Brak prawa do odliczenia podatku vat w związku z realizacja projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.418.2019.2.AKS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2019, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.418.2019.2.AKS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku vat w związku z realizacja projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa ulicy () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Przebudowa ulicy (). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2019 r. (data wpływu 21 sierpnia 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r.

Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika tj. Gminy.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu Przebudowa ulicy () w konkursie z zakresu osi priorytetowej 5 Infrastruktura Transportowa Regionalna i Lokalna, Działanie 5.1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny, Poddziałanie 5.1.6 Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój regionalny ogłoszonym przez Zarząd Województwa () jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym () na lata 2007-2013. W dniu 29 grudnia 2010 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu. W ramach analizowanego przedsięwzięcia przebudowano ul. () na odcinku od skrzyżowania () do wiaduktu nad koleją o długości 1,4289 km.

Parametry drogi:

  • kategoria drogi wojewódzka,
  • klasa drogi Z,
  • prędkość projektowa 60 km/h.

W wyniku realizacji inwestycji przebudowano 4 skrzyżowania:

  1. (),
  2. (),
  3. (),
  4. ().

Zakres robót obejmował:

  1. Rozbiórki (nawierzchnie, chodniki, infrastruktura znajdująca się w granicach nowego pasa drogowego tam gdzie było to niezbędne).
  2. Przebudowę sieci (instalacji):
    • sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej branża sanitarna,
    • oświetlenia ulicznego branża elektryczna,
    • sieci energetycznych NN i SN branża energetyczna,
    • sieci teletechnicznych branża teletechniczna,
    • sieci gazowej NC i SC branża gazowa,
    • sygnalizacji świetlnych obejmujących branżę elektryczną i teletechniczną oraz budowę nowej sygnalizacji świetlnej.
  3. Roboty drogowe: roboty ziemne, nawierzchniowe (jezdnie, ścieżki rowerowe, chodniki, ciągi pieszo-jezdne), umieszczenie oznakowania pionowego i poziomego organizacji ruchu, ustawienie wiat przystankowych, budowa sygnalizacji, budowa urządzeń technicznych (barierki, ekrany akustyczne, ect.).
  4. Gospodarkę zielenią: wycinka, nasadzenia, zakładanie trawników.

Zaprojektowano następujące parametry przebudowywanej drogi:

  • ulica dwujezdniowa,
  • szerokość jezdni od 7,0 z poszerzeniami lokalnymi do 10,5 m,
  • chodnik obustronny o szerokości od 2,0 do 4,0 m,
  • zatoki autobusowe szerokość 3,0 m,
  • ciąg pieszo-rowerowy szerokość 3-4 m,
  • ścieżka rowerowa szerokość 3,0 m,
  • szerokość pasa drogowego w liniach rozgraniczających zmienna od 22 do 40 m.

Obligatoryjne wskaźniki produktu:

  1. łączna długość zrekonstruowanych dróg 1,4289 km.,
  2. łączna długość zrekonstruowanych dróg drogi wojewódzkie 1,4289 km.,

Dodatkowe wskaźniki produktu:

  1. liczba wybudowanych/przebudowanych skrzyżowań 4 szt.,
  2. liczba wybudowanych/przebudowanych zatok autobusowych 5 szt.,
  3. długość wybudowanych/przebudowanych ścieżek rowerowych 1,0150 km.,
  4. długość wybudowanych/przebudowanych chodników 2,6600 km.,
  5. długość wybudowanych/przebudowanych ciągów pieszo-rowerowych 0,3900 km.,
  6. liczba wybudowanych/wyremontowanych przejść dla pieszych 13 szt.,
  7. długość wybudowanej/przebudowanej kanalizacji deszczowej 1,0310 km.,
  8. długość wybudowanych/przebudowanych ekranów akustycznych 1,1790 km.

Głównymi założeniami wariantu przewidzianego do realizacji było: spełnienie kryteriów przepustowości w perspektywie 20 lat poprawne usytuowanie elementów komunikacji samochodowej, pieszej i rowerowej. W efekcie realizacji wybranego wariantu zabezpieczono przepustowość ruchu drogowego na prognozowane obciążenia (z pewna rezerwą), zastosowane rozwiązania umożliwiły uzyskanie satysfakcjonującego bezpieczeństwa ruchu, nastąpiło poszerzenie pasa drogowego, co umożliwiło zastosowanie ekranów akustycznych w newralgicznych obszarach, natomiast płynność ruchu ograniczyła szkodliwy wpływ na środowisko.

Poprawa warunków ruchu nastąpiła w szczególności poprzez przebudowę pasów ruchu z wydzieleniem lewo i prawo skrętów w miejscach uzasadnionych, uzyskanie równej nowej nawierzchni, większą czytelność i przejrzystość skrzyżowań oraz zastosowanie wydzielonych z podstawowych pasów ruchu zatok autobusowych. Poprawa bezpieczeństwa nastąpiła poprzez wydzielenie pasów ruchu, zastosowanie barierek i wynagrodzeń zabezpieczających przed niepożądanymi wtargnięciami na jezdnie, zastosowanie ścieżek rowerowych usuwających ruch tych pojazdów z jezdni, dostosowanie przejść dla pieszych do stosowania przez osoby niepełnosprawne, poprawienie widoczności i oznakowania, usuniecie elementów znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu drogi by uniknąć kolizji.

Realizacja przedmiotowej inwestycji usprawnia komunikację lokalną i skróciła czas przejazdu, podwyższyła nośność drogi, zwiększyła dostępność do centrum miasta, podwyższyła standard życia mieszkańców poprzez tworzenie odpowiednich warunków dla ruchu kołowego oraz zmniejszyła oddziaływanie akustyczne i emisję zanieczyszczeń do powietrza. Zastosowane rozwiązania w poszczególnych branżach nie odbiegały od stosowanych wysokich standardów dla tego typu inwestycji. Nowością jaką zastosowano w projekcie było wykonanie warstwy ścieralnej w technologii nowoczesnej, cichej i bardzo przyjaznej środowisku.

Gmina przebudowała wymienione w punkcie 2 sieci (instalacje) ze względu na występujące kolizje. Gmina nie przejmowała przebudowywanych sieci (instalacji), ani też nie wybudowała nowych, za wyjątkiem jednej instalacji sygnalizacji świetlnej, która pozostała na majątku Gminy. Przebudowy były wykonane na obcych sieciach na podstawie wydanych warunków technicznych z zachowaniem własności przebudowywanych sieci. W ramach kolizji przywrócono istniejące już sieci. Z tytułu przebudowy powyższych sieci dla Gminy nie był i nie będzie generowany żaden dochód. Właściciele sieci pozostali bez zmian.

W projekcie oprócz robót budowlanych, w ramach kosztów kwalifikowanych uwzględniano również promocję, audyt, Inżyniera Kontraktu oraz dokumentację projektową wraz z wielowariantową koncepcją, programem funkcjonalno-użytkowym, studium wykonalności, oos. Ponadto, w związku z wejściem inwestycji na działki prywatne, zaistniała konieczność wykupu gruntów (wydatek kwalifikowalny).

W projekcie podatek od towarów i usług został uznany za wydatek kwalifikowalny.

Projekt był realizowany przez Urząd Miasta. W projekcie ustanowiono Podmiot Realizujący, tj.: Miejski Zarząd Dróg i Mostów, który nadzorował zadania polegające na opracowaniu wielowariantowej koncepcji, programu funkcjonalno-użytkowego oraz opracowań towarzyszących, jak również robót budowlanych.

Do zadań Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów należało udział w realizacji projektu i robót budowlanych oraz zarządzanie i utrzymanie wybudowanej infrastruktury komunikacyjnej w należytym stanie. Miejski Zarząd Dróg i Mostów (MZDiM) był jednostką budżetową Gminy. Został powołany Uchwałą Rady Miejskiej. Do jego podstawowych zadań należało wykonywanie niektórych obowiązków inwestorskich dla budowanych i modernizowanych dróg, łącznie z oznakowaniem, oświetleniem, sygnalizacją świetlną oraz wykonywanie zadań związanych z utrzymaniem dróg oraz mostów, łącznie z oznakowaniem, oświetleniem, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego i sygnalizacją świetlną, a także zarządzanie ruchem na drogach krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych i innych drogach w granicach miasta , powierzonych w administrację Miejskiemu Zarządowi Dróg i Mostów. Na podstawie Uchwały Rady Miasta z dniem 1 lipca 2013 r. dokonano włączenia Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów i Zarządu Zieleni Miejskiej do Zarządu Komunikacji Miejskiej. W wyniku połączenia utworzono nową jednostkę pod nazwą Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT). Uwzględniając powyższe, zmieniono podmiot realizujący projekt.

Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu pn. Przebudowa ulicy ()) została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy.

Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu, wystawiane były na MZDiM, następnie na ZDZiT, a po dokonanej centralizacji przyjmuje się, że faktury zostały wystawione na Gminę.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 2 marca 2010 r.

Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 30 czerwca 2011 r.

Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 15 września 2014 r.

Wartość projektu: 24 220 044,74 PLN

Wydatki kwalifikowane: 24 210 755,72 PLN

Dofinansowanie: 21 789 680,13 PLN

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (20 579 142,36 zł) oraz ze środków budżetu państwa (1 210 537,77 zł).

W uzupełnieniu wniosku Gmina wskazała, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu) została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generowała oraz nie generuje dochodów dla Gminy. Przedmiotowy projekt był realizowany przez Gminę w ramach zadań własnych jakim jest prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 2019 r. o samorządzie gminnym Dz.U.2019.506 j.t.)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa ulicy () na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Przedstawiony we wniosku projekt, którego celem jest przebudowanie () na odcinku od skrzyżowania () do wiaduktu nad koleją, obejmuje budowę i przebudowę dróg i realizowany jest, aby wypełnić jedno z zadań własnych gminy, jakim jest prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz.U.2019.506 j.t.). Tego typu zadania, realizowane w oparciu o wyżej cytowaną ustawę, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Są one jedynie realizacją zadań własnych nałożonych na Gminę.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. Przebudowa ulicy () należy do zadań własnych gminy.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przebudowane sieci (instalacje): sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, oświetlenia ulicznego, sieci energetycznych NN i SN, sieci teletechnicznych, sieci gazowej NC i SC, sygnalizacji świetlnych zostały przebudowane ze względu na występujące kolizje. W wyniku przebudowy zostały one przywrócone do ich stanu pierwotnego.

Właściciele sieci pozostali bez zmian. Przebudowane sieci nie generowały i nie będą generowały żadnego dochodu dla Gminy. Kolizje są inwestycjami towarzyszącymi projektowi i służą do jego realizacji. Bez tej fazy prac nie było możliwe ukończenie inwestycji. Prace budowlane obejmujące kolizje stanowią jeden projekt i jako całość służyć będą czynnościom nieopodatkowanym.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powstała infrastruktura (związana z realizacją projektu pn. Przebudowa ulicy ()) została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu sprawy wynika, że z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r.

Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT. Przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika tj. Gminy.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu Przebudowa ulicy () w konkursie z zakresu osi priorytetowej 5 Infrastruktura Transportowa Regionalna i Lokalna, Działanie 5.1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny, Poddziałanie 5.1.6 Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój regionalny ogłoszonym przez Zarząd Województwa () jako Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym () na lata 2007-2013. W dniu 29 grudnia 2010 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu. W ramach analizowanego przedsięwzięcia przebudowano () na odcinku od skrzyżowania () do wiaduktu nad koleją o długości 1,4289 km.

W wyniku realizacji inwestycji przebudowano 4 skrzyżowania:

  1. (),
  2. (),
  3. (),
  4. ().

Zakres robót obejmował:

  1. Rozbiórki (nawierzchnie, chodniki, infrastruktura znajdująca się w granicach nowego pasa drogowego tam gdzie było to niezbędne).
  2. Przebudowę sieci (instalacji):
    • sieci kanalizacji deszczowej, wodociągowej, kanalizacji sanitarnej branża sanitarna,
    • oświetlenia ulicznego branża elektryczna,
    • sieci energetycznych NN i SN branża energetyczna,
    • sieci teletechnicznych branża teletechniczna,
    • sieci gazowej NC i SC branża gazowa,
    • sygnalizacji świetlnych obejmujących branżę elektryczną i teletechniczną oraz budowę nowej sygnalizacji świetlnej.
  3. Roboty drogowe: roboty ziemne, nawierzchniowe (jezdnie, ścieżki rowerowe, chodniki, ciągi pieszo-jezdne), umieszczenie oznakowania pionowego i poziomego organizacji ruchu, ustawienie wiat przystankowych, budowa sygnalizacji, budowa urządzeń technicznych (barierki, ekrany akustyczne, ect.).
  4. Gospodarkę zielenią: wycinka, nasadzenia, zakładanie trawników.

W projekcie oprócz robót budowlanych, w ramach kosztów kwalifikowanych uwzględniano również promocję, audyt, Inżyniera Kontraktu oraz dokumentację projektową wraz z wielowariantową koncepcją, programem funkcjonalno-użytkowym, studium wykonalności, oos. Ponadto, w związku z wejściem inwestycji na działki prywatne, zaistniała konieczność wykupu gruntów (wydatek kwalifikowalny).

Projekt był realizowany przez Urząd Miasta. W projekcie ustanowiono Podmiot Realizujący, tj.: Miejski Zarząd Dróg i Mostów, który nadzorował zadania polegające na opracowaniu wielowariantowej koncepcji, programu funkcjonalno-użytkowego oraz opracowań towarzyszących, jak również robót budowlanych.

Do zadań Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów należało udział w realizacji projektu i robót budowlanych oraz zarządzanie i utrzymanie wybudowanej infrastruktury komunikacyjnej w należytym stanie. Z dniem 1 lipca 2013 r. dokonano włączenia Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów i Zarządu Zieleni Miejskiej do Zarządu Komunikacji Miejskiej. W wyniku połączenia utworzono nową jednostkę pod nazwą Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZIT). Uwzględniając powyższe, zmieniono podmiot realizujący projekt.

Powstała infrastruktura została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generuje dochodów dla Gminy. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu, wystawiane były na MZDiM, następnie na ZDZiT, a po dokonanej centralizacji przyjmuje się, że faktury zostały wystawione na Gminę.

Przedmiotowy projekt był realizowany przez Gminę w ramach zadań własnych, do których w szczególności należy prowadzenie spraw gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Gmina realizowała przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione i Gmina nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Przebudowa ulicy (). Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją inwestycji nie były i nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Gminę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej