Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.38.2019.1.RW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.03.2019, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.38.2019.1.RW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2019 r. (data wpływu 25 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). W 2018/2019 Gmina zrealizuje inwestycję. W celu pozyskania funduszy na realizację inwestycji Gmina wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na Wdrożenie Operacji w Ramach Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W dniu 19 września 2018 r. zawarta została umowa o przyznaniu pomocy.

W ramach realizacji inwestycji zostanie osiągnięty następujący cel: poprawa jakości życia lokalnej społeczności w sferze kultury poprzez poprawę stanu świetlicy wiejskiej w X i świetlicy wiejskiej w Y. Inwestycja polega na przeprowadzeniu remontu w kuchni oraz wykonaniu elewacji budynku sali wiejskiej w X co ma przyczynić się do spełnienia wymogów bezpieczeństwa pożarowego, sanepidu oraz podwyższenie estetyki sołectwa. W ramach inwestycji planuje się również odnowić salę wiejską w Y, gdzie dokonanie robót budowlanych jest konieczne ze względu na niespełnianie przepisów przeciwpożarowych. Obecnie przy obu salach czynnie działają koła gospodyń wiejskich, odbywają się w nich warsztaty kulinarne, zajęcia artystyczne dla dzieci, spektakle i inne spotkania integracyjne. Realizacja inwestycji pozwoli na zwiększenie liczby wydarzeń kulturalnych organizowanych w danych salach.

Inwestycja realizowana jest na nieruchomościach należących do Gminy. Inwestorem jest Gmina i na Gminę zostaną wystawione faktury.

Nieruchomości od 1 lutego 2016 r. są w bezpłatnym użytkowaniu i administrowaniu Gminnego Ośrodka Kultury.

Przedmiotem działalności Gminnego Ośrodka Kultury jest organizacja działalności kulturalnej w warunkach samorządności lokalnej i gospodarki rynkowej z zachowaniem tradycji i dziedzictwa kulturowego.

Gminny Ośrodek Kultury jest odrębną od Gminy osobą prawną. W związku z tym wszelkie jego działania i rozliczenia w tym rozliczenia podatkowe są realizowane odrębnie. Gminny Ośrodek Kultury nie podlegał tzw. centralizacji VAT w ramach samorządu gminnego.

Gminny Ośrodek Kultury realizuje swoje cele statutowe, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Gminny Ośrodek Kultury nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na niskie obroty art. 113 VAT.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi poprawa poziomu infrastruktury służącej rozwojowi społeczno-kulturalnemu oraz integracji społeczności poprzez stworzenie warunków lokalowych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych. Świetlice są ogólnodostępne. Świetlice wiejskie udostępniane będą bezpłatnie mieszkańcom podczas organizowanych wydarzeń kulturalnych.

Wydatki Gminy związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane przez kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Towary i usługi nabywane w ramach inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 2 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

A zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy: do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, określone w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy, zadania własne obejmują zadania w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków, opieki zabytkami, pkt 15 utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, inwestycja polega na przeprowadzeniu remontu w kuchni oraz wykonaniu elewacji budynku sali wiejskiej w X co ma przyczynić się do spełnienia wymogów bezpieczeństwa oraz podwyższenie estetyki sołectwa. W ramach inwestycji planuje się również odnowić salę wiejską w Y.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Dodatkowo należy wskazać art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze lokalnym, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy, wykonywanych przez gminę, należą m.in. utrzymywanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zatem zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację przedmiotowej inwestycji.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny i są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W zakresie zadań własnych nałożonych na Gminę na podstawie odrębnych przepisów, niemniej jednak inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności opodatkowanej. Gmina nie będzie po oddaniu inwestycji do użytku prowadzić tam sprzedaży towarów czy usług. Efekt inwestycji będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych samorządu określonych w ustawie o samorządzie gminnym, będzie wykonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany tj. ustawą o samorządzie gminnym.

W związku z czym nie występuje czynność opodatkowana i nie powstaje podatek należny. Realizowane przez Gminę czynności, dla których realizowana jest inwestycja są ogólnodostępne, publiczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W 2018/2019 Gmina zrealizuje inwestycję. W celu pozyskania funduszy na realizację inwestycji Gmina wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na Wdrożenie Operacji w Ramach Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W dniu 19 września 2018 r. zawarta została umowa o przyznaniu pomocy.

W ramach realizacji inwestycji zostanie osiągnięty następujący cel: poprawa jakości życia lokalnej społeczności w sferze kultury poprzez poprawę stanu świetlicy wiejskiej w X i świetlicy wiejskiej w Y. Inwestycja polega na przeprowadzeniu remontu w kuchni oraz wykonaniu elewacji budynku sali wiejskiej w X co ma przyczynić się do spełnienia wymogów bezpieczeństwa pożarowego, sanepidu oraz podwyższenie estetyki sołectwa. W ramach inwestycji planuje się również odnowić salę wiejską w Y, gdzie dokonanie robót budowlanych jest konieczne ze względu na niespełnianie przepisów przeciwpożarowych. Obecnie przy obu salach czynnie działają koła gospodyń wiejskich, odbywają się w nich warsztaty kulinarne, zajęcia artystyczne dla dzieci, spektakle i inne spotkanie integracyjne. Realizacja inwestycji pozwoli na zwiększenie liczby wydarzeń kulturalnych organizowanych w danych salach. Inwestycja realizowana jest na nieruchomościach należących do Gminy. Inwestorem jest Gmina i na Gminę zostaną wystawione faktury. Nieruchomości od 1 lutego 2016 r. są w bezpłatnym użytkowaniu i administrowaniu Gminnego Ośrodka Kultury.

Przedmiotem działalności Gminnego Ośrodka Kultury jest organizacja działalności kulturalnej w warunkach samorządności lokalnej i gospodarki rynkowej z zachowaniem tradycji i dziedzictwa kulturowego.

Gminny Ośrodek Kultury jest odrębną od Gminy osobą prawną. W związku z tym wszelkie jego działania i rozliczenia w tym rozliczenia podatkowe są realizowane odrębnie. Gminny Ośrodek Kultury nie podlegał tzw. centralizacji VAT w ramach samorządu gminnego.

Gminny Ośrodek Kultury realizuje swoje cele statutowe, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na niskie obroty art. 113 VAT.

W wyniku realizacji inwestycji nastąpi poprawa poziomu infrastruktury służącej rozwojowi społeczno-kulturalnemu oraz integracji społeczności poprzez stworzenie warunków lokalowych sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych. Świetlice są ogólnodostępne. Świetlice wiejskie udostępniane będą bezpłatnie mieszkańcom podczas organizowanych wydarzeń kulturalnych.

Wydatki Gminy związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane przez kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Towary i usługi nabywane w ramach inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również efekty realizowanej operacji nie będą w żadnym czasie i zakresie służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Gmina po oddaniu inwestycji do użytku nie będzie prowadzić tam sprzedaży towarów czy usług. Efekt inwestycji będzie wykorzystywany przez Gminę do realizacji zadań własnych samorządu określonych w ustawie o samorządzie gminnym, tj. wykonywania przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany. Realizowane przez Gminę czynności, dla których prowadzona jest inwestycja są ogólnodostępne, publiczne.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. W ramach realizowanej inwestycji Wnioskodawca nie dokonuje zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa tj. ustawą o samorządzie gminnym, tym samym dokonując zakupów nie działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w omawianej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca, realizując przedmiotową inwestycję, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej