Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu (termomodernizacja). - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.179.2019.2.LS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.06.2019, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.179.2019.2.LS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu (termomodernizacja).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia brak daty sporządzenia (data wpływu 9 kwietnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2019 r. (data wpływu 30 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem (). Wniosek uzupełniono w dniu 30 maja 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i adres ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest w trakcie realizacji projektu () o wartości ogółem () zł. Wnioskowane dofinansowanie stanowi kwotę () zł.

Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 16 czerwca 2016 r. Finansowe zakończenie realizacji projektu nastąpi z dniem 29 marca 2019 r.

Projekt zakłada kompleksową termomodernizację dwóch szkół podstawowych w X. Prace objęte przedmiotowym projektem są ostatnim działaniem podejmowanym przez samorząd miejski w kierunku termomodernizacji szkół podstawowych w X. Realizacja projektu spowoduje, że wszystkie publiczne szkoły podstawowe w X będą posiadały wysokie standardy efektywności energetycznej. Prace termomodernizacyjne przewidują:

  • docieplenie ścian zewnętrznych,
  • wymianę stolarki okiennej,
  • wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej,
  • wykonanie obróbek blacharskich,
  • wymianę rur spustowych,
  • wymianę parapetów zewnętrznych,
  • docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją,
  • montaż kolektorów słonecznych na potrzeby c.w.u.,
  • wymiana instalacji c.o.,
  • docieplenie stropu nad piwnicą tylko SP 1,
  • dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych tylko SP 1.

Ponadto w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie kampanii promującej OZE i postawy proekologicze.

Projekt jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne odnośnie polepszenia warunków do nauki najmłodszych mieszkańców miasta. Służyć będzie interesowi publicznemu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 30 maja 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że zakończył realizację projektu () o wartości ogółem () zł. Wnioskowane dofinansowanie stanowi kwotę () zł. Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 16 czerwca 2016 r. Finansowe zakończenie realizacji projektu nastąpiło z dniem 30 kwietnia 2019 r. Projekt zakłada kompleksową termomodernizację dwóch szkól podstawowych w X. Prace objęte przedmiotowym projektem są ostatnim działaniem podejmowanym przez samorząd miejski w kierunku termomodernizacji szkół podstawowych w X. Realizacja projektu spowoduje, że wszystkie publiczne szkoły podstawowe w X będą posiadały wysokie standardy efektywności energetycznej. Prace termomodernizacyjne przewidują:

  • docieplenie ścian zewnętrznych,
  • wymianę stolarki okiennej,
  • wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej,
  • wykonanie obróbek blacharskich,
  • wymianę rur spustowych,
  • wymianę parapetów zewnętrznych,
  • docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją.
  • montaż kolektorów słonecznych na potrzeby c.w.u.,
  • wymiana instalacji c.o.,
  • docieplenie stropu nad piwnicą tylko SP 1,
  • dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych tylko SP 1.

Ponadto w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie kampanii promującej OZE i postawy proekologiczne.

Projekt jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne odnośnie polepszenia warunków do nauki najmłodszych mieszkańców miasta. Służyć będzie interesowi publicznemu.

X jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy. Zgodnie z projektem Gmina zaspokajać będzie zbiorowe potrzeby mieszkańców, a w szczególności realizować zadania z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz edukacji publicznej.

Wnioskodawca wskazał, że w budynku Szkoły Podstawowej Nr 6 w X wykonywane są następujące kategorie czynności:

  • żywienie uczniów i personelu pedagogicznego (czynności zwolnione z podatku VAT),
  • brak jest czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W budynku Szkoły Podstawowej nr 1 w X wykonywane są czynności:

  • żywienie uczniów i personelu pedagogicznego (czynności zwolnione z podatku VAT),
  • brak jest czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W modernizowanych budynkach Szkoły Podstawowej Nr 1 i Nr 6 realizowane są wyłącznie zadania z zakresu zadań publicznoprawnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Realizowane są zadania z zakresu działalności gospodarczej zwolnione od podatku VAT. Nie istnieje możliwość przypisania wydatków inwestycyjnych do działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej z VAT). W termomodernizowanych częściach budynków szkół mieszczą się stołówki szkolne, w których odbywa się żywienie dzieci i personelu. Działalność ta zwolniona jest od podatku VAT. Miesięczny obrót z tytułu żywienia dzieci w Szkole Podstawowej Nr 1 wynosi około () zł, w Szkole Podstawowej Nr 6 około () zł. Powierzchnia użytkowa Szkoły Podstawowej Nr 6 wynosi 2 046,87 m2, w tym powierzchnia stołówki 50,40 m2, powierzchnia użytkowa Szkoły Podstawowej Nr 1 wynosi 3 078,98 m2, w tym powierzchnia stołówki 87,50 m2. Wszystkie faktury VAT związane z projektem są wystawiane na Gminę, odbiorcami są kolejno Szkoła Podstawowa Nr 1 i Szkoła Podstawowa Nr 6 w X.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy X jako beneficjent projektu ma prawo do odliczeń podatku VAT od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji w ramach projektu ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekt po zrealizowaniu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Gminę w związku z realizacją projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego Gmina nie może odzyskać poniesionych wydatków z tytułu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, gospodarki wodnej oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest w trakcie realizacji projektu (). Projekt zakłada kompleksową termomodernizację dwóch szkół podstawowych w X. Realizacja projektu spowoduje, że wszystkie publiczne szkoły podstawowe w X będą posiadały wysokie standardy efektywności energetycznej. Prace termomodernizacyjne przewidują: docieplenie ścian zewnętrznych, wymianę stolarki okiennej, wymianę zewnętrznej stolarki drzwiowej, wykonanie obróbek blacharskich, wymianę rur spustowych, wymianę parapetów zewnętrznych, docieplenie stropu nad ostatnią kondygnacją, montaż kolektorów słonecznych na potrzeby c.w.u., wymiana instalacji c.o., docieplenie stropu nad piwnicą (tylko SP 1), dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych (tylko SP 1). Ponadto w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie kampanii promującej OZE i postawy proekologicze. Projekt jest odpowiedzią na oczekiwania społeczne odnośnie polepszenia warunków do nauki najmłodszych mieszkańców miasta. Służyć będzie interesowi publicznemu. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy. Zgodnie z projektem Gmina zaspokajać będzie zbiorowe potrzeby mieszkańców, a w szczególności realizować zadania z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz edukacji publicznej. W modernizowanych budynkach Szkoły Podstawowej Nr 1 i Nr 6 realizowane są wyłącznie zadania z zakresu zadań publicznoprawnych, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Realizowane są zadania z zakresu działalności gospodarczej zwolnione od podatku VAT. W termomodernizowanych częściach budynków szkół mieszczą się stołówki szkolne, w których odbywa się żywienie dzieci i personelu. Działalność ta zwolniona jest od podatku VAT. Wszystkie faktury VAT związane z projektem są wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem ().

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał, że w modernizowanych budynkach Szkoły Nr 1 i Nr 6 realizowane są zadania z zakresu zadań publicznoprawnych jak również realizowane są zadania z zakresu działalności gospodarczej zwolnione od podatku VAT. W termomodernizowanych częściach budynków szkół mieszczą się stołówki szkolne, w których odbywa się żywienie dzieci i personelu. Działalność ta zwolniona jest od podatku VAT.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż efekty realizacji tej inwestycji nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości ani w części podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej