Temat interpretacji
Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Budowa e-usług publicznych ().
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900)
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko
Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data
wpływu 8 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2019 r.
(data wpływu 18 czerwca 2019 r,), na wezwanie tut. organu z dnia 7
czerwca 2019 r. ( skutecznie doręczone w dniu 7 czerwca 2019 r.), o
wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od
towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z
realizacją projektu pn. Budowa e-usług publicznych () jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. Budowa e-usług publicznych ().
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 13 czerwca 2019 r., złożonym w dniu 13 czerwca 2019 r. (data wpływu 18 czerwca 2019 r,), na wezwanie tut. organu z dnia 7 czerwca 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 7 czerwca 2019 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat oraz jego jednostki organizacyjne objęte są centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług.
W dniu 2 stycznia 2018 r. Powiat podpisał z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. Budowa e-usług publicznych () w ramach Osi priorytetowej 3. Cyfrowy Region, Działania 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020r. Zgodnie z umową finansowe rozliczenie projektu winno zakończyć się do dnia 2019 r. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi 85% kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawcą i realizatorem projektu jest Powiat natomiast użytkownikiem systemu powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Zarząd Dróg Powiatowych będący jednostką organizacyjną Powiatu.
Realizacja projektu będzie polegała na wdrożeniu elektronicznego systemu usprawniającego zarządzanie infrastrukturą drogową w powiecie, zapewniając poprawę efektywności zarządzania oraz upowszechniania komunikacji elektronicznej w instytucjach publicznych, tj. w Zarządzie Dróg Powiatowych.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje stworzenie systemu do zarządzania zasobem drogowym w powiecie, na który składa się szereg funkcjonalności (m.in.: system referencyjny, ewidencja infrastruktury drogowej, ewidencja obiektów inżynierskich, system projektów organizacji ruchu drogowego, generowanie protokołów kontroli okresowej, wspomaganie procesów związanych z zarządzaniem pracami bieżącymi, prowadzenie rejestru prac budowlanych realizowanych w ramach inwestycji, terminarz drogowy a także obsługa wydawania decyzji w oparciu o ustawę o drogach publicznych, udostępniony zostanie również geoportal wewnętrzny i publiczny), oraz uruchomienie e-usług publicznych.
Głównym celem projektu jest usprawnienie procesów zarządzania infrastrukturą dróg powiatowych w powiecie, poprzez zapewnienie dostępu do danych o majątku drogowym oraz ich wykorzystywanie w realizacji zadań publicznych i statutowych zarządcy drogowego z wykorzystaniem e-usług w działalności Zarządu Dróg Powiatowych.
Cele szczegółowe: wdrożenie kompleksowego systemu do obsługi działań administracyjnych w Zarządzie Dróg Powiatowych wraz z bazą danych, udostępnienie e-usług, wdrożenie aplikacji mobilnej oraz informatora drogowego, podniesienie jakości usług publicznych poprzez możliwość załatwienia sprawy bez konieczności wizyty w urzędzie.
W ramach projektu zostanie również zakupiony sprzęt komputerowy (serwery aplikacyjny i bazodanowy, macierz dyskowa) oraz zorganizowane zostaną szkolenia dot. obsługi ww. systemu dla pracowników Zarządu Dróg Powiatowych.
Powiat realizuje przedmiotowe zadanie, mieszczące się w katalogu zadań własnych Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511, z póżn. zm.).
Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat. Nabyte usługi i towary związane z realizacją projektu nie będą służyły działalności Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Powiat będzie miał możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: Budowa e-usług publicznych () w ramach Osi priorytetowej 3. Cyfrowy Region, Działania 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych Regionalnego Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu, ponieważ nie pobiera i nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z powstałej infrastruktury, czyli zrealizowana inwestycja nie generuje dochodu, który stanowiłby podstawę do naliczenia podatku należnego, a powstałe w ramach projektu mienie nie jest i nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie jest również przedmiotem umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Powiat nie spełnia podstawowego warunku uprawniającego do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, bowiem dokonywane w ramach realizowanego projektu wydatki nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT w związku z realizacją projektu tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należy m.in. zadania w zakresie transportu drogowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Powiat oraz jego jednostki organizacyjne objęte są centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług. Powiat podpisał z Województwem umowę o dofinansowanie projektu pn. Budowa e-usług publicznych () w ramach Osi priorytetowej 3. Cyfrowy Region, Działania 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 r. Zgodnie z umową finansowe rozliczenie projektu winno zakończyć się do 2019r. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowi 85% kosztów kwalifikowanych. Wnioskodawcą i realizatorem projektu jest Powiat natomiast użytkownikiem systemu powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Zarząd Dróg Powiatowych będący jednostką organizacyjną Powiatu.
Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat. Nabyte usługi i towary związane z realizacją projektu nie będą służyły działalności Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie został spełniony, gdyż jak wynika z treści wniosku nabyte usługi i towary związane z realizacją projektu nie będą służyły działalności Powiatu podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Oznacza to, że Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn.: Budowa e-usług publicznych () w ramach Osi priorytetowej 3. Cyfrowy Region, Działania 3.1 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych Regionalnego Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020 nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W konsekwencji, Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej