w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.897.2018.2.IR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2019, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.897.2018.2.IR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 stycznia 2019 r. (data wpływu 29 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą ..

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 stycznia 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gminne Centrum Kultury w . (skrót GCK) nie jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Stosownie do treści art. 1.1; art. 2; art. 3; art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983) domy kultury mają osobowość prawną, jednostki samorządu terytorialnego mają obowiązek ustawowy prowadzenie takich instytucji, a działalność kulturalna to tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

Gminne Centrum Kultury w .. na podstawie Statutu nadanego Uchwałą Nr Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2008 r. jako główny cel ma prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne mieszkańców oraz upowszechnianie i promowanie kultury lokalnej w kraju i za granicą.

W ramach ww. zadań/celów GCK w 2018 r. zrealizowało imprezę kulturalną z rekonstrukcją historyczną pod nazwą .. Takie wydarzenie miało miejsce w XVII wieku, kiedy X nazywał się Y. Zostało to opisane w . ... To na terenie ww. miejscowości odbył się słynny pojedynek .., opisany w tychże ...

Na realizację tej rekonstrukcji i innych działań zaplanowanych w ramach projektu GCK pozyskało dofinansowanie ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Z tego tytułu GCK zobowiązane jest do uzyskania interpretacji indywidualnej czy ma lub nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług VAT zapłaconego w związku z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną życia w obozie wojskowym w XVII wieku, z grami plebejskimi, laniem kul i wystrzałami armatnimi, pokazami szablowymi, łuczniczymi i ginącymi zawodami, występami artystycznymi oraz ucztą staropolską.

Impreza kulturalna miała charakter ogólnodostępny, bezpłatny, służyła upowszechnianiu historii gminy i regionu oraz zaspokajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców. Przyczyniła się do wzmacniania tożsamości narodowej i kultywowania niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

W piśmie z dnia 25 stycznia 2019 r. stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że Gminne Centrum Kultury w .. (skrót GCK) nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą .. wystawione są na Gminne Centrum Kultury w .

W ramach ww. imprezy kulturalnej nie zostały nabyte towary, natomiast nabyte usługi zostały wykonane w dniu imprezy i nie były wykorzystywane do dalszych czynności tj.:

  • opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
  • zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Usługi nabyte w ramach ww. imprezy kulturalnej, sprecyzowane w umowach z Wykonawcą, polegały na:

  • przygotowaniu rekonstrukcji życia w obozie wojskowym w XVII wieku odtworzone przez zespół rekonstrukcyjny z komentarzem ze sceny poszczególnych działań w tym: zaprezentowanie rekonstrukcji pojedynku .. na kamiennym mostku, szkolenie strzeleckie i wystrzały, pokazy szablowe, szkółka szermierki, sztuka pisania gęsim piórem, lanie kul, pokaz życia obozowego, przygotowanie pokazów dawnych rzemiosł: garncarza, tkaczki, pszczelarza, przygotowanie pokazu tańca z ogniem.
  • przygotowaniu programu artystycznego: w tym występy artystów i zespołów ludowych, występy zespołu muzyki dawnej, zorganizowanie występu gwiazdy wieczoru, zapewnienie programu artystycznego na scenie.
  • dostarczeniu, zamontowaniu i ustawieniu: sceny, barierek ochronnych, zapewnieniu ochrony fizycznej i medycznej imprezy, zabezpieczeniu sanitarnym (Toi Toi-e), przygotowaniu baneru, plakatów, oraz Uczty Staropolskiej 3 x M. Do przygotowania uczty zaangażowano 3 koła aktywnych pań z terenu gminy. Każde koło przygotowało na konkurs po 9 potraw na bazie: mięsa, mąki i miodu. Po ocenie potraw przez jury zostały one podane do degustacji nieodpłatnie dla wszystkich uczestników imprezy.

Wszelkie rekwizyty, produkty i materiały wykorzystane podczas realizacji przedsięwzięcia, polegającego na zorganizowaniu imprezy kulturalnej rekonstrukcyjnej o nazwie: .., zostały zapewnione przez Wykonawcę usług i nie przeszły na własność Gminnego Centrum Kultury w .., tym samym nie są wykorzystywane do dalszych czynności, które mogłyby tworzyć obowiązek podatkowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminnemu Centrum Kultury w .., niebędącemu czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do odliczenia/odzyskania podatku VAT w związku z organizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminnemu Centrum Kultury w nie przysługuje prawo do odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu organizacji imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą , gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przy nabyciu towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego w tym zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanej.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupu z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, który w tej sytuacji nie istnieje.

Gminne Centrum Kultury nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a więc nie może odzyskać podatku VAT wykazywanego w fakturach VAT.

Wnioskodawca przy składaniu wniosku o przyznanie pomocy na realizację projektu .. został zobowiązany do złożenia oświadczenia o kwalifikowalności VAT. Przedmiotem oświadczenia było określenie przez GCK (poprzez wskazanie podstawy prawnej), czy VAT stanowi koszt kwalifikowalny ww. operacji, czy też nie.

Gminne Centrum Kultury w .., posiadając osobowość prawną na mocy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983) realizuje zadania związane z działalnością kulturalną, upowszechnianiem i ochroną kultury. Na mocy statutu ustanowionego Uchwałą . Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2008 r. głównym celem Instytucji jest prowadzenie wielokierunkowej działalności rozwijającej i zaspokajającej potrzeby kulturalne mieszkańców oraz upowszechnianie i promocja kultury lokalnej w kraju i za granicą. GCK jest wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora - Gminę ...

Gminne Centrum Kultury korzysta ze zwolnienia podmiotowego, w związku z tym nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego (art. 113 ustawy o VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł).

GCK niebędące czynnym podatnikiem VAT, również nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów/usług. Zatem podatek VAT, jaki płaci GCK przy zakupie towarów i usług w ramach projektu unijnego w ramach PROW na lata 2014-2020, jest kosztem kwalifikowanym.

Zorganizowanie imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą nie służyło Gminnemu Centrum Kultury w . do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz odpłatnemu świadczeniu usług, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze, że zorganizowana impreza kulturalna miała charakter ogólnodostępny i nieodpłatny GCK w nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu jej realizacji. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 w związku z art. 113 ustawy. GCK wzięło pod uwagę zapis art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług zwalniający od podatku usługi kulturalne.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Gminnemu Centrum Kultury w , niebędącemu czynnym podatnikiem podatku VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia/odzyskania podatku VAT z racji organizacji imprezy kulturalnej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wydatki poniesione w ramach realizowanej operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. operacji. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją imprezy kulturalnej z rekonstrukcją historyczną pod nazwą , ponieważ wydatki poniesione w ramach ww. operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej