![](https://g.infor.pl/p/_files/37671000/1-shutterstock-1028382979-37670603.jpg)
Temat interpretacji
Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2019 r. (data wpływu 15 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 sierpnia 2019 r. (data wpływu 9 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Zagospodarowanie plaży wiejskiej nad Jeziorem jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu Zagospodarowanie plaży wiejskiej nad Jeziorem. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 9 sierpnia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi Dom Kultury. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy od 01.02.2017 r. korzysta ze zwolnienia z VAT. W ramach zadania Zagospodarowanie plaży wiejskiej nad Jeziorem planuje zagospodarować przestrzeń publiczną zlokalizowaną nad jeziorem. Jest to operacja z zakresu LSR 3. Poprawa konkurencyjności obszaru jako miejsca wypoczynku, prowadzenia działalności gospodarczej i zamieszkania. W wyniku realizacji operacji poprawiony zostanie stan infrastruktury publicznej, co wpłynie na poprawę jakości życia zarówno mieszkańców jak i osób spoza miejscowości. Realizacja infrastruktury o odpowiednich standardach umożliwi poprawę konkurencyjności obszaru, ponieważ bezpośrednim efektem będzie wykorzystanie powstałej infrastruktury do rekreacji mieszkańców i turystów. Działanie wpisuje się ponadto w cel szczegółowy 3.3 Rozwój infrastruktury służącej zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej i turystów, a także w przedsięwzięcie numer 3. Inwestycje w ogólnodostępną infrastrukturę turystyczną i rekreacyjną historycznie lub terytorialnie związaną z działalnością rybacką.
Operacja spełnia kryterium
- Efekt trwałości rezultatów operacji w jej wyniku powstanie ogólnodostępna i bezpłatna infrastruktura, która skierowana będzie do lokalnej społeczności oraz turystów. Przedsięwzięcie ukierunkowane jest na zaspakajanie potrzeb mieszkańców w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej. W wyniku realizacji działania operacji na zaprojektowanych tablicach umieszczona zostanie informacja o lokalnych zasobach związanych z rybackością. Tablice będą miały wymiar edukacyjny. W wyniku operacji powstanie infrastruktura, która będzie otwarta dla każdego.
- Wpływ na zwiększenie wiedzy i świadomości mieszkańców o rybackim dziedzictwie kulturowych. Na powstałym terenie organizowane będą pikniki edukacyjne o tematyce rybackiej. W miejscu realizacji operacji zostaną zorganizowane gry i zabawy dla uczniów Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola.
- Wpływ na zwiększenie konkurencyjności obszaru. Operacja umożliwi zagospodarowanie przestrzeni na cele rekreacyjne. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i bezpłatna. Zagospodarowanie przestrzeni, która obecnie nie zachęca do użytkowania, sprawi, że plaża będzie chętnie odwiedzana przez mieszkańców i turystów. Efektem operacji będzie stworzenie wizytówki miejscowości w postaci atrakcyjnej przestrzeni, w której można spędzić wolny czas. Powstała architektura (plac zabaw, mała architektura) skierowane są zarówno do mieszkańca jak i turysty. Teren będzie ogólnodostępny i bezpłatnie będzie można z niego korzystać.
Operacja realizowana będzie na działce 730/68. Koncepcja projektu obejmuje demontaż istniejących elementów placu zabaw oraz elementów małej architektury. Główny zakres operacji to montaż elementów placu zabaw. Ponadto przestrzeń uzupełnią: tablice informacyjne, wieża ratownika, stojaki na rowery, kosze na śmieci oraz kosze do segregacji śmieci. Ponadto w ramach projektu uzupełniony zostanie piasek pod placem zabaw oraz na boisku do siatkówki. Wykonanie tego zakresu pozwoli na stworzenie funkcjonalnej przestrzeni, która pozwoli mieszkańcom i turystom na korzystanie zarówno z kąpieliska jak i placu zabaw zupełnie bezpłatnie.
Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia to 83.621,44 zł brutto. Wnioskowana kwota to: 71.078,00 zł.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.
Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.
W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji posiada odrębną podmiotowość prawną oraz dokonuje odrębnych od jednostki samorządu terytorialnego rozliczeń. GOKSiR nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT w związku z czym nie dokonuje rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury działająca na terenie gminy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług są wystawiane na Gminny Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji . Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca, jaką jest Dom Kultury, który nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT ma możliwość obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.2 Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność w ramach Priorytetu 4. Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, objętego Programem Operacyjnym Rybactwo i Morze, tytuł operacji Zagospodarowanie plaży wiejskiej nad Jeziorem?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach działania 4.2.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Z treści wskazanych wyżej przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.
Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:
- wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
- wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi Dom Kultury. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy od 01.02.2017 r. korzysta ze zwolnienia z VAT. W ramach zadania Zagospodarowanie plaży wiejskiej nad Jeziorem planuje zagospodarować przestrzeń publiczną zlokalizowaną nad jeziorem. W wyniku realizacji operacji poprawiony zostanie stan infrastruktury publicznej, co wpłynie na poprawę jakości życia zarówno mieszkańców jak i osób spoza miejscowości. Operacja umożliwi zagospodarowanie przestrzeni na cele rekreacyjne. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i bezpłatna. Zagospodarowanie przestrzeni, która obecnie nie zachęca do użytkowania, sprawi, że plaża będzie chętnie odwiedzana przez mieszkańców i turystów. Efektem operacji będzie stworzenie wizytówki miejscowości w postaci atrakcyjnej przestrzeni, w której można spędzić wolny czas. Powstała architektura (plac zabaw, mała architektura) skierowana jest zarówno do mieszkańca jak i turysty. Teren będzie ogólnodostępny i bezpłatnie będzie można z niego korzystać. Wnioskodawca posiada odrębną podmiotowość prawną oraz dokonuje odrębnych od jednostki samorządu terytorialnego rozliczeń, nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT w związku z czym nie dokonuje rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury działająca na terenie Gminy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług są wystawiane na Zainteresowanego. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy od 01.02.2017 r. korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Ponadto, jak wynika z wniosku, nabyte towary związane z przedmiotową operacją nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację wskazanego projektu.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn.: Zagospodarowanie plaży wiejskiej nad Jeziorem.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej