Zamieszczenie informacji dodatkowych na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach dotyczących rozliczenia transakcji. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.187.2019.1.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2019, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.187.2019.1.KP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zamieszczenie informacji dodatkowych na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach dotyczących rozliczenia transakcji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2019 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zamieszczenia informacji dodatkowych na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach dotyczących rozliczenia transakcji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zamieszczenia informacji dodatkowych na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach dotyczących rozliczenia transakcji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka (zwana dalej Wnioskodawcą), jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (zwanego dalej podatkiem VAT). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych.

W dniu 21 marca 2017 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą oraz Powiatem - Domem Pomocy Społecznej (zwanym dalej Domem Pomocy Społecznej), na podstawie której Wnioskodawca zobowiązał się m.in. do zaopatrywania Domu Pomocy Społecznej w leki przeznaczone dla mieszkańców, zaś Dom Pomocy Społecznej zobowiązał się do zapłaty ceny dostarczonych leków na rzecz Wnioskodawcy. Wśród leków określonych w umowie i dostarczanych przez Wnioskodawcę do Domu Pomocy Społecznej znalazły się leki pełnopłatne oraz leki niepełnopłatne. Przez leki niepełnopłatne należy rozumieć leki, których koszty zakupu powinny być ponoszone w części - do wysokości określonego limitu ceny - przez Dom Pomocy Społecznej a w pozostałej części przez mieszkańca Domu Pomocy Społecznej. Obowiązek ponoszenia części kosztów zakupu leków niepełnopłatnych przez Dom Pomocy Społecznej wynika bezpośrednio z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zgodnie z którym, dom pomocy społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. W przedmiotowej umowie strony ustaliły również, że faktury wystawiane przez Wnioskodawcę powinny zawierać dane określające szczegółowy wykaz towarów, ich ilość, ceny jednostkowe oraz wartość łączną.

W trakcie obowiązywania przedmiotowej umowy, Wnioskodawca wystawiał faktury dokumentujące poszczególne dostawy leków niepełnopłatnych, które zawierały wszystkie obowiązkowe elementy treści faktury, określone w art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w szczególności datę wystawienia, numer, dane sprzedawcy, dane nabywcy, datę dokonania dostawy towarów, nazwę towarów, ilość towarów, cenę jednostkową towaru, wartość dostarczonych towarów, stawkę podatku VAT, sumę wartości sprzedaży netto, kwotę podatku VAT od sumy wartości sprzedaży netto oraz kwotę należności ogółem.

Ponadto, Wnioskodawca umieszczał na fakturach dokumentujących sprzedaż leków niepełnopłatnych dodatkowe informacje, zawierające rozliczenie transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, takie jak:

  1. Zapłata całkowita - informacja wskazująca liczbowo kwotę całkowitej należności do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy;
  2. Wartość zapłaty powyżej limitów - informacja wskazująca liczbowo kwotę należności pokrywanej przez mieszkańca Domu Pomocy Społecznej;
  3. Wartość zapłaty do limitu cen - informacja wskazująca liczbowo kwotę należności pokrywanej przez Dom Pomocy Społecznej;
  4. Refundacja NFZ - informacja wskazująca liczbowo wysokość refundacji sprzedawanych leków przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
  5. Kwota dopłaty przez DPS - informacja wskazująca liczbowo i słownie kwotę należności pokrywanej przez Dom Pomocy Społecznej;
  6. Kwota dopłaty przez mieszkańca - informacja wskazująca liczbowo i słownie kwotę należności pokrywanej przez mieszkańca Domu Pomocy Społecznej;
  7. Kwota refundacji OW NFZ - informacja wskazująca liczbowo i słownie wysokość refundacji sprzedawanych leków przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
  8. Razem do zapłaty - informacja wskazująca liczbowo i słownie kwotę całkowitej należności do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy.

Przedstawione powyżej informacje dodatkowe, zawierające rozliczenie transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zostały zamieszczone na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę automatycznie przez specjalny program komputerowy, przeznaczony do wystawiania faktur przez podmioty prowadzące działalność w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych. Wnioskodawca stosuje ten sam program komputerowy do wystawiania faktur w związku z zaopatrywaniem w leki innych domów pomocy społecznej, z którymi współpracuje. Tym samym, Wnioskodawca zamieszcza przedstawione informacje dodatkowe na wszystkich fakturach wystawianych w związku z zaopatrywaniem w leki innych domów pomocy społecznej. Zamieszczenie przedstawionych informacji dodatkowych na fakturach wystawionych przez Wnioskodawcę miało ułatwić proces rozliczenia transakcji przez Dom Pomocy Społecznej i wynikało z powszechnie stosowanej praktyki we współpracy pomiędzy podmiotami prowadzącymi działalność w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych oraz domami pomocy społecznej.

Dom Pomocy Społecznej zakwestionował jednak treść faktur wystawionych przez Wnioskodawcę, zawierających informacje dodatkowe, dotyczące rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, uznając je za błędnie wystawione. Przyczyną zakwestionowania tych faktur był fakt, że Dom Pomocy Społecznej ponosił koszty zakupu leków niepełnopłatnych w całości, więc przedstawienie rozliczenia transakcji na fakturach było w ocenie Domu Pomocy Społecznej bezzasadne.

W związku z powyższym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy zamieszczenie na wystawionych przez niego fakturach informacji dodatkowych, dotyczących rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, było dopuszczalne (prawidłowe) w świetle przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym zamieszczenie na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach informacji dodatkowych, dotyczących rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, było dopuszczalne (prawidłowe) w świetle przepisów ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:
    1. obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub
    2. w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust. 12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty wyrazy metoda kasowa;
  17. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz samofakturowanie;
  18. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy odwrotne obciążenie;
  19. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:
    1. przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
    2. przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
    3. innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;
  20. w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;
  21. w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;
  22. w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:
    1. przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,
    2. liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;
  23. w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;
  24. w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:
    1. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,
    2. numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 106e ust. 1 ustawy o VAT określa jedynie minimalną i obowiązkową treść faktury. Jednocześnie art. 106e ust. 1 ustawy o VAT ani inny przepis ustawy o VAT nie zabrania wystawcy faktury zamieszczenia w niej dodatkowych informacji, np. dotyczących rozliczenia transakcji zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz mających na celu ułatwienie tego rozliczenia. Przywołany przepis ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej stanowi, że dom pomocy społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w literaturze prawa podatkowego, np.:

  1. Obowiązujący obecnie art. 106e określa minimalną zawartość faktury, czyli podstawowe elementy, które powinny znajdować się w fakturze wystawionej przez podatnika (regulacje te odpowiadają przepisom art. 226 dyrektywy 2006/112/WE). Innymi słowy dane wymienione w omawianym przepisie muszą zostać ujęte na wystawianej przez podatnika fakturze - natomiast poza nimi podatnik może umieścić na fakturze dowolne informacje (zob. T. Michalik, VAT. Komentarz., Komentarz do art. 106e, Wyd. 14, Warszawa 2018);
  2. (...) art. 106e ustawy o VAT określa minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura, i nie nakłada ograniczeń odnośnie do umieszczania na niej dodatkowych informacji, które pozwalają na łatwiejszą identyfikację faktury lub są podyktowane wewnętrzną polityką podatnika (np. numer konta bankowego, informacje o grupie, termin płatności itp.) Dotyczy to także zamieszczania na fakturze danych związanych z numerem rejestracyjnym pojazdu, do jakiego tankowane jest paliwo (przy zakupie tegoż paliwa). Wskazana informacja może być umieszczona w treści faktury (nie ma takiego obowiązku, jednakże jest to dozwolone). (zob. K. Gierszewska, P. Barnik, Faktura VAT w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2014, s. 76).

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w działalności interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np.: Dodatkowo zaznaczyć należy, że przepisy ustawy określają minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura i nie nakładają ograniczeń w zakresie umieszczania dodatkowych danych identyfikujących dostawców, nabywców, czy też innych danych, które wystawca uzna za stosowne. (zob. interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 listopada 2017 r. w sprawie 0114-KDIP1-3.4012.270.2017.1.JF).

Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, sam fakt, że Dom Pomocy Społecznej ponosił koszty zakupu leków niepełnopłatnych w całości pozostaje bez znaczenia dla możliwości zamieszczenia na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę dodatkowych informacji, dotyczących rozliczenia transakcji zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Zdaniem Wnioskodawcy, działania Domu Pomocy Społecznej nie mogą zmienić statusu leków sprzedawanych przez Wnioskodawcę jako leków niepełnopłatnych w rozumieniu art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

W związku z powyższym należy uznać, że zamieszczenie na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach informacji dodatkowych, dotyczących rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, było dopuszczalne (prawidłowe) w świetle przepisów ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 2 pkt 31 ustawy, ilekroć w jej przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

I tak, zgodnie z art. 106a pkt 1 ustawy, przepisy niniejszego rozdziału (rozdział 1 Działu XI ustawy) stosuje się do sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów.

Stosownie do treści art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

W myśl art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę, bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Zgodnie z treścią art. 106e ustawy faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;
  16. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których:
    1. obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1, lub
    2. w przepisach wydanych na podstawie art. 19a ust.12 określono termin powstania obowiązku podatkowego z chwila otrzymania całości lub części zapłaty
    - wyrazy metoda kasowa
  1. w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 wyraz samofakturowanie;
  2. w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi wyrazy odwrotne obciążenie;
  3. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 wskazanie:
    1. przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
    2. przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub
    3. innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia (). /

Z powyższych uregulowań wynika, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił, w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim, wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług. Treść art. 106e ust. 1 ustawy określa, jakie elementy powinna zawierać faktura. Są to elementy obligatoryjne, których podanie ma przede wszystkim cel fiskalny. Służą one bowiem do prawidłowego zidentyfikowania dla celów podatkowych strony podmiotowej danej transakcji, rodzaju transakcji, jak również wartości służących do określenia w kwotach bezwzględnych wysokości zobowiązania podatkowego. Podmiot zobowiązany do wystawienia faktury powinien precyzyjnie określić rodzaj fakturowanej czynności, tj. podać nazwę (rodzaj) towaru lub usługi. Źródłem tego obowiązku jest aktualnie art. 106e ust. 1 pkt 7 ustawy. Z treści ww. przepisu wynika jednoznacznie, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych. W dniu 21 marca 2017 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą oraz Domem Pomocy Społecznej, na podstawie której Wnioskodawca zobowiązał się m.in. do zaopatrywania Domu Pomocy Społecznej w leki przeznaczone dla mieszkańców, zaś Dom Pomocy Społecznej zobowiązał się do zapłaty ceny dostarczonych leków na rzecz Wnioskodawcy. Wśród leków określonych w umowie i dostarczanych przez Wnioskodawcę do Domu Pomocy Społecznej znalazły się leki pełnopłatne oraz leki niepełnopłatne. Przez leki niepełnopłatne należy rozumieć leki, których koszty zakupu powinny być ponoszone w części - do wysokości określonego limitu ceny - przez Dom Pomocy Społecznej a w pozostałej części przez mieszkańca Domu Pomocy Społecznej. Obowiązek ponoszenia części kosztów zakupu leków niepełnopłatnych przez Dom Pomocy Społecznej wynika bezpośrednio z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. W przedmiotowej umowie strony ustaliły również, że faktury wystawiane przez Wnioskodawcę powinny zawierać dane określające szczegółowy wykaz towarów, ich ilość, ceny jednostkowe oraz wartość łączną. W trakcie obowiązywania przedmiotowej umowy, Wnioskodawca wystawiał faktury dokumentujące poszczególne dostawy leków niepełnopłatnych, które zawierały wszystkie obowiązkowe elementy treści faktury, określone w art. 106e ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności: datę wystawienia, numer, dane sprzedawcy, dane nabywcy, datę dokonania dostawy towarów, nazwę towarów, ilość towarów, cenę jednostkową towaru, wartość dostarczonych towarów, stawkę podatku VAT, sumę wartości sprzedaży netto, kwotę podatku VAT od sumy wartości sprzedaży netto oraz kwotę należności ogółem. Ponadto, Wnioskodawca umieszczał na fakturach dokumentujących sprzedaż leków niepełnopłatnych dodatkowe informacje, zawierające rozliczenie transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, takie jak: Zapłata całkowita - informacja wskazująca liczbowo kwotę całkowitej należności do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy; Wartość zapłaty powyżej limitów - informacja wskazująca liczbowo kwotę należności pokrywanej przez mieszkańca Domu Pomocy Społecznej; Wartość zapłaty do limitu cen - informacja wskazująca liczbowo kwotę należności pokrywanej przez Dom Pomocy Społecznej; Refundacja NFZ - informacja wskazująca liczbowo wysokość refundacji sprzedawanych leków przez Narodowy Fundusz Zdrowia; Kwota dopłaty przez DPS - informacja wskazująca liczbowo i słownie kwotę należności pokrywanej przez Dom Pomocy Społecznej; Kwota dopłaty przez mieszkańca - informacja wskazująca liczbowo i słownie kwotę należności pokrywanej przez mieszkańca Domu Pomocy Społecznej; Kwota refundacji OW NFZ - informacja wskazująca liczbowo i słownie wysokość refundacji sprzedawanych leków przez Narodowy Fundusz Zdrowia; Razem do zapłaty - informacja wskazująca liczbowo i słownie kwotę całkowitej należności do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy. Dom Pomocy Społecznej zakwestionował jednak treść faktur wystawionych przez Wnioskodawcę, zawierających informacje dodatkowe, dotyczące rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, uznając je za błędnie wystawione. Przyczyną zakwestionowania tych faktur był fakt, że Dom Pomocy Społecznej ponosił koszty zakupu leków niepełnopłatnych w całości, więc przedstawienie rozliczenia transakcji na fakturach było w ocenie Domu Pomocy Społecznej bezzasadne.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w opisanym stanie faktycznym zamieszczenie na wystawionych przez Wnioskodawcę fakturach informacji dodatkowych, dotyczących rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, było dopuszczalne (prawidłowe) w świetle przepisów ustawy o VAT.

Mając na uwadze okoliczności wskazane we wniosku oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że elementy faktury określone w przepisach prawa podatkowego nie są jedynymi, które mogą być zamieszczone na dokumencie faktury. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby po wypełnieniu obowiązków nałożonych przez obowiązujące przepisy prawa podatkowego Wnioskodawca mógł, zamieścić w części informacyjnej faktury dodatkowe informacje skierowane do Domu Pomocy Społecznej takie jak m.in.: Zapłata całkowita; Wartość zapłaty powyżej limitów; Wartość zapłaty do limitu cen; Refundacja NFZ, Kwota dopłaty przez DPS; Kwota dopłaty przez mieszkańca; Kwota refundacji OW NFZ; Razem do zapłaty.

W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro przepisy ustawy określają minimalny zakres danych, jakie powinna zawierać faktura i nie nakładają ograniczeń w zakresie umieszczania dodatkowych danych identyfikujących dostawców, nabywców, czy też innych danych, które wystawca uzna za stosowne, Wnioskodawca może zamieścić na wystawionych fakturach informacje dodatkowe, dotyczące rozliczenia transakcji dla Domu Pomocy Społecznej zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

Ponadto należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że sam fakt, że Dom Pomocy Społecznej ponosił koszty zakupu leków niepełnopłatnych w całości pozostaje bez znaczenia dla możliwości zamieszczenia na fakturach wystawianych przez Wnioskodawcę dodatkowych informacji, dotyczących rozliczenia transakcji zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wskazane w stanowisku, które nie były przedmiotem interpretacji nie zostały w niniejszej interpretacji rozstrzygnięte zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej