Brak prawa do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.578.2019.1.ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2019, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.578.2019.1.ALN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2019 r. (data wpływu 26 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (...).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (...) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny.

Gmina (...) jest na etapie podpisania z Samorządem Województwa () umowy o przyznaniu pomocy na realizację projektu: () (...) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej VI: Ochrona środowiska i racjonalne gospodarowanie jego zasobami, Działanie 6.3 Ochrona zasobów bio-i georóżnorodności oraz krajobrazu.

Przedmiotem projektu jest: promocja ochrony różnorodności biologicznej i przyrodniczej i ograniczenie zagrożeń dla przedmiotów ochrony znajdujących się w granicach obszarów NATURA 2000 - (). () oraz Parku Krajobrazowego () im. (), wynikających z nadmiernej i niekontrolowanej penetracji przestrzeni objętej ochroną poprzez realizację elementów infrastruktury służących ochronie różnorodności biologicznej i przyrodniczej, takich jak:

  • ścieżki pieszo - rowerowe - długość ok. 1,73 km, pow. ok. 5027 m2;
  • powierzchnie utwardzone pod miejsca postojowe - ok 1568 m2 (nawierzchnie żwirowe), oraz place o powierzchni ok. 1160 m2 (wykonane z kruszyw naturalnych);
  • ciągi pieszo-jezdne - długości ok. 0,66 km, o łącznej pow. ok. 3225 m2;
  • wieża widokowa drewniana, zadaszona wysokość do kalenicy do - 10 m, poziom platformy widokowej 6-7 m powyżej terenu, z inst. piorunochronną.
  • pomost spacerowy i 3 szt. pomostów wędkarskich (Gmina posiada odrębną dokumentację projektową i aktualne pozwolenie na budowę);
  • metalowe szlabany - szt. 6;
  • place z miejscami wypoczynku i tablicami edukacyjnymi promującymi ochronę różnorodności biologicznej i przyrodniczej szt.4;
  • miejsca odpoczynku i punkty widokowe wraz z małą architekturą i tablicami edukacyjnymi promującymi ochronę różnorodności biologicznej i przyrodniczej - szt. 6;
  • urządzone miejsca na ognisko - szt. 3;
  • tablice edukacyjne 9 szt. tablic dwustronnych (18 szt. plansz lub zestawów plansz), hotel dla owadów;
  • kładki drewniane - szt. 3;
  • toalety kontenerowe - 2 sztuki: dla osób niepełnosprawnych i męsko-damska, niezbędne wykonanie zbiornika szczelnego na ścieki o poj. max do 10 m3;
  • toalety przenośne szt. 6 (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych), 2 istniejące zbiorniki szczelne na ścieki.
  • oraz zostanie zakupiony ciągnik wraz z osprzętem do utrzymania terenów wokół zalewu i wybudowanej infrastruktury.

Głównym problemem kluczowym jest degradacja terenów cennych przyrodniczo poprzez niekontrolowaną presję ruchu turystyczno-wypoczynkowego.

Z problemu tego wynikają problemy związane z: zaśmiecaniem tych terenów, ich zanieczyszczeniem fekaliami, zagrożeniem pożarami wywołanymi paleniem ognisk w nieodpowiednich miejscach, płoszeniem zwierząt i niszczeniem flory przez wydeptywanie i ruch rowerowy.

Skutkiem problemu kluczowego jest znaczna degradacja terenów cennych przyrodniczo. Wynika to bezpośrednio z braku odpowiedniej infrastruktury turystyczno-wypoczynkowej na terenie gminy. Jej stworzenie, w wyniku realizacji projektu, skanalizuje ruch turystyczny na teren wokół zbiornika (...), dzięki temu zmniejszy się presja wywoływana przez ruch turystyczny na inne tereny cenne przyrodniczo, poddane różnym formom ochrony. Odpowiednie, atrakcyjne zagospodarowanie terenu wokół zalewu (...) na cele turystyczne, przyczyni się bezpośrednio do zahamowania degradacji terenów chronionych położonych na terenie gminy (...).

Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania zdiagnozowanego problemu kluczowego W wyniku realizacji projektu powstanie atrakcyjne miejsce do wypoczynku i uprawiania różnych form rekreacji. Odpowiednio atrakcyjna baza skłoni turystów do korzystania z niej, przez co zapobiegnie niekontrolowanej presji powodowanej przez ruch turystyczny w obszarach cennych przyrodniczo.

Cele ogólne projektu to:

  • ochrona środowiska naturalnego;
  • ochrona terenów chronionych w ramach sieci Natura 2000 i Parku Krajobrazowego ();
  • edukacja przyrodnicza poprzez stworzenie ścieżek dydaktycznych promujących ochronę różnorodności biologicznej i przyrodniczej;
  • ochrona lasów.

Cele bezpośrednie projektu, w wyniku, których realizowane będą cele ogólne projektu, to:

  1. Ograniczenie zagrożeń dla przedmiotów ochrony znajdujących się w granicach specjalnej ochrony ptaków NATURA 2000 - (), Natura 2000 () oraz Parku Krajobrazowego () , powołanego rozporządzeniem nr . Wojewody (), wynikających z nadmiernej i niekontrolowanej penetracji przestrzeni objętej ochroną. Służyć temu celowi ma budowa uporządkowanej infrastruktury turystycznej w postaci ciągu pieszo rowerowego - ścieżki dydaktycznej promującej ochronę różnorodności biologicznej i przyrodniczej prowadzącej dookoła zalewu wodnego, wybudowanie wieży obserwacyjnej w miejscu, skąd rozpościera się panorama widokowa na teren pobliskich lasów oraz akwenu oraz miejsc odpoczynku w punktach widokowych. Zostaną stworzone atrakcyjne i bezpieczne dla przyrody warunki do jej obserwowania. Planowane jest urządzenie i oznakowanie miejsc parkingowych oraz ciągów komunikacyjnych eliminujących lub w znacznym stopniu ograniczających presję turystyki zmotoryzowanej powodującej niszczenie obszarów cennych przyrodniczo. Niekontrolowane i niezorganizowane przemieszczanie się osób i pojazdów powodujące niszczenie roślinności, wydeptywanie i zaśmiecanie terenu, niepokojenie ptaków w ich obszarach lęgowych zostanie zminimalizowane. Umieszczenie elementów małej architektury, tablic edukacyjnych promujących ochronę różnorodności biologicznej i przyrodniczej, oznakowanie turystyczne powstałego szlaku, uporządkowanie terenów przeznaczonych do turystycznego i rekreacyjnego wykorzystania & to wszystko spowoduje, że pobyt na wskazanym obszarze osób wypoczywających zostanie ograniczony do ściśle określonych terenów i korytarzy komunikacyjnych, a co za tym idzie zostanie zmniejszone negatywne oddziaływanie ruchu turystycznego na najbardziej wrażliwe i najcenniejsze przyrodniczo części obszarów chronionych. Projekt przewiduje wykonanie obiektów wkomponowanych w otoczenie z wykorzystaniem możliwie jak największej ilości materiałów pochodzenia naturalnego, przy jednoczesnym założeniu zapewnienia trwałości i funkcjonalności infrastruktury-kruszywa naturalne, kamień, drewno.
  2. Promocja ochrony różnorodności biologicznej i przyrodniczej.
  3. Promowanie przyjaznego przyrodzie zagospodarowania turystycznego obszarów chronionej przyrody oraz wiedzy na temat obszarów chronionych.
  4. Promowanie walorów przyrodniczych obszarów Natura 2000 i Parku Krajobrazowego (...) ze zwróceniem szczególnej uwagi na odpowiedzialną turystykę przyrodniczą.
  5. Włączenie lokalnej społeczności w ochronę walorów przyrodniczych.
  6. Wzrost zatrudnienia - zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za utrzymanie terenów zielonych, koszenie, sprzątanie, wykonywanie prac naprawczych i konserwacyjnych itp.

Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania zidentyfikowanych problemów oraz w okresie długofalowym do osiągnięcia ww. celów.

Projekt uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 ze środków Unii Europejskiej, tj. EFRR (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w łącznej wysokości 85,00% poniesionych wydatków kwalifikowanych projektu.

Gmina (...)(Urząd Miejski w (...)) będzie w całości ponosił koszty inwestycyjne do momentu zakończenia realizacji inwestycji i rozliczenia przedsięwzięcia gwarantując, iż po zakończeniu realizacji Projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze projektu (w szczególności w okresie trwałości projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele projektu.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany z 2 źródeł, tj. ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 oraz środków własnych Gminy (...).

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z ww. projektem będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. będą wystawiane w następujący sposób:

  1. Nabywca: Gmina (...), ul., NIP.
  2. Odbiorca: Urząd Miejski w (...), ul.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019, poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (pkt 3), edukacji publicznej (pkt 8), kultury fizycznej i turystki, w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10).

W związku z faktem, iż powstała infrastruktura będzie służyć ochronie obszarów Natura 2000 oraz Parku Krajobrazowego (...), a więc ochronie środowiska i przyrody, utrzymaniu czystości i porządku, edukacji publicznej oraz szeroko rozumianej rekreacji, które to zadania należą do zadań własnych gminy, a cały majątek który powstanie w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie będzie wykorzystywany na cele czynności opodatkowanych, Gmina (...) stoi na stanowisku, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia/odzyskania podatku VAT od wykonanej inwestycji ani w całości ani w części zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018, poz. 2174 z późn. zm.) & nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust 1 ww. ustawy.

Realizacja projektu: () nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie służyć do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna, wszyscy mieszkańcy i osoby odwiedzające będą mogli z niej korzystać.

W tej sytuacji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym w ww. projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dla Gminy (...) w związku z realizacją projektu: () dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej (EFRR) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, będzie przysługiwało prawo do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej ustawą o VAT (Dz. U. 2018, poz. 2174 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2018, poz. 2174 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań własnych oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego, takie jak gmina z uwagi na podmiotowość nadaną im przepisami prawa (w przypadku gminy, ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018, poz. 994 ze zm.), w zakresie w jakim wykonują zadania do realizacji których zostały powołane działają jako organy władzy publicznej, a zatem dla tych czynności korzystają z wyłączenia od opodatkowania w oparciu o przepis art. 15 ust. 6 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych gmina będzie traktowana jako podatnik VAT któremu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Jednocześnie prawo te będzie przysługiwało od tej części inwestycji (poniesionych wydatków) która będzie wykorzystywana na cele czynności opodatkowanych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018, poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług;
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Gmina (...)jako podmiot prawa publicznego zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018, poz. 994 ze zm.) realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi są zadania własne gminy, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W art. 7 ust. 1 czytamy, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);
  • () utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (...)- (pkt 3);
  • edukacji publicznej - (pkt 8);
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych - (pkt 10).

Ponieważ jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy o VAT należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Jak już wskazano powyżej w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione dwie przesłanki, tj.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • gdy towary/usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z faktem, iż w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (pkt 3), edukacji publicznej (pkt 8), kultury fizycznej i turystki, w tym terenów rekreacyjnych (pkt 10), a powstała infrastruktura będzie służyć ochronie obszarów Natura 2000 oraz Parku Krajobrazowego (...), a więc ochronie środowiska i przyrody, utrzymaniu czystości i porządku, edukacji publicznej oraz szeroko rozumianej rekreacji, które to zadania należą do zadań własnych gminy oraz cały majątek który powstanie w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie będzie wykorzystywany na cele czynności opodatkowanych, Gmina (...) stoi na stanowisku, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia/odzyskania podatku VAT od wykonanej inwestycji ani w całości ani w części zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018, poz. 2174 z późn. zm.) & nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ww. ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że realizacja projektu: (...) oraz infrastruktura która powstanie w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

Realizowane przez gminę zadanie nie będzie służyło do celów działalności komercyjnej, działalności gospodarczej i należy zadanie to rozpatrywać jako zadanie własne gminy. Przystępując do jego realizacji Gmina (...) nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, tylko realizuje cele wspólnoty wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. 2018, poz. 994 ze zm.), jakimi jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W związku z powyższym w ocenie Gminy (...) brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu (...) , a tym samym gmina stoi na stanowisku, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia/odzyskania części ani całości podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku - cały majątek który powstanie w związku z realizacją przedmiotowego Projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji tego zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku naliczonego z faktur otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: (...), ponieważ efekty projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2018 r. poz. 994 ze zm. wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w . za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej