Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2019 r. (data wpływu 13 marca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2019 r. (data wpływu 2 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wg prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy obliczonych dla ZSR jednostki budżetowej Miasta jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 2 kwietnia 2019 r. wniosek został uzupełniony o stosowne pełnomocnictwo.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto X (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Działalność Miasta jest zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm. dalej: u.s.g) jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, instytucje kultury, spółki. Jednostkami budżetowymi Miasta są między innymi szkoły, w tym Zespół Szkół Rolniczych w Y (dalej: ZSR lub Szkoła). Ponadto jedną z jednostek budżetowych Miasta jest urząd miasta, tj. Urząd Miejski w Y (dalej: Urząd).
Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g, wójt (prezydent) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zarządów) wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym zarządzeniem Prezydenta Miasta X. Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g.
Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej. Zadania z zakresu nadzoru nad oświatowymi jednostkami organizacyjnymi realizuje Departament Edukacji, funkcjonujący w strukturze Urzędu. Inwestycje Miasta w infrastrukturę związaną z edukacją publiczną realizuje Departament Inwestycji, również funkcjonujący w strukturze Urzędu.
W ramach czynności wykonywanych przez Miasto (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:
- czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i w ramach tej działalności Miasto funkcjonuje, m.in. jako organ podatkowy czy organ administracyjny,
- czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.
W ramach prowadzonej działalności w zakresie edukacji publicznej Miasto m.in. powołuje i prowadzi szkoły zawodowe, będące jednostkami organizacyjnymi Miasta, w których zespół szkół publicznych w skład którego wchodzi: (). Szkoła proponuje kształcenie ustawiczne na kwalifikacyjnych kursach zawodowych w zawodach z obszaru rolniczego. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą prowadzony jest przez Kuratora Oświaty.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (), Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu zintegrowanego pn.: ().
Projekt zintegrowany tworzą dwa projekty.
Pierwszy z nich to projekt dotyczący działań nieinwestycyjnych, których koszt całkowity wyniesie 3.532.399,96 PLN w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego Budżetu Państwa wyniesie 3.355.777,08 PLN.
Wniosek o dofinansowanie ww. działań został złożony przez Zespół Szkół Rolniczych w Y.
Celem projektu jest podniesienie poziomu kształcenia zawodowego na terenie BOF przez wsparcie uczniów oraz nauczycieli Zespołu Szkół Rolniczych w Y w zakresie wzrostu ich kompetencji zawodowych, kompetencji kluczowych i uzupełnienie kwalifikacji w latach 2019-2022 oraz dostosowanie kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy w latach 2019-2022. Wszystkie zaplanowane w projekcie działania są odpowiedzią na szeroko zbadane potrzeby szkoły, uczniów, nauczycieli i otoczenia opisane w dokumencie zatwierdzonym przez organ prowadzący w planie rozwoju szkoły na lata 2016-2022. W projekcie zaplanowano: szkolenia, koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe, wyrównawcze, staże, kursy zawodowe, studia podyplomowe, programy stypendialne, szerokie działania oparte o współpracę z instytucjami otoczenia szkoły. Z powyżej opisanych działań przewidzianych w projekcie będą korzystali uczniowie i nauczyciele ZSR. Zakres rzeczowy niniejszego projektu zakłada dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego, regionalnego rynku pracy i wyposażenie absolwentów w kompetencje personalno-społeczne oczekiwane przez pracodawców.
Drugi projekt dotyczy realizacji działań inwestycyjnych, których całkowity koszt wyniesie ok. 11.307.415,63 PLN, w tym dofinansowanie 9.103.444,79 PLN z EFRR w ramach RPOWP, (). Wniosek o dofinansowanie ww. działań został złożony przez Miasto X.
Zakres rzeczowy projektu zakłada przebudowę istniejącego budynku warsztatów w zakresie:
- termomodernizacji budynku warsztatów, demontażu, wymiany i uzupełnienia urządzeń wyposażenia technologicznego we wszystkich pomieszczeniach dydaktycznych warsztatów,
- przebudowy stropodachu wraz z wymianą nadwyrężonych konstrukcji stalowych,
- przebudowy pomieszczeń w istniejącym budynku warsztatów, poprzez rozbiórkę i wykonanie nowych ścian działowych,
- przebudowy wyjść ewakuacyjnych, z budynku i z pomieszczeń, w zewnętrznej ścianie szczytowej,
- rozbiórki wszystkich rewizyjnych kanałów podpodłogowych w istniejących warsztatach,
- wymiany i przebudowy wszystkich instalacji wewnętrznych (w budynku istniejącego warsztatu tj. wewnętrznych instalacji elektrycznych (zasilającej, oświetleniowej) i teletechnicznych,
- wymiany zewnętrznej i wewnętrznej stolarki drzwiowej oraz części zewnętrznych okien na izolowane termicznie, bieżącej konserwacji tynków na wewnętrznych elewacjach, w pomieszczeniach budynku tj. uzupełnienie ubytków i naprawy po planowanych robotach instalacyjnych, wymiana i wykonanie nowych tynków cementowo-wapiennych, okładzin z płytek ceramicznych oraz wykonanie prac malarskich we wnętrzach budynku,
- budowy wraz z rozbiórką, zewnętrznych doziemnych instalacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, c.o. i c.w.u., energetycznych i teletechnicznych wg projektu zagospodarowania terenu,
- zakres projektu przewiduje także działania promocyjne polegające na: zakupie i umieszczeniu na terenie ZSR objętym projektem tablicy informacyjnej mówiącej o współfinansowaniu projektu ze środków unijnych; na zakończenie realizacji projektu zamieszczeniu tablicy pamiątkowej informującej o wspófinansowaniu projektu ze środków unijnych.
Rozbudowa istniejącego budynku warsztatów w Zespole Szkół Rolniczych w Y obejmuje:
- nadbudowę o jedną kondygnację, przebudowywanego budynku warsztatów,
- dobudowę nowego budynku do istniejących warsztatów.
W wyniku rozbudowy i przebudowy zostaną utworzone 4 hale przeznaczone do zajęć praktycznych oraz myjnia w tym:
- Hala diagnostyczna pojazdów z kanałem samochodowym, hamownią rolkową,
- Hala naprawy pojazdów z dwoma podnośnikami podłogowymi,
- Hala naprawy maszyn,
- Hala diagnostyki urządzeń do ochrony roślin.
Rzeczowy zakres projektu obejmuje również zakup niezbędnych maszyn i urządzeń, który będzie stanowił wyposażenie poniższych pomieszczeń:
- Hali diagnostyki pojazdów usytuowanej na parterze (m.in. przyrządy do pomiaru geometrii kół) zamontowane na stałe,
- Hali napraw pojazdów położonej na parterze (m.in. podnośnik hydrauliczny podłogowy) zamontowany na stałe, ciągnik rolniczy,
- Hali napraw maszyn znajdującej się na parterze (m.in. rozsiewacz do siewu precyzyjnego),
- Sali dydaktycznej usytuowanej na parterze (m.in. ławki, krzesła),
- Sali egzaminacyjnej położonej na parterze (m.in. komputery, projektor),
- Spawalni znajdującej się na parterze (m.in. ekran, stół spawalniczy),
- Kuźni usytuowanej na parterze (m.in. palenisko, okap na palenisko),
- Obróbki mechanicznej położonej na parterze (m.in. wiertarka słupowa, tokarka uniwersalna),
- Hali diagnostyki urządzeń do ochrony roślin znajdującej się na parterze (m.in. opryskiwacz połowy do precyzyjnych zabiegów, urządzenie do kalibracji opryskiwaczy),
- Pracowni agrotroniki usytuowanej na piętrze I (m.in. zestawy komputerowe z oprogramowaniem),
- Pracowni laboratorium weterynarii położonej na piętrze I (m.in. stanowisko wyspowe) zamontowane na stałe,
- Pracowni weterynarii znajdującej się na piętrze I (m.in. analizator biochemiczny, analizator do badania moczu)
- Pracowni pojazdów usytuowanej na piętrze I (zestaw komputerowy, drukarko-kopiarkę laserową).
Nakłady na infrastrukturę, będącą produktem projektu, zostaną bezpłatnie przekazane przez Miasto dowodami PT na rzecz jednostki budżetowej ZSR sprawującej trwały zarząd nad nieruchomością.
Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., z późn. zm.), Miasto X od dnia 1 stycznia 2017 r. wprowadziło centralizację rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi. Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystujących zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 2 ust. 5 w przypadku, o których mowa w przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku obliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym sposobem określenia proporcji (prepoporcji). Sposób określenia proporcji (prepoporcji) powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego zakupów.
Zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 90 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych VAT oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, podatnik zobowiązany jest odliczyć podatek VAT naliczony poprzez zastosowanie współczynnika proporcji obliczonego na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Jednostka budżetowa jaką jest ZSR obliczyła prewspółczynnik proporcji zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193) oraz współczynnik zgodnie z przepisami zawartymi w art. 90 ustawy o podatku VAT. Dla ZSR współczynnik struktury sprzedaży wynosi 60% jest to stosunek sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej wyrażony w procentach, a prewspółczynnik na 2018 r. wynosi 10% jest to stosunek sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej do sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT również wyrażony w procentach.
Działalność prowadzona przez ZSR w rozbudowanych i zmodernizowanych warsztatach nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na świadczenie wyłącznie usług edukacyjnych wynikających z realizacji zadań statutowych ZSR. Co więcej wyposażenie budynku warsztatów w maszyny i urządzenia nie wymagające montażu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na świadczenie tylko i wyłącznie usług edukacyjnych na potrzeby uczniów ZSR.
Szkoła prowadzi działalność gospodarczą w pomieszczeniach, które nie obejmują warsztatów. Polega ona na prowadzeniu działalności zwolnionej od podatku VAT tj.
- sprzedaży obiadów własnym uczniom zwolnienie przedmiotowe art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT;
- usług noclegowych dla własnych uczniów;
- usług edukacyjnych art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy o VAT i działalności opodatkowanej podatkiem VAT;
- najmie hali sportowej, garaży, powierzchni reklamowych stawka VAT 23%;
- sprzedaży obiadów klientom zewnętrznym stawka VAT 8%;
- sprzedaży sadzonek, chryzantem, zwierząt gospodarskich stawka VAT 8%;
- sprzedaży ryb, zbóż stawka VAT 5%.
W salach warsztatowych nie jest planowane prowadzenie działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że efekty projektu działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych realizowanych w ramach przedmiotowego projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność statutowa szkoły). Efekty realizacji projektu działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, t.j. z późn. zm.). Efekty realizacji projektu działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, t.j. z późn. zm.). Co więcej, ponieważ efekty realizacji projektu działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych nie będzie zachodziła potrzeba przyporządkowania wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Faktury dotyczące działań nieinwestycyjnych będą wystawiane w następujący sposób:
Nabywca: A
Odbiorca: B.
Faktury dotyczące działań inwestycyjnych będą wystawiane w następujący sposób:
Nabywca: C
Odbiorca: D.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku VAT wg prewspółczynnika i współczynnika obliczonego dla ZSR jednostki budżetowej Miasta, z faktur wystawianych za nabycie usług i towarów, związanych z realizacją zadań inwestycyjnych i zadań nieinwestycyjnych w ramach ww. projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przytoczonym stanem faktycznym działalność prowadzona przez ZSR w rozbudowanych i zmodernizowanych warsztatach nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na świadczenie wyłącznie usług edukacyjnych, które wynikają z realizacji zadań statutowych. W przedmiotowym obiekcie nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Jednostka nie będzie uzyskiwała dochodów opodatkowanych VAT z działalności prowadzonej w budynku warsztatów szkoły. W związku z tym Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia VAT z faktur wystawianych na Zespół Szkół Rolniczych w Y za zakup materiałów i usług przeznaczanych na potrzeby Zespołu Szkół Rolniczych w Y. Mimo, tego że ZSR prowadzi działalność gospodarczą poza pomieszczeniami warsztatów, jednostka nie będzie miała prawa do odliczenia VAT z faktur wystawianych na Miasto X. W przypadku działań dotyczących promocji projektu polegających na zakupie i umieszczeniu na terenie ZSR objętych projektem tablicy informacyjnej i pamiątkowej, mówiących o współfinansowaniu projektu ze środków unijnych Miasto nie ma prawa do doliczenia podatku VAT. W związku z realizacją przez ZSR działań nie inwestycyjnych w ramach projektu ZSR nie będzie osiągało dochodów podlegających opodatkowaniu. Uczniowie i nauczyciele będą korzystali nieodpłatnie z działań realizowanych w ramach projektu. Dlatego też w odniesieniu do realizacji działań nieinwestycyjnych projektu ZSR nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
- zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
- obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
- średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
- średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
- roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
- średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).
Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Odnośnie sposobu określenia proporcji należy wskazać, że na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podmiotów (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej: rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej sposobem określenia proporcji oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Towarzyszą one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego, takie jak np. gminy, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Miasto X jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Miasta zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, instytucje kultury, spółki. Jednostkami budżetowymi Miasta są między innymi szkoły, w tym Zespół Szkół Rolniczych w Y (dalej: ZSR lub Szkoła). Ponadto jedną z jednostek budżetowych Miasta jest urząd miasta, tj. Urząd Miejski w Y (dalej: Urząd). Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu edukacji publicznej. Zadania z zakresu nadzoru nad oświatowymi jednostkami organizacyjnymi realizuje Departament Edukacji, funkcjonujący w strukturze Urzędu. Inwestycje Miasta w infrastrukturę związaną z edukacją publiczną realizuje Departament Inwestycji, również funkcjonujący w strukturze Urzędu. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, (), Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie realizacji projektu zintegrowanego pn.: (). Projekt zintegrowany tworzą dwa projekty.
Pierwszy z nich to projekt dotyczący działań nieinwestycyjnych, których koszt całkowity wyniesie 3.532.399,96 PLN, w tym dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego Budżetu Państwa wyniesie 3.355.777,08 PLN. Wniosek o dofinansowanie ww. działań został złożony przez Zespół Szkół Rolniczych w Y. Celem projektu jest podniesienie poziomu kształcenia zawodowego na terenie BOF przez wsparcie uczniów oraz nauczycieli Zespołu Szkół Rolniczych w Y w zakresie wzrostu ich kompetencji zawodowych, kompetencji kluczowych i uzupełnienie kwalifikacji w latach 2019-2022 oraz dostosowanie kształcenia do potrzeb regionalnego rynku pracy w latach 2019-2022. Wszystkie zaplanowane w projekcie działania są odpowiedzią na szeroko zbadane potrzeby szkoły, uczniów, nauczycieli i otoczenia opisane w dokumencie zatwierdzonym przez organ prowadzący w planie rozwoju szkoły na lata 2016-2022. W projekcie zaplanowano: szkolenia, koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe, wyrównawcze, staże, kursy zawodowe, studia podyplomowe, programy stypendialne, szerokie działania oparte o współpracę z instytucjami otoczenia szkoły. Z powyżej opisanych działań przewidzianych w projekcie będą korzystali uczniowie i nauczyciele ZSR. Zakres rzeczowy niniejszego projektu zakłada dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb lokalnego, regionalnego rynku pracy i wyposażenie absolwentów w kompetencje personalno-społeczne oczekiwane przez pracodawców.
Drugi projekt dotyczy realizacji działań inwestycyjnych, których całkowity koszt wyniesie ok. 11.307.415,63 PLN, w tym dofinansowanie 9.103.444,79 PLN z EFRR w ramach RPOWP, (). Wniosek o dofinansowanie ww. działań został złożony przez Miasto X.
Zakres rzeczowy projektu zakłada przebudowę istniejącego budynku warsztatów w zakresie:
- termomodernizacji budynku warsztatów, demontażu, wymiany i uzupełnienia urządzeń wyposażenia technologicznego we wszystkich pomieszczeniach dydaktycznych warsztatów,
- przebudowy stropodachu wraz z wymianą nadwyrężonych konstrukcji stalowych,
- przebudowy pomieszczeń w istniejącym budynku warsztatów, poprzez rozbiórkę i wykonanie nowych ścian działowych,
- przebudowy wyjść ewakuacyjnych, z budynku i z pomieszczeń, w zewnętrznej ścianie szczytowej,
- rozbiórki wszystkich rewizyjnych kanałów podpodłogowych w istniejących warsztatach,
- wymiany i przebudowy wszystkich instalacji wewnętrznych (w budynku istniejącego warsztatu tj. wewnętrznych instalacji elektrycznych (zasilającej, oświetleniowej) i teletechnicznych,
- wymiany zewnętrznej i wewnętrznej stolarki drzwiowej oraz części zewnętrznych okien na izolowane termicznie, bieżącej konserwacja tynków na wewnętrznych elewacjach, w pomieszczeniach budynku tj. uzupełnienie ubytków i naprawy po planowanych robotach instalacyjnych, wymiana i wykonanie nowych tynków cementowo-wapiennych, okładzin z płytek ceramicznych oraz wykonanie prac malarskich we wnętrzach budynku,
- budowy wraz z rozbiórką, zewnętrznych doziemnych instalacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, c.o. i c.w.u., energetycznych i teletechnicznych wg projektu zagospodarowania terenu,
- zakres projektu przewiduje także działania promocyjne polegające na: zakupie i umieszczeniu na terenie ZSR objętym projektem tablicy informacyjnej mówiącej o współfinansowaniu projektu ze środków unijnych; na zakończenie realizacji projektu zamieszczeniu tablicy pamiątkowej informującej o wspófinansowaniu projektu ze środków unijnych.
Nakłady na infrastrukturę, będącą produktem projektu, zostaną bezpłatnie przekazane przez Miasto dowodami PT na rzecz jednostki budżetowej ZSR sprawującej trwały zarząd nad nieruchomością.
Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu, Miasto X od dnia 1 stycznia 2017 r. wprowadziło centralizację rozliczeń VAT ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi. Jednostka budżetowa jaką jest ZSR obliczyła prewspółczynnik proporcji zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników oraz współczynnik zgodnie z przepisami zawartymi w art. 90 ustawy o podatku VAT. Dla ZSR współczynnik struktury sprzedaży wynosi 60% jest to stosunek sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej wyrażony w procentach, a prewspółczynnik na 2018 wynosi 10% jest to stosunek sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej do sprzedaży opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT również wyrażony w procentach.
Działalność prowadzona przez ZSR w rozbudowanych i zmodernizowanych warsztatach nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na świadczenie wyłącznie usług edukacyjnych wynikających z realizacji zadań statutowych ZSR. Co więcej wyposażenie budynku warsztatów w maszyny i urządzenia nie wymagające montażu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na świadczenie tylko i wyłącznie usług edukacyjnych na potrzeby uczniów ZSR.
Szkoła prowadzi działalność gospodarczą w pomieszczeniach, które nie obejmują warsztatów. Polega ona na prowadzeniu działalności zwolnionej od podatku VAT oraz opodatkowanej podatkiem VAT, tj.
- sprzedaży obiadów własnym uczniom zwolnienie przedmiotowe art. 43 ust. 1 pkt 24 Ustawy o VAT;
- usług noclegowych dla własnych uczniów;
- usług edukacyjnych art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy o VAT i działalności opodatkowanej podatkiem VAT;
- najmie hali sportowej, garaży, powierzchni reklamowych stawka VAT 23%;
- sprzedaży obiadów klientom zewnętrznym stawka VAT 8%;
- sprzedaży sadzonek, chryzantem, zwierząt gospodarskich stawka VAT 8%;
- sprzedaży ryb, zbóż stawka VAT 5%.
W salach warsztatowych nie jest planowane prowadzenie działalności gospodarczej. Podkreślić należy, że efekty projektu działań nie inwestycyjnych i inwestycyjnych realizowanych w ramach przedmiotowego projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność statutowa szkoły). Efekty realizacji projektu działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Efekty realizacji projektu działań nie inwestycyjnych i inwestycyjnych będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Co więcej, ponieważ efekty realizacji projektu działań nie inwestycyjnych i inwestycyjnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych nie będzie zachodziła potrzeba przyporządkowania wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wg prewspółczynnika i współczynnika obliczonego dla ZSR jednostki budżetowej Miasta, z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją zadań inwestycyjnych i zadań nieinwestycyjnych w ramach ww. projektu.
Odnosząc się do powyższego należy jeszcze raz podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Ponadto, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT), z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak również do celów innych działalność gospodarza, gdy brak jest możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej, należy w odniesieniu do tych wydatków zastosować proporcję, w której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
W przedmiotowej sprawie jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu pn.: (), tj. działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych realizowanych w ramach tego projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (działalność statutowa szkoły). Ponadto Zainteresowany wskazał, że efekty realizacji projektu działań nieinwestycyjnych i inwestycyjnych nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Co więcej, ponieważ efekty realizacji projektu działań nie inwestycyjnych i inwestycyjnych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych nie będzie zachodziła potrzeba przyporządkowania wydatków do czynności opodatkowanych i zwolnionych.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że skoro wydatki na zadania nieinwestycyjne i inwestycyjne składające się na ww. projekt, wykorzystywane będą wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. działalności statutowej edukacyjnej Szkoły) to Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Nie zostanie bowiem spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji zadań nie inwestycyjnych i zadań inwestycyjnych dotyczących projektu pn.: (), wg przepisów art. 86 ust. 2a-2h ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz współczynnika proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Tut. organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja straci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej