Temat interpretacji
zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2019 r. (data wpływu 17 października) na wezwanie tut. Organu z dnia 1 października 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.432.2019.1.JG (doręczone Stronie w dniu 10 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 października 2019 r. (data wpływy 17 października) na wezwanie tut. Organu z dnia 1 października 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.432.2019.1.JG.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Sklep internetowy (dalej Sklep) jest prowadzony przez spółkę (dalej Wnioskodawca). W ramach Sklepu prowadzona jest działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odzieży, obuwia oraz akcesoriów dziecięcych (zabawki, zabawki elektroniczne, meble - krzesełka, siedziska do stołu, wózki, nosidełka, środki higieny). Sprzedawane towary nie stanowią towarów wymienionych w par. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Niniejszy wniosek dotyczy sprzedaży w systemie wysyłkowym, prowadzonej za pośrednictwem strony internetowej Sklepu oraz poprzez inne portale handlowe dla sprzedaży wysyłkowej. Wnioskodawca prowadzi również sprzedaż przez sieć punktów stacjonarnych, jednak kwestia ewidencjonowania sprzedaży stacjonarnej nie jest przedmiotem tego wniosku. Wnioskodawca nadmienia jednak, że sprzedaż w sklepach stacjonarnych odbywa się wyłącznie przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r.. poz. 2174 zm.)
W przypadku zakupów dokonywanych internetowo wszystkie zamówienia (niezależnie, czy składane przez oficjalną stronę internetową sklepu, czy za pośrednictwem innych portali handlowych) przechowywane są w bazie sklepu internetowego. Realizacja i fiskalizacja zamówień pochodzących ze wszystkich kanałów sprzedaży dokonywana jest bezpośrednio z tego samego magazynu. Zamówione towary są dostarczane do klientów: (a) za pośrednictwem kuriera/poczty na wskazany adres, (b) do punktów odbioru (c) do paczkomatów lub (d) do jednego ze sklepów stacjonarnych Wnioskodawcy. W każdym wariancie towary są dostarczane przez firmę kurierską, z którą Wnioskodawca lub firma obsługująca magazyn zawarli umowy o świadczenie usług kurierskich.
Obecnie w przypadku każdorazowej realizacji zamówienia z magazynu drukowany jest paragon fiskalny, przez jedną z kas rejestrujących, które się tam znajdują. Następnie, paragon fiskalny wraz z towarem jest dostarczany do klienta. Wnioskodawca rozważa rezygnację z powyższego modelu dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Wnioskodawca prowadzi sprzedaż internetową za pośrednictwem kilku platform:
- Oficjalna strona internetowa sklepu pod
adresem. Klienci mają możliwość zamawiania towarów oferowanych przez
Sklep za pośrednictwem oficjalnej strony internetowej firmy. Sklep
oferuje szeroki wybór form płatności za dokonane zakupy. W ramach
płatności elektronicznych klienci dokonują zapłat poprzez jedną z
aktualnie dostępnych w sklepie internetowym form. tj.:
- płatność kartą;
- szybkie przelewy bankowe;
- portfel elektroniczny;
- płatności mobilne;
- płatności odroczone oraz (...);
- inne systemy płatności internetowych,
- poza powyższymi płatnościami elektronicznymi klienci mają również możliwość dokonania zapłaty w formie tzw. za pobraniem.
- Dodatkowo, w przypadku wystąpienia problemów w którejkolwiek z powyższych form płatności Wnioskodawca oferuje klientom możliwość dokonania przelewu bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
- Portal handlowy - Sklep oferuje swój towar również za pośrednictwem platformy internetowej, z której korzystają zarówno osoby wystawiające towary w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak i osoby prywatne. Zamówienia na towary oferowane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem platformy trafiają na konto Wnioskodawcy w systemie pozwalającym na pełną identyfikację transakcji. Dostępną formą płatności za dokonane w ten sposób zamówienia jest jedna z form płatności wymieniona w punkcie A powyżej. Środki finansowe pierwotnie trafiają na konto platformy, a następnie są przekazywane na konto bankowe Wnioskodawcy.
- System Rezerwacje. Kolejnym kanałem dokonywania zakupów za pośrednictwem Internetu jest system Rezerwacje. Klient zamawia towar ze Sklepu i wybiera dostawę do wybranego przez siebie punktu odbioru, w tym także sklepu stacjonarnego Wnioskodawcy, gdzie towar jest wysyłany za pośrednictwem zewnętrznej firmy kurierskiej zatrudnionej przez Wnioskodawcę lub firmę obsługującą magazyn. Istnieją różne sposoby płatności za zakupy dokonane w ramach tego kanału sprzedaży, natomiast niniejszy wniosek dotyczy tylko płatności dokonywanych przez klienta elektronicznie (płatności wymienione powyżej w punkcie A, oznaczone cyframi 1-6) w momencie dokonywania zamówienia (a nie przy odbiorze w sklepie stacjonarnym) oraz tzw. za pobraniem (płatność wymieniona powyżej w punkcie A. oznaczona cyfrą 7).
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi sprzedaż internetową za pośrednictwem kilku platform: strony internetowej sklepu, portalu handlowego oraz portalu internetowego Rezerwacje. W ramach każdego z kanałów sprzedaży istnieje kilka metod płatności. Jest możliwe prowadzenie ewidencji sprzedaży umożliwiającej alokowanie danej płatności do konkretnego zamówienia, jednocześnie tworząc bazę informacji o kliencie. Należy jednak zauważyć, że w działalności Wnioskodawcy zdarzają się sytuacje, w których systemy rezerwacyjne nie wymagają od nabywcy podania jego adresu zamieszkania, zwłaszcza przy składaniu zamówienia bez zakładania konta na platformie handlowej. W takim wypadku nabywca podaje jedynie miejsce dostawy, może to być wskazany punkt odbioru (np. kiosk czy paczkomat), ale także inny adres (np. adres miejsca pracy), gdzie nabywca życzy sobie otrzymać przesyłkę. W żadnym wypadku nie weryfikuje się, czy podany adres jest adresem zamieszkania kupującego. Nabywca jest obowiązany natomiast do podania danych kontaktowych w postaci numeru telefonu oraz adresu mailowego, dzięki którym można się z nim kontaktować, a co za tym idzie, przypisać jego osobę do konkretnego zamówienia. Dodatkowo, do zamówienia przypisuje się odpowiadającą mu płatność i dane rachunku bankowego klienta. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca przedstawia poniżej opis internetowych kanałów obsługujących sprzedaż wysyłkową Sklepu.
- Oficjalna strona internetowa sklepu.
Produkty zamawiane są przez klientów zdalnie za pomocą witryny internetowej, a następnie, zgodnie z wyborem, dostarczane za pomocą operatora pocztowego lub firmy kurierskiej. W opisywanym stanie faktycznym klient nie odbiera towaru bezpośrednio w siedzibie Sklepu, a co za tym idzie, nie dokonuje płatności za towar gotówką przy odbiorze, lecz przesyła Wnioskodawcy środki pieniężne elektronicznymi metodami płatności, jak również poprzez wybranego operatora logistycznego. W ramach każdego zamówienia Wnioskodawca otrzymuje dane klienta. Wnioskodawca akceptuje wiele form płatności, jednakże wszystkie przekazywane są na jego konto za pośrednictwem banku:- Płatność kartą - Wnioskodawca wskazuje, że w tym przypadku proces zakupów i płatności przebiega analogicznie do przelewu bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy. Nie stanowi różnicy, czy środki pieniężne zostały przekazane na konto Wnioskodawcy za pomocą przelewu bankowego czy też płatnością z wykorzystaniem danych na kartach płatniczych/debetowych w systemie zamówień tworzy się taka sama baza informacji pozwalająca na ewidencję sprzedaży, w tym identyfikację nabywcy i poszczególnych płatności,
- Szybkie przelewy bankowe to usługa przelewu Online polegająca na pełnej integracji procesu płatności z systemem bankowym. Proces przebiega analogicznie do płatności kartą, zatem w systemie zamówień Wnioskodawcy także tworzy się baza informacji umożliwiająca ewidencję sprzedaży.
- Portfel elektroniczny - to także metody płatności za zakupy w Internecie za pośrednictwem banku. Umożliwiają dokonywanie płatności bez konieczności każdorazowego wpisywania danych z karty oraz danych osobowych. Przy dokonaniu pierwszej transakcji dane są zapamiętywane i zapisywane przez aplikację lub poprzez aplikację płatniczą podpiętą do konta klienta.
- Płatności mobilne - to także metody płatności za zakupy w Internecie za pośrednictwem banku poprzez aplikację w telefonie połączoną z kontem bankowym klienta.
- Płatności odroczone oraz (...) - to rozwiązanie płatnicze, które skutkuje dla klienta odroczonym terminem płatności. Sklep na mocy umowy podpisanej z operatorem umożliwia klientom dokonanie płatności za zakupy w ciągu ustalonej przez operatora liczby dni od dokonania zakupu. Klient wpłaca pieniądze na konto operatora. W przypadku wybrania tego rodzaju płatności Sklep otrzymuje płatność za towary od operatora, najpóźniej w ciągu 7 dni. Proces płatności dokonywany jest za pośrednictwem banku oraz tworzona jest baza klientów pozwalająca na alokację danego zamówienia do konkretnego klienta.
- Inne systemy płatności internetowych - w działalności Wnioskodawcy to rozwiązanie płatnicze ze względu na swój globalny charakter jest dedykowane zamówieniom, które mają zostać dostarczone poza terytorium Polski. Zakładając konto w ramach portfela elektronicznego klient może wysyłać pieniądze z rozmaitych źródeł (np. karta kredytowa lub rachunek bankowy) do odbiorców w celu dokonywania płatności elektronicznej.
- Płatność za pobraniem - chociaż płatność może być dokonana przez klienta w zupełnie inny sposób niż płatności internetowe, które w oczywisty sposób powiązane są z bankowością elektroniczną, płatności za pobraniem również dokonywane są za pośrednictwem banku. W przypadku środków pieniężnych pobieranych przez kuriera są one następnie przekazywane do operatora logistycznego, który następnie dokonuje przelewu środków bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W rezultacie Wnioskodawca otrzymuje płatność za pośrednictwem rachunku bankowego.
- Płatność bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy - zapłata jest realizowana w całości za pośrednictwem banku lub poczty, a na podstawie specjalnego systemu, do którego trafiają wszystkie zamówienia, możliwa jest ewidencja sprzedaży oraz alokacja danego zamówienia do danego klienta i płatności.
- Portal handlowy.
Kanałem sprzedaży, za pośrednictwem którego Wnioskodawca wystawia na sprzedaż swój towar, jest także serwis handlowy, który korzysta ze wspomnianej powyżej platformy szybkich przelewów bankowych oraz za pobraniem. Przy dokonywaniu zakupów poprzez stronę internetową środki pieniężne klienta księgowane są na koncie, a następnie zbiorczo przekazywane przez platformę na konto bankowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca przechowuje uzyskane z firmowego konta bankowego potwierdzenia poszczególnych wpłat oraz odpowiadające tym wpłatom dane z systemu zawierające szczegóły dotyczące zamówienia oraz danych osobowych klienta. W oparciu o powyższe dane możliwe jest połączenie konkretnej płatności z konkretnym nabywcą. - System Rezerwacje.
W ramach kanału Rezerwacje, klient zamawia towar ze sklepu internetowego, a następnie odbiera go osobiście z wybranego przez siebie punktu odbioru, w tym także sklepu stacjonarnego Wnioskodawcy (może to być zarówno sklep należący do Wnioskodawcy jak i sklep prowadzony na podstawie zawartej umowy agencyjnej z elementami franczyzy). Towar dostarczany jest do wybranego punktu przez firmę kurierską, z którą Wnioskodawca, bądź operator logistyczny zawarł umowę. Pomimo iż kurier nie dostarcza klientowi przesyłki do rąk własnych, przesyłka dociera do miejsca najdogodniejszego dla klienta.
Kwestia zgody klienta sklepu na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej.
W zakresie zapytania Organu dotyczącego stosowania faktur elektronicznych, Wnioskodawca oświadcza, że przed sfinalizowaniem każdego zakupu drogą internetową klient zobowiązany jest do zaakceptowania Regulaminu Sklepu, który określa zasady wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Obecnie obowiązujący Regulamin sklepu internetowego zawiera poniższe zapisy: Każdorazowy zakup Produktu jest udokumentowany paragonem lub fakturą VAT w zależności od wyboru dokonanego przez Klienta w momencie składania zamówienia oraz Akceptując niniejszy Regulamin Klient wyraża zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, jak również faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów w formie elektronicznej, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zakładania Konta Klienta bądź podczas składania zamówienia.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dokonywanej za pomocą wyżej wymienionych kanałów sprzedaży?
Zdaniem Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy będzie On uprawniony - we wszystkich opisanych w stanie faktycznym przypadkach - do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności dotyczących dostawy towarów w systemie wysyłkowym, o którym mowa w pozycji 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako Rozporządzenie) w związku z treścią par. 2 ust. 1 Rozporządzenia.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako Ustawa VAT) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako VAT) podlega między innymi odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl par. 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących podatnicy zobowiązani są prowadzić ewidencję każdej czynności sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących spełniających określone wymagania techniczne.
Ustawodawca przewidział jednocześnie w art. 111 ust. 8 Ustawy VAT możliwość określenia, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów, katalogu podmiotów oraz czynności zwolnionych od powyższego obowiązku.
Przypadkiem objętym zwolnieniem, który znajduje zastosowanie w zaistniałym stanie faktycznym, jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym. Zgodnie z pozycją 36 załącznika do Rozporządzenia zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Powyższa regulacja wyróżnia trzy warunki, które muszą zostać spełnione łącznie, aby podmiot będący dostawcą towarów skorzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej:
- Dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym,
- Dostawca otrzymuje zapłatę za towar w całości na konto bankowe lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej,
- Prowadzona jest ewidencja sprzedaży pozwalająca na faktyczne alokowanie zapłaty do konkretnego zamówienia i danego nabywcy, tj. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
W działalności Wnioskodawcy zdarzają się sytuacje, w których systemy rezerwacyjne nie wymagają od nabywcy podania jego adresu zamieszkania, zwłaszcza przy składaniu zamówienia bez zakładania konta na platformie handlowej. W takim wypadku nabywca podaje jedynie miejsce dostawy, może to być wskazany punkt odbioru (np. kiosk czy paczkomat), ale także inny adres (np. adres miejsca pracy), gdzie nabywca życzy sobie otrzymać przesyłkę. Wprawdzie wyżej cytowany przepis wskazuje obowiązek ewidencji danych klienta, w tym jego adresu, ale należy zauważyć, że nabywca może w praktyce podać jakikolwiek adres dostarczenia przesyłki. W żadnym wypadku nie weryfikuje się, czy podany adres jest adresem zamieszkania kupującego. Nabywca jest obowiązany natomiast do podania danych kontaktowych w postaci numeru telefonu oraz adresu mailowego, dzięki którym można się z nim kontaktować, a co za tym idzie, przypisać jego osobę do konkretnego zamówienia. Dodatkowo, do zamówienia przypisuje się odpowiadającą mu płatność i dane rachunku bankowego klienta. W opinii Wnioskodawcy powyższa sytuacja nie uchybia zatem przepisom o warunkach zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej stanowiących o prowadzeniu ewidencji pozwalającej na alokowanie zapłaty do indywidualnego nabywcy i zamówienia.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca przedstawia poniżej opis internetowych kanałów obsługujących sprzedaż wysyłkową Sklepu.
Ad. A. Transakcje dokonane poprzez oficjalną stronę internetową Sklepu wydają się wypełniać wszystkie warunki przedmiotowego zwolnienia w sposób oczywisty. Produkty zamawiane są przez klientów zdalnie za pomocą witryny internetowej, a następnie, wedle wyboru, dostarczane za pomocą operatora pocztowego lub firmy kurierskiej. W opisywanym stanie faktycznym klient nie odbiera towaru bezpośrednio w siedzibie Sklepu, a co za tym idzie, nie dokonuje płatności za towar gotówką przy odbiorze, lecz przesyła Wnioskodawcy środki pieniężne elektronicznymi metodami płatności, jak również poprzez wybranego operatora logistycznego, o czym piszemy poniżej. W ramach każdego zamówienia Wnioskodawca otrzymuje dane klienta. Wnioskodawca akceptuje wiele form płatności, jednakże wszystkie przekazywane są na jego konto za pośrednictwem banku:
- Płatność kartą - Wnioskodawca wskazuje, że w tym przypadku proces zakupów i płatności przebiega analogicznie do przelewu bezpośrednio na rachunek Wnioskodawcy. Nie stanowi różnicy, czy środki pieniężne zostały transferowane na konto Wnioskodawcy za pomocą przelewu bankowego czy też płatnością z wykorzystaniem danych na kartach płatniczych/debetowych - w systemie zamówień tworzy się taka sama baza informacji pozwalająca na ewidencję sprzedaży (a w tym identyfikację nabywcy i poszczególnych płatności), a warunek płatności za pośrednictwem banku jest spełniony.
- Szybkie przelewy bankowe - płatność dokonywana tylko za pośrednictwem Internetu. Usługa przelewu online polegająca na pełnej integracji procesu płatności z systemem bankowym. Jak wynika z poglądów prezentowanych przez organy podatkowe, płatności dokonywane za pomocą serwisu są również uznawane za płatności dokonane za pośrednictwem banku. Powyższe stanowisko prezentuje interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej z Warszawy z dnia 26 lutego 2015 roku o sygn. IPPP2/443-1242/14-2/RR, w której stwierdzono: (...) jak wskazano we wniosku, dostawa towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w formie sprzedaży wysyłkowej, a przyjętym sposobem zapłaty przez kupującego za zakupiony towar jest płatność za pośrednictwem poczty, banku, na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz płatności elektroniczne (przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą za pośrednictwem serwisu). W odniesieniu do każdej powyższej formy płatności za towar Wnioskodawca prowadzi ewidencję, z której wynika, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Wnioskodawca ma zatem możliwość każdorazowej identyfikacji danych nabywcy przy każdej dokonanej sprzedaży (w tym jego imienia i nazwiska oraz adresu). W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż pozostawia po sobie ślad w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą. Wobec powyższego, ten sposób płatności spełnia przesłankę pośrednictwa banku oraz ewidencji sprzedaży, Wnioskodawca otrzymuje informację o źródle płatności.
- Portfel elektroniczny - to także metody płatności za zakupy w Internecie za pośrednictwem banku. Umożliwiają dokonywanie płatności bez konieczności każdorazowego wpisywania danych z karty oraz danych osobowych - przy dokonaniu pierwszej transakcji dane są zapamiętywane i zapisywane przez aplikację lub poprzez aplikację płatniczą podpiętą do konta klienta. Wnioskodawca wskazuje, że dokonywanie płatności za pomocą powyższych aplikacji spełnia wszystkie kryteria dla transakcji podlegających zwolnieniu z ewidencji za pomocą kas rejestrujących jak w przypadkach powyżej.
- Płatności mobilne - to także metody płatności za zakupy w Internecie za pośrednictwem banku poprzez aplikację w telefonie połączoną z kontem bankowym klienta.
- Płatności odroczone oraz (...) - to rozwiązanie płatnicze, które skutkuje dla klienta odroczonym terminem płatności. Sklep na mocy umowy podpisanej z operatorem umożliwia klientom dokonanie płatności za zakupy w ciągu ustalonej przez operatora liczby dni od dokonania zakupu. Klient wpłaca pieniądze do operatora. W przypadku wybrania tego rodzaju płatności Sklep otrzymuje płatność za towary od operatora, najpóźniej w ciągu 7 dni. W przypadku płatności odroczonych spełnione są zatem przesłanki pośrednictwa banku oraz ewidencji sprzedaży, co umożliwia rezygnację z obowiązku ewidencjonowania transakcji za pomocą kasy rejestrującej.
- Inne systemy płatności internetowych - w działalności Wnioskodawcy to rozwiązanie płatnicze ze względu na swój globalny charakter jest dedykowane zamówieniom, które mają zostać dostarczone poza terytorium Polski. Zakładając konto w ramach portfela elektronicznego klient może wysyłać pieniądze z rozmaitych źródeł (np. karta kredytowa lub rachunek bankowy) do odbiorców w celu dokonywania płatności elektronicznej. Konsekwentnie, również przy tej metodzie są spełnione przesłanki pośrednictwa banku oraz ewidencji sprzedaży.
- Płatność za pobraniem - chociaż płatność może być dokonana przez klienta w zupełnie inny sposób niż płatności internetowe, które w oczywisty sposób powiązane są z bankowością elektroniczną, płatności za pobraniem również dokonywane są za pośrednictwem banku. W przypadku środków pieniężnych pobieranych przez kuriera są one następnie przekazywane do operatora logistycznego, który następnie dokonuje przelewu środków bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy. W rezultacie Wnioskodawca otrzymuje płatność za pośrednictwem rachunku bankowego, czyli spełnia warunek do zastosowania przepisów o zwolnieniu z ewidencji. Powyższy pogląd znajduje aprobatę w poglądach organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2016 roku (sygn. IPPP2/4512-319/16-4/BH) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż Wnioskodawca dokonując dostawy towarów wymienionych we wniosku (a więc innych niż przedstawione w § 4 pkt 1 Rozporządzenia) nie będzie miał obowiązku ewidencji tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku gdy zapłata będzie dokonywana za pobraniem przez operatora pocztowego, a następnie będzie wpłacana w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
- Płatność bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy - zapłata jest realizowana w całości za pośrednictwem banku lub poczty, a na podstawie odpowiedniego systemu, do którego trafiają wszystkie zamówienia, możliwa jest ewidencja sprzedaży oraz alokacja danego zamówienia do danego klienta i płatności, wypełniając jednocześnie wymogi korzystania ze zwolnienia. Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2015 r. znak IBPP3/4512-68/15/EJ, w której wskazano, że w przypadku towarów sprzedawanych za pośrednictwem sklepu internetowego, za które otrzymuje w całości zapłatę na własny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów (systemu) dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca wskazuje, że powyższa forma płatności i dostawy towaru kwalifikuje się do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Ad. B.
Kanałem sprzedaży, za pośrednictwem którego Wnioskodawca wystawia na sprzedaż swój towar, jest także serwis handlowy, który korzysta ze wspomnianej powyżej platformy szybkich przelewów bankowych oraz za pobraniem. Przy dokonywaniu zakupów poprzez stronę internetową środki pieniężne klienta księgowane są na koncie, a następnie zbiorczo przekazywane przez portal na konto bankowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca przechowuje uzyskane z firmowego konta bankowego potwierdzenia poszczególnych wpłat oraz odpowiadające tym wpłatom dane z systemu zawierające szczegóły dotyczące zamówienia oraz danych osobowych klienta. W oparciu o powyższe dane możliwe jest połączenie konkretnej płatności z konkretnym nabywcą.
Ad. C.
W ramach kanału Rezerwacje, klient zamawia towar ze sklepu internetowego, a następnie odbiera go osobiście z wybranego przez siebie punktu odbioru, w tym także sklepu stacjonarnego Wnioskodawcy (może to być zarówno sklep należący do Wnioskodawcy jak i sklep prowadzony na podstawie zawartej umowy agencyjnej z elementami franczyzy). Towar dostarczany jest do wybranego punktu przez firmę kurierską, z którą Wnioskodawca, bądź operator logistyczny zawarł umowę. Pomimo że kurier nie dostarcza klientowi przesyłki do rąk własnych, przesyłka dociera do miejsca najdogodniejszego dla klienta - spełnione są zatem wymogi sprzedaży wysyłkowej. Ustawodawca nie zdefiniował bowiem w Rozporządzeniu ,,dostawy towarów w systemie wysyłkowym. Nie ulega jednak wątpliwości, że zgodnie z wykładnią językową, zamówienie przez klienta towaru ze wskazaniem, aby dostarczyć go do punktu, z którego odbierze go samodzielnie, spełnia wymogi sprzedaży wysyłkowej. Przykładowo, w interpretacji z dnia 8 października 2015 r. sygn. IPPP2/4512-770/15-3/KOM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odniósł się również do tego typu dostawy, wskazując że taka forma mieści się w zakresie sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z obowiązku fiskalizacji.
Od takiej formy dostawy towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) już w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy. W stanie faktycznym objętym niniejszym wnioskiem, Wnioskodawca, bądź operator logistyczny zatrudnia zewnętrzną firmę kurierską, która transportuje towary z magazynu do punktów odbioru, którymi mogą być sklepy stacjonarne. Jest to zdarzenie analogiczne do odbioru przesyłek z punktów dostaw, kiosków czy paczkomatów - towar nie jest dostarczany bezpośrednio do miejsca zamieszkania klienta, ale jest wysyłany na jego życzenie w konkretne miejsce i w każdym przypadku towary te są dostarczane do Klienta w ramach systemu wysyłkowego z wykorzystaniem przesyłek o charakterze pocztowym lub kurierskim. Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.608.2018.2.JM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dla sprzedaży w systemie wysyłkowym bez znaczenia jest to, iż jednym z miejsc odbioru towaru może być wybrany przez klienta sklep stacjonarny spółki, gdyż w tym przypadku następuje dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innego operatora świadczącego usługi przewozu towarów (w przypadku gdy zamówienie opłacane jest przelewem bankowym, kartą w systemie sklepu internetowego, czy też za pośrednictwem operatora płatności elektronicznych).
Podsumowując, Wnioskodawca wskazuje, że zapłata za towary zamówione przez każdy z opisanych kanałów sprzedaży, z których korzysta w ramach sprzedaży wysyłkowej dokonywana jest przez osoby fizyczne za pośrednictwem: poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatności elektronicznych (przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą, płatności za pomocą serwisów szybkich płatności internetowych, płatności odroczonej, płatności za pobraniem, etc.). Wnioskodawca w żadnym z tych przypadków nie przyjmuje od klientów płatności w gotówce.
Ponadto każda transakcja dokonywana przez jeden z wymienionych sposobów dostarcza informacji, umożliwiających identyfikację danej sprzedaży i nabywcy, tj. każdy klient dokonujący zakupu staje się unikalnym użytkownikiem, a w danych transakcji zakupu potwierdzany jest przedmiot umowy, cena towaru oraz dane identyfikacyjne klienta.
Biorąc powyższe pod uwagę, wysyłkowa dostawa towarów prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia wszystkie wymogi określone przez Ustawodawcę uprawniające go w przyszłości (jeśli Wnioskodawca podejmie taką decyzję) do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.
W związku z ewentualną rezygnacją w okresie przyszłym z ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wystawianie i przesyłanie klientom faktur w formie elektronicznej będzie wystarczające jeśli chodzi o kwestię ewidencjonowania transakcji. Zdaniem Wnioskodawcy takie rozwiązanie będzie dopuszczalne w świetle obecnie obowiązującego regulaminu sklepu internetowego, który zawiera poniższe zapisy: Każdorazowy zakup Produktu jest udokumentowany paragonem lub fakturą VAT w zależności od wyboru dokonanego przez Klienta w momencie składania zamówienia oraz Akceptując niniejszy Regulamin Klient wyraża zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, jak również faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów w formie elektronicznej, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zakładania Konta Klienta bądź podczas składania zamówienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Ad 1
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).
Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- przedmiotem dostawy nie są towary jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi Sklep internetowy. W ramach Sklepu prowadzona jest działalność gospodarcza w zakresie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odzieży, obuwia oraz akcesoriów dziecięcych (zabawki, zabawki elektroniczne, meble - krzesełka, siedziska do stołu, wózki, nosidełka, środki higieny). Sprzedawane towary nie stanowią towarów wymienionych w par. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Niniejszy wniosek dotyczy sprzedaży w systemie wysyłkowym, prowadzonej za pośrednictwem strony internetowej Sklepu oraz poprzez inne portale handlowe dla sprzedaży wysyłkowej. W przypadku zakupów dokonywanych internetowo wszystkie zamówienia przechowywane są w bazie sklepu internetowego Wnioskodawcy. Realizacja i fiskalizacja zamówień pochodzących ze wszystkich kanałów sprzedaży dokonywana jest bezpośrednio z tego samego magazynu. Zamówione towary są dostarczane do klientów: za pośrednictwem kuriera/poczty na wskazany adres, do punktów odbioru, do paczkomatów lub do jednego ze sklepów stacjonarnych Wnioskodawcy. W każdym wariancie towary są dostarczane przez firmę kurierską, z którą Wnioskodawca lub firma obsługująca magazyn zawarli umowy o świadczenie usług kurierskich. Obecnie w przypadku każdorazowej realizacji zamówienia z magazynu drukowany jest paragon fiskalny, przez jedną z kas rejestrujących, które się tam znajdują. Następnie, paragon fiskalny wraz z towarem jest dostarczany do klienta. Wnioskodawca rozważa rezygnację z powyższego modelu dokumentowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż internetową za pośrednictwem kilku platform, w tym: oficjalnej strony internetowej Sklepu. Sklep oferuje szeroki wybór form płatności za dokonane zakupy tj.: płatność kartą; szybkie przelewy bankowe; portfel elektroniczny; płatności mobilne; płatności odroczone oraz (...); inne systemy płatności internetowych; poza powyższymi płatnościami elektronicznymi klienci mają również możliwość dokonania zapłaty w formie tzw. za pobraniem. Dodatkowo, w przypadku wystąpienia problemów w którejkolwiek z powyższych form płatności Wnioskodawca oferuje klientom możliwość dokonania przelewu bezpośrednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Drugą platformą jest portal handlowy. Sklep oferuje swój towar również za pośrednictwem platformy internetowej, z której korzystają zarówno osoby wystawiające towary w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak i osoby prywatne. Zamówienia na towary oferowane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem platformy trafiają na konto Wnioskodawcy w systemie pozwalającym na pełną identyfikację transakcji. Dostępną formą płatności za dokonane w ten sposób zamówienia jest jedna z form płatności wymieniona powyżej. Środki finansowe pierwotnie trafiają na konto serwisu, a następnie są przekazywane na konto bankowe Wnioskodawcy. Trzecią platformą dokonywania zakupów jest System Rezerwacje. Klient zamawia towar ze Sklepu i wybiera dostawę do wybranego przez siebie punktu odbioru, w tym także sklepu stacjonarnego Wnioskodawcy, gdzie towar jest wysyłany za pośrednictwem zewnętrznej firmy kurierskiej zatrudnionej przez Wnioskodawcę lub firmę obsługującą magazyn. Przed sfinalizowaniem każdego zakupu drogą internetową klient zobowiązany jest do zaakceptowania Regulaminu Sklepu, który określa zasady wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Obecnie obowiązujący Regulamin sklepu internetowego zawiera poniższe zapisy: Każdorazowy zakup Produktu jest udokumentowany paragonem lub fakturą VAT w zależności od wyboru dokonanego przez Klienta w momencie składania zamówienia oraz Akceptując niniejszy Regulamin Klient wyraża zgodę na wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, jak również faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów w formie elektronicznej, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zakładania Konta Klienta bądź podczas składania zamówienia.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dokonanej za pomocą przedstawionych kanałów sprzedaży.
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem jak wskazano we wniosku Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Z wniosku wynika, że w przypadku zakupów dokonywanych internetowo wszystkie zamówienia przechowywane są w bazie sklepu internetowego Wnioskodawcy. Realizacja i fiskalizacja zamówień pochodzących ze wszystkich kanałów sprzedaży dokonywana jest bezpośrednio z tego samego magazynu. Jest możliwe prowadzenie ewidencji sprzedaży umożliwiającej alokowanie danej płatności do konkretnego zamówienia, jednocześnie tworząc bazę informacji o kliencie. Przy czym, co istotne, towary które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że zapłata za towary zamówione przez każdy z opisanych kanałów sprzedaży dokonywana jest przez osoby fizyczne za pośrednictwem: poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatności elektronicznych (przelew bankowy na konto, płatność kartą płatniczą, płatności za pomocą serwisów szybkich płatności internetowych, płatności odroczonej, płatności za pobraniem, etc.). Wnioskodawca w żadnym z tych przypadków nie przyjmuje od klientów płatności w gotówce.
Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Ad 2
W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
- sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
- otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 32 ustawy przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
- sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Wykaz elementów, które faktura powinna zawierać, znajduje się w art. 106e ust. 1 ustawy.
W myśl art. 106g ust. 1 ustawy faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
Z kolei jak wynika z art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.
Zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.
Podsumowując, zgoda na otrzymanie faktury elektronicznej przez konsumenta może zostać wyrażona poprzez akceptację warunków sprzedaży lub ogólnych warunków umów, która będzie odbywała się automatycznie poprzez zakup towaru na portalu internetowym Wnioskodawcy. Przy czym faktura ta będzie mogła być wystawiona w formie elektronicznej, jeżeli z treści warunków sprzedaży lub ogólnych warunków umów, każdorazowo akceptowanych przez nabywcę towaru będzie wynikało, że nabywca udzielił zgody na stosowanie faktur elektronicznych, o której mowa w art. 106n ust. 1 ustawy.
W przedmiotowej sprawie zachodzi sytuacja, w której Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania dokonywanej dostawy przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zatem należy stwierdzić, że faktura dokumentująca dostawę towarów może być wystawiona w formie elektronicznej, jeżeli z treści warunków sprzedaży lub ogólnych warunków umów, każdorazowo akceptowanych przez nabywcę towaru będzie wynikało, że nabywca udzielił zgody na stosowanie faktur elektronicznych, o której mowa w art. 106n ust. 1 ustawy o VAT. Z wniosku wynika, że Klienci akceptując Regulamin Sklepu wyrażają zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, jak również faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów w formie elektronicznej, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zakładania Konta Klienta, bądź podczas składania zamówienia. Wnioskodawca wskazał, że przed sfinalizowaniem każdego zakupu drogą internetową klient zobowiązany jest do zaakceptowania Regulaminu Sklepu, który określa zasady wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Obecnie obowiązujący Regulamin sklepu internetowego zawiera poniższe zapisy: Każdorazowy zakup Produktu jest udokumentowany paragonem lub fakturą VAT w zależności od wyboru dokonanego przez Klienta w momencie składania zamówienia oraz Akceptując niniejszy Regulamin Klient wyraża zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, jak również faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów w formie elektronicznej, na adres e-mail podany przez Klienta podczas zakładania Konta Klienta bądź podczas składania zamówienia.
W związku z powyższym, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym wystawienie i przesyłanie Klientom faktur w formie elektronicznej będzie wystarczające do celów ewidencjonowania transakcji.
Tut. Organ nadmienia, że Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania każdej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturą, jednakże dla celów prawidłowego ewidencjonowania transakcji muszą być spełnione warunki wskazane w poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej