Zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% dla usługi dotyczącej utrzymania dróg leśnych. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.181.2019.2.KS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2019, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.181.2019.2.KS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki podatku w wysokości 8% dla usługi dotyczącej utrzymania dróg leśnych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2019 r. (data wpływu 17 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 7 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla usługi dotyczącej utrzymania dróg leśnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% dla usługi dotyczącej utrzymania dróg leśnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 7 czerwca 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zgodnie z ustawą o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 788) lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe zwane Lasami Państwowymi. W ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość. Nadzór nad Lasami Państwowymi sprawuje minister właściwy do spraw środowiska. W Lasach Państwowych prowadzi się trwale zrównoważoną gospodarkę leśną według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzania lasu według następujących zasad: powszechnej ochrony lasów, trwałości utrzymania lasów, ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów oraz powiększenia zasobów leśnych.

Wnioskodawca w ramach wypełniania wyżej wymienionych zasad, zleca wykonanie podmiotom zewnętrznym usługi leśne m.in. z zakresu pozyskania i zrywki drewna, hodowli lasu, ochrony lasu oraz utrzymania dróg leśnych.

W ustawie o lasach drogi stanowią grunt leśny związany z gospodarką leśną zajętą pod drogę (art. 3 pkt 2) oraz drogi leśne definiuje się jako drogi niebędące drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach publicznych (art. 6 ust. 1 pkt 8). W ramach utrzymania dróg leśnych wykonawca usługobiorca usług leśnych (wybrany zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych) wykonuje na drogach leśnych prace z zakresu utrzymania dróg leśnych, obejmujące m.in. udrożnienie urządzeń odwadniających, uzupełnianie ubytków w konstrukcji nawierzchni dróg leśnych, odprowadzanie stagnującej wody z nawierzchni drogi poprzez likwidację zawyżeń poboczy.

W 2018 r. Wnioskodawca przeprowadził przetarg nieograniczony zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na wykonanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa w 2019 roku. Wykonawca złożył ofertę wraz z wypełnionym kosztorysem ofertowym, określając przy każdej czynności dotyczącej usługi leśnej: kwotę netto, stawkę VAT oraz kwotę brutto. W ramach wykonania usługi leśnej dotyczącej utrzymania dróg leśnych, wykonawca zastosował stawkę VAT 8%.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że usługi związane z utrzymaniem i remontami dróg leśnych niedopuszczonych do ruchu publicznego, przeznaczonych na potrzeby gospodarki leśnej zostały zaklasyfikowane zgodnie z PKWiU: 02.40.10.09 Pozostałe usługi związane z leśnictwem oraz kodem stawki PKWiU: 02.02.10-00.90.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wymieniona usługa dotycząca utrzymania dróg leśnych na terenie Nadleśnictwa jest objęta prawidłową stawką podatku VAT, tj. 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, dla usług związanych z utrzymaniem i remontem dróg leśnych niedopuszczonych do ruchu publicznego, przeznaczonych na potrzeby gospodarki leśnej (zrywka, wywóz drewna) PKWiU 02.40.10.0 Pozostałe usługi związane z leśnictwem należy stosować stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania danej czynności istotne jest właściwe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania czynności, a dla prawidłowego ich opodatkowania niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do prawidłowego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usługi nabywanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował usługę będące przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania danej usługi do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU nabywanej przez Wnioskodawcę usługi) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Stosownie do art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy wskazać, że od dnia 1 stycznia 2011 r. dla potrzeb podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, art. 41 ust. 2 ustawy określa, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. 8%), w poz. 137 pod symbolem PKWiU ex 02.40.10 zostały wymienione Usługi związane z leśnictwem, z wyłączeniem: patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

W przypadku poz. 137 załącznika nr 3 do ustawy, użycie przez ustawodawcę w rubryce Symbol PKWiU 2008 przy wskazanym tam symbolu 02.40.10 znacznika ex oznacza, że obniżona 8% stawka podatku ma zastosowanie do usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 02.40.10 Usługi związane z leśnictwem z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3) oraz doradztwa w zakresie zarządzania lasami co objaśniono w rubryce Nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) poz. 137 załącznika nr 3 do ustawy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zleca podmiotom zewnętrznym usługi leśne m.in. z zakresu utrzymania dróg leśnych. W ramach utrzymania dróg leśnych wykonawca usługobiorca usług leśnych (wybrany w przetargu nieograniczonym) wykonuje na drogach leśnych prace z zakresu utrzymania dróg leśnych, obejmujące m.in. udrożnienie urządzeń odwadniających, uzupełnianie ubytków w konstrukcji nawierzchni dróg leśnych, odprowadzanie stagnującej wody z nawierzchni drogi poprzez likwidację zawyżeń poboczy.

Jak wskazał Wnioskodawca nabywana przez niego usługa związana z utrzymaniem i remontami dróg leśnych niedopuszczonych do ruchu publicznego, przeznaczonych na potrzeby gospodarki leśnej została zaklasyfikowana do PKWiU 02.40.10.09 Pozostałe usługi związane z leśnictwem.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dla wskazanej powyżej usługi nabywanej przez Wnioskodawcę, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 02.40.10.09 Pozostałe usługi związane z leśnictwem zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146aa pkt 2 ustawy w zw. z poz. 137 załącznika nr 3 do ustawy zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 8%.

Zatem przedmiotowa usługa dotycząca utrzymania dróg leśnych na terenie Nadleśnictwa jest objęta stawką podatku w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto podany przez Wnioskodawcę w odpowiedzi na wezwanie symbol PKD 02.40.10.9 tutejszy organ potraktował jako oczywistą pomyłkę z uwagi na stanowisko własne Wnioskodawcy oraz brak występowania takiego symbolu klasyfikacyjnego PKD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej