Temat interpretacji
Uznanie przyznanej dotacji za podstawę opodatkowania podatkiem VAT.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2019 r. (data wpływu 3 lipca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji za podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Firma Wnioskodawcy jest jednoosobową działalnością gospodarczą. Siedziba firmy znajduje się na terytorium Polski.
Prowadzenie działalności obejmuje obszar Polski. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 7 kwietnia 2016 r., a od dnia 15 października 2018 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W zakres działalności Wnioskodawcy wchodzi: wykonywanie usług związanych z nauką języków obcych, usług budowlanych, usług związanych z prowadzeniem placówki wychowania przedszkolnego oraz usług opiekuńczych związanych z prowadzeniem dziennych placówek dla osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych.
Wnioskodawca w dniu 2 czerwca 2017 r. zawarł z Centrum Przedsiębiorczości Wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną Województwa umowę o dofinansowanie projektu pn.: () Opieka i aktywizacja osób niesamodzielnych w ramach Regionalnego Projektu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa Region spójny Społecznie, Działanie 9.2, Poddziałanie 9.2.3 z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest zwiększenie dostępności usług społecznych na terenie Powiatu poprzez utworzenie dla 55 uczestników projektu (osób powyżej 60 roku życia, wymagających często specjalistycznej opieki i terapii w tym po przebytym udarze lub cierpiących na zespoły otępienia) dwóch dziennych ośrodków pobytu osób starszych w A i w B, zapewnienie im usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych oraz aktywizująco-usprawniających jak również wsparcie dla opiekunów faktycznych poprzez usługi wspomagające. Projekt skierowany jest do mieszkańców, którzy ze względu na podeszły wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej podstawowej czynności dnia codziennego oraz ich opiekunów faktycznych.
W ramach programu uruchomiono na terenie Gminy B i A dwie placówki pełniące dzienną opiekę i aktywizację dla osób niesamodzielnych po 60. roku życia, w tym w B tzw. placówkę specjalistyczną nastawioną na udzielanie wsparcia osobom wymagającym szczególnej opieki np. po udarach mózgu, z chorobą Alzheimera, bądź innymi rodzajami otępienia. W placówce w B objęto wsparciem 25 osób. Natomiast placówka w A zapewnia pobyt dzienny dla 30 osób.
Świadczone przez placówki usługi obejmuje między innymi: zapewnienie dowozu uczestników zajęć, spożycia trzech posiłków a także mają zapewnioną pomoc w podstawowych czynnościach życiowych oraz opiekę higieniczną w niezbędnym zakresie. W ramach projektu zarówno w A jak i B prowadzone są zajęcia terapeutyczne, podnoszące sprawność psychiczną i fizyczną, zarówno w formie indywidualnej pracy terapeutycznej, jak również pracy grupowej. Zajęcia obejmują między innymi: arteterapię, muzykoterapię, biblioterapię, terapię kulinarną, terapię informatyczną, terapię ruchową. Zakres realizowanych zajęć terapeutycznych dla poszczególnych osób wynika z indywidualnych planów terapii opracowywanych dla każdego uczestnika oddzielnie. Zajęcia te i opiekę sprawuje zatrudniony personel (opiekunowie, pielęgniarka, fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi). Usługi świadczone są w formie opieki dziennej (minimum 8 godzin dziennie) od poniedziałku do piątku. Wnioskodawca w ramach projektu nie pobiera płatności od uczestników projektu za wykonywane usługi w trakcie jego realizacji. Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów w związku ze świadczonymi usługami korzystanie z usług odbywa się nieodpłatnie.
Wnioskodawca uzależnił realizację projektu od otrzymanego dofinansowania. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Projekt jest finansowany zgodnie z następującym procentowym udziałem: współfinansowane ze środków UE oraz współfinansowane ze środków budżetu państwa stanowiące 92,69% kosztów bezpośrednich oraz wkład własny Wnioskodawcy 7,31% kosztów bezpośrednich.
Przyznane środki w formie dotacji pokrywają koszty kwalifikowane (zaplanowane wcześniej we wniosku o dofinansowanie zatwierdzonym umową o dofinansowanie). Wszystkie inne (niezaplanowane wcześniej) wydatki stanowią tzw. koszty niekwalifikowane, które Wnioskodawca zobowiązany jest pokryć ze środków własnych. W związku z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługują również koszty pośrednie rozliczane stawką ryczałtową w wysokości 15% wydatków bezpośrednich.
Zgodnie z zawartą umową o dofinasowanie w ramach projektu zrealizowano i sfinansowano działania związane z adaptacją istniejących budynków do nowej funkcji (Dziennych Ośrodków Pobytu Osób Starszych, w skrócie: DOPOS), zakupem niezbędnego wyposażenia budynków. W ciągu trwania projektu finansowane są również wydatki związane z bieżącym utrzymaniem budynków, a także realizowane i finansowane są usługi świadczone na rzecz osób objętych wsparciem ośrodków.
Wnioskodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości oraz gotowości świadczenia usług projektu w okresie co najmniej kolejne trzy lata od daty płatności końcowej. W tym okresie Wnioskodawca finansuje wydatki ze środków własnych.
Okres realizacji projektu zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie trwa od dnia 1 maja 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Kalkulację kosztów realizacji projektu sporządzono w oparciu o zaplanowane działania oraz planowane koszty jednostkowe poszczególnych działań. Kwota dotacji natomiast określona jest procentowo w stosunku do wartości wszystkich zaplanowanych działań zgodnie z zasadami określonymi w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 w ramach którego realizowany jest projekt i zgodnie z zawartą w ramach ww. projektu umową o dofinansowanie.
Zaplanowane i realizowane działania podzielono na 4 zadania:
Zadanie 1 Przeprowadzenie robót adaptacyjnych w dziennych domach opieki w B i A.
W ramach modernizacji pomieszczeń znajdujących się w ww. miejscowościach:
Zakres prac B obejmował: poszerzenie otworów, wymianę lub montaż nowych elementów stolarki okiennej i drzwiowej; wykonanie ścianek działowych; przeróbka instalacji wewnętrznych elektrycznej, wod.-kan. i co; wykonanie i uzupełnienie fragmentów tynków wewnętrznych; uzupełnienie i wyrównanie podłoży pod posadzki, wykonanie okładzin ścian i podłóg, roboty malarskie, montaż/wymiana grzejników z zaworami termostatycznymi, montaż baterii i urządzeń sanitarnych (wc, prysznic, umywalka) oraz podchwytów umożliwiających korzystanie z węzłów sanitarnych przez osoby niepełnosprawne ruchowo, montaż elementów oświetlenia i osprzętu elektrycznego, przeróbka schodów zewnętrznych oraz wykonanie i utwardzenie powierzchni pochylni dla niepełnosprawnych wraz z montażem balustrad, podchwytów i poręczy, wykonanie tarasu wraz z nawierzchnią i zabezpieczeniem balustradą, zakup i montaż windy. W ramach ośrodka w B zmodernizowano pomieszczenia takie jak: pokój dziennego pobytu (jadalnia/świetlica), pomieszczenie terapii ruchowej, dwa pomieszczenia do terapii indywidualnej i poradnictwa, pokój do wypoczynku, pomieszczenie kuchenne, pomieszczenie dystrybucji posiłków, pomieszczenie magazynowe, produktów spożywczych (spiżarka), szatnia dla uczestników, węzeł sanitarny 2 łazienki, toaleta dla personelu, pomieszczenie socjalne, pomieszczenie porządkowe, magazyn sprzętu, suma powierzchni 247 m2.
Zakres prac w A obejmował: poszerzenie otworów, wymianę lub montaż nowych elementów stolarki okiennej i drzwiowej; wykonanie ścianek działowych; przeróbka instalacji wewnętrznych elektrycznej, wod.-kan. i co; wykonanie i uzupełnienie fragmentów tynków wewnętrznych; uzupełnienie i wyrównanie podłoży pod posadzki, wykonanie okładzin ścian i podłóg, roboty malarskie, montaż/wymiana grzejników z zaworami termostatycznymi, montaż baterii i urządzeń sanitarnych oraz pochwytów umożliwiających korzystanie z węzłów sanitarnych przez osoby niepełnosprawne ruchowo, montaż elementów oświetlenia i osprzętu elektrycznego, przeróbka schodów zewnętrznych oraz wykonanie i utwardzenie powierzchni pochylni dla niepełnosprawnych wraz z montażem balustrad, pochwytów i poręczy, wykonanie wentylacji mechanicznej. W ramach ośrodka w A zmodernizowano pomieszczenia: pokój dziennego pobytu (jadalni/świetlicy), pomieszczenie terapii ruchowej, pomieszczenie do prowadzenia terapii indywidualnej, pokój do wypoczynku, pomieszczenie kuchenne, pomieszczenie do wydawania posiłków, korytarz komunikacyjny z wydzielonym miejscem dla uczestników zajęć, łazienkę przystosowaną dla osób niepełnosprawnych (z kabiną prysznicową) dla uczestników zajęć oraz toaletę dla personelu.
Zadanie to zrealizowano w okresie wrzesień-grudzień 2017 r.
Całkowita wartość poniesionych wydatków w ramach ww. zadania wyniosła () zł, w tym:
- roboty budowlane:
FV () zł (brutto),
FV () zł (brutto),
FV () zł (brutto),
RACHUNEK () zł (brutto); - zakup i montaż wind:
Z () zł (brutto),
S () zł (brutto),
S () zł (brutto); - wykonanie instalacji
gazowej:
FV () zł (brutto),
FV () zł (brutto); - wykonanie
wentylacji mechanicznej A:
FV () zł (brutto).
Zadanie 2 Działania opiekuńczo-pielęgnacyjno-usprawniające.
W ramach zadania 2 przewidziano zakup wyposażenia do ośrodków (placówek) w B i A miedzy innymi do B zakupiono: meble do szatni, meble do kuchni (szafki na produkty, lady, stół do przygotowywania potraw), meble do jadalni, meble do pokoju dziennego (kanapy, fotele, stoliki i biurka pod komputery), stoły, krzesła, meble do magazynu/spiżarki, naczynia i sztućce, sprzęt AGD i RTV m.in. kuchenka sześciopalnikowa, piec konwekcyjno-parowy, okap, lodówka (chłodziarko-zamrażarka), podgrzewacze, telewizor, odtwarzacze multimedialne wraz z systemem nagłośnienia, zestawy komputerowe, urządzenie do uzdatniania wody.
Wyposażono pokoje do wypoczynku, pomieszczenia do terapii indywidualnej oraz sale ćwiczeń ruchowych w fotele zwykłe, stoliki, fotel do masażu/relaksu, łóżko do masażu, ugul, kozetka do ugul, osprzęt do prowadzenia ćwiczeń w kabinie ugul, rower treningowy, ławka treningowa, stojak + sztangi ciężary, moduł do ćwiczeń kończyn dolnych, drabinka do ćwiczeń rehabilitacyjnych, platforma do balansowania, tor do ćwiczeń równoważnych, aparat do elektroterapii, dodatkowe pomoce do ćwiczeń (piłki, równoważnie, materace, maty, itp.).
Ośrodek w A wyposażono w meble kuchenne, meble do pokoju dziennego (kanapy, stoliki, stoły i krzesła), łóżka do wypoczynku, wyposażenie zmywalni, sztućce, zastawa stołowa, sprzęt AGD (lodówka, zmywarka, kuchenka) i RTV (telewizor, odtwarzacze multimedialne wraz z systemem nagłośnienia, zestawy komputerowe). Wyposażono też pokoje do wypoczynku oraz pomieszczenia do terapii indywidualnej oraz salę ćwiczeń ruchowych w fotele zwykłe, stoliki, fotel do masażu/relaksu, łóżko do masażu, rower treningowy, ławka treningowa, stojak + sztangi i ciężary, moduł do ćwiczeń kończyn dolnych, drabinka do ćwiczeń rehabilitacyjnych, platforma do balansowania, tor do ćwiczeń równoważnych oraz pomoce do ćwiczeń.
W ramach zadania 2 przewidziane są również koszty bieżące utrzymania placówek w B oraz A takie jak: dowóz seniorów do ośrodka (zakup busa), koszty wyżywienia (catering), koszty zatrudnienia pracowników (opiekunów, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, osoby sprzątające), opłaty stałe (woda, kanalizacja, prąd, śmieci, internet, środki higieniczne), przeglądy techniczne, itp.
Realizacja zadania rozpisana jest na okres trwania projektu od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Zadanie 2 podzielone jest na 29 działań, które dotyczą wymienionych wyżej wydatków.
Każde działanie rozpisane jest na czas trwania projektu.
Wydatki na zakup wyposażenia budynków (w tym meble, AGD, RTV, wyposażenie do prowadzenia rehabilitacji) zostały poniesione w okresie listopad 2017 r. marzec 2018 r.
Poniesione wydatki stanowią kwotę () zł (brutto), w tym:
FV () zł (brutto) zakup rolet i żaluzji okiennych,
FV () zł (brutto) zakup mebli,
FV () zł (brutto) sprzęt rehabilitacyjny,
FV () zł (brutto) wyposażenie kuchni i pomieszczeń gospodarczych,
FV () zł (brutto) sprzęt RTV,
FV () zł (brutto) zakup komputerów,
FV () zł (brutto) stacja do uzdatniania wody i wypażarka,
FV () zł (brutto) wyposażenie łazienek (dozowniki, kosze, itp.).
Koszty pozostałych działań w ramach tego zadania są ponoszone przez cały okres funkcjonowania placówek, tj. od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Całkowity koszt kalkulowanych działań w zadaniu 2 wynosi () zł.
Zadanie 3 Klub seniora.
W celu stworzenia odpowiednich warunków jak najbardziej zbliżonych do warunków domowych i rodzinnych oraz odzwierciedlających więzi sąsiedzkie zaplanowano powołanie Klubu Seniora. W strukturze Klubu został wyodrębniony samorząd reprezentujący interesy ogółu uczestników. Do zadań samorządu należy: koordynacja organizacji wydarzeń okolicznościowych, np. Dzień Babci, Dzień Dziadka, Wigilia, Andrzejki, itp. Pozwala to uczestnikom sprawować w pewnym stopniu kontrolę nad ich życiem i decyzjami, które ich dotyczą. W ramach realizacji zadania przewidziano szereg spotkań Klubu Seniora. Utworzenie Klub ma na celu działania zmierzające w kierunku zaspokojenia potrzeb i pragnień osób starszych, okazać większe zainteresowanie i wsparcie dla tej grupy społecznej, przede wszystkim w dziedzinie aktywizacji seniorów by mogli oni pozostać jak najdłużej w swoim środowisku, czerpiąc radość z życia i podejmowanych działań. Klub Seniora ma proponować przede wszystkim zajęcia o charakterze towarzyskim.
Zadanie realizowane jest ciągle w okresie funkcjonowania placówek, tj. od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. przez Stowarzyszenie Emerytów i Rencistów (Stowarzyszenie jest partnerem projektu).
Całkowity koszt kalkulowanych działań w zadaniu 3 wynosi: () zł.
Zadanie 4 Usługi wspomagające działanie polegające na udzielaniu informacji, edukacji, wsparciu i poradnictwa dla uczestników (min. 55 osób).
W ramach tego zadania realizowane są usługi wspomagające, świadczone przez placówkę zarówno w B jak i A. Obejmują miedzy innymi udzielanie różnych informacji, zajęcia edukacyjne, szeroko rozumiane wsparcie i poradnictwo w tym psychologiczne. Usługi te skierowane są nie tylko do osób niesamodzielnie korzystających z Ośrodka, ale również do opiekunów faktycznych. Działania wspomagające mogą mieć charakter indywidualny bądź spotkań grupowych o charakterze prelekcji i grup wsparcia.
Działania w ramach zadania 4 są realizowane przez cały rok funkcjonowania placówek, tj. od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Wnioskodawca realizuje zadanie poprzez zatrudniony przez niego personel.
Całkowity koszt kalkulowanych działań w zadaniu 3 wynosi: () zł.
Wszystkie wydatki związane z projektem na prowadzenie ośrodków dokumentowane są fakturami, rachunkami i innymi dokumentami księgowymi.
Wydatki muszą być ściśle powiązane z prowadzeniem ośrodków i kosztami skalkulowanymi w poszczególnych zadaniach.
W trakcie realizacji projektu możliwe jest dokonanie zmian wydatkowania dofinansowania, jeżeli zmiana jest zasadna, ekonomiczna i ma na celu polepszenie warunków uczestników, do których skierowany jest ten projekt (min. 55 osób).
Na wszelkie zmiany zgodę musi wydać Centrum Przedsiębiorczości (w skrócie CP) tzw. instytucja pośrednicząca, działająca w imieniu samorządu Województwa.
Co najmniej raz na trzy miesiące do CP składany jest przez Wnioskodawcę wniosek o płatność rozliczający wszystkie koszty poniesione w danym okresie. Po jego zatwierdzeniu, wypłacane są kolejne transze kwoty dofinansowania.
Aby wniosek został zatwierdzony przez CP wszystkie wydatki muszą być udokumentowane, zasadne i zgodne z kalkulowanymi we wniosku o dofinansowanie.
Wnioskodawca na dzień podpisania umowy o dotację i otrzymywania faktur z tytułu zakupionych towarów i usług finansowanych środkami z otrzymanej dotacji, czyli od dnia 2 czerwca 2017 r. nie był czynnym podatnikiem VAT. Czynnym podatnikiem VAT jest od dnia 15 października 2018 r.
Na podstawie harmonogramu płatności ustalonego na podstawie wniosku o dofinansowanie i zatwierdzonego umową o dofinansowanie projektu Wnioskodawca otrzymał środki na pokrycie zaplanowanych w ramach realizacji projektu wydatków w następujących terminach.
Na dzień sporządzania przedmiotowego wniosku Wnioskodawca otrzymał następującą kwotę dotacji: () zł, w tym:
- w okresie od początku realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) otrzymano kwotę: () zł,
- w okresie od dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) do dnia dzisiejszego otrzymano kwotę: () zł.
Środki z dotacji zostały wypłacone Wnioskodawcy w następujących terminach:
26 wrzesień 2017 r. () zł,
12 marca 2018 r. () zł,
19 marca 2018 r. () zł,
19 września 2018 r. () zł,
9 października 2018 r. () zł,
18 grudnia 2018 r. () zł.
Struktura poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach projektu wydatków przedstawia się następująco:
- wydatki związane z realizacją zadania nr 1 (dostosowanie budynków) w kwocie () zł zostały poniesione w całości w okresie od dnia 26 września 2017 r. do dnia 31 marca 2018 r. (w większości przed końcem 2017 r.);
- wydatki związane z zakupem wyposażenia w ramach zadania nr 2 w kwocie () zł zostały poniesione w całości w okresie od dnia 26 września 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. (w większości przed końcem 2017 r.);
- w okresie od realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) w ramach zadania 2 poniesiono również inne wydatki (bieżące) w kwocie () zł;
- wydatki związane z realizacją zadania nr 3 w okresie od początku realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) zostały poniesione w kwocie () zł;
- wydatki związane z realizacją zadania nr 4 w okresie od początku realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) zostały poniesione w kwocie () zł.
Łącznie, w okresie od rozpoczęcia realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) Wnioskodawca w ramach realizacji projektu wydatkował kwotę () zł, zaś od dnia 15 października 2018 r. do dnia 30 marca 2019 r. kwotę () zł.
Z kolei w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca odpowiedział w następujący sposób na zadane przez Dyrektora KIS pytania w wezwaniu:
- Czy otrzymana przez
Wnioskodawcę dotacja może być przeznaczona na inny projekt niż ten
wskazany we wniosku, tj. pn.: ()?
Otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na inny projekt niż ten wskazany we wniosku o dotację. - Czy otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja może być
przeznaczona na jego ogólną działalność?
Otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na ogólną działalność, koszty kwalifikowalne poniesione w ramach projektu mogą być przeznaczone tylko na działalność związaną z projektem. - Czy otrzymana dotacja ma wpływ na usługi
świadczone przez Wnioskodawcę, w szczególności czy ma ona wpływ na cenę
świadczonych przez Wnioskodawcę usług?
Wnioskodawca uzależnił realizację projektu od otrzymanego dofinansowania. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dotacja ma bezpośredni wpływ na usługi świadczone przez Wnioskodawcę, gdyby jej nie otrzymał nie świadczyłby usług określonych jako: usług opiekuńczych związanych z prowadzeniem dziennych placówek dla osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych. Wnioskodawca w ramach projektu nie pobiera płatności od uczestników projektu za wykonywane usługi w trakcie jego realizacji. Korzystanie z usług odbywa się nieodpłatnie. Wnioskodawca w związku z otrzymaniem dotacji nie miał obowiązku ustalenia ceny za świadczone usługi. W związku z tym, że cena nie była ustalona zdaniem Wnioskodawcy dotacja nie ma wpływu na cenę.
Cena nie była ustalona ponieważ nie była robiona kalkulacja ceny, brak wymogu formalnego, w związku z tym dotacja nie ma wpływu na cenę. - Czy gdyby projekt nie był dofinansowany, wynagrodzenie
pobierane od uczestników projektu na realizację ww. projektu byłoby
wyższe?
Nawiązując do pkt 3 wynagrodzenie w ogóle nie było kalkulowane i ustalane w związku z tym nie można określić czy byłoby ono wyższe. - W jaki sposób została skalkulowana wysokość
przedmiotowej dotacji:
- Czy jej wysokość jest uzależniona od np.
ilości osób biorących udział w projekcie;
Tak wysokość jest uzależniona od ilości osób biorących udział w projekcie, - Czy jest uzależniona od skonkretyzowanego działania jeżeli tak, to od jakiego;
- Czy też w inny sposób, należy opisać jaki?
Wysokość przedmiotowej dotacji została skalkulowana i uzależniona od konkretnych działań. Kalkulację kosztów realizacji projektu sporządzono w oparciu o zaplanowane działania oraz planowane koszty jednostkowe poszczególnych działań. Kwota dotacji natomiast określona jest procentowo w stosunku do wartości wszystkich zaplanowanych działań zgodnie z zasadami określonymi w regionalnym programie operacyjnym województwa na lata 2014-2020 w ramach którego realizowany jest projekt i zgodnie z zawartą w ramach ww. programu umową o dofinansowanie.
Zaplanowane i realizowane działania podzielono na IV zadania:
Zadanie 1 przeprowadzenie robót adaptacyjnych w dziennych domach opieki w B i A.
W ramach modernizacji pomieszczeń znajdujących się ww. miejscowościach:
Zakres prac B obejmował: poszerzenie otworów, wymianę lub montaż nowych elementów stolarki okiennej i drzwiowej; wykonanie ścianek działowych, przeróbka instalacji wewnętrznych elektrycznej, wod.-kan. i c.o.; wykonanie i uzupełnienie fragmentów tynków wewnętrznych; uzupełnienie i wyrównanie podłoży pod posadzki, wykonanie okładzin ścian i podłóg, roboty malarskie, montaż/wymiana grzejników z zaworami termostatycznymi, montaż baterii i urządzeń sanitarnych (wc, prysznic, umywalka) oraz pochwytów umożliwiających korzystanie z węzłów sanitarnych przez osoby niepełnosprawne ruchowo, montaż elementów oświetlenia i osprzętu elektrycznego, przeróbka schodów zewnętrznych oraz wykonanie i utwardzenie powierzchni pochylni dla niepełnosprawnych wraz z montażem balustrad, pochwytów i poręczy, wykonanie tarasu wraz z nawierzchnią i zabezpieczeniem balustradą, zakup i montaż windy. W ramach ośrodka w B zmodernizowano pomieszczenia takie jak: pokój dziennego pobytu (jadalnia/świetlica) pomieszczenie terapii ruchowej, dwa pomieszczenia do terapii indywidualnej i poradnictwa; pokój do wypoczynku; pomieszczenie kuchenne; pomieszczenie dystrybucji posiłków; pomieszczenie magazynowe, produktów spożywczych (spiżarka); szatnia dla uczestników; węzeł sanitarny 2 łazienki, toaleta dla personelu; pomieszczenie socjalne, pomieszczenie porządkowe, magazyn sprzętu. Suma powierzchni 247 m2.
Zakres prac w A obejmował: poszerzenie otworów, wymiana lub montaż nowych elementów stolarki okiennej i drzwiowej; wykonanie ścianek działowych, przeróbka instalacji wewnętrznych elektrycznej, wod.-kan. i c.o.; wykonanie i uzupełnienie fragmentów tynków wewnętrznych; uzupełnienie i wyrównanie podłoży pod posadzki, wykonanie okładzin ścian i podłóg, roboty malarskie, montaż/wymiana grzejników z zaworami termostatycznymi, montaż baterii i urządzeń sanitarnych oraz pochwytów umożliwiających korzystanie z węzłów sanitarnych przez osoby niepełnosprawne ruchowo, montaż elementów oświetlenia osprzętu elektrycznego, przeróbka schodów zewnętrznych oraz wykonanie utwardzenie powierzchni pochylni dla niepełnosprawnych wraz z montażem balustrad, pochwytów i poręczy, wykonanie wentylacji mechanicznej. W ramach ośrodka w A zmodernizowano pomieszczenia: pokój dziennego pobytu (jadalni/świetlicy), pomieszczenie do terapii ruchowej, pomieszczenie do prowadzenia terapii indywidualnej, pokój do wypoczynku, pomieszczenie kuchenne (pom. również do wydawania posiłków), korytarz komunikacyjny z wydzielonym miejscem dla uczestników zajęć, łazienkę przystosowaną dla osób niepełnosprawnych (z kabiną prysznicową) dla uczestników zajęć oraz toaletę dla personelu.
Zadanie to zrealizowano w okresie wrzesień-grudzień 2017 roku.
Całkowita wartość poniesionych wydatków w ramach ww. zadania wyniosła () zł, w tym:- roboty budowlane:
Fv () zł (brutto);
Fv () zł (brutto);
Fv () zł (brutto);
Rachunek () zł (brutto). - zakup i montaż wind:
Z () zł (brutto);
S () zł (brutto);
S () zł (brutto). - wykonanie instalacji
gazowej:
Fv () zł (brutto);
Fv () zł (brutto). - wykonanie
wentylacji mechanicznej A:
Fv () zł (brutto).
W ramach zadania 2 przewidziano zakup wyposażenia do ośrodków (placówek) w B i A między innymi do B zakupiono: meble do szatni, meble do kuchni (szafki na produkty, lady, stół do przygotowania potraw), meble do jadalni, meble do pokoju dziennego (kanapy, fotele, stoliki i biurka pod komputery), stoły, krzesła, meble do magazynu/spiżarki, naczynia sztućce, sprzęt agd, rtv m.in. kuchenka sześciopalnikowa, piec konwekcyjno-parowy; okap, lodówka (chłodziarko-zamrażarka); podgrzewacze, telewizor, odtwarzacze multimedialne wraz z systemem nagłośnienia, zestawy komputerowe, urządzenie do uzdatniania wody. Wyposażono pokoje do wypoczynku, pomieszczenia do terapii indywidualnej oraz sale ćwiczeń ruchowych w fotele zwykłe, stoliki, fotel do masażu/relaksu, łóżko do masażu, UGUL, kozetka do UGUL, osprzęt do prowadzenia ćwiczeń w kabinie UGUL, rower treningowy, ławka treningowa, stojak + sztangi i ciężary, moduł do ćwiczeń kończyn dolnych, drabinka do ćwiczeń rehabilitacyjnych, platforma do balansowania, tor do ćwiczeń równoważnych, aparat do elektroterapii, dodatkowe pomoce do ćwiczeń (piłki, równoważnie, materace, maty, itp.).
Ośrodek w A wyposażono w meble kuchenne, meble do pokoju dziennego (kanapy, stoliki, stoły i krzesła), łóżka do wypoczynku, wyposażenie zmywalni, sztućce, zastawa stołowa, sprzęt agd (lodówka, zmywarka, kuchenka) rtv (telewizor, odtwarzacze multimedialne wraz z systemem nagłośnienia, zestawy komputerowe). Wyposażono też pokoje do wypoczynku, oraz pomieszczenia do terapii indywidualnej oraz salę ćwiczeń ruchowych w fotele zwykłe, stoliki, fotel do masażu/relaksu, łóżko do masażu, rower treningowy, ławka treningowa, stojak + sztangi i ciężary, moduł do ćwiczeń kończyn dolnych, drabinka do ćwiczeń rehabilitacyjnych, platforma do balansowania, tor do ćwiczeń równoważnych, oraz pomoce do ćwiczeń.
W ramach zadania 2 przewidziane są również koszty bieżące utrzymania placówek w B oraz A takie jak: dowóz seniorów do ośrodka (zakup busa), koszty wyżywienia (catering), koszty zatrudnienia pracowników (opiekunów, fizjoterapeutów, terapeutów zajęciowych, osoby sprzątające), opłaty stałe (woda, kanalizacja, prąd, śmieci, internet, środki higieniczne), przeglądy techniczne itp.
Realizacja zadania rozpisana jest na okres trwania projektu: od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Zadanie 2 podzielone jest na 29 działań, które dotyczą wymienionych wyżej wydatków. Każde działanie rozpisane jest na czas trwania projektu.
Wydatki na zakup wyposażenia budynków (w tym meble, agd, rtv, wyposażenie do prowadzenia rehabilitacji) zostały poniesione w okresie: listopad 2017 r. marzec 2018 r.
Poniesione wydatki stanowią kwotę: 2 zł (brutto), w tym:
Fv () zł (brutto) zakup rolet i żaluzji okiennych,
Fv () zł (brutto) zakup mebli,
Fv () zł (brutto) sprzęt rehabilitacyjny,
Fv () zł (brutto) wyposażenie kuchni i pomieszczeń gospodarczych,
Fv () zł (brutto) sprzęt rtv,
Fv () zł (brutto) zakup komputerów,
Fv () zł (brutto) stacja do uzdatniania wody i wypażarka,
Fv () zł (brutto) wyposażenie łazienek (dozowniki, kosze itp.).
Koszty pozostałych działań w ramach tego zadania są ponoszone przez cały okres funkcjonowania placówek, tj. od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Całkowity koszt kalkulowanych działań w zadaniu 2 wynosi: () zł
Zadanie 3 Klub seniora.
W celu stworzenia odpowiednich warunków jak najbardziej zbliżonych do warunków domowych i rodzinnych oraz odzwierciedlających więzi sąsiedzkie zaplanowano powołanie klubu seniora. W strukturze klubu został wyodrębniony samorząd reprezentujący interesy ogółu uczestników. Do zadań samorządu należy: koordynacja organizacji wydarzeń okolicznościowych, np. Dzień Babci, Dzień Dziadka, Wigilia, Andrzejki itp. Pozwala to uczestnikom sprawować w pewnym stopniu kontrolę nad ich życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą. W ramach realizacji zadania przewidziano szereg spotkań klubu seniora. Utworzenie klubu seniora ma na celu działania zmierzające w kierunku zaspokojenia potrzeb i pragnień osób starszych, okazać większe zainteresowanie i wsparcie dla tej grupy społecznej. Przede wszystkim w dziedzinie aktywizacji seniorów, by mogli oni pozostać, jak najdłużej w swoim środowisku, czerpiąc radość z życia i podejmowanych działań. Klub seniora ma proponować przede wszystkim zajęcia o charakterze towarzyskim.
Zadanie realizowane jest ciągle w okresie funkcjonowania placówek, tj. od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r. przez stowarzyszenie emerytów i rencistów (stowarzyszenie jest partnerem projektu).
Całkowity koszt kalkulowanych działań w zadaniu 3 wynosi: () zł.
Zadanie 4 Usługi wspomagające działanie polegające na udzielaniu informacji, edukacji, wsparciu i poradnictwa dla uczestników (min. 55 osób).
W ramach tego zadania realizowane są usługi wspomagające, świadczone przez placówkę zarówno w B jak i A, obejmują między innymi: udzielanie różnych informacji, zajęcia edukacyjne, szeroko rozumiane wsparcie i poradnictwo w tym psychologiczne. Usługi te skierowane są nie tylko do osób niesamodzielnie korzystających z ośrodka, ale również do opiekunów faktycznych. Działania wspomagające mogą mieć charakter indywidualny, bądź spotkań grupowych o charakterze prelekcji i grup wsparcia.
Działania w ramach zadania 4 są realizowane przez cały okres funkcjonowania placówek, tj. od dnia 1 grudnia 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2020 r.
Wnioskodawca realizuje zadanie poprzez zatrudniony przez niego personel.
Całkowity koszt kalkulowanych działań w zadaniu 3 wynosi: () zł.
Wszystkie wydatki związane z projektem na prowadzenie ośrodków dokumentowane są fakturami, rachunkami i innymi dokumentami księgowymi.
Wydatki muszą, być ściśle powiązane z prowadzeniem ośrodków i kosztami skalkulowanymi w poszczególnych zadaniach.
W trakcie realizacji projektu możliwe jest dokonanie zmian wydatkowania dofinansowania, jeżeli zmiana jest zasadna, ekonomiczna i ma na celu polepszenie warunków uczestników, do których skierowany jest projekt (min 55 osób).
Na wszelkie zmiany zgodę musi wydać Centrum Przedsiębiorczości (w skrócie: cp) tzw. Instytucję pośredniczącą, działającą w imieniu samorządu Województwa.
Co najmniej raz na trzy miesiące do cp składany jest przez Wnioskodawcę wniosek o płatność rozliczający wszystkie koszty poniesione w danym okresie. Po jego zatwierdzeniu, wypłacane są kolejne transze kwoty dofinansowania.
Aby wniosek został zatwierdzony przez cp wszystkie wydatki muszą być udokumentowane, zasadne i zgodne z kalkulowanymi we wniosku o dofinansowanie.
Wnioskodawca na dzień podpisania umowy o dotację i otrzymywania faktur z tytułu zakupionych towarów i usług finansowanych środkami z otrzymanej dotacji, czyli od dnia 2 czerwca 2017 r. nie był czynnym podatnikiem vat. Czynnym podatnikiem vat jest od dnia 15 października 2018 r.
Na podstawie harmonogramu płatności ustalonego na podstawie wniosku o dofinansowanie i zatwierdzonego umową o dofinansowanie projektu Wnioskodawca otrzymał środki na pokrycie zaplanowanych w ramach realizacji projektu wydatków w następujących terminach:
na dzień sporządzenia przedmiotowego wniosku Wnioskodawca otrzymał następującą kwotę dotacji: () zł, w tym:- w okresie od początku realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) otrzymano kwotę: () zł,
- w okresie od dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) do dnia dzisiejszego otrzymano kwotę: () zł.
26 wrzesień 2017 r. () zł,
12 marca 2018 r. () zł,
19 marca 2018 r. () zł,
19 września 2018 r. () zł,
9 października 2018 r. () zł,
18 grudnia 2018 r. () zł.
Struktura poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach projektu wydatków przedstawia się następująco:- wydatki związane z realizacją zadania nr 1 (dostosowanie budynków) w kwocie () zł zostały poniesione w całości w okresie od dnia 26 września 2017 r. do dnia 31 marca 2018 r. (w większości przed końcem 2017 r.);
- wydatki związane z zakupem wyposażenia w ramach zadania nr 2 w kwocie () zł zostały poniesione w całości w okresie od dnia 26 września 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. (w większości przed końcem 2017 r.);
- w okresie od realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) w ramach zadania 2 poniesiono również inne wydatki (bieżące) w kwocie: () zł;
- wydatki związane z realizacją zadania nr 3 w okresie od początku realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) zostały poniesione w kwocie: () zł;
- wydatki związane z realizacją zadania nr 4 w okresie od początku realizacji projektu do dnia 15 października 2018 r. (data zgłoszenia jako płatnik VAT) zostały poniesione w kwocie: () zł;
- Czy jej wysokość jest uzależniona od np.
ilości osób biorących udział w projekcie;
- Jakie konkretne czynności Wnioskodawca będzie wykonywał
na rzecz uczestników przedmiotowego projektu?
Odpowiedź na powyższe pytanie nawiązuje do informacji zawartych w pkt 5, do opisanych szczegółowo działań. Natomiast uogólniając i łącząc działania bez podziału na zadania zakres świadczonych w placówce usług będzie obejmować między innymi usługi opiekuńczo pielęgnacyjne, aktywizująco-usprawniające i wspomagające. Usługi opiekuńczo pielęgnacyjne świadczone przez placówkę obejmować będą między innymi: zapewnienie dowozu uczestników zajęć, możliwość spożycia dwóch posiłków (w tym co najmniej jednego ciepłego), zapewnienie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych oraz opiekę higieniczną w niezbędnym zakresie. Usługi aktywizująco-usprawniające będą realizowane poprzez organizację czasu wolnego, prowadzenie zajęć terapeutycznych, podnoszących sprawność psychiczną i fizyczną, aktywizujących do uczestnictwa w życiu społecznym, w tym zajęć odbywających się w formie indywidualnej pracy terapeutycznej oraz pracy grupowej. Zajęcia ta będą obejmować między innymi: arteterapię, muzykoterapię, biblioterapię, choreoterapię, terapię kulinarną, terapię reminiscencyjną, terapię informatyczną, terapię rozrywkową, ergoterapię, terapię ruchową. Zakres realizowanych zajęć terapeutycznych dla poszczególnych osób wynikać będzie z indywidualnych planów terapii opracowywanych dla każdego uczestnika oddzielnie przez powołany w placówce do tego zespół terapeutyczny. Usługi wspomagające świadczone przez placówkę będą obejmować między innymi: udzielanie różnych informacji, zajęcia edukacyjne, szeroko rozumiane wsparcie i poradnictwo w tym psychologiczne. Usługi te będą skierowane nie tylko do osób niesamodzielnych korzystających z ośrodka, ale również do członków ich rodzin będących ich opiekunami faktycznymi.
Placówka ma być placówką specjalistyczną, to znaczy jej oferta skierowana będzie w pierwszej kolejności do osób wymagających specjalistycznej opieki i terapii, w tym po udarach mózgu, cierpiących na chorobę Parkinsona, Alzheimera i inne zespoły otępienne.
Placówka będzie funkcjonować we wszystkie dni robocze, co najmniej przez 8 godzin dziennie, w godzinach dostosowanych do potrzeb uczestników i ich rodzin. - Czy ww. czynności są finansowane otrzymaną dotacją?
Jeżeli tak, to należy je wymienić.
Czynności oraz działania wymienione w pkt 5 oraz 6 są finansowane otrzymaną dotacją. - Na
co konkretnie Wnioskodawca przeznaczy otrzymane środki pochodzące z
otrzymanej dotacji? Czy całość dofinansowania będzie przeznaczona na
działania związane z czynnościami na rzecz uczestników biorących udział
w projekcie, czy też inne działania jakie?
Wnioskodawca przeznaczył i przeznaczy środki z pochodzące z otrzymanej dotacji w całości na koszty związane z projektem oraz na wszelkie działania na rzecz uczestników projektu wg określonych zadań opisanych szczegółowo w pkt 5 i 6.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy otrzymana dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 t.j.) zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wszystko co stanowi zapłatę, którą sprzedawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dokonanej sprzedaży, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że aby dotacja zwiększała podstawę opodatkowania wymienione warunki muszą istnieć kumulatywnie (łącznie i jednocześnie). Pierwszym warunkiem jest fizyczne przekazanie środków na rachunek bankowy (jeżeli otrzymuje część dotacji, to w takiej wysokości będzie stanowiła podstawę opodatkowania). Drugim warunkiem jest bezpośredni wpływ dotacji na cenę towarów dostarczanych przez podatnika. Dotacja musi wpływać w sposób zindywidualizowany i policzalny na cenę danego świadczenia. Dotacja będzie podlegała opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą jest związana.
Wnioskodawca w ramach projektu nie pobiera płatności od uczestników projektu za wykonywane usługi w trakcie jego realizacji. Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów w związku ze świadczonymi usługami. Korzystanie z usług odbywa się nieodpłatnie. Wnioskodawca w związku z otrzymaniem dotacji nie miał obowiązku ustalenia ceny za świadczone usługi.
Wnioskodawca otrzymuje dotację jako zwrot kosztów kwalifikowalnych związanych z realizacją projektu. Jest to dofinansowanie na pokrycie kosztów określonego zadania. Dotacja ma charakter zakupowy, bowiem dotyczy wyłącznie pokrycia kosztów kwalifikowalnych niezbędnych do realizacji projektu i określonych w zaakceptowanym wniosku o dofinansowanie. Zgodnie z treścią opisaną w stanie faktycznym niniejszego wniosku. Wysokość dotacji związana z adaptacją oraz wyposażeniem i doposażeniem ośrodków nie jest uzależniona od liczby osób uczestniczących w projekcie. Natomiast ilości osób biorących udział w projekcie ma wpływ na część kosztów pokrywanych dotacją (np. catering, liczba opiekunów) oraz rodzaj usług świadczonych wg ich potrzeb. Potrzeby z kolei uzależnione są od poziomu ich sprawności. Usługi są dostosowywane w sposób zindywidualizowany do uczestnika projektu i uzależnione są od stanu zdrowia psychicznego i fizycznego. Zakres realizowanych zajęć terapeutycznych dla poszczególnych osób wynika z indywidualnych planów terapii opracowywanych dla każdego uczestnika oddzielnie przez powołany do tego zespół terapeutyczny. W związku z tym uczestnicy projektu korzystają z różnych zajęć terapeutycznych, zabiegów i innych usług w różnym stopniu.
Dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Stanowisko to jest zgodne z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-184/00 pomiędzy Office des Produitswallons asbl a państwem belgijskim.
Realizacja wymienionego wyżej programu jest związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a otrzymana dotacja nie stanowi dopłaty do świadczonych usług, a co za tym idzie nie ma bezpośredniego wpływu na jednostkową cenę świadczonych usług, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podobne stanowisko zajmuje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 26 sierpnia 2010 r. (IPPP2 443 452/10-4/AK).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Przy czym towarami w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE/Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z dnia 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że (...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje odpłatnie w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. I 7505, pkt 27 i przytoczone orzecznictwo) (pkt 17-19).
W wyroku z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon dOr SARL przeciwko Ministre de lÉconomie et des Finances Trybunał wskazał, że (...) aby świadczenie usług mogło być uznane za odpłatne w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56) (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie dostawa towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Przy czym oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
W odniesieniu do kwestii podstawy opodatkowania należy w pierwszej kolejności zauważyć, że jak wynika z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:
- podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
- koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie stanowi więc podstawy opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 dyrektywy, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Istotne zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia dotacja bezpośrednio związana z ceną.
W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).
W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.
W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.
Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.
Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.
Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można i należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W sytuacji zatem, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a więc nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy, a zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z cyt. art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.
Jak wynika z wniosku Wnioskodawca w dniu 2 czerwca 2017 r. zawarł z Centrum Przedsiębiorczości Wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną Województwa umowę o dofinansowanie projektu pn.: () Opieka i aktywizacja osób niesamodzielnych w ramach Regionalnego Projektu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa Region spójny Społecznie, Działanie 9.2, Poddziałanie 9.2.3 z Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest zwiększenie dostępności usług społecznych na terenie Powiatu poprzez utworzenie dla 55 uczestników projektu (osób powyżej 60 roku życia, wymagających często specjalistycznej opieki i terapii w tym po przebytym udarze lub cierpiących na zespoły otępienia) dwóch dziennych ośrodków pobytu osób starszych, zapewnienie im usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych oraz aktywizująco usprawniających jak również wsparcie dla opiekunów faktycznych poprzez usługi wspomagające. Projekt skierowany jest do mieszkańców, którzy ze względu na podeszły wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej podstawowej czynności dnia codziennego oraz ich opiekunów faktycznych.
W ramach programu uruchomiono na terenie Gminy dwie placówki pełniące dzienną opiekę i aktywizację dla osób niesamodzielnych po 60. roku życia. Świadczone przez placówki usługi obejmują między innymi: zapewnienie dowozu uczestników zajęć, spożycia trzech posiłków a także mają zapewnioną pomoc w podstawowych czynnościach życiowych oraz opiekę higieniczną w niezbędnym zakresie. W ramach projektu prowadzone są zajęcia terapeutyczne, podnoszące sprawność psychiczną i fizyczną, zarówno w formie indywidualnej pracy terapeutycznej, jak również pracy grupowej. Zajęcia obejmują między innymi: arteterapię, muzykoterapię, biblioterapię, terapię kulinarną, terapię informatyczną, terapię ruchową. Zakres realizowanych zajęć terapeutycznych dla poszczególnych osób wynika z indywidualnych planów terapii opracowywanych dla każdego uczestnika oddzielnie. Wnioskodawca w ramach projektu nie pobiera płatności od uczestników projektu za wykonywane usługi w trakcie jego realizacji. Uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych kosztów w związku ze świadczonymi usługami korzystanie z usług odbywa się nieodpłatnie. Wnioskodawca uzależnił realizację projektu od otrzymanego dofinansowania. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Projekt jest finansowany zgodnie z następującym procentowym udziałem: współfinansowane ze środków UE oraz współfinansowane ze środków budżetu państwa stanowiące 92,69% kosztów bezpośrednich oraz wkład własny Wnioskodawcy 7,31% kosztów bezpośrednich.
Przyznane środki w formie dotacji pokrywają koszty kwalifikowane (zaplanowane wcześniej we wniosku o dofinansowanie zatwierdzonym umową o dofinansowanie). Wszystkie inne (niezaplanowane wcześniej) wydatki stanowią tzw. koszty niekwalifikowane, które Wnioskodawca zobowiązany jest pokryć ze środków własnych. W związku z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługują również koszty pośrednie rozliczane stawką ryczałtową w wysokości 15% wydatków bezpośrednich.
Zgodnie z zawartą umową o dofinasowanie w ramach projektu zrealizowano i sfinansowano działania związane z adaptacją istniejących budynków do nowej funkcji (Dziennych Ośrodków Pobytu Osób Starszych, w skrócie: DOPOS), zakupem niezbędnego wyposażenia budynków. W ciągu trwania projektu finansowane są również wydatki związane z bieżącym utrzymaniem budynków, a także realizowane i finansowane są usługi świadczone na rzecz osób objętych wsparciem ośrodków.
Otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na inny projekt niż ten wskazany we wniosku o dotację. Otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na ogólną działalność, koszty kwalifikowalne poniesione w ramach projektu mogą być przeznaczone tylko na działalność związaną z projektem.
Wnioskodawca uzależnił realizację projektu od otrzymanego dofinansowania. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dotacja ma bezpośredni wpływ na usługi świadczone przez Wnioskodawcę, gdyby jej nie otrzymał nie świadczyłby usług określonych jako: usługi opiekuńcze związane z prowadzeniem dziennych placówek dla osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych. Wnioskodawca w ramach projektu nie pobiera płatności od uczestników projektu za wykonywane usługi w trakcie jego realizacji. Korzystanie z usług odbywa się nieodpłatnie.
Wysokość dotacji została skalkulowana i jest uzależniona od ilości osób biorących udział w projekcie jak i od konkretnych działań. Wysokość przedmiotowej dotacji została skalkulowana i uzależniona od konkretnych działań. Kalkulację kosztów realizacji projektu sporządzono w oparciu o zaplanowane działania oraz planowane koszty jednostkowe poszczególnych działań. Kwota dotacji natomiast określona jest procentowo w stosunku do wartości wszystkich zaplanowanych działań zgodnie z zasadami określonymi w regionalnym programie operacyjnym województwa na lata 2014-2020 w ramach którego realizowany jest projekt i zgodnie zawartą w ramach ww. programu umową o dofinansowanie.
Zakres świadczonych w placówce usług będzie obejmować między innymi usługi opiekuńczo-pielęgnacyjne, aktywizująco-usprawniające i wspomagające. Usługi opiekuńczo pielęgnacyjne świadczone przez placówkę obejmować będą między innymi: zapewnienie dowozu uczestników zajęć, możliwość spożycia dwóch posiłków (w tym co najmniej jednego ciepłego), zapewnienie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych oraz opiekę higieniczną w niezbędnym zakresie. Usługi aktywizująco-usprawniające będą realizowane poprzez organizację czasu wolnego, prowadzenie zajęć terapeutycznych, podnoszących sprawność psychiczną i fizyczną, aktywizujących do uczestnictwa w życiu społecznym, w tym zajęć odbywających się w formie indywidualnej pracy terapeutycznej oraz pracy grupowej. Zajęcia ta będą obejmować między innymi: arteterapię, muzykoterapię, biblioterapię, choreoterapię, terapię kulinarną, terapię reminiscencyjną, terapię informatyczną, terapię rozrywkową, ergoterapię, terapię ruchową. Zakres realizowanych zajęć terapeutycznych dla poszczególnych osób wynikać będzie z indywidualnych planów terapii opracowywanych dla każdego uczestnika oddzielnie przez powołany w placówce do tego zespół terapeutyczny. Usługi wspomagające świadczone przez placówkę będą obejmować miedzy innymi: udzielanie różnych informacji, zajęcia edukacyjne, szeroko rozumiane wsparcie i poradnictwo w tym psychologiczne. Usługi te będą skierowane nie tylko do osób niesamodzielnych korzystających z ośrodka, ale również do członków ich rodzin będących ich opiekunami faktycznymi.
Czynności oraz działania wyżej wymienione są finansowane otrzymaną dotacją.
Wnioskodawca przeznaczył i przeznaczy środki z pochodzące z otrzymanej dotacji w całości na koszty związane z projektem oraz na wszelkie działania na rzecz uczestników projektu wg określonych zadań opisanych powyżej.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy otrzymana dotacja stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W rozpatrywanej sprawie należy zauważyć, że otrzymane dofinansowanie dotyczy m.in. konkretnych świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników projektu. Na ten element wskazuje sam Wnioskodawca podkreślając, że celem projektu jest zwiększenie dostępności usług społecznych poprzez utworzenie dla 55 uczestników projektu (osób powyżej 60 roku życia, wymagających często specjalistycznej opieki i terapii) dwóch dziennych ośrodków pobytu osób starszych, zapewnienie im usług opiekuńczo pielęgnacyjnych oraz aktywizująco-usprawniających jak również wsparcie dla opiekunów faktycznych poprzez usługi wspomagające. Projekt skierowany jest do mieszkańców, którzy ze względu na podeszły wiek, stan zdrowia lub niepełnosprawność wymagają opieki lub wsparcia w związku z niemożnością samodzielnego wykonywania co najmniej jednej podstawowej czynności dnia codziennego oraz ich opiekunów faktycznych.
Jak wskazał Wnioskodawca zakres świadczonych w placówce usług będzie obejmować między innymi usługi opiekuńczo-pielęgnacyjne, aktywizująco-usprawniające i wspomagające. Usługi opiekuńczo-pielęgnacyjne świadczone przez placówkę obejmować będą między innymi: zapewnienie dowozu uczestników zajęć, możliwość spożycia dwóch posiłków (w tym co najmniej jednego ciepłego), zapewnienie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych oraz opiekę higieniczną w niezbędnym zakresie. Usługi aktywizująco-usprawniające będą realizowane poprzez organizację czasu wolnego, prowadzenie zajęć terapeutycznych, podnoszących sprawność psychiczną i fizyczną, aktywizujących do uczestnictwa w życiu społecznym, w tym zajęć odbywających się w formie indywidualnej pracy terapeutycznej oraz pracy grupowej. Zajęcia ta będą obejmować między innymi: arteterapię, muzykoterapię, biblioterapię, choreoterapię, terapię kulinarną, terapię reminiscencyjną, terapię informatyczną, terapię rozrywkową, ergoterapię, terapię ruchową. Zakres realizowanych zajęć terapeutycznych dla poszczególnych osób wynikać będzie z indywidualnych planów terapii opracowywanych dla każdego uczestnika oddzielnie przez powołany w placówce do tego zespół terapeutyczny. Usługi wspomagające świadczone przez placówkę będą obejmować między innymi: udzielanie różnych informacji, zajęcia edukacyjne, szeroko rozumiane wsparcie i poradnictwo w tym psychologiczne.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja w tej części będzie pokrywać wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz uczestników projektu. Jak wskazał Wnioskodawca, przyznane środki w formie dotacji pokrywają koszty kwalifikowane (zaplanowane wcześniej we wniosku o dofinansowanie, zatwierdzonym umową o dofinansowanie). Zatem dotacja jest przeznaczona na pokrycie kosztów świadczonych usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych, aktywizująco-usprawniających i wspomagających. Nie ulega zatem wątpliwości, że uczestnicy projektu, przez sfinansowanie ww. usług otrzymają pomoc świadczenie, za które nie zostaną obciążeni finansowo (osiągną więc finansową korzyść). Zatem, dofinansowanie obejmuje wartość dotacji, jaka przypada na poszczególnych uczestników projektu, w którym każdy uczestnik korzysta z konkretnego indywidualnego programu obejmującego różnego rodzaju usługi wykonywane w celu realizacji założeń projektu. W przypadku każdego uczestnika projektu można więc bez przeszkód określić wartość i ilość konkretnych świadczeń, z których dany uczestnik skorzysta. Tym samym wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie dotacja stanowi wynagrodzenie za świadczenie na rzecz uczestników projektu określonych usług.
Potwierdza to również sam Wnioskodawca uważając, że otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na inny projekt niż ten wskazany we wniosku o dotację. Otrzymana dotacja nie może być przeznaczona na ogólną działalność, koszty kwalifikowalne poniesione w ramach projektu mogą być przeznaczone tylko na działalność związaną z projektem. Ponadto Wnioskodawca uzależnił realizację projektu od otrzymanego dofinansowania. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dotacja ma bezpośredni wpływ na usługi świadczone przez Wnioskodawcę, gdyby jej nie otrzymał nie świadczyłby usług określonych jako: usługi opiekuńcze związane z prowadzeniem dziennych placówek dla osób w podeszłym wieku oraz niepełnosprawnych. Wysokość dotacji została skalkulowana i jest uzależniona od ilości osób biorących udział w projekcie jak i od konkretnych działań. Wysokość przedmiotowej dotacji została skalkulowana i uzależniona od konkretnych działań. Kalkulację kosztów realizacji projektu sporządzono w oparciu o zaplanowane działania oraz planowane koszty jednostkowe poszczególnych działań. Kwota dotacji natomiast określona jest procentowo w stosunku do wartości wszystkich zaplanowanych działań.
Zatem, biorąc powyższe informacje pod uwagę należy stwierdzić, że istnieje zatem ścisły i bezpośredni związek między otrzymaną dotacją (dofinansowaniem), a działaniami podejmowanymi przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników biorących udział w projekcie.
Ponadto w rozpatrywanej sprawie nie ma znaczenia okoliczność, że Wnioskodawca w ramach projektu nie pobiera płatności od uczestników projektu za wykonywane usługi w trakcie jego realizacji. Bowiem w przedmiotowej sprawie jak to już wcześniej wskazano płatność jaką Wnioskodawca otrzymuje od osoby trzeciej stanowi właśnie przedmiotowa dotacja w części pokrywająca świadczone przez Wnioskodawcę usługi. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt jest konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i dofinansowanie nie jest udzielane do ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy, lecz jest przeznaczone dla indywidualnego uczestnika. Nie zmienia tego fakt, że w związku z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługują również koszty pośrednie rozliczane stawką ryczałtową w wysokości 15% wydatków bezpośrednich. Koszty te nadal będą związane wyłącznie z realizowanym projektem, i nie będą stanowiły dopłaty do ogólnej działalności Wnioskodawcy.
Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu, należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach projektu, gdyż dzięki dofinansowaniu uczestnicy projektu biorą w nich udział bezpłatnie, a w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem. Istotne jest również to, że wykonanie przez Zainteresowanego określonych usług jest zależne od otrzymania dotacji, co przeczy tezie, że nie stanowi ona dopłaty do świadczonych usług. Uczestnik projektu nie wnosi wkładu, czyli w rzeczywistości Wnioskodawca pokrywa koszt usługi z otrzymanej dotacji. W przedmiotowej sprawie istotne jest to, że dotacja redukuje cenę konkretnej usługi realizowanej dla uczestnika projektu, a zatem ma charakter sprzedażowy, a nie zakupowy.
W konsekwencji stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja w części przeznaczonej na realizowane usługi świadczone na rzecz osób objętych wsparciem ośrodków stanowi pokrycie ceny usług a więc będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług i będzie zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zatem, otrzymana dotacja w tej części, w której dotyczy świadczonych usług opiekuńczo-pielęgnacyjnych, aktywizująco-usprawniających i wspomagających stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ jest ona traktowana jako zapłata otrzymywana od osoby trzeciej za świadczenie usług na rzecz uczestników projektu.
Natomiast pozostała część dotacji przeznaczona na adaptację istniejących budynków do nowej funkcji, zakupem niezbędnego wyposażenia budynków oraz z której finansowane są wydatki związane z bieżącym utrzymaniem budynków nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Bowiem w tym przypadku otrzymana dotacja w tej części jest przeznaczona na pokrycie kosztów związanych z ww. wydatkami, a zatem jest to dotacja o charakterze zakupowym.
Biorąc pod uwagę powyższe rozstrzygniecie w kontekście przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy, należało je uznać w całości za nieprawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej