Temat interpretacji
- Brak prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne, Kamienica ), w części dotyczącej termomodernizacji Zespołu Szkół Specjalnych oraz Przedszkola Publicznego; - Prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne , Kamienica ), w części dotyczącej termomodernizacji Kamienicy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2019 r. (data wpływu 15 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2019 r. (data wpływu 26 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w (Zespół Szkół Specjalnych, Przedszkole Publiczne, Kamienica ), w części dotyczącej termomodernizacji Zespołu Szkół Specjalnych oraz Przedszkola Publicznego jest prawidłowe;
- prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne ., Kamienica .), w części dotyczącej termomodernizacji Kamienicy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresach. Wniosek uzupełniono w dniu 26 czerwca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o adres epuap.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto (Wnioskodawca) jako beneficjent złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w . (Zespół Szkół Specjalnych ., Przedszkole Publiczne .., Kamienica ) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa Gospodarka niskoemisyjna, Działanie Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Poddziałanie Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne.
W projekcie zostaną wykonane prace termomodernizacyjne i remontowe wraz z niezbędnymi przebudowami w budynkach Zespołu Szkół Specjalnych , Przedszkola Publicznego , Kamienicy .
Termin realizacji projektu planowany jest na okres 2020-2021 r. Finansowanie projektu: Środki Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 85% kosztów kwalifikowalnych (4.566.995,01 zł), wkład własny finansowany z budżetu Miasta 15% kosztów kwalifikowalnych (805.940,38 zł) oraz koszty niekwalifikowalne w wysokości 3.010.637,64 zł.
W przypadku dwóch budynków w projekcie (Przedszkole Publiczne, Zespół Szkół Specjalnych) podatek VAT (23%) został uznany za kwalifikowalny, natomiast w przypadku Kamienicy podatek VAT (8%) uznano za niekwalifikowalny.
Łączny koszt wartości całego projektu: 8.383.573,03 zł, wydatki kwalifikowalne: 5.372.935,39 zł, w tym VAT 706.502,93 zł, w tym wartość zadania dotyczącego termomodernizacji Kamienicy wynosi 2.789.254,69 zł, koszty kwalifikowalne: 1.594.680,56 zł, a wartość dofinansowania: 1.355.478,45 zł.
Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja należy do zakresu zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego Miasto przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Miasto wykonując dwa z trzech przedmiotowych zadań inwestycyjnych w projekcie (termomodernizacja Przedszkola Publicznego oraz Zespołu Szkół Specjalnych), nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT. Wydatki na te dwie inwestycje, w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. W przypadku tych zadań Miasto nie będzie dokonywało sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.
Natomiast w przypadku trzeciego przedmiotowego zadania w projekcie (Kamienica), Miasto zamierza dokonywać sprzedaży zwolnionej od VAT (wynajem na rzecz osób fizycznych) oraz opodatkowanej (dostawa mediów).
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w mieście (Zespół Szkół Specjalnych, Przedszkole Publiczne będą wystawione na:
Nabywca: Miasto (Wnioskodawca);
Odbiorca: Urząd Miejski.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Miasto jako beneficjent ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację dwóch (Przedszkole Publiczne , Zespół Szkół Specjalnych ) z trzech przedmiotowych zadań w projekcie pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w mieście (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne Kamienica )?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miasto jako beneficjent w przypadku realizacji dwóch z trzech przedmiotowych zadań (Przedszkole Publiczne oraz Zespół Szkół Specjalnych ) nie ma prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur gdzie nabywcą jest Miasto, a odbiorcami Przedszkole Publiczne oraz Zespół Szkół Specjalnych , dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu.
Zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, Miasto jako beneficjent, w przypadku realizacji trzeciego zadania w projekcie (Kamienica ) ma prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT poprzez zastosowanie współczynnika struktury sprzedaży, gdyż ww. budynek może generować sprzedaż opodatkowaną dotyczącą mediów, jak również sprzedaż zwolnioną od opodatkowania (czynsze).
Jednocześnie Miasto nie będzie miało technicznej możliwości dokonania alokacji przedmiotowych zakupów do konkretnego rodzaju działalności opodatkowanej/zwolnionej. Podatek VAT występujący na fakturach dotyczących Kamienicy powinien być wydatkiem niekwalifikowalnym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w (Zespół Szkół Specjalnych, Przedszkole Publiczne, Kamienica ), w części dotyczącej termomodernizacji Zespołu Szkół Specjalnych oraz Przedszkola Publicznego jest prawidłowe;
- prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne , Kamienica ), w części dotyczącej termomodernizacji Kamienicy jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy ponownie podkreślić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w mieście (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne , Kamienica ). W projekcie zostaną wykonane prace termomodernizacyjne i remontowe wraz z niezbędnymi przebudowami w budynkach: Zespołu Szkół Specjalnych , Przedszkola Publicznego, Kamienicy . Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Planowana inwestycja należy do zakresu zadań własnych nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego Miasto przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją będą wystawione na Wnioskodawcę.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma m.in. wątpliwości, czy przysługuje mu prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół Specjalnych oraz Przedszkola Publicznego wykonywanych w ramach projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w mieście (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne , Kamienica ).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy, należy stwierdzić, że warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując ww. zadania dotyczące termomodernizacji Zespołu Szkół Specjalnych ... oraz Przedszkola Publicznego nie będzie działał w charakterze podatnika VAT. Przedmiotowe zadania będą realizowane przez Wnioskodawcę jako organ władzy publicznej w ramach zadań własnych gminy nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Jak wskazał Wnioskodawca wydatki na te dwie inwestycje, w momencie ich ponoszenia nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Miasta, lecz z czynnościami publicznoprawnymi. W przypadku tych zadań Miasto nie będzie dokonywało sprzedaży podlegającej opodatkowaniu.
Zatem w omawianej sprawie pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, a Miasto nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych zadań.
Ad 1
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół Specjalnych oraz Przedszkola Publicznego wykonywanych w ramach projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w mieście (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne , Kamienica ), ponieważ efekty tych zadań w zakresie termomodernizacji tych dwóch budynków nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.
Ad 2
Ponadto, w ramach realizacji projektu pn. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i budynku komunalnego w mieście (Zespół Szkół Specjalnych , Przedszkole Publiczne ., Kamienica ), Wnioskodawca będzie wykonywał zadanie dotyczące termomodernizacji Kamienicy (budynku komunalnego) . Jak wynika z opisu sprawy, w przypadku realizacji tego zadania, Miasto zamierza dokonywać sprzedaży zwolnionej od VAT (wynajem na rzecz osób fizycznych) oraz opodatkowanej (dostawa mediów).
Należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną.
Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions).
W kontekście powyższego, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy przywołać art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika.
Należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).
Powyższe potwierdzają również postanowienia pkt 8-9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania dotyczącego termomodernizacji Kamienicy przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży zwolnionej od VAT (wynajem na rzecz osób fizycznych) oraz opodatkowanej (dostawa mediów).
W opisanym przypadku Wnioskodawca będzie wynajmował Kamienicę (budynek komunalny) na rzecz osób fizycznych, która to czynność jak wskazał Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku VAT. Zatem, Wnioskodawcy (podatnikowi VAT czynnemu) wynajmującemu Kamienicę (lokali tam się znajdujących) na cele mieszkaniowe w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z termomodernizacją tej Kamienicy, gdyż usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Należy również zauważyć, że sprzedawane (refakturowane) na rzecz najemców koszty tzw. media dotyczy tylko faktu zużycia przez najemców tych mediów (np. prądu czy wody). Natomiast termomodernizacja Kamienicy (budynku komunalnego), nie wiąże się z poniesionymi kosztami dotyczącymi mediów. W niniejszym przypadku nie dochodzi do przeniesienia na najemcę (w drodze refakturowania) kosztów termomodernizacji Kamienicy (budynku komunalnego).
W kontekście powyższego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu termomodernizacji Kamienicy (budynku komunalnego), w której będą znajdować się lokale mieszkalne przeznaczone na wynajem, gdyż termomodernizacja Kamienicy, w której znajdują się lokale będące przedmiotem najmu dla osób fizycznych związana będzie wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym Miasto jako beneficjent, w przypadku realizacji zadania dotyczącego termomodernizacji Kamienicy, ma prawo do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT poprzez zastosowanie współczynnika struktury sprzedaży, gdyż ww. budynek może generować sprzedaż opodatkowaną dotyczącą mediów, jak również sprzedaż zwolnioną od opodatkowania dotyczącą wynajmu na rzecz osób fizycznych.
Reasumując, w opisanym przypadku Wnioskodawca nie będzie miał prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku VAT z tytułu termomodernizacji Kamienicy, która będzie wynajmowana na rzecz osób fizycznych, gdyż termomodernizacja ta związana jest wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest nieprawidłowe.
Odnośnie zaliczenia podatku VAT, występującego na fakturach dotyczących realizacji zadania w zakresie termomodernizacji Przedszkola Publicznego oraz Zespołu Szkół Specjalnych, do kosztów kwalifikowalnych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej