zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.424.2019.1.EJU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.09.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.424.2019.1.EJU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lipca 2019 r. (data wpływu 9 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji pn. X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2019 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach Inwestycji pn. X.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t j. Dz.U. 2019 poz. 506. dalej: ustawa o samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Obecnie Gmina rozpoczyna realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą X (dalej: inwestycja). Inwestycja realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014- 2020. Gmina planuje zakończyć realizację inwestycji do końca 2020 r.

Celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz ożywienie społeczno-gospodarcze obszaru rewitalizowanego S. Wśród celów szczegółowych wyróżnić można: poprawę stanu technicznego i efektywności energetycznej budynków, zapewnienie warunków organizacyjnych i technicznych do rozwoju usług społecznych i zawodowych, poprawę stanu zagospodarowania i estetyki przestrzeni publicznej, a także eliminację barier architektonicznych. Inwestycja służy wykonywaniu zadań własnych Gminy, przede wszystkim z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny, edukacji publicznej, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych, a także ochrony i opieki nad zabytkami (zob. art. 7 pkt 6, 6a, 8, 9, 19 ustawy o samorządzie terytorialnym).

Inwestycja na obecnym etapie zakłada realizację trzech zadań, szczegółowo opisanych poniżej. Ich efekty, po zakończeniu prac, przekazane zostaną w zarządzanie jednostce budżetowej Miejskiemu Zarządowi Budynków Komunalnych.

1. Utworzenie Centrum Usług Społecznych adaptacja budynku przy ul. M. na potrzeby świadczenia usług społecznych (dalej: Zadanie 1)

W ramach Zadania 1 przewiduje się wykonanie prac mających na celu m.in. przebudowę, termomodernizację, remont wnętrza, a także zagospodarowanie otoczenia budynku przy ul. M.

Zgodnie z założeniami projektu, po zakończeniu Zadania 1 budynek ten funkcjonować ma jako Centrum Usług Społecznych, w ramach którego prowadzone będą:

  • działania na rzecz rozwoju usług opiekuńczych (związane z wolontariatem wśród młodzieży, organizowane we współpracy z Dziennym Domem Opieki w S.).
  • działania na rzecz rozwoju usług specjalistycznych i zdrowotnych (zakładające możliwość skorzystania z pomocy psychologa, logopedy, ortopedy, dietetyka, a także związane z prowadzeniem edukacji zdrowotnej),
  • czynności pracownika socjalnego związane ze środowiskowymi formami pomocy oraz wspieraniem rodziny,
  • prowadzenie punktu nieodpłatnych porad prawnych.

Ponadto, w ramach Centrum Usług Społecznych zorganizowane mają być:

  • klub podwórkowy, mający na celu socjalizację dzieci i młodzieży przez sport oraz ograniczenie patologii za sprawą zagospodarowania wolnego czasu spędzanego dotychczas w sposób bierny,
  • świetlica/klub środowiskowy dla 25 podopiecznych (w jego ramach działać mają: sala rekreacyjna, sala jadalna, stołówka, kuchnia z zapleczem, szatnia, węzeł sanitarny, sala do gimnastyki, pomieszczenie administracyjne, miejsca przeznaczone do odrabiania przez dzieci lekcji z korepetytorem).
  • grupa AA.

2. Rewitalizacja budynku przy ul. K. z przeznaczeniem dla organizacji pozarządowych wspierających działalność rewitalizacji społecznej (dalej: Zadanie 2).

W ramach realizacji Zadania 2 przewiduje się odbudowę domu drewnianego, drewnianej bramy oraz ogrodzenia, remont istniejącego budynku gospodarczego, a także wykonanie niezbędnych instalacji oraz zagospodarowanie otoczenia.

Zgodnie z założeniami, obiekty przy ul. K. mają zostać udostępnione organizacjom pozarządowym, w tym drużynom harcerskim wspierającym działalność rewitalizacji społecznej. Działania te przyczynią się do zwiększenia dostępności do infrastruktury umożliwiającej integrację społeczną oraz rozwój działań pozainwestycyjnych wspierających walkę z problemami społecznymi w mieście S.

Zaplanowane w budynku działania będą miały na celu:

  • stwarzanie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego i fizycznego rozwoju,
  • upowszechnianie i umacnianie w społeczeństwie przywiązania do wartości: wolności, prawdy, sprawiedliwości, równouprawnienia, tolerancji i przyjaźni.
  • stwarzanie warunków do nawiązywania i utrwalania silnych więzi międzyludzkich,
  • upowszechnianie wiedzy o święcie przyrody,
  • przekazywanie pozytywnych wzo

odzież w wieku szkolnym będzie miała za zadanie pokazanie i nauczenia młodych ludzi funkcjonowania w mieście, konstruktywnego pełnienia ról społecznych, motywację do rozwoju i pozytywnego budowania relacji społecznych. Budynek będzie również wykorzystany na potrzeby usług tożsamych do wymienionych w zakresie Zadania 1.

3. Utworzenie Centrum Integracji Społeczno-Zawodowej adaptacja segmentu przy ul. G. na potrzeby świadczenia usług społeczno-zawodowych (dalej: Zadanie 3).

W ramach Zadania 3 w budynku przyszłego Centrum Integracji Społeczno-Zawodowej wykonane zostaną ściany działowe, roboty ogólnobudowlane i wykończeniowe, niezbędne instalacje, a także zagospodarowane zostanie otoczenie obiektu. Ponadto, dokonany zostanie montaż urządzeń i wyposażenia.

Zgodnie z planami Gminy, w ramach Centrum Integracji Społeczno-Zawodowej organizowane będą:

  • wolontariat i grupy wsparcia dla osób wykluczone społecznie bądź będące w trudnej sytuacji życiowej,
  • szkolenia zawodowe i interpersonalne podnoszące kompetencje osób bezrobotnych i osób pracujących,
  • kursy językowe dla wszystkich grup wiekowych,
  • kursy komputerowe dla wszystkich grup wiekowych,
  • punkt doradztwa zawodowego.

Podkreślić należy, że od beneficjentów usług świadczonych w budynkach stanowiących przedmiot inwestycji nie będą pobierane żadne opłaty. Podobnie, Gmina nie będzie pobierać opłat od organizacji pozarządowych wykonujących swoje zadania w ww. budynkach (w szczególności budynki te nie będą przedmiotem odpłatnego najmu czy dzierżawy na rzecz ww. podmiotów). Gmina podkreśla, że uwagi przedstawione w niniejszym akapicie dotyczą każdego z objętych inwestycją budynków (innymi słowy, żaden z nich nie będzie wykorzystywany do jakichkolwiek odpłatnych czynności).

Wnioskodawca zaznacza, iż faktury dokumentujące ponoszone przez Gminę w ramach inwestycji wydatki (np. na roboty budowlane) są i będą wystawione na Gminę. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji (tj. Zadania 1, Zadania 2, Zadania 3)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji (tj. Zadania 1, Zadania 2, Zadania 3).

Uzasadnienie

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby Gmina mogła skorzystać z prawa do odliczenia VAT, w pierwszej kolejności powinna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej dla czynności opodatkowanych za podatnika podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak zostało to wskazane powyżej, Gmina będzie realizować inwestycję z zamiarem wykonania nieodpłatnych zadań własnych określonych ustawą o samorządzie gminnym (mowa zwłaszcza o zadaniach z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny, edukacji publicznej, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych, a także ochrony i opieki nad zabytkami).

Uznać zatem należy, że realizując inwestycję Gmina działać będzie jako organ władzy publicznej, wykonujący ustawowe powinności wobec społeczności lokalnej. Przystępując do realizacji inwestycji, Gmina ma na uwadze budowę przebudowę wyszczególnionych w opisie zdarzenia przyszłego obiektów, która pozwoli na lepsze wykonywanie tych zadań własnych. Wydatki ponoszone w ramach projektu nie będą więc miały zdaniem Gminy związku z działalnością gospodarczą Gminy (opodatkowaną VAT).

Podobne stanowisko zdaje się również potwierdzać jednolita linia orzecznicza organów skarbowych w niniejszym zakresie. Tytułem przykładu Gmina pragnie przywołać następujące interpretacje:

  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. 0114- KDIP4.4012.99.2019.2.EK: W odniesieniu zatem do sytuacji Wnioskodawcy należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu nieruchomości na rzecz organizacji pozarządowych, których cel jest zbieżny z działalnością statutową, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie gminnym stanowi sprawę publiczną, należącą do sfery działalności jednostki samorządowej W konsekwencji należy stwierdzić, że wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności, tj. nieodpłatne użyczenie pomieszczeń na rzecz organizacji pozarządowych, będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując ww. czynność nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT. o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem nieodpłatne użyczenie pomieszczeń na rzecz organizacji pozarządowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z powyższych rozważań wynika, że w odniesieniu do zadania 2. Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT związanego z tą częścią projektu, gdyż wyremontowany budynek nie będzie przeznaczony do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym nie będzie w tym przypadku spełniony podstawowy warunek, wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy, wykorzystywanie towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu w tej części będą przeznaczone do czynności zwolnionych od podatku VAT, jak również do czynności niepodlegających temu podatkowi.
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.552.2018.1.RSZ: podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności pozostających poza zakresem działalności gospodarczej wykonywanych w ramach zadań własnych nałożonych na Miasto przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Usługi w projektowanym Centrum Usług Społecznych w ramach realizacji zadań z zakresu aktywnej integracji m in programy dot. wzmacniania potencjału społecznego i zawodowego mieszkańców z uwzględnieniem działań opartych o: samopomoc i wolontariat, środowiskowych prozatrudnieniowych, edukacyjnych i kulturalnych będą świadczone nieodpłatnie. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie:
    • ochrony zdrowia.
    • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.
    • wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
    • edukacji publicznej,
    • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
    • polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
    • wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
    zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5. 6, 6a, 8, 9, 16. 17 cyt. ustawy o samorządzie gminnym odbywa się w ramach władztwa publicznego i Wnioskodawca wykonując to zadanie w ramach przedmiotowego projektu pn. Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych, działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Wnioskodawca bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. Adaptacja budynku na potrzeby Centrum Usług Społecznych.
  • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 czerwca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.125.2017.2.JNA: Działania w zakresie pomocy społecznej, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenie warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych odbywają się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując te zadania działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Gmina nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na przedmiotową inwestycję, z uwagi na występowanie przez Gminę w roli organu władzy publicznej oraz brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że wyłączenie z grona podatników podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych), i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723 i 1365 oraz z 2019 r. poz. 37 (art. 7 ust. 1 pkt 6, 6a, 8, 9 i 19 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Gmina rozpoczyna realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą X.

Celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz ożywienie społeczno-gospodarcze obszaru rewitalizowanego S. Inwestycja służy wykonywaniu zadań własnych Gminy, przede wszystkim z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny, edukacji publicznej, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych, a także ochrony i opieki nad zabytkami (zob. art. 7 pkt 6, 6a. 8, 9, 19 ustawy o samorządzie terytorialnym).

Inwestycja na obecnym etapie zakłada realizację trzech zadań, których efekty, po zakończeniu prac, przekazane zostaną w zarządzanie jednostce budżetowej Miejskiemu Zarządowi Budynków Komunalnych.

Zadanie 1. Utworzenie Centrum Usług Społecznych adaptacja budynku przy ul. M na potrzeby świadczenia usług społecznych (dalej: Zadanie 1).W ramach Zadania 1 przewiduje się wykonanie prac mających na celu m in przebudowę, termomodernizację, remont wnętrza, a także zagospodarowanie otoczenia budynku przy ul. M. Zgodnie z założeniami projektu, po zakończeniu Zadania 1 budynek ten funkcjonować ma jako Centrum Usług Społecznych.

Zadanie 2. Rewitalizacja budynku przy ul. K. z przeznaczeniem dla organizacji pozarządowych wspierających działalność rewitalizacji społecznej. W ramach realizacji Zadania 2 przewiduje się odbudowę domu drewnianego, drewnianej bramy oraz ogrodzenia, remont istniejącego budynku gospodarczego, a także wykonanie niezbędnych instalacji oraz zagospodarowanie otoczenia.

Zadanie 3 Utworzenie Centrum Integracji Społeczno-Zawodowej adaptacja segmentu przy ul. G. na potrzeby świadczenia usług społeczno-zawodowych. W ramach Zadania 3 w budynku przyszłego Centrum Integracji Społeczno-Zawodowej wykonane zostaną ściany działowe, roboty ogólnobudowlane i wykończeniowe, niezbędne instalacje, a także zagospodarowane zostanie otoczenie obiektu. Ponadto, dokonany zostanie montaż urządzeń i wyposażenia.

Faktury dokumentujące ponoszone przez Gminę w ramach inwestycji wydatki (np. na roboty budowlane) są i będą wystawione na Gminę. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z opisu sprawy wynika, że Gmina nie będzie wykorzystywać przedmiotowych budynków, do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazał Wnioskodawca od beneficjentów usług świadczonych w budynkach stanowiących przedmiot inwestycji nie będą pobierane żadne opłaty. Gmina nie będzie pobierać opłat od organizacji pozarządowych wykonujących swoje zadania w budynkach, w szczególności budynki te nie będą przedmiotem odpłatnego najmu czy dzierżawy na rzecz tych organizacji.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. X.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej