Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizacji zadania.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2019 r. (data wpływu 30 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2019 r. (data wpływu 16 maja 2019 r.) oraz z dnia 17 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizacji zadania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do realizacji zadania. Wniosek uzupełniono w dniu 16 maja 2019 r. o skorygowany wniosek i w dniu 17 maja 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Miasto i Gmina (dalej Miasto i Gmina, Wnioskodawca, Zainteresowany) będąc członkiem Lokalnej Grupy Działania (dalej LGD) zrealizowała w latach 2018-2019 zadanie pn. Budowa centrum kulturalno-rekreacyjnego świetlicy wiejskiej w ramach Działania 19 PROW ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, Podziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
W ramach realizacji zadania wybudowano nowy budynek świetlicy wiejskiej, służący wyłącznie na potrzeby społeczności lokalnej. Wydatki poniesione w ramach zadania są wydatkami inwestycyjnymi związanymi z zakupem materiałów i usług budowlanych.
Głównym celem realizacji ww. zadania jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze Gminy, w miejscowości, poprzez stworzenie miejsca integracji, pobudzenie zaangażowania mieszkańców w życie wsi. Projekt ma charakter non-profit, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Miasto i Gmina nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie było czynnym płatnikiem podatku VAT w ramach zrealizowanego zadania nie miało zatem możliwości odzyskania podatku VAT.
Do wniosku o dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 PROW Miasto i Gmina złożyło oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczył, że nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach związanych z realizacją operacji (budowy świetlicy wiejskiej). Oświadczenie to musi być potwierdzone indywidualną interpretacją podatkową.
Wniosek został uzupełniony w dniu 17 maja 2019 r. o następujące informacje:
- Miasto Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- Realizowane w latach 2018-2019 zadanie pn. Budowa centrum kulturalno-rekreacyjnego świetlicy wiejskiej należy do zadań własnych gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506). Zadania własne gminy wyszczególnione zostały w art. 7, w którym w ust. 1 zapisano, iż do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują również sprawy związane z realizowanym projektem dotyczące: pkt 9 kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; pkt 17 wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
- Efekty ww. zadania służyć będą Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.
- Wnioskodawca nie nabył towarów i usług, które są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.). Wszystkie nabyte towary i usługi są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza.
- Miasto i Gmina wykorzystuje efekty zadania pn. Budowa centrum kulturalno-rekreacyjnego świetlicy wiejskiej w miejscowości wyłącznie do czynności poza zakresem działalności gospodarczej.
- Wszystkie ponoszone w ramach realizacji ww. zadania wydatki były dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę Miasto i Gminę.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizacji zadania w ramach Poddziałania 19.2 PROW na lata 2014-2020, Miasto i Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?
Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto i Gmina jest podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, ale zdaniem Wnioskodawcy, realizując ww. zadanie nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w myśl którego Gmina nie jest uznawana za płatnika VAT, gdy realizowane zadanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Miasto i Gmina nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie jest czynnym podatnikiem VAT w ramach zrealizowanego zadania. Oznacza to, że przyznana pomoc w ramach Poddziałania 19.2 PROW na lata 2014-2020 nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, ale do świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT. W związku z tym Miasto i Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zarówno w części, jak i w całości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 9, pkt 15 i pkt 17 cyt. ustawy).
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany będąc członkiem Lokalnej Grupy Działania zrealizował w latach 2018-2019 zadanie pn. Budowa centrum kulturalno-rekreacyjnego świetlicy wiejskiej w ramach Działania 19 PROW ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, Podziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W ramach realizacji zadania wybudowano nowy budynek świetlicy wiejskiej, służący wyłącznie na potrzeby społeczności lokalnej. Wydatki poniesione w ramach zadania są wydatkami inwestycyjnymi związanymi z zakupem materiałów i usług budowlanych. Głównym celem realizacji ww. zadania jest aktywizacja społeczności lokalnej zamieszkałej na obszarze Gminy, w miejscowości, poprzez stworzenie miejsca integracji, pobudzenie zaangażowania mieszkańców w życie wsi. Projekt ma charakter non-profit, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zainteresowany nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i nie był czynnym płatnikiem podatku VAT w ramach zrealizowanego zadania nie miał zatem możliwości odzyskania podatku VAT. Do wniosku o dofinansowanie w ramach poddziałania 19.2 PROW Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczył, że nie może odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach związanych z realizacją operacji (budowy świetlicy wiejskiej). Oświadczenie to musi być potwierdzone indywidualną interpretacją podatkową. Realizowane w latach 2018-2019 zadanie pn. Budowa centrum kulturalno-rekreacyjnego świetlicy wiejskiej należy do zadań własnych gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Zadania własne gminy wyszczególnione zostały w art. 7, w którym w ust. 1 zapisano, iż do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują również sprawy związane z realizowanym projektem dotyczące: pkt 9 kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; pkt 17 wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej. Efekty ww. zadania służyć będą Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Wnioskodawca nie nabył towarów i usług, które są wykorzystywane do celów prowadzonej działalności, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie nabyte towary i usługi są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza. Miasto i Gmina wykorzystuje efekty zadania pn. Budowa centrum kulturalno-rekreacyjnego świetlicy wiejskiej w miejscowości wyłącznie do czynności poza zakresem działalności gospodarczej. Wszystkie ponoszone w ramach realizacji ww. zadania wydatki były dokumentowane fakturami wystawionymi na Wnioskodawcę Miasto i Gminę.
W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca projekt ma charakter non-profit, a więc nie zakłada uzyskania jakichkolwiek przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Miasto i Gmina nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu od towarów i usług, i nie było czynnym płatnikiem podatku VAT w ramach zrealizowanego zadania. Efekty ww. zadania służyć będą Wnioskodawcy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Wydatki nie będą związane z wykonaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.
Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty realizacji tej inwestycji jak wskazał Wnioskodawca nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Podsumowując, w świetle obowiązujących przepisów w odniesieniu do realizacji zadania w ramach Poddziałania 19.2 PROW na lata 2014-2020, Miasto i Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to m.in. kwestii odzyskania podatku.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej