![](https://g.infor.pl/p/_files/37576000/1-shutterstock-2207448975-37575886.jpg)
Temat interpretacji
możliwość korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2018r. (data wpływu 13 listopada 2018r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 grudnia 2018r. (data wpływu 27 grudnia 2018r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1,
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3,
- jest prawidłowe,
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1,
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3,
- -jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2018r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1,
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) o sformowanie pytań, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć usługi, miedzy innymi w zakresie tzw. coachingu, tj. procesu, który pozwala na rozwój osobisty i motywację osób, uczestniczących w tego typu szkoleniach. Coaching można zdefiniować, jako proces, dzięki któremu osiągamy zamierzony cel. Kluczem do głębszego pojęcia samej istoty coachingu jest zrozumienie, jak działa oraz czym jest tzw. proces coachingu. Przykłady podano poniżej.
Należy nadmienić, że coaching jest jednocześnie narzędziem, które wykorzystuje się w celu uświadomienia uczestnikom procesu, jakie mogą podejmować działania, aby w przyszłości osiągnąć samodzielnie zamierzone lub wyznaczone przez siebie cele.
Zadaniem Wnioskodawcy Coacha będzie podniesienie świadomości osoby szkolonej, poddawanej temu procesowi aby wszedł na wyższy poziom działania. Istotny jest przy tym fakt, że coach najczęściej nie posiada wiedzy z dziedziny danego zawodu, który szkolony wykonuje. Ta wiedza nie jest mu potrzebna, aby osoba korzystająca z coachingu otrzymała odpowiedzi, których szuka. Coach nie przekazuje wiedzy uczestnikowi procesu coachingowego. Celem jest aby po przeprowadzeniu procesu przez coacha, każda osoba wykonująca określony zawód mogła znacznie łatwiej i efektywniej osiągnąć zamierzony cel. Dodatkowo, coach poprzez swoje umiejętności wspiera poprawę zdrowia i profilaktykę zdrowia, jak radzenie sobie chociażby ze stresem. Czasami klient, po procesie coachingu będzie korzystał z usług doradcy lub ze szkolenia zawodowego, aby rozpoczęty proces zmian miał zamierzony efekt.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zgłoszonego PKD.
Do dnia złożenia Wniosku o interpretacje korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie ma statusu uczelni, jednostki naukowej PAN oraz jednostki badawczo-rozwojowej, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Wnioskodawca również nie korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43. 1., w którym:
Zwalnia się od podatku
26) usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;
27) usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli;
28) usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29;
29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacja.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą z zakresu:
- główne PKD: 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - pozostałe PKD: 47.91.Z, 58.11.Z, 68.20.Z, 70.21.Z, 70.22.Z, 85.59.A, 85.60.Z, 90.03.Z.
Zdarzenie przyszłe:
Zleceniodawcą będzie Spółka z o. o., która jest firmą produkcyjno-handlową. Środki finansowania pochodzą ze środków obrotowych Spółki. Bedzie to cykl spotkań indywidualnych z kadrą kierowniczą. Podczas spotkań będą wykonywane miedzy innymi takie czynności jak:
- Ustalanie z uczestnikami szkolenia celu spotkań, np. polepszenia relacji, zwiększenia asertywności, wzmocnienia pewności siebie, wzmocnienia społecznych (miękkich) umiejętności kierowniczych, polepszenia współpracy, zwiększenia własnej efektywności.
Cel będzie ustalony za pomocą pytań kierowanych do klienta, np. .... ...? W......?.
- Ustalanie zasobów klienta tj. mocnych stron, umiejętności i potencjału klienta w oparciu o dotychczasowe doświadczenie, w następujący sposób: klient będzie opowiadał różne sytuacje, w których odniósł sukces. Następnie coach przeanalizuje i ustali z klientem, jakimi cechami, umiejętnościami wykazał się uczestnik coachingu w danych omawianych sytuacjach. Te cechy i umiejętności to zasoby, które uczestnik będzie mógł wykorzystać do osiągnięcia przez niego celu.
Każde następne spotkanie skonstruowane będzie tak, aby klient dochodził do własnych wniosków oraz rozwiązań. Zadaniem coacha będzie zadawanie pytań skłaniających klienta do myślenia i analizowania sytuacji, np.
W tym celu coach będzie:
- używać wizualizacji, np. ....?.
Chodzi o to, że coach nie mówi uczestnikowi procesu coachingowego, co ten ma robić. Jeśli człowiek dojdzie sam do wniosku, jakie efekty przynoszą jego obecne zachowania, a jakie efekty mógłby uzyskać, gdyby te zachowania zmienił, wtedy zmienia się jego postawa, a zmiana jest trwała. Wtedy klient bierze odpowiedzialność za swoje czyny.
- poprzez pytania, używać zmiany perspektywy, np. ....?
- poprzez pytania powodować, że klient będzie wyciągać wnioski z sukcesów i porażek, np. ...?
Ostatnie spotkanie będzie spotkaniem podsumowującym cały proces. Na tym spotkaniu coach poprosi osobę szkoloną o ocenę procesu coachingowego. Ocena będzie weryfikowana ponownie poprzez zadawanie pytań, np. ....
Przedmiotem takiej umowy jest wykonanie usługi polegającej na przeprowadzeniu coachingu w trybie sesyjnym. Opis przedmiotu umowy może przykładowo zawierać:
- liczbę sesji, które zostaną przeprowadzone;
- terminy sesji;
- długość trwania sesji;
- miejsce prowadzenia sesji, z uwzględnieniem poufnego charakteru coachingu;
- możliwość dokonywania zmian w programie sesji przez klienta lub coacha;
- istotę świadczenia - cel coachingu.
Za usługi coachingu indywidualnego Spółka z o.o. zapłaci wynagrodzenie na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków obrotowych spółki.
- Następne zdarzenie przyszłe może obejmować coaching w projekcie:
Zleceniodawcą będzie Jednostka Publiczna (Urząd, Szkoła Wyższa, Jednostka Budżetowa, Fundacja, itp.). Celem projektu będzie aktywizacja zawodowa (przywrócenie na rynek pracy) osób długotrwale bezrobotnych, co ma prowadzić do zdolności do podjęcia i utrzymania przez te osoby pracy. W ramach projektu zostaną zrealizowane usługi coachingu indywidualnego, które będą polegać na wspieraniu uczestników projektu w samodzielnym osiągnięciu stawianych przez nich celów przekwalifikowania zawodowego podczas spotkań indywidualnych z uczestnikami projektu, we wsparciu motywacji uczestników do podjęcia zmian życiowych.
Przykład działania: Metoda: rozmowa, ćwiczenia.
Forma: indywidualna.
Czas: 8 h/osobę lub zgodnie z indywidualnymi potrzebami.
Odpowiedzialny: coach
Forma zatrudnienia coacha: umowa współpracy, cywilno-prawna
Liczba godzin łącznie: 160.
Zgodnie z umową, Zleceniobiorca zobowiąże się do świadczenia w ramach umowy następujących usług:
- realizacji łącznie 160 godzin indywidualnego coachingu dla śr. 20 uczestników projektu, śr. 8h/osoba - zgodnie z zapotrzebowaniem uczestników projektu, w terminie od 2 grudnia 2018 r. do 31 grudnia 2019 r. zgodnie z harmonogramem (przy czym za 1 godzinę coachingu przyjmuje się 1 godzinę zegarową 60 minut),
- przeprowadzenie coachingu w celu wzmocnienia uczestników projektu oraz wspieranie ich w samodzielnym osiąganiu stawianych przez nich celów, w dokonywaniu zamierzonej zmiany zawodowej (w oparciu o własne odkrycia, wnioski i zasoby),
- stworzenie harmonogramu działań wspólnie z uczestnikami projektu i zweryfikowanie go na zakończenie wsparcia,
- ścisła współpraca z pozostałym personelem projektu w celu osiągnięcia jak najlepszych wskaźników projektu, w szczególności wskaźnika przyszłego zatrudnienia.
Na coaching indywidualny będzie kierował Uczestników doradca zawodowy zgodnie z Indywidualnym Planem Działania w ramach projektu.
Usługi coachingu indywidualnego będą świadczone w ramach przekwalifikowania zawodowego dla osób tego potrzebujących.
Za usługi coachingu indywidualnego (łącznie 160h) zapłaci Fundacja na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
Projekt realizowany w ramach zlecenia obejmował będzie tzw. szkolenia miękkie dotyczące umiejętności interpersonalne, takie jak komunikacja międzyludzka, motywowanie, rozwój osobisty czy też negocjacje. Adresowany będzie do osób, u których nabyte umiejętności zostaną bądź mogą zostać wykorzystane przez nich w aktualnej lub innej pracy zawodowej, a także pomogą w zdobyciu przyszłej pracy.
- Następne zdarzenie przyszłe może obejmować:
Osoby prywatne, chcące podnieść swoje możliwości, kompetencje oraz rozwój osobisty.
- Coach przed rozpoczęciem procesu szkolenia będzie zapoznawał się z klientem. Przedstawi metody, jakimi będzie się posługiwać, a także omówi swoja rolę i role klienta w szkoleniu coachingowym.
- Niezbędne będzie również omówienie kwestii organizacyjnych, do których należą m.in.: liczba spotkań, czas, miejsce oraz wysokość honorarium.
- Klient, po zapoznaniu się z powyższymi informacjami, zgodnie ze swoją wolą, podejmuje decyzję o przystąpieniu do procesu coachingu.
- Efekty coachingu, będą przekładać się wymiernie na życie zaangażowanego klienta.
Czerpiąc on ze swoich zasobów i większej samoświadomości będzie szybciej i trafniej podejmował decyzje, wzrośnie jego pewność siebie i odwaga do podejmowania działań.
Przedmiotem takiej umowy będzie wykonanie usługi polegającej na przeprowadzeniu coachingu w trybie sesyjnym. Opis przedmiotu umowy może przykładowo zawierać:
- liczbę sesji, które zostaną przeprowadzone;
- terminy sesji;
- długość trwania sesji;
- miejsce prowadzenia sesji, z uwzględnieniem poufnego charakteru coachingu;
- możliwość dokonywania zmian w programie sesji przez klienta lub coacha;
- istotę świadczenia - cel coachingu.
Za usługi coachingu indywidualne zapłaci zamawiający usługę klient, na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków własnych indywidualnych klientów.
- Następne zdarzenie przyszłe może obejmować:
Szkolenie na rzecz Fundacji uczestników projektu np.: liderów ekonomi społecznej, kadry kierowniczej oraz przedsiębiorców z grupy ekonomii społecznej.
Warunki współpracy będą obejmować działania pomiędzy fundacją a coachem.
- Proces coachingowy z jedną osobą korzystającą z coachingu powinien odbywać się w okresie maksymalnie 5 miesięcy. W uzasadnionych przypadkach czas ten może ulec wydłużeniu.
- Spotkania coachingowe zostaną przeprowadzone przez Usługodawcę (Coacha) w formie ustalonej pomiędzy coachem, a osobą korzystającą z coachingu i mogą odbywać się bezpośrednio w siedzibie Usługobiorcy, w siedzibie Usługodawcy, w uzasadnionych przypadkach w siedzibie P. (....) lub innym dogodnym miejscu dla coacha i korzystającego lub za pomocą wybranego komunikatora internetowego. W uzasadnionych przypadkach sesja może odbyć się telefonicznie. Pierwsze i ostatnie spotkanie odbywa się w formie osobistej.
- Sesje coachingowe odnotowywane będą w dzienniku coacha. Po zakończonym procesie coachingowym każdej z osób korzystających z coachingu, Usługodawca przekaże Usługobiorcy w formie pisemnej podsumowanie pracy oraz zestawienie odbytych sesji coachingowych podpisane przez Uczestnika.
- Usługodawca na bieżąco będzie zgłaszał Usługobiorcy uwagi mające wpływ na realizację ścieżki wsparcia osoby korzystającej z coachingu, w tym w szczególności potrzebę skorzystania z innych form wsparcia, np. z doradztwa lub szkolenia przedmiotowego.
- Usługodawca wykonuje zlecone mu czynności osobiście i samodzielnie, bez bezpośredniego nadzoru i kierownictwa ze strony Usługobiorcy. Usługodawca jest jednak zobowiązany stosować się do wskazówek Usługobiorcy co do sposobu wykonania przedmiotu umowy.
- Usługodawca oświadcza, że posiada uprawnienia oraz odpowiednie kwalifikacje i warunki do należytego wykonywania umowy.
Za usługi coachingu indywidualnego zapłaci Fundacja na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż działalność gospodarcza ... . została utworzona w dniu 12 grudnia 2014 roku i jest prowadzona do dnia dzisiejszego. Wnioskodawca nie utracił prawa do zwolnienia z podatku VAT, ani nie zrezygnował ze zwolnienia. Wnioskodawca nie wykonuje do dnia dzisiejszego żadnej z poniższych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy od towarów i usług.
Art. 113 ust. 13.
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
- dokonujących dostaw
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów opodatkowanych podatkiem
akcyzowym w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym z
wyjątkiem:
- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit e. zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu,
- świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie.
- nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Wnioskodawca przez cały 2017 rok nie przekroczył kwoty 200.000,00 zł.
Na pytanie tut. Organu Jeżeli Wnioskodawca w 2017r. rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej, to należy wskazać, czy wartość sprzedaży Wnioskodawcy w 2017r., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2017 r., przekroczyła kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług? Wnioskodawca wskazał - Wnioskodawca rozpoczął działalność w 2014 roku i nie ma zastosowanie pytanie nr 5.
Głównym przedmiotem wykonywanej działalności jest:
85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
Podklasa ta obejmuje:
- edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania,
- działalność placówek kształcenia praktycznego, placówek kształcenia ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- korepetycje, włączając korepetycje z języków obcych, działalność ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze, kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej, kursy komputerowe, naukę religii,
- kursy udzielania pierwszej pomocy, szkoły przetrwania,
- szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, kursy szybkiego czytania,
- pozostałe pozaszkolne formy edukacji związane głównie z rozwijaniem własnych zainteresowań, uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych oraz doskonaleniem zawodowym (włączając: kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, kursy kompetencji
- ogólnych, turnusy dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników).
Dodatkowo Wnioskodawca wpisane ma inne rodzaje wykonywania działalności:
47.79.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową straganami i targowiskami.
Podklasa ta obejmuje
- sprzedaż detaliczną dowolnych towarów w dowolny sposób, która nie została zaliczona do żadnej z poprzednich podklas:
- sprzedaż bezpośrednią lub przez domokrążców,
- z automatów sprzedających itp.,
- sprzedaż paliw (oleju opałowego, drewna opałowego) bezpośrednio dostarczanych do klientów, działalność domów aukcyjnych, prowadzoną poza siecią sklepową zajmującą się sprzedażą detaliczną sprzedaż detaliczną prowadzoną przez agentów komisowych poza siecią sklepową.
47.91.Z Wydawanie książek
Podklasa ta obejmuje wydawanie:
- książek, broszur, ulotek i podobnych publikacji, włączając słowniki i encyklopedie, w formie drukowanej, elektronicznej i dźwiękowej lub w Internecie,
- atlasów, map i wykresów w formie drukowanej i elektronicznej.
68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi
Podklasa ta obejmuje:
- wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, takimi jak:
- budynki mieszkalne i mieszkania,
- budynki niemieszkalne, włączając obiekty wystawowe, magazyny, włącznie z przeznaczonymi na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi umożliwianego przez rolno-spożywcze rynki hurtowe,
- grunty,
- wynajem domów, mieszkań i apartamentów, włączając umeblowane, na dłuższy okres użytkowania, tzn. w cyklu miesięcznym lub rocznym,
- wynajem miejsc pod przewoźne domy mieszkalne,
- wynajem miejsca w schroniskach dla zwierząt gospodarskich.
70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relation) i komunikacja
Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo i bezpośrednią pomoc, włączając lobbing dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.
70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów
gospodarczych i innych jednostek w zakresie:
- planowania strategicznego i organizacyjnego,
- strategii i działalności marketingowej,
- kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,
- zarządzania produkcją
- zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego, oplanowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania, oopracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków.
- doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:
- oplanowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów,
- procedur dotyczących kontroli budżetu,
- oplanowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.
85.60.Z Działalność wspomagająca edukację
Podklasa ta obejmuje:
- doradztwo edukacyjno-zawodowe,
- działalność w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działalność komisji egzaminacyjnych, działalność dotyczącą oceny szkoleń, organizowanie programów wymiany studenckiej, działalność edukacyjną zespołów przedszkoli i szkół.
90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza
Podklasa ta obejmuje:
- działalność indywidualnych artystów takich jak: rzeźbiarze, malarze, rysownicy, grawerzy, artyści uprawiający kwasoryt itp.,
- działalność indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularnonaukową itp.,
- działalność niezależnych dziennikarzy,
- renowację prac artystycznych, takich jak obrazy itp.
Z wyżej wymienionych Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
- edukację, w której nie da się zdefiniować poziomu nauczania, szkolenia z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
- wydawanie książek, broszur, ulotek i podobnych publikacji, włączając słowniki i encyklopedie, w formie drukowanej, elektronicznej i dźwiękowej lub w Internecie.
Wykonując powyższe czynności, Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9.
Wnioskodawca nie jest objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego i nie będzie świadczył usług w zakresie kształcenia i wychowania. Wnioskodawca nie jest podmiotem świadczącym usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221, z późn. zm.) lub § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. W sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015r., poz. 736, z póżn. zm.). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.
Umiejętności nabyte w trakcie szkoleń nie będą pozostawały w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Będą to umiejętności społeczne, które przydatne będą każdemu człowiekowi, niezależnie od branży. Oznacza to, że gdy uczestnik zmieni zawód lub branżę, będzie mógł w dalszym ciągu wykorzystywać nabyte umiejętności.
W odpowiedzi na pytanie nr 12 Czy szkolenia objęte zakresem wniosku są finansowane w całości lub w części (w jakiej części należy podać procentowo) ze środków publicznych? Wnioskodawca wskazał - Przedmiotowe usługi, o których mowa we wniosku, nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia objęte zakresem wniosku nie będą finansowane ze środków publicznych.
Na pytanie tut. Organu W przypadku, gdy źródłem finansowania usług będących przedmiotem wniosku, są środki publiczne, to czy Wnioskodawca posiada stosowną dokumentację potwierdzającą, że źródłem finansowania ww. usług są środki publiczne? Wnioskodawca wskazał - W związku z odpowiedzią na pytanie nr 12, pytanie 13 nie dotyczy Wnioskodawcy.
Usługi objęte zakresem wniosku Wnioskodawca będzie świadczyć jako główny wykonawca. Usługi szkolenia objęte zakresem wniosku, świadczone przez Wnioskodawcę, nie będą usługami podstawowymi i nie będą ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniową). Wnioskodawca nie będzie zapewniał kompleksowych szkoleń. Usługi coachingu, świadczone przez Wnioskodawcę nie będą usługami podstawowymi i nie będą ściśle związane z usługą podstawową (szkoleniową). Wnioskodawca w ramach jednej umowy oprócz coachingu nie będzie świadczył usług szkoleniowych. Usługi coachingu nie będą wliczone w cenę usługi szkoleniowej, a więc będą wycenione i regulowane odrębnie. Usługi coachingu nie będą niezbędne do wykonywania usługi podstawowej (szkoleniowej).
Głównym celem usług coachingu nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z tegc zwolnienia. Przyszłym celem będzie rozszerzenie działalności o usługi coachingu oraz rozwój firmy.
Usługi coachingu będą samoistnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę odrębnymi od usługi szkoleniowej.
Klasyfikacja statystyczna (pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczeń objętych zakresem wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z póżn. zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U., poz 1676 z późn. zm.) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. - PKWiU 85.59.19.0.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
- Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1?
- Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3?
Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku),
Ad. 1.
Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust 1 i 9 Ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1.
Ad. 2.
Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust 1 i 9 Ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:
- -prawidłowe w zakresie:
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1,
- możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3,
- -nieprawidłowe w
zakresie:
- możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1,
- możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 9 ustawy przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 3.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
- odpłatnej dostawy towarów i
odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art.
43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z
wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych
-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
- dokonujących dostaw:
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych,
-innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawi przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie;
- nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powołany powyżej przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. a i b ustawy, stwierdzić należy, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy, nie korzystają podatnicy świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa.
W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin doradztwo obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto doradza. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć w związku z tym szeroko.
W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Wnioskodawca ma zamiar rozszerzyć usługi, miedzy innymi w zakresie tzw. coachingu, tj. procesu, który pozwala na rozwój osobisty i motywację osób, uczestniczących w tego typu szkoleniach. Coaching można zdefiniować, jako proces, dzięki któremu osiągamy zamierzony cel. Kluczem do głębszego pojęcia samej istoty coachingu jest zrozumienie, jak działa oraz czym jest tzw. proces coachingu. Przykłady podano poniżej. Usługi coachingu będą samoistnymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę odrębnymi od usługi szkoleniowej. Jak wynika z opisu zdarzenia nr 1 Zleceniodawcą będzie Spółka z o. o., która jest firmą produkcyjno-handlową. Środki finansowania pochodzą ze środków obrotowych Spółki. Bedzie to cykl spotkań indywidualnych z kadrą kierowniczą. Każde następne spotkanie skonstruowane będzie tak, aby klient dochodził do własnych wniosków oraz rozwiązań. Zadaniem coacha będzie zadawanie pytań skłaniających klienta do myślenia i analizowania sytuacji. Za usługi coachingu indywidualnego Spółka z o.o. zapłaci wynagrodzenie na podstawie faktury wystawianej przez Zleceniobiorcę. Usługa będzie finansowana ze środków obrotowych spółki. Następne zdarzenie przyszłe nr 3 może obejmować osoby prywatne, chcące podnieść swoje możliwości, kompetencje oraz rozwój osobisty. Czerpiąc on ze swoich zasobów i większej samoświadomości będzie szybciej i trafniej podejmował decyzje, wzrośnie jego pewność siebie i odwaga do podejmowania działań.
W przedmiotowej sprawie wątpliwości dotyczą kwestii, czy Zainteresowana może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT przy realizowaniu przedstawionego zdarzenia przyszłego nr 1 i nr 3.
Jak wskazano we wniosku działalność gospodarcza Wnioskodawczyni została utworzona w dniu 12 grudnia 2014 roku i jest prowadzona do dnia dzisiejszego. Wnioskodawczyni nie utraciła prawa do zwolnienia z podatku VAT, ani nie zrezygnowała ze zwolnienia. Zainteresowana nie wykonuje do dnia dzisiejszego żadnej z powyższych czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy od towarów i usług. Wnioskodawczyni przez cały 2017 rok nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł. Do dnia złożenia wniosku o interpretacje korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9.
Z powyższych regulacji wynika, że zwolnieniem od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy mogą być objęci podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł bez kwoty podatku oraz podatnicy rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie działalności gospodarczej, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności w roku podatkowym kwoty 200.000,00 zł, bez kwoty podatku.
Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności w zakresie opisanym we wniosku, niewymienione w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży nie przekroczyła w 2017 roku kwoty 200.000,00 zł oraz o ile w 2018 roku wartość ta nie przekroczy kwoty 200.000,00 zł, to należy stwierdzić, że Zainteresowana, po rozszerzeniu działalności o usługi opisane w zdarzeniu przyszłym nr 1 i 3 będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy do momentu przekroczenia kwoty 200.000,00 zł.
Zaznaczyć jednak należy, że jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę, o której mowa w ww. art. 113 ust. 1 ustawy, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Ponadto Wnioskodawczyni utraci prawo do ww. zwolnienia w momencie wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1 i nr 2, w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, uznano za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, iż z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność w 2014 roku, zatem do Wnioskodawczyni nie znajdzie zastosowania przepis art. 113 ust. 9 ustawy. Przepis ten dotyczy podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni odnośnie pytań oznaczonych we wniosku jako nr 1 i nr 2, w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Nadto należy wskazać, iż w związku z faktem wniesienia przez Wnioskodawczynię od wniosku z dnia 30 października 2018r. opłaty w łącznej wysokości 160 zł, tj. w dniu 7 listopada 2018r. wpłata w wysokości 120 zł oraz w dniu 8 listopada 2018r. wpłata w wysokości 40 zł, czyli w wysokości odpowiadającej czterem zdarzeniom, a w wyniku uzupełnienia wniosku Zainteresowana sformułowała pytania i przedstawiła stanowiska tylko odnośnie dwóch zdarzeń zdarzenia przyszłego nr 1 oraz zdarzenia przyszłego nr 3, wniosek dotyczy 2 zdarzeń przyszłych. W związku z powyższym, kwota 80 zł jako nienależna, podlega zwrotowi na rachunek bankowy wskazany w części F, zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej