Odliczenie i zwrot podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.510.2019.1.JO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.11.2019, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.510.2019.1.JO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie i zwrot podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku na realizację projektu o nazwie: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku na realizację projektu o nawie:().

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie () jest partnerstwem trójsektorowym działającym jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego.

Celami statutowymi stowarzyszenia jest m.in. realizacja strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie społeczności zamieszkujących obszary wiejskie poprzez m.in. organizację szkoleń, organizację działań aktywizacyjnych lokalne społeczności, organizację konkursów, wyjazdów studyjnych, festiwali prezentujących dziedzictwo regionu, targów, organizację działań promocyjnych, wydawanie publikacji itp. Cele te realizowane są dzięki składkom członkowskim, darowiznom oraz środkom finansowym pochodzącym z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w którym mieści się poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W ramach tego poddziałania Stowarzyszenie realizuje tzw. projekty własne LGD.

Przedmiot interpretacji odnosi się do zrealizowanego projektu Wnioskodawcy o nazwie (..).

Przedmiot projektu dotyczy wzmocnienia kapitału społecznego oraz aktywizację mieszkańców obszaru () poprzez organizację (). Jest to wydarzenie animujące i integracyjne lokalną społeczność wokół obszaru (). Projekt oddziałuje na zidentyfikowane problemy obszaru LSR jakim jest brak identyfikacji mieszkańców z obszarem jako miejscem, gdzie można nie tylko mieszkać, ale również spełniać się społecznie i zawodowo. Projekt promuje lokalne dziedzictwo kulturowe, historyczne, przyrodnicze, gospodarcze i kulinarne oraz upowszechnia wiedzę o funduszach europejskich, które mają na celu pobudzanie przedsiębiorczości wśród ludzi młodych, osób wykluczonych społecznie, osób z tzw. grup defaworyzowanych.

Festiwal odbył się dnia 7 września 2019 roku w gminie () w miejscowości (). Miał on formę zmagań i rywalizacji ze sobą 7 sołectw w trzech kategoriach: Smaki, kuchnia regionalna; Prezentacja stoiska oraz Występ sceniczny. Było to wydarzenie plenerowe, otwarte dla mieszkańców i gości. W jego organizację zazwyczaj włączają się lokalne podmioty społeczne i gminne. Wydarzenie poprzedzone było akcją promocyjną (bilbordy, plakaty).

W związku z jego organizacją Wnioskodawca poniósł koszty przygotowania projektów graficznych m.in. plakatów, zaproszeń, banerów, bilbordów oraz ich wydruk. Została przeprowadzona akcja promocyjna poprzez emisję banneru reklamowego na nośniku LED oraz poprzez ogłoszenia prasowe. Zostały zakupione identyfikatory dla organizatorów, wystawców oraz zaproszonych gości. Ze względu na plenerowy charakter imprezy stowarzyszenie wypożyczyło namioty dla kapituły oceniającej występy sołectw oraz na stoisko organizacyjne Wnioskodawcy, gdzie osoby biorące udział w festiwalu mogły oddać głos w konkursie publiczności. Konieczne również było wynajęcie sceny wraz z nagłośnieniem i oświetleniem, gdzie sołectwa mogły zaprezentować swoje występy. Aby impreza była poprowadzona profesjonalnie oraz miała swoją dynamikę wynajęto konferansjera, który informował o kolejności występów, przekazywał informacje o danym sołectwie oraz informował o otrzymanej przez Wnioskodawcę pomocy z PROW na lata 2014-2020. Aby można było przekazać nagrody w sposób estetyczny zostały również wykonane torby bawełniane. Ze względu na całodzienny charakter imprezy zapewniono również usługę gastronomiczną dla uczestników festiwalu. Ponieważ festiwal miał charakter otwarty oraz plenerowy zapewniono zabezpieczenie medyczne, ochronę, toalety przenośne oraz usuwanie nieczystości w trakcie oraz po zakończeniu imprezy.

W ramach projektu nie była prowadzona sprzedaż. Refundacja 95% kosztów kwalifikowalnych przekazana będzie Wnioskodawcy na podstawie Wniosku o płatność. Reszta kosztów pokryta została ze środków własnych Wnioskodawcy.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie będzie dokonywało odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie zamierzonych czynności. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach powyższego projektu realizowanego z udziałem ww. funduszu nie była, nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług, w związku z czym Stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi także sprzedaż opodatkowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW 2014-2020 dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z zakupami towarów i usług na realizację ww. projektu własnego w ramach bezpłatnej działalności statutowej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu własnego.& 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że celami statutowymi Stowarzyszenia jest m.in. realizacja strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie społeczności zamieszkujących obszary wiejskie poprzez m.in. organizację szkoleń, organizację działań aktywizacyjnych lokalne społeczności, organizację konkursów, wyjazdów studyjnych, festiwali prezentujących dziedzictwo regionu, targów, organizację działań promocyjnych, wydawanie publikacji itp. Cele te realizowane są dzięki składkom członkowskim, darowiznom oraz środkom finansowym pochodzącym z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w którym mieści się poddziałanie Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W ramach tego poddziałania Stowarzyszenie realizuje tzw. projekty własne LGD.

Stowarzyszenie zrealizowało projekt własny Lokalnej Grupy Działania o nazwie (...). Przedmiot projektu dotyczy wzmocnienia kapitału społecznego oraz aktywizację mieszkańców obszaru () poprzez organizację () edycji. Jest to wydarzenie animujące i integracyjne lokalną społeczność wokół obszaru (). Projekt oddziałuje na zidentyfikowane problemy obszaru LSR jakim jest brak identyfikacji mieszkańców z obszarem jako miejscem, gdzie można nie tylko mieszkać, ale również spełniać się społecznie i zawodowo. Projekt promuje lokalne dziedzictwo kulturowe, historyczne, przyrodnicze, gospodarcze i kulinarne oraz upowszechnia wiedzę o funduszach europejskich, które mają na celu pobudzanie przedsiębiorczości wśród ludzi młodych, osób wykluczonych społecznie, osób z tzw. grup defaworyzowanych. Festiwal odbył się dnia 7 września 2019 roku w gminie () w miejscowości (). Miał on formę zmagań i rywalizacji ze sobą 7 sołectw w trzech kategoriach: Smaki, kuchnia regionalna; Prezentacja stoiska oraz Występ sceniczny. Było to wydarzenie plenerowe, otwarte dla mieszkańców i gości. W jego organizację zazwyczaj włączają się lokalne podmioty społeczne i gminne. Wydarzenie poprzedzone było akcją promocyjną (bilbordy, plakaty). W związku z jego organizacją Wnioskodawca poniósł koszty przygotowania projektów graficznych m.in. plakatów, zaproszeń, banerów, bilbordów oraz ich wydruk. Została przeprowadzona akcja promocyjna poprzez emisję banneru reklamowego na nośniku LED oraz poprzez ogłoszenia prasowe. Zostały zakupione identyfikatory dla organizatorów, wystawców oraz zaproszonych gości. Ze względu na plenerowy charakter imprezy Stowarzyszenie wypożyczyło namioty dla kapituły oceniającej występy sołectw oraz na stoisko organizacyjne Wnioskodawcy, gdzie osoby biorące udział w festiwalu mogły oddać głos w konkursie publiczności. Konieczne również było wynajęcie sceny wraz z nagłośnieniem i oświetleniem, gdzie sołectwa mogły zaprezentować swoje występy. Aby impreza była poprowadzona profesjonalnie oraz miała swoją dynamikę wynajęto konferansjera, który informował o kolejności występów, przekazywał informacje o danym sołectwie oraz informował o otrzymanej przez Wnioskodawcę pomocy z PROW na lata 2014-2020. Aby można było przekazać nagrody w sposób estetyczny zostały również wykonane torby bawełniane. Ze względu na całodzienny charakter imprezy zapewniono również usługę gastronomiczną dla uczestników festiwalu. Ponieważ festiwal miał charakter otwarty oraz plenerowy zapewniono zabezpieczenie medyczne, ochronę, toalety przenośne oraz usuwanie nieczystości w trakcie oraz po zakończeniu imprezy.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z czym nie będzie dokonywało odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur zakupu towarów i usług na wykonywanie zamierzonych czynności. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W ramach powyższego projektu realizowanego z udziałem ww. funduszu nie była, nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż towarów i usług, w związku z czym Stowarzyszenie nie uzyskuje żadnych przychodów i na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpi także sprzedaż opodatkowana.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z zakupami towarów i usług na realizację ww. projektu własnego w ramach bezpłatnej działalności statutowej.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż jak wynika z wniosku Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupami towarów i usług na realizację projektu o nawie: (). Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej