Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.531.2019.1.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.531.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu) uzupełnionym w dniu 27 września i 28 października 2019 r. (daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 27 września i 28 października 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina otrzymała interpretację indywidualną NR, z dnia.,w której stwierdzono, że Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ., pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Gmina, zwana dalej Wnioskodawcą, jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, numer NIP. Jest także osobą prawną - jednostką samorządu terytorialnego. Wnioskodawca, od 2018 roku, jest w trakcie realizacji projektu, który to projekt stanowi w ostatnich latach priorytet w walce z odpadami niebezpiecznymi ze względu na zagrożenie zdrowia ludzi i ochronę środowiska. Realizacja projektu jest zgodna z założeniami Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy przyjętego uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 23 czerwca 2016 roku. Program ten określa warunki sukcesywnego usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy. Zakłada się, że zagadnienie usuwania azbestu z obszaru Gminy będzie procesem długoterminowym, rozłożonym na lata 2018 - 2021. Gmina uzyskała dofinansowanie realizacji projektu pn. (dalej: projekt) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.2. Gospodarka odpadami dla poddziałania: 5.2.2. Gospodarka odpadami. Całkowity koszt projektu to zł brutto, w całości są to koszty kwalifikowane. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Projekt finansowany będzie z dwóch źródeł: budżet Gminy oraz środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, stanowiące 95% kosztów kwalifikowanych, tj. zł. Obecnie koszty zabezpieczenia, i w dalszej kolejności usuwania wyrobów zawierających azbest, ciążą na właścicielu nieruchomości, na terenie której się znajdują. Jednakże ze względu na duże koszty w zakresie demontażu i utylizacji wyrobów azbestowych zaleca się udzielanie pomocy mieszkańcom. Duże koszty dla właścicieli prowadzą do złej gospodarki wyrobami azbestowymi podczas demontażu i utylizacji, co stanowi zagrożenie dla zdrowia mieszkańców i środowiska przyrodniczego. Głownie nieprawidłowości jakie mogą powstać to składowanie odpadów w miejscach do tego nieprzystosowanych. W związku z tym, żeby zapobiec zagrożeniom Gmina w dalszym ciągu powinna uwzględniać w budżecie środki na pomoc mieszkańcom w utylizacji azbestu. Brak udzielania pomocy, będzie sprzyjać powstawaniu dzikich wysypisk, co w rezultacie zwiększy koszty ciążące na Gminie (koszty postępowań administracyjnych i usuwania nielegalnych wysypisk odpadów). Dlatego ważne jest, aby pomoc w utylizacji azbestu była udzielana na bieżąco - wg potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców. Realizacja projektu przyczyni się do zmniejszenia ilości zanieczyszczeń w środowisku i zmniejszy ryzyko rozprzestrzeniania się niebezpiecznego odpadu jakim są wyroby azbestowe, czego efekt najbardziej bezpośrednio odczują mieszkańcy tych części Gminy, w których realizowany będzie projekt. Poprawa jakości środowiska dzięki rezultatom inwestycji przyczyni się do poprawy stanu środowiska na terenie Gminy, zmniejszy zagrożenie degradacji walorów przyrodniczo-krajobrazowych, oraz podniesie atrakcyjność obszaru dla mieszkańców, turystów i inwestorów. Wyroby zawierające azbest zgodnie rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2003 r. (Dz. U. 2003, nr 192, poz. 1876), muszą zniknąć do 2032 r. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest, (Dz. U. Nr 71, poz. 649, z późn. zm.) odpady zawierające azbest powinny być składowane na składowiskach odpadów niebezpiecznych lub na wydzielonych częściach składowisk odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne albo na podziemnych składowiskach odpadów niebezpiecznych. Planowany do realizacji projekt wynika bezpośrednio z obowiązującego na terenie Gminy programu likwidacji azbestu przyjętego Uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 23 czerwca 2016 r. Projekt adresowany jest do wszystkich mieszkańców Gminy, którzy posiadają na terenie swoich nieruchomości wyroby zawierające azbest oraz są zobligowani do jego usunięcia do roku 2032, w zależności od określonego stopnia pilności. Zaplanowano w ramach projektu usunięcie wyrobów zawierających azbest ze 145 nieruchomości na terenie Gminy w ilości 568 Mg. Gmina nie zawiera umów z poszczególnymi osobami fizycznymi na wykonanie prac w ramach programu. Realizacja ww. zadania będzie możliwa poprzez usuwanie odpadów zgromadzonych na posesjach po wejściu w życie przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U., Nr 71, poz. 649 z późn. zm.), demontaż pokryć dachowych wykonanych z elementów zawierających azbest wraz z transportem zdemontowanych pokryć na składowisko odpadów niebezpiecznych z terenu Gminy. Wykonawca realizowanej usługi został wybrany w ramach przeprowadzonego postępowania przetargowego. Prace zdjęcia azbestu, transportu i jego unieszkodliwienia są wykonywane przez firmę posiadającą odpowiednie zezwolenia na wykonywanie tego typu zadań. Zakres rzeczowy projektu obejmuje bezpieczny demontaż, profesjonalny transport i bezpieczną utylizację wyrobów zawierających azbest w wyznaczonych do tego miejscach. W zakres zadania wchodzi prowadzenie nadzoru inwestorskiego nad zakresem rzeczowym projektu. Wybór inspektora nadzoru nastąpił w trybie rozeznania konkurencyjnego. Planowana jest także realizacja działań polegających na:

  • współpracy z przedszkolami, szkołami w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej w obszarze dotyczącym szkodliwości azbestu.

Zakres przewiduje 4 spotkania w 4 placówkach. Łączny koszt działania zł brutto stanowi on wynagrodzenie prelegenta. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów.

  • podejmowaniu i przeprowadzeniu działań informacyjno-edukacyjnych (konkurs ekologiczny w zakresie oddziaływania azbestu na zdrowie ludzi). Zakres przewiduje zakup nagród dla uczestników konkursu ekologicznego na łączną kwotę zł brutto. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów.
  • podejmowaniu i przeprowadzeniu działań informacyjnych wśród lokalnej społeczności Gminy poprzez materiały drukowane (w tym np. ulotki, broszury, publikacje, plakaty, materiały szkoleniowe).

Zakres przewiduje wykonanie i druk materiałów informacyjnych na łączną kwotę zł brutto. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów. Zakres działań obejmuje przygotowanie i produkcję edukacyjnych gadżetów ekologicznych związanych tematycznie z ekologią (azbestem). Dystrybucję gadżetów w szkołach oraz w trakcie imprez okolicznościowych skierowanych do najmłodszych będą prowadzili pracownicy Wnioskodawcy. Planuje się nabycie 200 szt. gadżetów na kwotę. zł brutto. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów. Działania przewidziane w ramach tej pozycji to zarządzanie projektem i promocja projektu. Rozliczenie ryczałtem w wysokości 0,5 % kosztów kwalifikowanych projektu. Zakres kosztów pośrednich, na które składa się zarządzanie i promocja projektu zlecone będzie własnym pracownikom Wnioskodawcy. Projektu nie zalicza się do kategorii projektów generujących dochód (projekt nie generuje przychodów) ani w trakcie trwania, ani po jego ukończeniu, oraz nie jest on objęty zasadami pomocy publicznej. Analizowany projekt jest objęty maksymalną wysokością wsparcia wskazaną w SzOOP oraz Regulaminie konkursu. Dofinansowanie stanowi dopłatę do ceny świadczonych usług na rzecz uczestnika projektu. Wysokość otrzymanego dofinansowania nie jest uzależniona od ilości mieszkańców biorących udział w realizacji projektu. Na podstawie otrzymanej interpretacji indywidualnej, Gmina ma prawną możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją niniejszego projektu. Gmina na dziś, ujmuje wydatki w przedmiotowym projekcie wraz z podatkiem VAT uznanym w całości za koszt kwalifikowany. Projekt nie jest ukierunkowany na osiąganie przychodów dla Wnioskodawcy, poza otrzymaną dotacją. Nie generuje on dla Wnioskodawcy oraz nie będzie generować innych (poza dotacją) żadnych przychodów na etapie opracowania, wdrażania oraz w okresie eksploatacji projektu. Realizacja projektu ma związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Założenia finansowe projektu:

Maksymalny poziom dofinansowania UE (Max CRpa) w % 85,00%;

Maksymalny poziom dofinansowania UE+Budżet Państwa (Max CRpa) w % 85,00%;

Łączne koszty kwalifikowalne .zł;

Wnioskowany % dofinansowania RPO 85,00%;

Wnioskowana kwota dofinansowania RPO zł.

Wkład własny (do kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowalnych) .zł.

Koszty działań:

Demontaż .zł/tonę

Transport i utylizacja zł/tonę.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz generują po stronie Wnioskodawcy podatek należny. Mając na uwadze opisaną sytuację oraz otrzymaną interpretację w zakresie przysługującego prawa odliczenia podatku VAT, Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zapis otrzymanej indywidualnej interpretacji brzmi: Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Świadczone w ramach projektu pt. , usługi na rzecz mieszkańców, nie zostały przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, a w konsekwencji są one opodatkowane według stawki VAT właściwej dla tychże usług. W konsekwencji powyższego, analiza opisu sprawy oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie spełniony będzie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - ponoszone wydatki na usługi, o których mowa we wniosku, związane są bowiem z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Projekt nie jest ukierunkowany na osiąganie przychodów dla Wnioskodawcy, poza otrzymaną dotacją. Nie generuje on dla Wnioskodawcy oraz nie będzie generować innych (poza dotacją) żadnych przychodów na etapie opracowania, wdrażania oraz w okresie eksploatacji projektu. Realizacja projektu ma związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Założenia finansowe projektu:

Łączne koszty kwalifikowalne projektu - zł netto, zł VAT w projekcie - zł brutto.

Wnioskowana kwota dofinansowania RPO zł - 85% kosztów kwalifikowanych. Wkład własny (do kosztów kwalifikowanych i niekwalifikowalnych) zł, ponosi w całości Gmina. Mieszkańcy którzy biorą udział w projekcie nie wpłacają do Gminy żadnych kwot. Koszty działań:

  1. zawarta umowa na usuwanie, wywóz i utylizację azbesty na lata 2018-2020,
    kwota brutto zł, netto zł, VAT 8% - zł. Poniesiono już wydatki w 2018 - zł brutto (zł netto + zł VAT), w 2019 zł brutto (.zł netto + zł VAT),
  2. zawarta umowa na nadzór inwestorski na realizacją zadania na lata 2018-2020,
    kwota brutto zł, netto zł, VAT 23% zł. Poniesiono już wydatki w 2018 - zł brutto (zł netto + zł VAT), w 2019 - zł brutto (zł netto + zł VAT),
  3. planowane wynagrodzenie pracownika Urzędu Gminy za realizację i nadzór - zł,
  4. zaplanowano wydatki informacyjno - promocyjne na lata 2018-2020 w kwocie ;..zł brutto (zł netto + .zł VAT 23%). W tym:

    1. zakup nagród na konkursy ekologiczne - kwota zł brutto (zł netto + zł VAT 23%), - wydatek poniesiony,
    2. wykonanie gadżetów promocyjnych 200 szt. (torby ekologiczne z nadrukiem projektu i gminy), kwota zł brutto (zł netto + zł VAT) wydatek poniesiony,
    3. wydruk materiałów informacyjnych (ulotki, plakaty foldery), kwota zł (zł netto + zł VAT 23%). Wydatek poniesiony.
    4. prelekcje podnoszące świadomość ekologiczną w szkołach i przedszkolach, kwota zł, (zł netto + zł VAT 23%), wydatek planowany.

Projekt nie jest ukierunkowany na osiąganie przychodów dla Wnioskodawcy, poza otrzymaną dotacją. Nie generuje on dla Wnioskodawcy oraz nie będzie generować innych (poza dotacją) żadnych przychodów na etapie opracowania, wdrażania oraz w okresie eksploatacji projektu. Realizacja projektu ma związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. We wniosku o środki zawarto następujące zapisy:

C.2.3. Zadania i działania realizowane w projekcie. Zadanie działania. Opis działania (z uwzględnieniem danych, parametrów, liczby opracowań etc.)

1. Usunięcie wyrobów zawierających azbest.

1.1. Demontaż pokryć dachowych wraz z transportem i utylizacją.

Profesjonalny, zgodny z obowiązującymi przepisami, demontaż m.in. pokryć dachowych i elewacji budynków wykonanych z wyrobów zawierających azbest oraz odpowiednie ich zabezpieczenie i przygotowanie do transportu, transport i utylizację. Zakres obejmuje - demontaż, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest w ilości 500 Mg ze 125 posesji w tym:

  • w 2018 roku: 180 Mg z 45 posesji (obiektów),
  • w 2019 roku: 160 Mg z 40 posesji (obiektów),
  • w 2020 roku: 160 Mg z 40 posesji (obiektów).

1.2. Transport i utylizacja Profesjonalny załadunek oraz transport wyrobów zawierających azbest oraz składowanie odpadów na odpowiednio przygotowanych składowiskach odpadów niebezpiecznych.

Zakres obejmuje - załadunek, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest w ilości 68 Mg z 20 posesji (obiektów) w tym:

  • w 2018 roku: 68 Mg z 20 posesji (obiektów)

1.3. Inspektor nadzoru.

W zakres zadania wchodzi prowadzenie nadzoru inwestorskiego nad zakresem rzeczowym projektu. Wybór inspektora nadzoru nastąpi w trybie rozeznania konkurencyjnego.

2. Edukacja ekologiczna.

2.1. Podnoszenie świadomości ekologicznej mieszkańców.

Planowane są działania informacyjne i edukacyjne w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej wśród mieszkańców Gminy.

Planowana jest realizacja działań polegających na:

  • współpracy z przedszkolami, szkołami w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej w obszarze dotyczącym szkodliwości azbestu.

Zakres przewiduje 4 spotkania w 4 placówkach. Łączny koszt działania zł brutto stanowi on wynagrodzenie prelegenta. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów:

  • podejmowaniu i przeprowadzeniu działań informacyjno-edukacyjnych (konkurs ekologiczny w zakresie oddziaływania azbestu na zdrowie ludzi). Zakres przewiduje zakup nagród dla uczestników konkursu ekologicznego na łączną kwotę zł brutto. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów.
  • podejmowaniu i przeprowadzeniu działań informacyjnych wśród lokalnej społeczności Gminy poprzez materiały drukowane (w tym np. ulotki, broszury, publikacje, plakaty, materiały szkoleniowe). Zakres przewiduje wykonanie i druk materiałów informacyjnych na łączną kwotę zł brutto. Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów.

2.2. Gadżety edukacyjne.

Zakres działań obejmuje przygotowanie i produkcję edukacyjnych gadżetów ekologicznych związanych tematycznie z ekologią (azbestem). Dystrybucję gadżetów w szkołach oraz w trakcie imprez okolicznościowych skierowanych do najmłodszych będą prowadzili pracownicy Wnioskodawcy.

Planuje się nabycie 200 szt. gadżetów na kwotę zł brutto.

Działania ograniczają się wyłącznie do wymienionego zakresu i nie obejmują innych elementów.

3. Koszty pośrednie.

3.1. Limitowane koszty pośrednie.

Działania przewidziane w ramach tej pozycji to zarządzanie projektem i promocja projektu. Rozliczenie ryczałtem w wysokości 0,5 % kosztów kwalifikowanych projektu.

Zakres kosztów pośrednich, na które składa się zarządzania i promocja projektu zlecone będzie własnym pracownikom Wnioskodawcy.

C.4. Promocja źródła finansowania projektu.

Promocja źródeł finansowania projektu będzie prowadzona zgodnie z Podręcznikiem wnioskodawcy i beneficjentów programów polityki spójności 2014-2020 w zakresie informacji i promocji. Projekt wnioskuje o dofinansowanie na kwotę poniżej tys. euro i jest zobowiązany do umieszczenia plakatu w trakcie realizacji projektu. Rozmiar: A3 (arkusz o wymiarach 297*420 mm). Plakat będzie zawierał:

  • nazwę beneficjenta,
  • tytuł projektu,
  • cel projektu (opcjonalnie),
  • wysokość wkładu Unii Europejskiej w projekt,
  • zestaw logo - znaki FE i UE oraz herb lub oficjalne logo promocyjne województwa
  • adres portalu ... (opcjonalnie).

Plakat będzie wyeksponowany w trakcie realizacji projektu.

Zostanie on umieszczony w widocznym miejscu na terenie siedziby Wnioskodawcy.

Informacja o projekcie zostanie zamieszczona na stronie internetowej Wnioskodawcy (znak Unii Europejskiej, znak Funduszy Europejskich, herb lub oficjalne logo promocyjne województwa oraz krótki opis projektu).

Koszt wykonania plakatu będzie rozliczony w ramach kosztów pośrednich.

Kategoria kosztów .........................................................................Koszty działania %

LIMITOWANE koszty pośrednie (stawka ryczałtowa)..................................... 0,50000%

LIMITOWANE Wydatki na działania informacyjno-promocyjne

(Działanie 5.2.1, 5.2.2)............................................... ........................1,89600%

.................... .......................................Suma

Powyżej przedstawiono zapisy z wniosku o dofinansowanie, na podstawie którego otrzymano środki i podpisano umowę z dotującym. Projekt zakłada brak wkładu finansowego biorących w nim udział mieszkańców, niezależnie od zrealizowania poszczególnych działań w projekcie przez Wnioskodawcę. Aby otrzymać dofinasowanie, projekt musiał zawierać działania edukacyjno-informacyjne podnoszące świadomość ekologiczną mieszkańców, w przeciwnym razie projekt nie otrzymałby pozytywnej oceny i dofinansowania. Działania informacyjno-promocyjne są LIMITOWANE w projekcie, i nie mogą przekraczać zapisów wniosku. Aby móc otrzymać dofinansowanie w ramach Funduszy Europejskich do złożonego wniosku, trzeba wykonać projekt zgodnie z jego założeniami, w przeciwnym razie Wnioskodawca nie otrzyma dofinansowania. Gmina uważa że w przysługuje jej pełne odliczenie podatku VAT,

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów przysługuje pełne odliczenie kwot VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn.?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn., będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości. Gmina uważa, że przysługuje jej pełne odliczenie podatku VAT. Gmina planuje ponieść koszty łączne kwalifikowalne zł. Wnioskowana kwota dofinansowania RPO zł, tj. 85% łącznych kosztów. Wkład własny (do kosztów kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych) zł. Opodatkowana podatkiem VAT zostanie kwota dotacji (na dziś tj., zł.), zgodnie ze stawką VAT wynikającą z przepisów - 8%. Stawka podatku wynikała także z faktur otrzymywanych od wykonawcy usługi. Podatek VAT zostanie zaś odliczony od kwoty całkowitej poniesionej na ten projekt (na dziś kwota planowanych kosztów tj. zł). Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. I tak, według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Analiza opisu sprawy oraz przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w analizowanej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - ponoszone wydatki na usługi, o których mowa we wniosku, związane będą z czynnościami podatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem ww. wydatków, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Stosownie do art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię, czy w związku realizacją przedmiotowego zadania Gmina działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a zatem czy świadczy jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu na rzecz mieszkańców.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego są zatem podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to więc wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania, jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taką należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia subwencja bezpośrednio związana z ceną.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności, wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commissioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

I tak, w wyroku w sprawie C-184/00 TSUE stwierdził, że sam fakt, że dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś w sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Ponadto, Trybunał stwierdził, że sformułowanie dotacje bezpośrednio związane z ceną należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło ono jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które wypłacane są sprzedawcy lub dostawcy przez stronę trzecią.

Z kolei w wyroku w sprawie C-353/00, Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle, przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce, dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu), albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (tj. odpłatnym świadczeniem przez Gminę na rzecz mieszkańców Gminy, będących osobami fizycznymi, usług demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest, a nie z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem nabywa przedmiotowe usługi od wykonawcy prac z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wchodzi w rolę podmiotu świadczącego usługę. Sam fakt, że Gmina nie zawiera z poszczególnymi mieszkańcami umów na realizację ww. zadania, nie powoduje, że Gmina w tym przypadku działa jako organ publiczny realizujący zadania własne. Trzeba również zauważyć, że to Gmina (a nie mieszkańcy) dokonała wyboru wykonawcy prac dotyczących zadania związanego z usuwaniem azbestu z terenu Gminy.

Środki finansowe pozyskane przez Gminę w tym przypadku z PRO są przeznaczone na realizację konkretnego zadania. Mieszkańcy, zainteresowani usunięciem i unieszkodliwieniem tych wyrobów składają do Gminy stosowne wnioski w tym zakresie. W konsekwencji środki te należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi przez Gminę na rzecz właścicieli nieruchomości uiszczane przez podmiot trzeci (tj. podmiot dokonujący dofinansowania).

Skoro więc ostateczny odbiorca usługi nie musi za tę usługę płacić z powodu przyznanego dofinansowania, to stwierdzić należy, że dofinansowanie to bezpośrednio wpływa na cenę świadczonej usługi, gdyż pozwala usługobiorcy korzystać z niej za darmo.

Tym samym, część dotacji związaną z demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest, należy uznać za otrzymane od osoby trzeciej środki (dotacje) mające bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Gminę usług.

W związku z powyższym stwierdzić należy że świadczenia, polegające na realizacji zadania w części dotyczącej demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest, stanowią odpłatne świadczenia usług, które zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina, w związku z ww. czynnościami występuje w charakterze podatnika tego podatku.

W konsekwencji, część dotacji, która jest bezpośrednio związana z ceną demontażu, transportu i utylizacji wyrobów zawierających azbest, stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy, a zatem co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast odnosząc się do części dotacji przeznaczonej na pokrycie wydatków polegających na współpracy Gminy z przedszkolami, szkołami w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej w obszarze dotyczącym szkodliwości azbestu w formie czterech spotkań w czterech placówkach; podejmowaniu i przeprowadzeniu działań informacyjno-edukacyjnych poprzez organizowanie przez Gminę konkursu ekologicznego w zakresie oddziaływania azbestu na zdrowie ludzi, a także podejmowaniu i przeprowadzeniu działań informacyjnych wśród lokalnej społeczności Gminy poprzez materiały drukowane w tym np. ulotki, broszury, publikacje, plakaty, materiały szkoleniowe należy zauważyć, że dotacja w tej części nie wpływa na cenę realizowanych usług, bowiem jak wynika z okoliczności sprawy właściciele nieruchomości, z których usuwany jest azbest nie musieliby dopłacić do usługi usuwania azbestu jakiejkolwiek kwoty w przypadku, gdyby przedmiotowe dofinansowanie nie objęło ww. kosztów. Zatem, powyższe wskazuje, że ww. część dotacji nie stanowi wyliczenia/kalkulacji ceny usługi w zakresie usuwania azbestu.

Nadto wskazać należy, że zakres działania Gminy, jako organu władzy publicznej, został uregulowany w ustawie o samorządzie gminnym i jak wynika z zawartych tam przepisów ma on złożony charakter. Główną i dominującą sferę działalności gmin stanowi realizacja szeroko rozumianych zadań o charakterze publicznym. Gminy mogą wprawdzie prowadzić również działalność gospodarczą, wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym), z tytułu której są podatnikami podatku od towarów i usług. Jednak podstawowym przedmiotem ich działalności są czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Do zakresu działania takiej jednostki należą zatem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak wskazano wyżej, stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) i promocję działań Gminy (zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że wbrew stanowisku Wnioskodawcy Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy. W przedmiotowej sprawie jak wynika z treści wniosku - Gmina będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu w części, w jakiej poniesione wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. demontaż, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest. Natomiast, poniesione przez Gminę wydatki na realizację projektu związane ze współpracą Gminy z przedszkolami, szkołami w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej w obszarze dotyczącym szkodliwości azbestu w formie czterech spotkań w czterech placówkach; podejmowaniem i przeprowadzeniem działań informacyjno-edukacyjnych poprzez organizowanie przez Gminę konkursu ekologicznego w zakresie oddziaływania azbestu na zdrowie ludzi, a także podejmowaniem i przeprowadzeniem działań informacyjnych wśród lokalnej społeczności Gminy poprzez materiały drukowane w tym np. ulotki, broszury, publikacje, plakaty, materiały szkoleniowe mają bezpośredni i ścisły związek ze sferą działań publicznych jednostki samorządu terytorialnego, a zatem z działalnością w interesie społeczności lokalnej, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie są to nakłady, które można by uznać za pozostające w takim właśnie związku z realizacją konkretnych czynności opodatkowanych. Tym samym, ww. działania i usługi edukacyjne i informacyjne, realizowane w ramach projektu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu w części, w jakiej poniesione wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. demontażem, transportem i utylizacją wyrobów zawierających azbest. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Natomiast Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki na działania promocyjne i edukacyjne projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej