Temat interpretacji
w zakresie braku prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2019 r. (data wpływu 4 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 kwietnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 17 maja 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.196.2019.1.AR.
We wniosku, uzupełnionym pismem z 22 maja 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina, realizując zadanie własne, określone w art. 7 ust. 1 pkt 1, 7 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 z późn. zm.) tj. w sprawie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach gospodarki nieruchomościami, jak również utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, będzie realizowała projekt pn. dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 w ramach OSI X. Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna; dla działania: 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych; dla poddziałania: 10.2.3. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych - OSI.
Przedmiotem projektu jest utworzenie w Ś. i R.:
- dwóch Centrów Usług Społecznych przy ul. P. i Pi.;
- 31 lokali socjalnych oraz 5 wspomaganych w budynkach przy ul. Pi., S., W., Ż., K.;
- 36 pojedynczych lokali socjalnych w innych budynkach;
- remont części wspólnych budynków, termomodernizacja i zagospodarowanie otoczenia.
Celem powyższych działań jest zapobiegnięcie segregacji przestrzennej mieszkańców w powiązaniu z procesem aktywizacji społeczno-zawodowej, mającym na celu usamodzielnienie ekonomiczne osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym w ramach projektów powiązanych z Europejskim Funduszem Społecznym. Projekt realizowany będzie w systemie zaprojektuj i buduj. Łączna wartość projektu to 16.082.815,80 zł brutto, natomiast okres rzeczowej realizacji inwestycji to IV kwartał 2018 IV kwartał 2020 r.
Wszystkie nieruchomości są własnością Gminy, a zarządzane są przez miejską jednostkę budżetową B. Mieszkania. Budynki objęte projektem pełnią funkcje mieszkalne i są częściowo zamieszkane, nie posiadają statusu lokalu socjalnego, chronionego czy wspomaganego. Część lokali to pustostany, które zostaną dostosowane do wymogów mieszkaniowych. Budynki zlokalizowane są w zwartej miejskiej zabudowie, w ciągu kamienic, wpisane są do gminnej ewidencji zabytków.
Gmina miasto na prawach powiatu jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług, zgodnie w przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2018 roku poz. 2174 z późn. zm.). Gmina od 1 stycznia 2017 r. prowadzi scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług obejmujące jednostki budżetowe Gminy, w tym m.in. B. Mieszkania.
W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:
Projekt pn. . skierowany jest do mieszkańców B., a jego celem będzie zaktywizowanie osób wykluczonych społecznie oraz zagrożonych ubóstwem. Centra Usług Społecznych, lokale socjalne oraz budynek, w którym będzie przeprowadzony remont części wspólnych, wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług tj. wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Na pytanie nr 3 zawarte w wezwaniu cyt. W przypadku wykorzystywania ww. centrów, lokali i budynku zarówno do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku), jak i czynności leżących poza działalnością gospodarczą, czy Gmina będzie w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego do konkretnych rodzajów działalności? Wnioskodawca wskazał: Nie dotyczy.
Na pytanie nr 4 zawarte w wezwaniu cyt. W sytuacji, gdy ww. centra, lokale i budynki będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, czy Gmina będzie w stanie przyporządkować kwoty podatku naliczonego związane bezpośrednio z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku? Wnioskodawca wskazał: Nie dotyczy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT wnioskodawcy nie przysługuje prawo do całkowitego ani częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług w ramach projektu, ponieważ lokale objęte projektem są lub będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług tj. wyłącznie na cele mieszkaniowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ochrony zdrowia, pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 5, 6 i 15 ww. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizować projekt pn. .. Projekt skierowany jest do mieszkańców B., a jego celem będzie zaktywizowanie osób wykluczonych społecznie oraz zagrożonych ubóstwem.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do całkowitego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego i powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jak wynika z treści uzupełnienia wniosku utworzone w ramach projektu Centra Usług Społecznych, lokale socjalne oraz budynek, w którym będzie przeprowadzony remont części wspólnych, termomodernizacja i zagospodarowanie otoczenia wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. Skoro dokonane nabycia towarów i usług nie będą służyły czynnością opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało pełne jak również częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z ww. projektem.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania zwolnienia od podatku do czynności wykonywanych przez Gminę w związku z utworzeniem ww. centrów, lokali socjalnych oraz z wyremontowaniem części wspólnych budynku, termomodernizacją i zagospodarowaniem otoczenia, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania i nie przedstawiono stanowiska.
Ponadto informuje się, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej