Możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu. - Interpretacja - 0114-KDIP4.4012.374.2019.1.RK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.07.2019, sygn. 0114-KDIP4.4012.374.2019.1.RK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2019 r. (data wpływu 14 czerwca 2019 r), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2019 r wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jednym z celów statutowych Stowarzyszenia jest działalność na rzecz wspierania i realizacji renowacji zabytków.

Cele są realizowane poprzez przeprowadzanie renowacji zabytków i opiekę nad zabytkami oraz opracowywanie i realizację projektów renowacji zabytków.

Działania te są skierowane do mieszkańców społeczności lokalnej i są bezpłatne.

W ramach wymienionej działalności statutowej Stowarzyszeniu przyznano dofinansowanie ze środków unijnych na realizację zadania pn. Renowacja nagrobków na cmentarzu parafialnym w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020, poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność

Planowana do realizacji operacja polega na przeprowadzeniu renowacji czterech zniszczonych upływem czasu nagrobków wykonanych z piaskowca i marmuru, pochodzących z II połowy XIX wieku. Wartość historyczna i artystyczna nagrobków jest bardzo duża, potwierdzają one kunszt artystyczny ówczesnej epoki. Przeprowadzenie renowacji tych nagrobków jest niezbędne, aby zachować ich wartość historyczną i artystyczną dla przyszłych pokoleń. Są to:

  1. Nagrobek z II poł. XIX w. wykonany z szarego piaskowca,
  2. Nagrobek z II poł. XIX w. wykonany z szarego piaskowca
  3. Nagrobek z II poł. XIX wieku wykonany z szarego piaskowca,
  4. Nagrobek z II poł. XIX w. wykonany z szarego piaskowca i białego marmuru.

Renowacja nagrobków jest zadaniem zgodnym ze statutową działalnością Stowarzyszenia. Program prac:

  • Rozpoczęcie prac od fotograficznego udokumentowania stanu zachowania nagrobków,
  • Zdezynfekowanie i usunięcie nawarstwień organicznych, jak mchy, glony przy użyciu preparatu glono-grzybobójczego,
  • Zdemontowanie niestabilnych elementów,
  • Lekkie wzmocnienie struktury kamienia piaskowcowego w miejscach osypujących się i płatami rozwarstwiających się i odpadających,
  • Usunięcie zabrudzeń i plam po substancjach smolistych,
  • Nałożenie kompresów z pulpy celulozowej i toulenu w celu ekstrakcji pozostałości zaplamień,
  • Doczyszczenie mechaniczne szczotkami i wodą przy użyciu myjki ciśnieniowej,
  • Odsolenie budulca kamiennego metodą kompresów z pulpy celulozowej topowanych wodą destylowaną,
  • Pogłębienie liter wgłębnie wykutej inskrypcji,
  • Wzmocnienie struktury budulca kamiennego preparatem krzemoorganicznym,
  • Wykonanie uzupełnień zniszczonych partii zaprawą renowacyjną,
  • Wykucie ze steli skorodowanych trzpieni żelaznych i zamontowanie krzyży przy zastosowaniu trzpieni ze stali nierdzewnej,
  • Odtworzenie brakujących elementów,
  • Wykonanie spoin między poszczególnymi elementami nagrobka, klejem mrozoodpornym i elastycznym,
  • Zabezpieczenie od porostów, grzybów i mchów oraz hydrofobizacja wszystkich powierzchni obiektów,
  • Oczyszczenie i wyrównanie terenu wokół nagrobków, usunięcie krzewów i zarośli, wykonanie wykopów i przygotowanie podłoża,
  • Ustawienie obrzeży wokół nagrobków, wysypanie żwirem, ułożenie włókniny i wypełnienie grysem ozdobnym,
  • Wykonanie dokumentacji konserwatorskiej.

Prace renowacyjne zostaną zlecone wykonawcom z odpowiednimi kwalifikacjami i uprawnieniami.

W ramach projektu członkowie Stowarzyszenia przepracują społecznie 519 godzin przy oczyszczaniu i wyrównywaniu terenu wokół nagrobków oraz przygotowaniu i wypełnieniu ozdobnym grysem.

Razem wartość projektu tj. wartość kosztów kwalifikowanych wynosi 62 502,71 zł brutto, w tym 9 349, 58 zł podatku VAT.

W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur kosztami kwalifikacyjnymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku podmiotów, które nie mogą odliczać podatku VAT od zapłaconych faktur można ubiegać się o włączenie podatku VAT od zapłaconych faktur do kosztów kwalifikowanych projektu, o co Wnioskodawca występował składając wniosek o dofinansowanie.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu. W wyniku realizacji projektu zostaną odrestaurowane XIX- wieczne nagrobki znajdujące się na cmentarzu parafialnym , który jest miejscem ogólnodostępnym. Nie będą pobierane żadne opłaty za udostępnianie odrestaurowanych obiektów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma możliwości odzyskania przez Stowarzyszenie naliczonego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu, ponieważ Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit. Wszelkie nabywane przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu zostaną odrestaurowane XIX- wieczne nagrobki znajdujące się na cmentarzu parafialnym , który jest miejscem ogólnodostępnym. Nie będą pobierane żadne opłaty za udostępnianie odrestaurowanych obiektów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wszelkie nabywane przez Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Cmentarz jest miejscem ogólnodostępnym i nie będą pobierane żadne opłaty za udostępnianie odrestaurowanych nagrobków.

Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach realizacji ww. projektu, ze względu na niespełnienie przesłanek warunkujących to prawo.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. Renowacja nagrobków na cmentarzu parafialnym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy&&z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej