Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją części projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.165.2019.1.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2019, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.165.2019.1.AS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją części projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2019 r. (data wpływu 10 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją części projektu pn.: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina Miejska (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina rozlicza podatek VAT miesięcznie.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, dalej: Ustawa o samorządzie gminnym), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 Ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pn. () w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, Działania 2.1 Cyfrowe X. Realizacja tego zadania mieści się w katalogu zadań publicznych, do realizacji których Gmina została powołana.

Zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb lokalnej wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Celem projektu jest zwiększenie wykorzystania e-usług publicznych oraz wzrost dostępności e-usług dla mieszkańców, m.in. poprzez wdrożenie zintegrowanej platformy wymiany danych w Gminie Miejskiej (), służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, co przyczyni się do:

  • wspomagania procesów w urzędzie, scentralizowania rejestru zawierającego wszystkie dokumenty z możliwością przeglądu wykonanych czynności;
  • uporządkowania procesów obsługi interesanta;
  • automatyzacji części czynności wykonywanych przez pracowników;
  • pozytywnego wpływu na środowisko poprzez zmniejszenie liczby dokumentów w formie papierowej;
  • możliwości załatwienia sprawy drogą elektroniczną bez konieczności dostarczania dokumentu w postaci papierowej.

Zintegrowana platforma wymiany danych będzie umożliwiała mieszkańcom korzystanie m.in. z następujących e-usług:

  • Elektroniczna Obsługa Rady;
  • GIS (Geographic lnformation System);
  • System Usprawniania Zarządzaniem Obsługi Petentów;
  • Usługa e-powiadamiania - moduł komunikacyjny w obszarze miasta;
  • E-deklaracja odpady - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • E-płatność - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • E-płatność - opłata za fakturę z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków;
  • E-odczyt - wprowadzenie odczytu z wodomierza i dostarczanie faktur z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków;
  • E-usługa - zgłoszenie awarii ulicznej;
  • E-płatność - podatek rolny od osób fizycznych i prawnych;
  • E-płatność - podatek od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych;
  • E-płatność - podatek leśny od osób fizycznych i prawnych;
  • E-płatność - podatek od środków transportowych;
  • E-zaświadczenie podatki - wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego, użytków rolnych z systemów podatkowych;
  • E-zaświadczenie księgowość - wydanie zaświadczenia o niezaleganiu lub zaleganiu w podatkach;
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów;
  • Wniosek o ustalenie numeru porządkowego budynku;
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;
  • Wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie wypisu i wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy;
  • Wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • Wniosek o zmianę decyzji o warunkach zabudowy;
  • Wniosek o zmianę decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • Wniosek o przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy;
  • Wniosek o przeniesienie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • Wniosek o zgłoszenie do ewidencji gminnej zbiorników bezodpływowych (szamb) i przydomowych oczyszczalni ścieków;
  • Wniosek o dzierżawę lub najem nieruchomości stanowiących zasób gminy;
  • Zgłoszenie wniosków do opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Zgłoszenie uwag do opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/ studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu, będą wystawiane na Gminę, która zostanie obciążona podatkiem VAT z podaniem jej NIP-u, tj.: Gmina Miejska (), ul. (), NIP ().

Fakturami będą dokumentowane następujące zadania:

  1. audyt teleinformatyczny (stan zaistniały - audyt wykonany, wydatek poniesiony);
  2. studium wykonalności (stan zaistniały - studium wykonane, wydatek poniesiony);
  3. usługa inżyniera projektu (stan zaistniały - zawarta umowa, wydatek poniesiony z I, II kwartał, realizacja umowy w trakcie);
  4. zintegrowany system teleinformatyczny obejmujący wdrożenie 41 e-Usług wraz z dostawą specjalistycznego sprzętu umożliwiającego realizację zamówienia (cz. 1 stan zaistniały - zawarta umowa, realizacja umowy w trakcie, wydatek do poniesienia, cz. 2 i 3 zdarzenie przyszłe - przygotowana procedura przetargowa dla części zadania). W zadaniu tym wyodrębniono 3 części:
    • cz. 1 - Dostawa sprzętu komputerowego: 19 szt. laptopów, 21 szt. tabletów, 11 szt. komputerów stacjonarnych typu AIO, skanera A3,
    • cz. 2 - Wdrożenie 39 e-Usług na poziomie e-dojrzałości: 3 (20 szt.), 4 i 5 (19 szt.), w tym e-Usługi udostępnione dla społeczności za pomocą portalu (e-platformy), który zintegruje i umożliwi w jednym miejscu dostęp do wszystkich wdrożonych w ramach projektu e-Usług,
    • cz. 3 - Uruchomienie systemu e-Wodomierz z 2-ma e-Usługami wraz z integracją z e-Platformą i dostawą 400 nowoczesnych nakładek na wodomierze;
  5. promocja projektu, tablice informacyjne (zdarzenie przyszłe, przed wyborem wykonawcy).

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5, wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją części 3 zadania 4 wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W tym miejscu Gmina wskazała, że posiada interpretację indywidualną nr 0113-KDIPT1-2.4012.33.2019.2.JS z dnia 4 marca 2019 r. potwierdzającą prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie wydatków dotyczących realizacji części 3 zadania 4: Uruchomienie systemu e-Wodomierz z 2-ma e-Usługami wraz z integracją z e-Platformą i dostawą 400 nowoczesnych nakładek na wodomierze. W związku z czym, niniejszy wniosek nie dotyczy wydatków ponoszonych w ramach tej części realizowanego projektu.

Projekt nie będzie generował przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Gmina Miejska () będzie miała prawo do odliczenia w całości lub w części kwoty podatku od towarów i usług naliczonego od nabyć towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (), nie daje mu prawa do odliczenia w całości ani w części podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach dokumentujących wydatki projektu w zakresie zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym, Gmina realizując projekt, którego celem jest podniesienie jakości świadczenia usług publicznych, występuje jako organ władzy publicznej, a realizacja projektu związana jest z realizacją zadań własnych i w tym zakresie nie może być uznana za podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, wydatki poniesione na realizację projektu w zakresie zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę w przyszłości czynności opodatkowanych.

Tym samym, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 r., s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Obowiązek uzyskania indywidualnej interpretacji VAT został nałożony na Gminę realizującą projekt przez Instytucję Zarządzającą Urząd Marszałkowski w ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej pn.: (). Realizacja tego zadania mieści się w katalogu zadań publicznych, do realizacji których Gmina została powołana. Celem projektu jest zwiększenie wykorzystania e-usług publicznych oraz wzrost dostępności e-usług dla mieszkańców, m.in. poprzez wdrożenie zintegrowanej platformy wymiany danych w Gminie, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zintegrowana platforma wymiany danych będzie umożliwiała mieszkańcom korzystanie m.in. z następujących e-usług:

  • Elektroniczna Obsługa Rady;
  • GIS (Geographic lnformation System);
  • System Usprawniania Zarządzaniem Obsługi Petentów;
  • Usługa e-powiadamiania - moduł komunikacyjny w obszarze miasta;
  • E-deklaracja odpady - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • E-płatność - opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • E-płatność - opłata za fakturę z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków;
  • E-odczyt - wprowadzenie odczytu z wodomierza i dostarczanie faktur z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków;
  • E-usługa - zgłoszenie awarii ulicznej;
  • E-płatność - podatek rolny od osób fizycznych i prawnych;
  • E-płatność - podatek od nieruchomości od osób fizycznych i prawnych;
  • E-płatność - podatek leśny od osób fizycznych i prawnych;
  • E-płatność - podatek od środków transportowych;
  • E-zaświadczenie podatki - wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego, użytków rolnych z systemów podatkowych;
  • E-zaświadczenie księgowość - wydanie zaświadczenia o niezaleganiu lub zaleganiu w podatkach;
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów;
  • Wniosek o ustalenie numeru porządkowego budynku;
  • Wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych;
  • Wniosek o wydanie wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie wypisu i wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy;
  • Wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • Wniosek o zmianę decyzji o warunkach zabudowy;
  • Wniosek o zmianę decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • Wniosek o przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy;
  • Wniosek o przeniesienie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  • Wniosek o zgłoszenie do ewidencji gminnej zbiorników bezodpływowych (szamb) i przydomowych oczyszczalni ścieków;
  • Wniosek o dzierżawę lub najem nieruchomości stanowiących zasób gminy;
  • Zgłoszenie wniosków do opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego;
  • Zgłoszenie uwag do opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego/ studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją projektu, będą wystawiane na Gminę.

Fakturami będą dokumentowane następujące zadania:

  1. audyt teleinformatyczny (stan zaistniały - audyt wykonany, wydatek poniesiony);
  2. studium wykonalności (stan zaistniały - studium wykonane, wydatek poniesiony);
  3. usługa inżyniera projektu (stan zaistniały - zawarta umowa, wydatek poniesiony z I, II kwartał, realizacja umowy w trakcie);
  4. zintegrowany system teleinformatyczny obejmujący wdrożenie 41 e-Usług wraz z dostawą specjalistycznego sprzętu umożliwiającego realizację zamówienia (cz. 1 stan zaistniały - zawarta umowa, realizacja umowy w trakcie, wydatek do poniesienia, cz. 2 i 3 zdarzenie przyszłe - przygotowana procedura przetargowa dla części zadania). W zadaniu tym wyodrębniono 3 części:
    • cz. 1 - Dostawa sprzętu komputerowego: 19 szt. laptopów, 21 szt. tabletów, 11 szt. komputerów stacjonarnych typu AIO, skanera A3,
    • cz. 2 - Wdrożenie 39 e-Usług na poziomie e-dojrzałości: 3 (20 szt.), 4 i 5 (19 szt.), w tym e-Usługi udostępnione dla społeczności za pomocą portalu (e-platformy), który zintegruje i umożliwi w jednym miejscu dostęp do wszystkich wdrożonych w ramach projektu e-Usług,
    • cz. 3 - Uruchomienie systemu e-Wodomierz z 2-ma e-Usługami wraz z integracją z e-Platformą i dostawą 400 nowoczesnych nakładek na wodomierze;
  5. promocja projektu, tablice informacyjne (zdarzenie przyszłe, przed wyborem wykonawcy).

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5, wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją części 3 zadania 4, wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W tym miejscu Gmina wskazała, że posiada interpretację indywidualną nr 0113-KDIPT1-2.4012.33.2019.2.JS z dnia 4 marca 2019 r., potwierdzającą prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w zakresie wydatków dotyczących realizacji części 3 zadania 4: Uruchomienie systemu e-Wodomierz z 2-ma e-Usługami wraz z integracją z e-Platformą i dostawą 400 nowoczesnych nakładek na wodomierze. W związku z czym, niniejszy wniosek nie dotyczy wydatków ponoszonych w ramach tej części realizowanego projektu. Projekt nie będzie generował przychodów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. inwestycji, w zakresie zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są/nie będą spełnione, gdyż Gmina, realizując opisany we wniosku projekt, nie działa/nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Nadto, jak oświadczył Zainteresowany, wykonanie projektu związane jest z realizacją zadań własnych Gminy, towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań 1, 2, 3, części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5, wykorzystywane są/będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a projekt nie będzie generował przychodów. Tym samym, ww. wydatki nie służą/nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Gmina Miejska () nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia w całości, ani w części podatku VAT naliczonego od nabyć towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: () w zakresie zadań 1, 2, 3 części 1 i 2 zadania 4 oraz zadania 5.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r., poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej