Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2019 r. (data wpływu 21 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 21 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie pytania.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
X świadczy usługi, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku od towarów i usług dla usług świadczonych w zakresie ochrony zdrowia.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca informuje, że w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe oraz nie ma kontroli podatkowej w tym zakresie.
Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług zwolnionych (usługi medyczne) oraz sprzedaż usług opodatkowanych, do których należą: ksero dokumentacji medycznej, najem pomieszczeń, refakturowanie z tytułu mediów (woda, ścieki, gaz, energia elektryczna). Przychody z działalności opodatkowanej stanowią jedynie 0,45% przychodów ze sprzedaży, od których Wnioskodawca odlicza naliczony podatek VAT.
Faktury dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu odnoszą się do świadczonych usług medycznych, które podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym działalność leczniczą. Podmiot funkcjonuje od 22 listopada 2013 r. prowadząc działalność na terenie Województwa, ze szczególnym uwzględnieniem Powiatu. Celem funkcjonowania jest udzielanie kompleksowych świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, przywracaniu, poprawie oraz promocji zdrowia w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki lekarskiej.
Wnioskodawca realizuje projekt, którego celem jest zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w działalności Wnioskodawcy poprzez prowadzenie działań nakierowanych na zwiększenie zakresu informacji i zasobów sektora publicznego udostępnianych w postaci cyfrowej, rozwój elektronicznych usług publicznych w zakresie poprawy funkcjonalności, integracja oraz zwiększenie stopnia dostępności dla pacjentów oraz wzmocnienie stopnia cyfryzacji Wnioskodawcy.
Projekt, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach regionalnego programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
W ramach projektu Wnioskodawca planuje informatyzację obejmującą w szczególności wdrożenie i upowszechnienie usług świadczonych drogą elektroniczną (e-usług). Realizacja projektu umożliwi zwiększenie poziomu funkcjonowania Wnioskodawcy poprzez m.in. poprawę jakości i dostępności do świadczeń oraz usprawnienie komunikacji z pacjentem. Skutkiem projektu jest wzrost innowacyjności regionu, potencjału instytucji publicznych, cyfryzacji oraz umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informatycznych.
Realizację celu głównego odzwierciedli osiągnięcie określonych wartości przyjętych wskaźników:
- L. pobrań/uruchomień aplikacji 1.000 szt.,
- L. załatwionych spraw 600 szt./rok,
- L. usług udostępnionych online o st. dojrzałości co najmniej 4-transakcja 7 szt.,
- przestrzeń 20 Tb.,
- L. uruchomionych systemów 3 szt.,
- L. podmiotów udostępniających 1 szt.,
- L. udostępnionych usług 2 szt.,
- L. publ. udost. on-line usług o st. dojrzałości 3-stronna 1 szt.
W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania:
- infrastruktura sieciowa (urządzenia dostępowe Wi-Fi 30 ()).
- infrastruktura serwerowa (modernizacja pomieszczeń serwerowni ()).
- infrastruktura kliencka (skanery do skanowania dokumentacji papierowej ().
- oprogramowanie umożliwiające tworzenie EDM (wdrożenie systemu teleinformatycznego umożliwiającego elektroniczną obsługę podmiotu ()).
- działania informacyjno-promocyjne (tablica informacyjna/pamiątkowa, naklejki, informacje medialne dotyczące projektu).
Grupy docelowe projektu obejmują:
- pacjentów,
- kadrę administracyjną i medyczną,
- kadrę zarządzającą,
- radę nadzorczą,
- Powiat (rada powiatu i starosta),
- mieszkańców Powiatu,
- podmioty tworzące system ochrony zdrowia.
Docelowy katalog świadczeń oferowanych online ma swym zakresem obejmować:
- e-rejestrację z powiadomieniami,
- e-szkolenia,
- e-profilaktykę,
- e-diagnostykę,
- e-przychodnię,
- e-konsultacje,
- e-wyniki.
Funkcjonowanie systemu ma umożliwić załatwienie sprawy w całości drogą elektroniczną. Wdrożenie systemu umożliwi natychmiastową wymianę informacji z placówkami służby zdrowia, w których kontynuowane jest leczenie pacjentów, co wyeliminuje potrzebę powtórnego przeprowadzenia badań, a tym samym poprawi jakość obsługi medycznej.
W uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 lutego 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem świadczącym usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. Zakres usług opodatkowanych dotyczy wyłącznie 0,45% przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży, obejmuje swoim zakresem takie usługi jak: wykonywanie kserokopii dokumentacji medycznej, wynajem pomieszczeń, refakturowanie mediów (woda, ścieki, gaz, energia elektryczna). Natomiast w pozostałym zakresie sprzedaż obejmuje usługi medyczne podlegające ww. zwolnieniu. Podkreślono również, że zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu dotyczą wyłącznie świadczenia usług medycznych.
W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca wyraził swoje stanowisko w sprawie wskazując, że sprzęt oraz oprogramowanie (umożliwiające tworzenie dokumentacji medycznej) nabyte w ramach projektu nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, ale wyłącznie do czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług (tworzeniu dokumentacji medycznej).
Usługi i towary zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 19 lutego 2019 r.).
Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach realizacji projektu, jeżeli nabyte towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że sprzęt nabyty w ramach projektu nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych, a wyłącznie do czynności podlegających zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. (działalność lecznicza), w odniesieniu do dokonanych zakupów nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Uzyskanie interpretacji indywidualnej jest konieczne ze względu na zaliczenie podatku VAT wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu do wydatków kwalifikowalnych.
Zgodnie z treścią przepisu art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 10 oraz art. 124. Przepis ten wskazuje podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług; dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub usługi.
Zgodnie z treścią art. 87 ust. 1 u.p.t.u. w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady tego zwrotu uregulowane zostały w art. 86 ust. 2-6 u.p.t.u. Z powyższego wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy dojdzie do kumulatywnego spełnienia dwóch warunków: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został odliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotny jest więc związek poczynionych zakupów z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.
Jeżeli zatem zakupione towary i usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych oraz niepodlegających podatkowi VAT po stronie Wnioskodawcy brak jest i nie będzie możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupem tych towarów i usług.
Zauważyć należy, że zawarty w treści art. 86 ust. 1 u.p.t.u. warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku dokonywanego zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, że okoliczności towarzyszące nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu prowadzonej działalności, wskazują, że zakupy te dokonane zostały w celu ich wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.
Podkreślenia wymaga okoliczność przyznania podatnikowi przez ustawodawcę prawa do odliczenia, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych wskazanych w art. 86 ust. 1 u.p.t.u. jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 u.p.t.u.
Na podstawie art. 88 ust. 4 u.p.t.u. obniżenia kwoty różnicy podatku nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Z prawa do odliczenia mogą zatem skorzystać wyłącznie podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ograniczenia wynikające z przytoczonego przepisu art. 88 u.p.t.u. wskazują, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy dana transakcja nie podlega opodatkowaniu albo podlega zwolnieniu od podatku. Innym ograniczeniem jest wskazana wyżej konieczność, aby podatnik był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Jak wspomniano wyżej, dla skorzystania z prawa do odliczenia konieczne jest zatem, aby podatnik spełniał przesłanki umożliwiającego dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak już wskazano, Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny realizujący projekt. Projekt spowoduje poprawę jakości i dostępności usług medycznych, a wydatki na jego realizację będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Wnioskodawcę przez dostawców towarów i usług. Zakupione towary i usługi będą w całości wykorzystywane do świadczenia usług medycznych, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.
Zwolnienie to obejmuje swym zakresem usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu. ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zatem zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, wobec tego, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych przepisem art. 86 ust. 1 u.p.t.u. jest uwarunkowane wykorzystywaniem nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, warunki przewidziane do zastosowania nie zostaną spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał ww. do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a wyłącznie do działalności podlegającej zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
W konsekwencji powyższego, pomimo okoliczności, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu.
Podkreślić również należy okoliczność, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości skorzystania ze zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest warunkami, które podatnik ubiegający się o zwrot na podstawie tych przepisów powinien spełnić. Jednym z warunków jest pochodzenia środków ze źródeł wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, a zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku od towarów i usług na podstawie przepisów rozdziału 4 tego Rozporządzenia.
Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w licznych dotychczas wydanych interpretacjach indywidualnych. Pomimo faktu, iż dotyczą konkretnego Wnioskodawcy oraz określonego w nich stanu faktycznego zasadnym jest skorzystanie z nich w celu odniesienia się do zastosowania wykładni przepisów mających zastosowanie na podstawie opisanego we wniosku analogicznego stanu faktycznego, np.:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 listopada 2018 r., znak: 0112-KDIL4.4012.620.2018.1.AR,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 grudnia 2018 r., znak: 0112-KDIL1-2.4012.719.2018.1.DC,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 07 grudnia 2018 r., znak: 0112-KDIL2-2.4012.601.2018.1.MŁ,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 03 grudnia 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.285.2018.1.PJ,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 03 grudnia 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.293.2018.1.MK,
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 03 grudnia 2018 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.285.2018.1.PJ.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt, którego celem jest zwiększenie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w działalności Wnioskodawcy poprzez prowadzenie działań nakierowanych na zwiększenie zakresu informacji i zasobów sektora publicznego udostępnianych w postaci cyfrowej, rozwój elektronicznych usług publicznych w zakresie poprawy funkcjonalności, integracja oraz zwiększenie stopnia dostępności dla pacjentów oraz wzmocnienie stopnia cyfryzacji Wnioskodawcy. Projekt, jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach regionalnego programu operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W ramach projektu Wnioskodawca planuje informatyzację obejmującą w szczególności wdrożenie i upowszechnienie usług świadczonych drogą elektroniczną (e-usług). Realizacja projektu umożliwi zwiększenie poziomu funkcjonowania Wnioskodawcy poprzez m.in. poprawę jakości i dostępności do świadczeń oraz usprawnienie komunikacji z pacjentem. Skutkiem projektu jest wzrost innowacyjności regionu, potencjału instytucji publicznych, cyfryzacji oraz umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informatycznych. Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem świadczącym usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u. Zakres usług opodatkowanych dotyczy wyłącznie 0,45% przychodów uzyskiwanych z tytułu sprzedaży, obejmuje swoim zakresem takie usługi jak: wykonywanie kserokopii dokumentacji medycznej, wynajem pomieszczeń, refakturowanie mediów (woda, ścieki, gaz, energia elektryczna). Natomiast w pozostałym zakresie sprzedaż obejmuje usługi medyczne podlegające ww. zwolnieniu. Podkreślono również, że zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu dotyczą wyłącznie świadczenia usług medycznych. W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca wyraził swoje stanowisko w sprawie wskazując, że sprzęt oraz oprogramowanie (umożliwiające tworzenie dokumentacji medycznej) nabyte w ramach projektu nie będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, ale wyłącznie do czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług (tworzeniu dokumentacji medycznej). Usługi i towary zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż jak oświadczył Zainteresowany usługi i towary zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu towary i usługi nie są wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej