligentnymi systemami transportowymi (ITS), w tym systemy dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP)),
  2. Zakup 2 szt. autobusów elektrycznych (autobusy z dostosowaniami pod względem jakości, komfortu podróżowania oraz inteligentnymi systemami transportowymi (ITS), w tym systemy dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP)),
  3. Budowę instalacji do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu (instalacja do dystrybucji energii elektrycznej na bazie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Zakład Budżetowy ładowarka dwustanowiskowa z magazynem energii);
  4. Budowę systemu roweru publicznego:
    • zakup 3 stacji dla wypożyczeń rowerów wraz z pełnym wyposażeniem umożliwiającym wyłonienie wykonanawcy usługi zarządzania systemem miejskiego roweru publicznego oraz z 7 rowerami na stację (razem 3 x 7 rowerów = 21 rowerów miejskich spełniających wymogi rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2015 r. poz. 305),
    • zakup 10 szt. rowerów elektrycznych, kompatybilnych ze stacjami rowerowymi wymienionymi wyżej,
  5. Wyposażenie dróg/ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego (zatoki, zjazdy) oraz infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo pasażerów (przystanki):
    1. wykonanie zatok autobusowych w ilości 2 szt. przesiadkowo-komunikacyjne,
    2. wykonanie zjazdu ul. S.,
    3. zakup 11 szt. wiat przystankowych wiaty zostaną ustawione przy ul. P. 2 szt., ul. S./A. 3 szt., ul. Sz. 2 szt., A. L./ul. K. 1 szt., Alei L./ul. S. C. 1 szt., Placu K. 2 szt.,
  6. Budowę infrastruktury transportu publicznego i niezmotoryzowanego takiej jak:
    1. centrum, którego operatorem będzie Miasto, swoim zakresem obejmuje:
    • węzeł przesiadkowy komunikacji autobusowej (stanowiska dla wsiadających i wysiadających, komunikacja autobusów i busów do stanowisk obsługi pasażerów, stanowiska postojowe dla autobusów, zadaszenie węzła przesiadkowego (Miasto będzie pobierało opłaty od przewoźników za parkowanie oraz zatrzymanie się na węźle przesiadkowym celem wejścia lub wyjścia pasażerów),
    • budynek dworca autobusowego (w budynku dworca autobusowego znajdują się:
    • 3 kasy biletowe o powierzchni ogółem 10,93 m2, które będą odpłatnie wynajmowane przewoźnikom w wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego;
    • pomieszczenia do obsługi dworca: poczekalnia, pomieszczenie dyspozytora ruchu, pomieszczenie administracyjne, pomieszczenie biurowe, pomieszczenie socjalne, pomieszczenie techniczne, pomieszczenie matki z dzieckiem, pomieszczenie gospodarcze, zaplecze (rozdzielnica elektryczna), wc damskie, męskie, niepełnosprawnych, personelu, przedsionek, przedsionek personelu, wiatrołap, komunikacja;
    • 1 pomieszczenie przeznaczone pod komercję (np. pod gastronomię) nie będzie ono wynajmowane, będzie wykorzystywane jako dodatkowa poczekalnia),
    • drogę wewnętrzną + miejsca postojowe dla samochodów osobowych,
    • drogę serwisową do obsługi parkingów dla pojazdów osobowych, autobusów i taxi,
    • przebudowę ul. D. (przebudowa celem spięcia wszystkich elementów
      przesiadkowego oraz dostosowanie celem zapewnienia bezpieczeństwa użytkowników ruchu zarówno zmotoryzowanych, niezmotoryzowanych jak i pieszych),
    • zatoki komunikacji miejskiej powiązane z węzłem przesiadkowym,
    • parkingi publiczne: dla samochodów osobowych z miejscami dla osób niepełnosprawnych, autobusów i taxi,
    • zjazd publiczny,
    • ciągi piesze,
    • stojaki na rowery,
    • małą architekturę,
    • zieleń,
  7. drogi rowerowe: ul. S. K. ścieżka rowerowa o dł. 440 m,
  • Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę Centrum ,
  • Działania informacyjne i edukacyjne promujące wśród mieszkańców regionu niskoemisyjny transport publiczny (artykuły w prasie regionalnej).

    Termin rzeczowej realizacji projektu: 26 maja 2017 r. 30 czerwca 2022 r.

    Finansowanie projektu: Środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 85% kosztów kwalifikowanych, wkład własny finansowany z budżetu Miasta 15% kosztów kwalifikowanych.

    Wśród wymienionych wyżej elementów projektu generującym sprzedaż opodatkowaną będzie Centrum, którego operatorem będzie Miasto, gdyż:

    • w budynku dworca będą zlokalizowane 3 kasy biletowe, które będą odpłatnie wynajmowane przewoźnikom w wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego,
    • na terenie węzła przesiadkowego komunikacji autobusowej, za parkowanie oraz zatrzymywanie się przewoźników celem wejścia lub wyjścia pasażerów, będą pobierane opłaty.

    Pozostałe elementy projektu powstałe w wyniku jego realizacji tj. zakup autobusów (komunikacja miejska będzie bezpłatna), instalacja do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu zakupionego w ramach projektu, rower publiczny, ścieżki rowerowe, zatoki, przystanki (wiaty przystankowe), centrum (drogi, parkingi, zatoki komunikacji miejskiej, zjazd publiczny, ciągi piesze, stojaki na rowery, mała architektura, zieleń, budynek dworca: wszystkie pomieszczenia z wyłączeniem 3 kas biletowych, w tym również pomieszczenie w dokumentacji projektowej przeznaczone pod komercję (np. gastronomię), gdyż nie będzie wynajmowanie, będzie wykorzystywane jako dodatkowa poczekalnia, nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, ich realizacja nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych. Miasto w przedmiotowym zakresie nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, w momencie ich ponoszenia nie mają i nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Wykonanie przedmiotowego zakresu nie będzie służyło działalności Miasta opodatkowanej podatkiem VAT. Miasto z ich tytułu nie będzie osiągało dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja zgodnie z powyższym w większej jej części należy do zakresu zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego Miasto przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

    Przedmiotowa interpretacja indywidualna jest niezbędna do podpisania umowy o dofinansowanie celem potwierdzenia, iż właściwie zaliczono podatek VAT do kosztów niekwalifikowalnych bądź kwalifikowalnych od których liczona jest kwota dofinansowania (85% kosztów kwalifikowalnych). W tym celu Miasto musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nie odzyskany w całości lub części zarówno podczas realizowania inwestycji ani po jej zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Miasto może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny opisanego projektu.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

    Czy Miasto ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Miasto ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki w ramach projektu.

    W części 6 projektu budowa infrastruktury transportu publicznego i niezmotoryzowanego będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu VAT, poprzez wynajem kas biletowych i udostępnianie miejsca na wjazdy autobusów przewoźników. W związku z powyższym od tej części wydatków Miasto będzie miało prawo odliczyć VAT, wyliczony na podstawie sumy struktury udziału powierzchni wynajmowanych kas do całej powierzchni budynku dworca oraz struktury udziału sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem w przypadku parkowania i zatrzymywania się przewoźników zewnętrznych.

    W pozostałych częściach projektu Miasto występuje jako organ władzy publicznej, wykonując zadania nałożone przepisami prawa, w zakresie np. dróg, ulic, organizacji ruchu drogowego czy ochrony środowiska. Stąd też, od pozostałych wydatków ponoszonych w projekcie Miasto nie będzie miało prawa odliczyć podatku VAT.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

    • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od następujących zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu:
      • zakup 11 szt. autobusów zasilanych gazem ziemnym
      • zakup 2 szt. autobusów elektrycznych
      • budowę instalacji do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu
      • budowę systemu roweru publicznego
      • wyposażenie dróg/ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego
      • działania informacyjne i edukacyjne promujące wśród mieszkańców regionu niskoemisyjny transport publiczny (artykuły w prasie regionalnej),
    • prawidłowe w zakresie odliczenia części podatku VAT od zakupów na budowę infrastruktury transportu publicznego i niezmotoryzowanego,
    • nieprawidłowe w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wykonaniem dokumentacji projektowej na budowę Centrum .

    Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

    Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

    Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

    Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

    Z powyższych unormowań wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

    W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

    W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy) oraz lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy).

    Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt pn. . Sprzedaż opodatkowaną generować będzie Centrum, którego operatorem będzie Miasto.

    Pozostałe elementy projektu powstałe w wyniku jego realizacji tj. zakup autobusów (komunikacja miejska będzie bezpłatna), instalacja do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu zakupionego w ramach projektu, rower publiczny, ścieżki rowerowe, zatoki, przystanki (wiaty przystankowe), przesiadkowe (drogi, parkingi, zatoki komunikacji miejskiej, zjazd publiczny, ciągi piesze, stojaki na rowery, mała architektura, zieleń, budynek dworca: wszystkie pomieszczenia z wyłączeniem 3 kas biletowych, w tym również pomieszczenie w dokumentacji projektowej przeznaczone pod komercję (np. gastronomię), gdyż nie będzie wynajmowanie, będzie wykorzystywane jako dodatkowa poczekalnia, nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej, ich realizacja nie stanowi czynności opodatkowanych wykonywanych przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych. Komunikacja będzie bezpłatna. Miasto w przedmiotowym zakresie nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, w momencie ich ponoszenia nie mają i nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. Wykonanie przedmiotowego zakresu nie będzie służyło działalności Miasta opodatkowanej podatkiem VAT. Miasto z ich tytułu nie będzie osiągało przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

    Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu (wymienione w punktach 1-5 opisu sprawy): autobusy, instalacje do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu, rower publiczny, ścieżki rowerowe, zatoki, zjazdy, przystanki (wiaty przystankowe), przesiadkowe (drogi, parkingi, zatoki komunikacji miejskiej, zjazd publiczny, ciągi piesze, stojaki na rowery, mała architektura, zieleń, budynek dworca (z wyłączeniem 3 kas biletowych), pomieszczenie, które ma być wykorzystywane jako dodatkowa poczekalnia nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

    W kontekście powyższego, Wnioskodawca działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności związanych z realizacją projektu w ww. zakresie, nie będzie występował jako podatnik podatku od towarów i usług.

    Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu w ww. zakresie nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania zadania, nie nabywa ich do działalności gospodarczej i tym samym nie działa w charakterze podatnika podatku VAT, zatem nie spełnia przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również wymienionej w punkcie 8 opisu sprawy kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu od zakupów dokonanych w zakresie działań informacyjnych i edukacyjnych promujących wśród mieszkańców regionu niskoemisyjny transport publiczny (artykuły w prasie regionalnej).

    Jak wynika z wniosku, wydatki związane z niskoemisyjnym transportem nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem działania informacyjne i edukacyjne promujące wśród mieszkańców regionów ten rodzaj transportu przez artykuły w prasie regionalnej należy zakwalifikować do tej samej kategorii sprzedaży.

    W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie objętym punktach 1-5 oraz w punkcie 8 opisu sprawy.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa braku prawa do odliczenia podatku VAT od następujących zakupów (wymienionych punktach 1-5 oraz w punkcie 8 opisu sprawy):

    • zakup 11 szt. autobusów zasilanych gazem ziemnym
    • zakup 2 szt. autobusów elektrycznych
    • budowę instalacji do dystrybucji nośników energii dla niskoemisyjnego transportu
    • budowę systemu roweru publicznego
    • wyposażenie dróg/ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego
    • działania informacyjne i edukacyjne promujące wśród mieszkańców regionu niskoemisyjny transport publiczny (artykuły w prasie regionalnej)

    -jest prawidłowe.

    Natomiast, jak wynika z wniosku, infrastruktura transportu publicznego i niezmotoryzowanego (punkt 6 opisu sprawy) będzie generowała m.in. sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

    Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

    W odniesieniu do zakupów związanych z budową infrastruktury transportu publicznego i niezmotoryzowanego, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim będzie on związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

    Konsekwentnie, Wnioskodawca ponosząc wydatki na wykonanie dokumentacji projektowej na budowę Centrum (punkt 7 opisu sprawy), która tak samo jak Centrum, będzie wykorzystywana zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów pozostających poza taką działalnością, będzie miał prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do wskazanych wyżej celów.

    Zatem w przypadku nabycia towarów i usług (wymienionych w punkcie 6 oraz w punkcie 7 opisu sprawy), wykorzystywanych do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, Gminie przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

    • odliczenia części podatku VAT od zakupów na budowę infrastruktury transportu publicznego i niezmotoryzowanego (wymienionych w punkcie 6 opisu sprawy) jest prawidłowe
    • braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z wykonaniem dokumentacji projektowej na budowę Centrum (wymienionych w punkcie 7 opisu sprawy) jest nieprawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. W szczególności w niniejszej interpretacji nie podlegał ocenie sposób wyliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu jak również kwestia opodatkowania lub wyłączenia z opodatkowania czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w Centrum. Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy Gmina dokonała prawidłowej kwalifikacji nabywanych towarów i usług do poszczególnych kategorii czynności.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej