prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z rea... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.203.2019.2.MSU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.06.2019, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.203.2019.2.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. . - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. ..

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 czerwca 2019 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Instytut . jest państwową jednostką organizacyjną, zarejestrowaną w rejestrze Instytutów przez Polską Akademię Nauk. Prowadzi działalność statutową polegającą na prowadzeniu prac badawczo-naukowych w zakresie dydaktyki i badań naukowych na własne potrzeby, zatem zgodnie z zapisami art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, Instytut nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej.

Instytut prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług dla podmiotów zewnętrznych, na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT. Instytut .. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W dniu 28 maja 2010 r. w , pomiędzy:

Instytutem A,

Instytutem B,

Instytutem C

Instytutem D,

Instytutem E,

Centrum Badań,

została zawarta umowa konsorcjum . powołanego jako część Konsorcjum . do realizacji projektu pt.: , w części dotyczącej Polski.

.to europejskie konsorcjum infrastruktury dla nauki .. założone w 2018 r. przez początkowo siedem krajów europejskich: Czechy, Finlandię, Niemcy, Łotwę, Norwegię, Polskę i Hiszpanię.

W dniu 24 października 2018 r. decyzją NR . Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, po rozpatrzeniu wniosku Instytutu . z dnia 8 maja 2018 r. o nr. ., złożonego w imieniu Konsorcjum ., przyznał środki finansowe w kwocie ogółem zł (słownie złotych: ), przeznaczone na finansowanie kosztów wkładu krajowego wnoszonego na rzecz udziału we wspólnym międzynarodowym przedsięwzięciu pn.: .. Instytutowi A, Instytutowi B i Instytutowi C.

Nadrzędną misją konsorcjum . jest zapewnienie Unii Europejskiej i poszczególnym Państwom uczestniczącym w projekcie czołowej pozycji w obszarze nauk biologicznych, chemicznych i medycznych oraz stymulowanie badań przemysłowych a także komercyjnego wykorzystania europejskiego potencjału w obszarze poszukiwań i wprowadzania nowych substancji bioaktywnych dla medycyny, rolnictwa, kosmetologii oraz innych dziedzin, a także ułatwianie dostępu do wyników badań naukowych oraz prac rozwojowych.

Celem . jest przygotowanie bazy, konstrukcja i eksploatacja pan-europejskiej infrastruktury umożliwiającej: (i) tworzenie kolekcji związków chemicznych - przewidywana wielkość centralnej kolekcji to 0,5 miliona związków; (ii) wysokoprzepustowe badania przesiewowe (screening platform), (iii) syntezę chemiczną i optymalizację metod otrzymywania związków - kandydatów na nowe leki (chemistry platform) oraz (iv) bioprofilowanie i badania aktywności związków w warunkach in vitro (bioprofiling platform i fassay adaptation platform).

Zgodnie z celami konsorcjum polskiego i europejskiego konsorcjum, środki finansowe uzyskane z MNiSW zostaną wykorzystane do budowania eksperckiej i aparaturowej infrastruktury, która służyła będzie do:

  • realizacji badań naukowych opierających się na zasadzie współpracy międzynarodowej pomiędzy jednostkami będącymi członkami konsorcjum - na zasadzie odpłatności po kosztach,
  • świadczenia płatnych usług oraz sprzedaży wyników prac badawczych i rozwojowych innym podmiotom w celu wprowadzenia przez nie (lub wspólnie z właścicielem infrastruktury) nowych, innowacyjnych bioaktywnych cząsteczek do stosowania w gospodarce oraz w usługach biomedycznych,
  • prac badawczo-rozwojowych realizowanych w jednostkach w ramach działalności statutowej oraz realizowanych grantów - na zasadzie odpłatności po kosztach, (finansowanych m.in. ze środków pozyskanych z Narodowego Centrum Nauki oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, itp.), przy czym priorytet przy wykorzystaniu tworzonej infrastruktury mieć będą zawsze zadania realizowane w ramach konsorcjum ..

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, na pytanie Organu nr 1 Czy efekty projektu pn. .. Wnioskodawca wykorzystuje zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.)?, Wnioskodawca wskazał, iż Wnioskodawca wykorzystuje efekty projektu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).

Następnie na pytanie Organu nr 2 W sytuacji, gdy efekty ww. projektu wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?, Wnioskodawca wskazał, iż Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług badawczych i wszelkie ponoszone koszty związane są z wyżej wymienionymi.

Na pytanie nr 3 Organu Do wykonywania jakich czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę jest wykorzystywany ww. projekt:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług
  • zwolnionych od podatku od towarów i usług.
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca wskazał, iż Ww. projekt wykorzystywany jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, (komentarz: czynności przewidziane do realizacji w projekcie nie mieszczą się w katalogu zwolnień czy stawki 0% podatku, opisanych w Dziale VIII Rozdział 2 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r poz. 2174 z późn. zm.).

Z kolei na pytanie Organu nr 4 W sytuacji, gdy efekty ww. projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?, Wnioskodawca wskazał, iż Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Następnie Wnioskodawca wskazał, iż faktury dotyczące wydatków poniesionych na realizację projektu wystawione są na Instytut .. Zakres pytania dotyczy wydatków ponoszonych wyłącznie przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Instytutowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu .?

Zdaniem Wnioskodawcy, Instytutowi przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu, ponieważ środki finansowe uzyskane z MNiSW zostaną wykorzystane do budowania eksperckiej i aparaturowej infrastruktury, która służyła będzie do świadczenia płatnych usług oraz sprzedaży wyników prac badawczych i rozwojowych innym podmiotom, w celu wprowadzenia przez nie (lub wspólnie z właścicielem infrastruktury) nowych, innowacyjnych bioaktywnych cząsteczek do stosowania w gospodarce oraz w usługach biomedycznych.

Działalność ta, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT z dnia 11 marca 2004 r., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki:

  • czynności te dokonuje podatnik podatku od towarów i usług
  • nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, iż ustawodawca nie stwierdził, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje tylko wówczas, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością obecnie prowadzoną.

Oznacza to, że dopuszczalne jest prawo odliczenia podatku VAT naliczonego także w przypadku, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności, którą podatnik ma zamiar podjąć.

Biorąc pod uwagę brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy VAT należy stwierdzić, że prawo do odliczania podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikowi zawsze, gdy nabywane towary i usługi są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą. Nie ma znaczenia okres, w którym ta działalność będzie wykonywana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub d o zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Należy zatem stwierdzić, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, iż Instytut . jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 28 maja 2010 r. w . pomiędzy: Instytutem A, Instytutem B, Instytutem C, Instytutem D, Instytutem E, Centrum Badań , została zawarta umowa konsorcjum . powołanego jako część Konsorcjum europejskiego .. do realizacji projektu pt.: .., w części dotyczącej Polski. Wnioskodawca wykorzystuje efekty projektu do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Efekty ww. projektu wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych. Faktury dotyczące wydatków poniesionych na realizację projektu wystawione są na Instytut ... Zakres pytania dotyczy wydatków ponoszonych wyłącznie przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca jest bowiem czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki ponoszone na realizację przedmiotowego Projektu są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Instytutowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu pt.: .. na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. A w sytuacji, gdy kwota podatku naliczonego wynikającego z faktur z tytułu wydatków ponoszonych na realizację ww. projektu, w okresie rozliczeniowym będzie wyższa od kwoty podatku należnego, to Wnioskodawcy, na podstawie art. 87 ustawy, będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w . za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej