Temat interpretacji
Sposób ewidencjonowania przy pomocy własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz możliwość ewidencjonowania przy pomocy własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) uzupełnionym w dniu 25 marca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ewidencjonowania przy pomocy własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz możliwości ewidencjonowania przy pomocy własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 25 marca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu ewidencjonowania przy pomocy własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy oraz możliwości ewidencjonowania przy pomocy własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Filharmonia jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną z chwilą uzyskania wpisu do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez samorząd województwa x. Filharmonia działa w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j.: Dz.U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.).
Do podstawowych zadań Filharmonii, zgodnie z treścią § 4 ust.1 Statutu należy:
- prowadzenie działalności artystycznej z udziałem twórców i wykonawców, posiadających odpowiednie kwalifikacje, w celu kreowania i zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa oraz rozwoju kultury i sztuki w kraju ze szczególnym uwzględnieniem X. i województwa x.;
- aktywny udział w tworzeniu wizerunku regionu x., poprawy jakości życia jego mieszkańców i zwiększeniu spójności społecznej w województwie x. w oparciu o rozwój kultury;
- reprezentowanie kultury polskiej za granicą.
Filharmonia jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej przez siebie działalności wykonuje czynności opodatkowane, zwolnione, jak i poza VAT, które służą realizacji wymienionych powyżej zadań statutowych.
Czynności opodatkowane to przede wszystkim usługi:
- kulturalne - sprzedaż biletów na koncerty organizowane co do zasady w siedzibie Filharmonii (sala koncertowa lub kameralna) - wymienione w załączniku nr 3 poz. 182 ustawy o VAT,
- wynajmu - dzierżawa pomieszczeń podmiotom pod działalność gospodarczą oraz wynajem sali koncertowej na potrzeby organizowanych przez podmioty zewnętrzne koncertów, spotkań kabaretowych lub konferencji,
- wynajmu mienia ruchomego, np. instrumentów, sprzętu nagłaśniającego lub oświetlenia efektowego na potrzeby organizowanych w sali koncertowej wydarzeń,
- reklamowe i promocyjne oraz sponsoring,
- odpłatne zbywanie składników majątkowych,
- odpłatna dostawa towarów (płyty, wydawnictwa, gadżety reklamowe).
Natomiast czynności zwolnione z VAT to:
- usługi kulturalne, polegające na organizowaniu koncertów zleconych przez podmioty zewnętrzne oraz koncerty współorganizowane z innymi podmiotami,
- warsztaty edukacyjne dla dzieci,
- inne działania mające na celu popularyzację kultury muzycznej wśród mieszkańców regionu (np. S., C.).
Z kolei do czynności niepodlegającym VAT (poza VAT) należą:
- koncerty gościnne w innych instytucjach kultury,
- udział w otwartych imprezach plenerowych, mających na celu popularyzację kultury w regionie.
Przychodami Filharmonii są:
- przychody ze sprzedaży usług i towarów omówione powyżej,
- otrzymane dotacje i inne dopłaty o
podobnym charakterze niemające bezpośrednio wpływu na cenę
dostarczonych przez podatnika towarów lub usług przez niego
świadczonych. Są to:
- dotacja podmiotowa, jaką Filharmonia otrzymuje od organizatora na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych działań statutowych (dotacja podmiotowa przeznaczana jest w pierwszej kolejności na pokrycie kosztów stałych działalności, w szczególności na wynagrodzenia osobowe z narzutami ZUS, Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, PFRON, ponadto na koszty związane z utrzymaniem oraz remontem budynku filharmonicznego, dotacja ta częściowo przeznaczana jest także na podejmowane przez Filharmonie działania artystyczne),
- dotacje celowe, z których finansowane są wskazane zadania i programy,
- dotacje inwestycyjne, finansują zakup i modernizację środków trwałych,
- darowizny otrzymane od osób fizycznych i prawnych,
- otrzymane odszkodowania i kary umowne,
- otrzymany od komorników zwrot wydatków poniesionych w toku egzekucji,
- itp.
Filharmonia w ramach współpracy z podmiotami zewnętrznymi, które organizują w siedzibie Filharmonii koncerty i różnego rodzaju imprezy, niejednokrotnie dokonuje sprzedaży biletów na rzecz tych podmiotów, wykorzystując własne kasy rejestrujące.
Na podstawie podpisanej umowy Zleceniodawca (podmiot zewnętrzny) zleca a Zleceniobiorca (Filharmonia) przyjmuje do wykonania usługę sprzedaży biletów w systemie biletowym Zleceniobiorcy na koncert organizowany przez Zleceniodawcę w siedzibie Zleceniobiorcy.
W dalszej części umowy pojawiają się postanowienia, zgodnie z którymi:
- Zleceniodawca oświadcza, że jest podatnikiem czynnym podatku VAT/że nie jest podatnikiem czynnym podatku VAT (podstawa zwolnienia art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług) do wyboru.
- Zleceniodawca oświadcza, że prowadzi ewidencję sprzedaży własnej przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej/że nie prowadzi ewidencji sprzedaży własnej przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej (podstawa zwolnienia § 3.1 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących) do wyboru.
- Zleceniodawca zobowiązuje Zleceniobiorcę do prowadzenia ewidencji w swoim imieniu i na swoją rzecz sprzedaży biletów na koncert przy zastosowaniu kasy rejestrującej Zleceniobiorcy.
- Zleceniodawca zobowiązuje Zleceniobiorcę do wystawiania w swoim imieniu i na swoją rzecz faktur, faktur korygujących oraz faktur pro forma.
- Zleceniodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku VAT z Urzędem Skarbowym od sprzedanych biletów w jego imieniu przez Zleceniobiorcę.
Za wykonanie usługi Zleceniodawca płaci Zleceniobiorcy wynagrodzenie (prowizję) liczoną procentowo od wartości netto sprzedanych biletów.
Wykonując usługę sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz zewnętrznych podmiotów Filharmonia ewidencjonuje we własnych kasach rejestrujących na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. Po zakończeniu miesiąca uzyskany obrót ze sprzedaży oraz kwota podatku należnego są korygowane (pomniejszane) o wartość sprzedaży na rzecz podmiotów zewnętrznych.
Prowadzona w ten sposób ewidencja jest następnie odpowiednio sprawozdawana i przekazywana podmiotowi zewnętrznemu zgodnie z postanowieniami umów w tym zakresie rozliczenie należności za sprzedane w kasach biletowych Filharmonii, w wyznaczonym okresie rozliczeniowym, bilety następuje na podstawie protokołu ze sprzedaży biletów uwzględniającego okres sprzedaży oraz ilość i wartość sprzedanych biletów, którego integralną część stanowi raport sprzedaży wygenerowany w systemie sprzedaży biletów Filharmonii. Zapłata należności za sprzedane bilety następuje przelewem na rachunek bankowy zewnętrznego podmiotu.
Powyższe działanie podejmowane jest na podstawie § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U.2013.363) oraz art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2018.2174 t.j.)
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania
ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.
- Czy Filharmonia, podatnik czynny podatku VAT, dokonując sprzedaży biletów w imieniu i na rzecz innego podmiotu, który nie jest podatnikiem czynnym podatku VAT (podstawa zwolnienia art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług), powinna stosować stawkę VAT zw?
- Pytanie 2 - Czy Filharmonia dokonując sprzedaży w imieniu i na rzecz innego podmiotu, który nie ma obowiązku prowadzenia kasy fiskalnej, może ewidencjonować tą sprzedaż stosując własne kasy fiskalne?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Filharmonia nie traktuje sprzedaży wykonywanej na rzecz i w imieniu innego podmiotu jako sprzedaży własnej, o czym świadczy fakt korygowania (pomniejszania) uzyskanego obrotu ze sprzedaży oraz kwoty podatku należnego o wartość sprzedaży na rzecz i w imieniu tego podmiotu.
Biorąc pod uwagę powyższe Filharmonia stoi na stanowisku, że wykonując usługę sprzedaży biletów na rzecz i w imieniu innego podmiotu, stosuje stawkę podatku VAT, którą zastosowałby podmiot zlecający przy tego rodzaju sprzedaży. Oznacza to, że w przypadku usługi świadczonej na rzecz i w imieniu podmiotu, który nie jest podatnikiem czynnym podatku VAT, którego sprzedaż jest zwolniona od tego podatku (podstawa zwolnienia art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług) zastosowanie znajdzie stawka zw.
Ad. 2.
Filharmonia stoi na stanowisku, że ma prawo do ewidencji sprzedaży w imieniu i na rzecz innego podmiotu, który nie ma obowiązku prowadzenia kasy fiskalnej, stosując własne kasy fiskalne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt, że złożony przez Filharmonię wniosek dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 22 lutego 2019 r.) niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia tego stanu faktycznego, tj. w dacie złożenia wniosku.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania kas rejestrujących do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.
Na podstawie art. 111 ust. 3b ustawy podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
W przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika (art. 111 ust. 5 rozporządzenia).
W myśl art. 111 ust. 6a ww. ustawy kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Podatnicy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są zobowiązani do przestrzegania zasad zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).
Podatnicy prowadzą ewidencję każdej sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej, wyłącznie przy użyciu kas, które mają potwierdzenie, że kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy (§ 3 ust. 1 rozporządzenia).
Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5, ewidencjonują wartość sprzedaży jako zwolnioną.
Z treści § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu.
W przypadku gdy inny podmiot obowiązany jest również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje na potrzeby obliczenia osiąganego przez siebie obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 5 ust. 2 ww. rozporządzenia).
Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej (§ 5 ust. 3 tego rozporządzenia).
W przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą rozstrzygnięcia, czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, powinien ewidencjonować tę sprzedaż przy pomocy własnej kasy rejestrującej jako sprzedaż zwolnioną.
Odnosząc się do ww. wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia paragon fiskalny zawiera co najmniej:
- imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
- numer identyfikacji podatkowej podatnika (NIP);
- numer kolejny wydruku;
- datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
- oznaczenie "PARAGON FISKALNY";
- nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
- cenę jednostkową towaru lub usługi;
- ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
- wartość rabatów lub narzutów, o ile występują;
- wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów;
- wartość sprzedaży zwolnionej od podatku;
- łączną kwotę podatku;
- łączną kwotę sprzedaży brutto;
- oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto;
- kolejny numer paragonu fiskalnego;
- numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
- numer identyfikacji podatkowej nabywcy (NIP nabywcy) - na żądanie nabywcy;
- logo fiskalne i numer unikatowy kasy.
Zatem paragon fiskalny powinien zawierać m.in. ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku; wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku po uwzględnieniu rabatów lub narzutów; wartość sprzedaży zwolnionej od podatku; łączną kwotę podatku oraz łączną kwotę sprzedaży brutto. Przy czym oczywistym jest, że sprzedaż powinna być ewidencjonowana wg stawek właściwych dla dokonanej sprzedaży. Zasada ta dotyczy ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących własnej sprzedaży, jak i sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz innego podmiotu.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje, na podstawie podpisanej umowy, sprzedaży na rzecz i w imieniu podmiotu, którego sprzedaż (w tym bilety) jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawca zobowiązany jest przy ewidencji tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej stosować zwolnienie od podatku.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odnoszącym się do pytania nr 1 uznano za prawidłowe.
Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości ewidencjonowania przy zastosowaniu własnych kas rejestrujących sprzedaży biletów prowadzonych w imieniu i na rzecz podmiotu, który nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku.
Odnosząc się do ww. wątpliwości wskazać należy, że wprawdzie zasadą, wynikającą z art. 111 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług jest, że pośrednik (w tym przypadku Wnioskodawca), prowadzący równolegle ze sprzedażą własnych usług również sprzedaż usług na zlecenie innych podmiotów, w sytuacji, gdy sam posiada obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej ma obowiązek zaewidencjonowania na kasie także sprzedaży, której dokonuje w imieniu i na rzecz tych podmiotów, jednak podkreślenia wymaga fakt, że powinność ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej przez podmiot będący pośrednikiem w imieniu i na rzecz zleceniodawcy jest uwarunkowana wystąpieniem tego obowiązku u zleceniodawcy. Przepis cytowanego wcześniej § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących stanowi, że podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu. Powyższe wskazuje, że ww. obowiązek powierzenia własnej kasy lub zlecenia ewidencjonowania pośrednikowi ciąży na podmiocie zlecającym, o ile ma on obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej. Obowiązek ewidencjonowania przez podmiot pośredniczący sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy ma zatem charakter pochodny i jako taki uzależniony jest od zaistnienia takiego obowiązku u zleceniodawcy.
Skoro w omawianym przypadku zleceniodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowania kas rejestrujących, to po stronie Wnioskodawcy również nie występuje obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej na zlecenie tego podmiotu.
Jednocześnie odnosząc się do zadanego przez Wnioskodawcę pytania dotyczącego możliwości dokumentowania ww. sprzedaży na kasach rejestrujących Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że fakt, iż zleceniodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy fiskalnej, nie pozbawia Wnioskodawcy możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży realizowanej w imieniu i na rzecz tego zleceniodawcy za pośrednictwem własnych kas rejestrujących. Kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju narzędziem ewidencji podatkowej, który jest niezależny od ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Dobrowolna rejestracja obrotu za pomocą kas w przypadku Wnioskodawcy stanowić będzie wybór posłużenia się dla celów dokumentacyjnych określonym rodzajem ewidencji, w tym przypadku kasą rejestrującą, w celu określenia wartości sprzedaży prowadzonej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy. Z tego względu dobrowolne ewidencjonowanie ww. sprzedaży na kasie rejestrującej Wnioskodawcy należy uznać za dopuszczalne.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 2 uznano za prawidłowe.
Na marginesie wskazać należy informacyjnie, że powołana w niniejszej interpretacji indywidualnej treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 maja 2019 r. została zmieniona na mocy ustawy z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r., poz. 675). Jednocześnie cytowane w niniejszej interpretacji indywidualnej rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363). zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r., poz. 816).
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej