Temat interpretacji
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku na-liczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach projek-tu Rozwój e-usług na terenie Gminy
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2019 r. (data wpływu 3 lipca
2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej
podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku
należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w
ramach projektu Rozwój e-usług na terenie Gminy - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach projektu Rozwój e-usług na terenie Gminy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina (dalej: Wnioskodawca lub Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 Ustawy o samorządzie gminnym). Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 tej ustawy).
W dniu 9 listopada 2016 r. decyzją Zarządu Województwa projekt Rozwój e-Usług na terenie Gminy wybrany został do dofinansowania - w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 2.1.2 - E-usługi publiczne. Dnia 1 marca 2016 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem a Gminą. Projekt jest dofinansowany w 85% przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt był realizowany przez Gminę do dnia 15 czerwca 2018 r. W związku z powyższym zachodzi konieczność dostarczenia do Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym interpretacji indywidualnej organów podatkowych co do możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach wydatków poniesionych w trakcie realizacji projektu tj. potwierdzenia, czy Gmina wykonuje czynności w ramach projektu, co do których prawdopodobne jest odzyskanie podatku VAT i czy Wnioskodawca jako beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu przez Gminę.
W ramach realizacji projektu wykonano poniższe działania:
- Wymiana systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD) wraz z elektronicznym archiwum zakładowym,
- Wymiana portalu informacyjnego na zgodny z WCAG 2.0,
- Integracja systemu Płatności elektronicznych e-płatności - wdrożenie płatności do odpowiednich formularzy, wdrożenie funkcji powiadomień (kto dokonał płatności i z jakiego tytułu), integracja z e-PUAP,
- Wymiana Biuletynu Informacji Publicznej z modułem e-rejestry umożliwiający publikowanie rejestrów publicznych systemu EZD,
- Zakup Brokera integracyjnego umożliwiającego używanie profilu zaufanego ePUAP do logowania w module obsługi interesanta,
- Punktu Potwierdzania Profili Zaufanych,
- Wymiana i integracja systemów dziedzinowych umożliwiających obsługę e-usług,
- Wdrożenie szyny usług integrującej usługi ePUAP, EZD i systemy dziedzinowe,
- Uruchomienie Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta (EBOI),
- Uruchomienie platformy e-usług publicznych - na platformę wdrożone zostały elektroniczne formularze, które umożliwią świadczenie usług na 3 i 4 poziomie dojrzałości,
- Wdrożenie aplikacji na 3 mobilne platformy systemowe,
- Wdrożenie systemu obsługi Radnych (e-rada),
- Wdrożenie GIS (wypis/wyrys), zintegrowanego z systemami dziedzinowymi i systemem elektronicznego zarządzania dokumentami,
- Wdrożenie scentralizowanego systemu służącego do planowania i realizacji budżetu w trybie zadaniowym dla wszystkich jednostek,
- Wyposażenie sal posiedzeń i sesji Rady Gminy - możliwość przedstawiania na posiedzeniach Rady dokumentów w formie elektronicznej jak również możliwość uczestnictwa mieszkańców w obradach za pośrednictwem video streamingu,
- Zakupiono sprzęt i oprogramowanie niezbędne do wdrożenia i świadczenia e-usług,
- Zlecono wykonanie usług: przygotowania dokumentacji zamówień publicznych, wdrożenia systemów, wykonania materiałów promocyjnych, nadzoru technicznego nad realizacją projektu, szkoleń użytkowników i administratorów systemu.
Wszystkie wykonane działania w ramach projektu oferują równoważne usługi do wykonywanych w standardowym trybie, jednakże cały proces odbywa się automatycznie z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych bez konieczności wizyty klienta w siedzibie urzędu. Portal Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta będący centrum usług publicznych udostępnia takie grupy usług jak: informacje publiczne, informacje spersonalizowane przeznaczone dla konkretnych podmiotów i obywateli udostępniane po uwierzytelnieniu, dedykowane formularze elektroniczne udostępnione na platformach elektronicznych usług publicznych ePuap. Dodatkowo można dokonać w pełni transakcyjnych płatności elektronicznych za wybrane wierzytelności t.j. za zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości, leśny oraz rolny osób fizycznych oraz osób prawnych, za zobowiązania z tytułu podatków od środków transportu, za zobowiązania z tytułu opłat za zezwolenie na sprzedaż alkoholu, za zobowiązania z tytułu dzierżawy, opłaty za odpady oraz możliwe jest indywidualne informowanie wybranych klientów o konieczności dokonania czynności administracyjnych.
Właścicielem nowo powstałego majątku jest Gmina, która odpowiada również za jego eksploatacje i utrzymanie. Wydatki w ramach projektu poniesione zostały w kwotach brutto na podstawie wystawionych przez kontrahentów faktur VAT na Gminę. Korzystanie z wszystkich powstałych usług jest nieodpłatne. Efekty realizacji projektu pośrednio są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Za pośrednictwem Elektronicznego Portalu Interesanta użytkownicy mogą realizować płatności najmu czy dzierżawy, które dla Gminy stanowią wpływy za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak również za czynności niepodlegające VAT (podatek od nieruchomości, opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu, podatek od środków transportu itp.).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018 r., poz. 994 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z ww. ustawą, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które obejmują swym zakresem m.in. działalność w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Celem realizacji projektu jest zaspokojenie potrzeb wspólnoty, mieszkańca gminy, przedsiębiorcy oraz wypełnianie zadań nałożonych na Gminę przez przepisy prawa. Dostęp do produktów i usług powstałych w wyniku realizacji projektu jest bezpłatny. Dane i informacje zawarte w systemach są udostępniane wszystkim zainteresowanym stronom bezpłatnie, a ograniczenie w dostępie (informacje spersonalizowane) oraz odpłatność (płatność za podatek od nieruchomości, leśny, rolny i transportowy, zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych) wynikają jedynie z przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Za pośrednictwem portalu internetowego również będzie można zrealizować płatność za najem czy dzierżawy, które dla Gminy stanowią wpływy związane z działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach projektu Rozwój e-usług na terenie Gminy współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania go na mocy prawodawstwa krajowego. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, dopuszcza się wyjątek, iż beneficjent, który nie może odzyskać podatku VAT na podstawie przepisów krajowych, poniesiony i udokumentowany w całości wydatek zostaje uznany za kwalifikowalny. Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi iż, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku realizacji projektu Rozwój e-usług na terenie Gminy Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem. Efekty projektu ukierunkowane są na zaspokojenie potrzeb wspólnoty, mieszkańca gminy, przedsiębiorcy i udostępnione zostaną nieodpłatnie stronom zainteresowanym, dlatego też jednostka nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na powyższy projekt.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W związku z tym, iż realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa, Gmina nie jest w przedmiotowym zakresie podatnikiem podatku VAT. Biorąc pod uwagę art. 86 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także fakt, że realizowane w ramach projektu działania stanowią wypełnianie zadań, jakie nałożone są na Gminę, a efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków zawierających w sobie podatek naliczony poniesionych na realizację projektu Rozwój e-usług na terenie Gminy. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 9 listopada 2016 r. decyzją Zarządu Województwa projekt Rozwój e-Usług na terenie Gminy wybrany został do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 2.1.2 - E-usługi publiczne. Dnia 1 marca 2016 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem a Gminą. Projekt był realizowany przez Gminę do dnia 15 czerwca 2018 r.
W ramach realizacji projektu wykonano poniższe działania:
- Wymiana systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (EZD) wraz z
- Wymiana portalu informacyjnego na zgodny z WCAG 2.0,
- Integracja systemu Płatności elektronicznych e-płatności - wdrożenie płatności do odpowiednich formularzy, wdrożenie funkcji powiadomień (kto dokonał płatności i z jakiego tytułu), integracja z e-PUAP,
- Wymiana Biuletynu Informacji Publicznej z modułem e-rejestry umożliwiający publikowanie rejestrów publicznych systemu EZD,
- Zakup Brokera integracyjnego umożliwiającego używanie profilu zaufanego ePUAP do logowania w module obsługi interesanta,
- Punktu Potwierdzania Profili Zaufanych,
- Wymiana i integracja systemów dziedzinowych umożliwiających obsługę e-usług,
- Wdrożenie szyny usług integrującej usługi ePUAP, EZD i systemy dziedzinowe,
- Uruchomienie Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta (EBOI),
- Uruchomienie platformy e-usług publicznych - na platformę wdrożone zostały elektroniczne formularze, które umożliwią świadczenie usług na 3 i 4 poziomie dojrzałości,
- Wdrożenie aplikacji na 3 mobilne platformy systemowe,
- Wdrożenie systemu obsługi Radnych (e-rada),
- Wdrożenie GIS (wypis/wyrys), zintegrowanego z systemami dziedzinowymi i systemem elektronicznego zarządzania dokumentami,
- Wdrożenie scentralizowanego systemu służącego do planowania i realizacji budżetu w trybie zadaniowym dla wszystkich jednostek,
- Wyposażenie sal posiedzeń i sesji Rady Gminy - możliwość przedstawiania na posiedzeniach Rady dokumentów w formie elektronicznej jak również możliwość uczestnictwa mieszkańców w obradach za pośrednictwem video streamingu,
- Zakupiono sprzęt i oprogramowanie niezbędne do wdrożenia i świadczenia e-usług,
- Zlecono wykonanie usług: przygotowania dokumentacji zamówień publicznych, wdrożenia systemów, wykonania materiałów promocyjnych, nadzoru technicznego nad realizacją projektu, szkoleń użytkowników i administratorów systemu.
Korzystanie z wszystkich powstałych usług jest nieodpłatne. Efekty realizacji projektu pośrednio są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Za pośrednictwem Elektronicznego Portalu Interesanta użytkownicy mogą realizować płatności najmu czy dzierżawy, które dla Gminy stanowią wpływy za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak również za czynności niepodlegające VAT (podatek od nieruchomości, opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu, podatek od środków transportu itp.).
Celem realizacji projektu jest zaspokojenie potrzeb wspólnoty, mieszkańca gminy, przedsiębiorcy oraz wypełnianie zadań nałożonych na Gminę przez przepisy prawa. Dostęp do produktów i usług powstałych w wyniku realizacji projektu jest bezpłatny.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Działalność w zakresie telekomunikacji odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina, wykonując to zadanie, działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina zrealizowała projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie poniosła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary bądź usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, dostęp do produktów i usług powstałych w wyniku realizacji projektu jest bezpłatny. Oznacza to, że efekty realizacji ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem).
W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu Rozwój e-Usług na terenie Gminy. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie działał jako podatnik VAT i wydatki poniesione na realizację ww. inwestycji nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej