Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.299.2019.1.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.07.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.299.2019.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.) uzupełnionym w dniu 15 lipca 2019 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 15 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: .

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności uczelni jest kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne. Koszty działalności pokrywane są z subwencji i dotacji budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp. Uniwersytet otrzymał do realizacji projekt pt. w ramach Programu Operacyjnego ,,Rybactwo i Morze. Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum, którego partnerem wiodącym jest X. Celem projektu jest stworzenie materialnych podstaw w zlewni rzeki . dla wspierania naturalnego rozrodu najcenniejszych spośród wędrownych ryb łososiowatych - łososia, troci wędrownej, a także pstrąga potokowego oraz certy poprzez m. in.:

  • zastosowanie innowacyjnych przenośnych inkubatorów, dzięki którym wykorzystane zostaną historyczne miejsca tarliskowe w górnych odcinkach rzek, do których ze względu na przegrody, ryby nie docierają na tarło,
  • wytypowane będą miejsca (10 szt.) spełniające wymogi środowiskowe dla rozrodu, inkubacji, a także dla wzrostu i przeżycia młodych form ryb łososiowatych, ale w których brak jest właściwego podłoża żwirowego, w którym ryby mogą założyć gniazda.

Prace polegać będą na wybraniu warstwy mulistego podłoża i zastąpieniu go odpowiednio ułożonym substratem taftowym o odpowiedniej granulacji. Tworzenie warunków do naturalnego rozrodu wędrownych ryb łososiowatych, a także certy i dodatkowo minogów, będzie realizowane poprzez urządzanie tarlisk, co pozwoli ustabilizować populację tych gatunków wstępujących na tarło do rzeki, ponieważ na większości biegu . i jej dopływów, ze względu na brak odpowiedniego substratu, brakuje naturalnych tarlisk. Taka poprawa warunków naturalnego wzmacniania populacji cennych gatunków ryb w rzekach, utrzymująca się przez dziesięciolecia, będzie jednym z elementów przedkładanego projektu. Do wybrania najbardziej odpowiednich miejsc pod budowę tarlisk konieczne będzie wykonanie szczegółowej analizy kartograficznej całej zlewni rzeki . i jej ważniejszych dopływów. Wytypowane zostaną, w oparciu o dotychczasową wiedzę ichtiologiczną i rybacką oraz o rozpoznanie wizualne, a także o szczegółową dokumentację topograficzną, rejony naturalnego tarła, aby w tych miejscach zlokalizować i urządzić tarliska, gdzie ryby łososie i trocie mogłyby budować gniazda tarłowe, tam gdzie są warunki do tarła, a nie ma odpowiedniego podłoża do budowy przez ryby gniazd. W trakcie tych działań wykonywane będą również opisy fizjograficzne oraz zbierane informacje o otoczeniu, dotyczące m.in. otuliny przyrodniczej, gleby, charakteru dna, struktury rolnej i rodzaju siedlisk ludzkich. W trakcie wizji lokalnych dokonane będą również szczegółowe analizy dróg dojazdu oraz sposobów docierania do miejsc przewidzianych programem dla przyszłych przedsięwzięć związanych z inwentaryzacją i kontrolą naturalnych tarlisk oraz możliwościami sytuowania nowych oraz związanych z tym badań hydrologicznych i hydro-chemicznych. Zbadane zostaną przepływy wody, głębokość i szerokość odcinków rzeki, niezbędne do analiz szybkości nurtu itp., a także sporządzone szczegółowe opisy podłoża oraz (ze względu na konieczność oceny antropopresji) oznaczone źródła ścieków komunalnych i innych zanieczyszczeń Dokonana zostanie analiza efektywności naturalnego tarła, bazy pokarmowej i roślinności. Pobrane w wyznaczonych punktach pomiarowych próbki wody poddane zostaną analizie ich wskaźników fizycznych i chemicznych, co pozwoli, w oparciu o standardowe parametry, dokonać odpowiedniej klasyfikacji pod kątem możliwości rozrodu i produkcji materiału zarybieniowego oraz kontroli bytowania tych szlachetnych taksonów w ... i jej dopływach. Zostaną zlokalizowane i szczegółowo opisane gniazda wykonane w okresie tarłowym przez wędrowne ryby łososiowate. W okresie przedzarybieniowym dla wsiedlanego materiału zastosowane zostaną zmodyfikowane pasze funkcjonalne (zawierających preparaty immunostymulujące) oraz wprowadzona w okresie przed zarybieniem zróżnicowana dieta (żywy pokarm) pozwalający nabyć odpowiednie nawyki żywieniowe, znakowanie pasywnymi zintegrowanymi transponderami (PU) pozwoli określić stan fizjologiczny i kondycyjny ryb łososiowatych. Oceniona zostanie efektywność procesu trawienia i wchłaniania innowacyjnych pasz stosowanych w podchowie łososia, troci wędrownej, pstrąga potokowego oraz certy z zastosowaniem nowoczesnych metod analizy morfologii i fizjologii przewodu pokarmowego tych ryb ze szczególnym uwzględnieniem wpływu tych pasz na wzrost, zdrowotność oraz rozród badanych ryb oraz identyfikacja płci badanych gatunków ryb we wczesnych etapach rozwoju, a także ocena ewentualnych zmian histopatologicznych gonad. Wdrożenie nowych rozwiązań związanych z rozrodem oraz podchowem w obiektach hodowlanych poprzez opracowanie i wdrożenie nowych elementów związanych z nowoczesną, innowacyjną akwakulturą pozwolą na odchowanie ryb przygotowanych do samodzielnego bytowania w naturalnym środowisku, które stanowić będą silną i zdrową populację, a ponadto będą istotną atrakcją dla wędkarzy. Przeprowadzone zostaną szczegółowe badania środowiskowe i biologiczne, obejmujące m.in. specyfikację biotopów, morfometrię cieków, analizy przepływów, granulometrię dna cieków, monitoring ryb, rozmieszczenie i ilość gniazd badanych ryb, opis zagrożeń antropogenicznych, analizy genetyczne, szczegółowe badania i ocena morfofizjologiczna gamet i wczesnych stadiów rozwojowych. Prowadzone będą również działania promujące projekt w postaci szeroko zakrojonej akcji wśród użytkowników wód, mieszkańców i młodzieży, co winno się przełożyć na rozwój społeczno-gospodarczy regionu (uatrakcyjni agroturystykę), a to z kolei powodować będzie podniesienie atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej tego pięknego regionu. Omówione również będą zagadnienia związane z zespołami zagrożeń - głównie antropogenicznych, a w tym zanieczyszczeń komunalnych, niefrasobliwości pseudomelioracyjnej, dzikiego wędkarstwa oraz kłusownictwa. W czasie trwania projektu zostaną zorganizowane 4 konferencje, na których oprócz poinformowania o postępach i wynikach realizacji projektu będą również poruszane problemy z zakresu m.in. ochrony naturalnych zasobów rzek, ochrony tarlisk i tartaków, a także wspomagania naturalnego rozrodu. Poruszone zostaną również problemy z zakresu zagrożeń jakie niosą za sobą nieprzemyślane działania melioracyjne i zanieczyszczenia wód. Ponadto duży nacisk położony zostanie na uświadamianie jednostek rządowych i samorządowych decydujących o użytkowaniu wód, iż popieranie naturalnego rozrodu i renaturyzacja w przyszłości przyniosą wymierne korzyści o charakterze ekologicznym (ogólnośrodowiskowym) i społecznym (gospodarczym). W trakcie projektu założono zrealizowanie warsztatów ekologiczno-przyrodniczych, w czasie których młodzież i dorośli dowiedzą się o znaczeniu ochrony zagrożonych gatunków zwierząt, w tym ryb wędrownych - łososia i troci. Zajęcia będą miały charakter aktywnej przygody z nauką, w czasie których duży nacisk położony zostanie na zajęcia plenerowe w okolicach naturalnych tarlisk i powstałych ścieżek edukacyjnych. Zajęcia poprowadzą osoby realizujące projekt oraz dodatkowo zaproszeni zostaną goście - specjaliści z zakresu ochrony środowiska. Na początku realizacji projektu zostanie założona strona internetowa informująca o wynikach i promująca projekt. W kolejnych latach strona będzie rozbudowywana o kolejne informacje, zdjęcia i krótkie migawki filmowe. Zrealizowany będzie również film dotyczący wszystkich działań ujętych w przedkładanym projekcie, promujący projekt, wzbogacony o aspekty środowiskowe i ze zwróceniem szczególnej uwagi na edukację ekologiczną. Film będzie prezentowany w środkach masowego przekazu. Szeroko zakrojona kampania edukacyjna - warsztaty i szkolenia - pozwoli na istotne podniesienie świadomości obywatelskiej i ekologicznej wśród młodzieży (ze zwróceniem szczególnej uwagi na młodzież kształcącą się w zakresie rybactwa) i dorosłych, co bezpośrednio i pośrednio przełoży się na jakość użytkowania i postrzegania problemu gospodarowania zlewnią rzeki ... Wydatki związane z realizacją projektu obejmą koszty realizacji prac naukowo-badawczych, koszty urządzania tarlisk i wykonania aparatów wylęgowych, zakupy sprzętu i odczynników oraz koszty szkoleń i warsztatów ekologicznych. Wyniki badań nie będą sprzedawane, a zostaną upowszechniane w formie publikacji naukowych oraz doniesień konferencyjnych, a także uzyskana wiedza będzie przekazywana w trakcie seminariów oraz szkoleń skierowanych do szerokiego grona zainteresowanych, również w formie raportów i instrukcji. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wydatki związane z projektem (Operacja będzie współfinasowana przez Unię Europejską ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego Program Operacyjny ,,Rybactwo i Morze 2014-2020, ,,Innowacje Priorytet 2 Wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy, umowa o dofinasowanie nr ) nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm. prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Uniwersytet stoi na stanowisku, że Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego w ramach zakupów podatku VAT. Powstałe w wyniku realizacji projektu wyniki badań nie są ani nie będą wykorzystywane do prowadzenia opodatkowanej działalności w zakresie świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, lecz będą przekazywane i udostępniane nieodpłatnie m.in. w postaci raportów dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w ramach współpracy z X (użytkownikiem wód, w zakresie wspierania naturalnego rozrodu, dokonywania zarybień oraz ochrony tarlisk i miejsc rozrodu), Zarządem Gospodarki Wodnej, Zespołem do Spraw Zarybień, a także samorządami lokalnymi, na obszarach których przepływają rzeki objęte projektem w zakresie przedsięwzięć zmierzających do udrożnienia cieków w celu przywrócenia naturalnych wędrówek ryb łososiowatych oraz innym podmiotom, w formie szkoleń, raportów, konferencji i seminariów. W zakresie upowszechniania zgromadzonej wiedzy wyniki badań będą również nieodpłatnie przekazywane dla instytucji odpowiedzialnych za ochronę wód, organizacji rybackich, w szkolnictwie i w środkach masowego przekazu. W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Uczelnia nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu zdarzenia przyszłego, z którego wynika że wydatki związane z projektem nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej