Możliwości odliczenia i odzyskania podatku w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu Rewitalizacj... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.135.2019.2.SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.05.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.135.2019.2.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Możliwości odliczenia i odzyskania podatku w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego .

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z 7 maja 2019 r. (data wpływu 15 maja 2019 r.) oraz pismem z 17 maja 2019 r. (data wpływu 21 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego . Wniosek uzupełniono 15 maja 2019 r. oraz 21 maja 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy a także przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach Projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego ... zrealizowano następujące zadania:

  1. Roboty budowlane wykonano prace architektoniczne i konstrukcyjne dot. przebudowy, remontu, termomodernizacji oraz wymiany instalacji wewnętrznych, a także przystosowano budynek do potrzeb osób niepełnosprawnych (m.in. wyposażenie w windę). W budynku przewidziano monitoring, instalację centralnego ogrzewania wraz z nowoczesnym węzłem cieplnym, instalację elektryczną i telekomunikacyjną oraz instalację wod-kan.
  2. Nadzór w projekcie:
    • Inwestor Zastępczy odpowiedzialny przede wszystkim za sprawowanie kontroli zgodności realizacji projektu z procedurami Instytucji Zarządzającej, która udzieliła dofinansowania oraz projektem budowlanym i pozwoleniem na wykonanie robót.
    • Inspektor nadzoru budowlanego pełnił nadzór nad całością przedsięwzięcia, w zakresie wszystkich branż, których dotyczą prace wykonawcze w tym m.in.: w zakresie robót sanitarnych, elektrycznych i konstrukcyjnych.
  3. Opracowano studium wykonalności.
  4. Zakupiono wyposażenie do następujących pomieszczeń:
    • Aneks kuchenny: czajnik bezprzewodowy (1 szt.), mikrofalówka (1 szt.), meble (1 szt.), lodówka (1 szt.), zmywarka (l szt.), pochłaniacz (1 szt.), stoliki (3 szt.), blat roboczy (1 szt.), krzesła (9 szt.).
    • Pokój telewizyjny, dzienny: telewizor (1 szt.), laptop (1 szt.), kanapa narożna (1 szt.), fotel (6 szt.), dywan (1 szt.), komoda (3 szt.), szafa (2 szt.), stolik kawowy (2 szt.), biurko (1 szt.).
    • Pokój jednoosobowy z łazienką: (4 szt.): szafa (4 szt.), wersalka (4 szt.), biurko (4 szt.), krzesło (4 szt.), komoda (4 szt.), szafka przyłóżkowa (4 szt.), telewizor (4 szt.), fotelik (4 szt.), stolik kawowy (4 szt.).
    • Pokój dwuosobowy z łazienką (2 szt.): wersalka (4 szt.), szafka przyłóżkowa (4 szt.), telewizor (2 szt.), biurko (2 szt.), szafa (4 szt.), komoda (4 szt.), krzesło (2 szt.), stolik kawowy (2 szt.), foteliki (4 szt.).
    Wyposażenie zakupiono do funkcjonowania i unowocześnienia odnowionej infrastruktury.
    Wprowadzone je do ewidencji środków trwałych beneficjenta w związku z czym zostało uwzględnione w kosztach kwalifikowalnych jako koszt ściśle związany z osiągnięciem założonych celów projektu.
  5. Promocja projektu: w trakcie prowadzenia prac budowlanych zakupiono i zamontowano tablicę informacyjną, natomiast po zakończeniu prac budowlanych zakupiono i zamontowano tablicę pamiątkową.

Dzięki ww. zadaniom w zrewitalizowanym budynku prowadzone są usługi społeczne m.in. w zakresie:

  • opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia,
  • opiekuńczo-wychowawczym, w tym opieki nad dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnościami,
  • specjalistycznego poradnictwa,
  • całodobowej opieki nad osobami niepełnosprawnymi.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że Stowarzyszenie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rewitalizowany budynek jest własnością Wnioskodawcy. Wszystkie faktury odnośnie poniesionych wydatków przy realizacji inwestycji były wystawiane na Stowarzyszenie. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją Projektu będącego przedmiotem wniosku służą/będą służyły do czynności zwolnionych przedmiotowo z podatku VAT z racji na zakres i charakter prowadzonej działalności statutowej w rewitalizowanym budynku: art. 43 ust. 18, 18a, 22, 24, 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, z racji na rodzaj prowadzonej działalności statutowej, zwolnione przedmiotowo z podatku VAT w części dotyczącej danego rodzaju działalności art. 43 ust. 18, 18a, 22, 24, 26 ustawy o podatku od towarów i usług Beneficjent projektu nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT od towarów i usług w całości lub części od wydatków poniesionych przy wykonywaniu inwestycji w ramach Projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego ? Budynek rewitalizowany przeznaczony jest na ww. działalność zwolnioną z podatku VAT zgodnie z przytoczonym art. 43 ust. 18, 18a, 22, 24, 26.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekt po zrealizowaniu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Stowarzyszenie w związku z realizacją projektu jw. nie są związane z działalnością opodatkowaną. Rewitalizowany budynek w ramach projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego służy działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT, z racji na przedmiot i charakter prowadzonej działalności statutowej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że: zdaniem Wnioskodawcy Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w całości lub części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu: Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawe, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w całości lub w części od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego .

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowanie zwolnienia od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18);
  • usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a);
  • usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:
    1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
    2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
      • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
      • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
    3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
    4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
    5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie (pkt 22);
  • usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:
    1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290 i 1669),
    2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat (pkt 24);
  • usługi świadczone przez:
    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane (pkt 26).

Należy zaznaczyć, że w świetle art. 86 ustawy, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi realizację prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca wprawdzie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, to jednak nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego służą/będą służyły do czynności zwolnionych przedmiotowo od podatku VAT z racji na zakres i charakter prowadzonej działalności statutowej w rewitalizowanym budynku: art. 43 ust. 18, 18a, 22, 24, 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Stowarzyszenie nie spełnia tych warunków, nie ma więc również możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. Rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w ramach projektu Rewitalizacja budynku po Urzędzie Starostwa Powiatowego . Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (będą wykorzystywane jedynie do czynności zwolnionych od tego podatku). Zatem nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że usługi w zakresie opieki medycznej, pomocy społecznej, opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty i uczelnie, jednostki naukowej PAN oraz instytuty badawcze, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 22, 24 i 26 ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 43 ust. 18, 18a, 22, 24 i 26 ustawy. Powyższe w świetle okoliczności wskazanych we wniosku nie ma jednak wpływu na podjęte rozstrzygnięcie.

Tut. organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Tut. organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej