Brak prawa do odliczenia przez Nadleśnictwo podatku naliczonego przy realizacji projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.690.2019.1.EJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2019, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.690.2019.1.EJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia przez Nadleśnictwo podatku naliczonego przy realizacji projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z 31 października 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 października 2019 r.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 31 października 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2129 ze zm.;), LP jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 3 ustawy o lasach, lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza PG LP. W ramach sprawowanego zarządu LP prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, gospodarka leśna, to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania z wyjątkiem skupu drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy o lasach, LP prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów.

Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład LP wchodzą między innymi nadleśnictwa.

W oparciu o art. 35 ust. 1 ustawy o lasach, nadleśniczy prowadzi samodzielnie gospodarkę leśną w nadleśnictwie na podstawie planu urządzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu, między innymi reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych w zakresie swojego działania; kieruje nadleśnictwem jako podstawową jednostką organizacyjną LP; bezpośrednio zarządza lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, pozostającymi w zarządzie LP.

Wnioskodawca (dalej jako Nadleśnictwo lub Jednostka), będące jednostką organizacyjną PG LP (dalej PGL LP) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.; dalej jako u.p.t.u.). Z prowadzenia gospodarki leśnej oraz zarządzania lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to głównie przychody ze sprzedaży drewna, a także w mniejszym zakresie, między innymi przychody z produkcji szkółkarskiej sprzedaż sadzonek, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa, pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Wymienione czynności podlegają podatkowi VAT, a tylko niektóre, według norm przepisanych, np. w zakresie najmu są objęte zwolnieniem od tego podatku.

Wnioskodawca w zakresie realizowanych zadań, określonych przepisami ustawy o lasach, wykonuje również czynności, które nie są objęte podatkiem od towarów i usług (dalej VAT), tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u., a także czynności, w wyniku wykonania których nie uzyskuje żadnych przychodów (w tym podlegających VAT). Do czynności tych zaliczyć należy zwłaszcza czynności związane z realizacją pozaprodukcyjnych funkcji lasu (ostatnia część definicji art. 6 ust. 1 ustawy o lasach), z których Nadleśnictwo nie uzyskuje jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży.

Mając na uwadze konieczność realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu (co wynika z ostatniej części definicji gospodarki leśnej, wyrażonej w art. 6 ust. 1 ustawy o lasach, np. ochrony przyrody), Nadleśnictwo wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie Projektu . Projekt jest projektem partnerskim, w którego realizację zaangażowane zostaną 3 podmioty: OLO, Gmina D., Nadleśnictwo i zostanie wykonany przy dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 05 Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 05.01 Ochrona różnorodności biologicznej.

W projekcie prowadzone będą działania zmierzające do ochrony różnorodnych, cennych przyrodniczo obszarów, poprzez przygotowanie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej dotarcie do tych obszarów, poznanie ich flory i fauny bez szkody dla nich. Obszary te są siedliskiem wielu rzadkich, chronionych roślin i zwierząt. Przygotowana, zmodernizowana w ramach projektu infrastruktura pozwoli na prowadzenie obszernej edukacji ekologicznej dla różnych grup społecznych (dzieci, młodzież, dorośli). W ramach projektu Nadleśnictwo planuje do wykonania 2 zadania: przebudowę i doposażenie obiektów edukacyjnych na M.S. i utworzenie szlaku rowerowego T..

Głównym przedmiotem przedsięwzięcia na M.S. będzie przebudowa budynku mieszkalnego z młynem i przebudowa z rozbudową sąsiadującej z nim stodoły obiektów stanowiących obecnie trzon bazy edukacyjnej Nadleśnictwa. Aktualnie w starym budynku mieszkalnym z młynem, zwanym potocznie rybaczówką lub młynem, funkcjonuje: izba pamięci leśnej i właśnie rybaczówka, a w jego części gospodarczej młynie izba regionalna. W stodole adaptowanej na cele edukacyjno-rekreacyjne, znalazła miejsce leśna klasa.

W przyszłości, w obiektach całkowicie przebudowanych, z nowym wyposażeniem (meble, dioramy, eksponaty edukacyjne, sprzęt audio-video, itd.), zostaną zagospodarowane i odpowiednio wyeksponowane dawne narzędzia i sprzęt leśny, rolniczy, pszczelarski, itp, które aktualnie można oglądać w izbie pamięci leśnej i izbie regionalnej. Odpowiednio zagospodarowany zostanie teren przyległy do budynków, tj. niewielki sad za stodołą. Stanie w nim kilka starych uli, ustawione zostaną domki dla błonkówek i trzmieli. Istniejące drzewa owocowe zostaną zaopiekowane, posadzi się kilka drzewek starych odmian. W obiekcie uwypuklony zostanie temat ekosystemu stawowego, z jego bioróżnorodnością oraz historii i kultury lokalnej. Całość zostanie ogrodzona. Obecnie obiekty wykorzystywane są głównie do edukacji młodzieży szkolnej. Przebudowa i rozbudowa budynków wykonana zostanie w technologii tradycyjnej z dużym wykorzystaniem do budowy materiału odnawialnego XX wieku drewna i materiałów drewnopochodnych. Po przebudowie i rozbudowie budynki uzyskają status budynków energooszczędnych.

Budynek mieszkalny z młynem główny budynek ośrodka edukacyjnego. Aktualnie powierzchnia zabudowy 147,23 m2 + ganek 3,20 m2, powierzchnia użytkowa 116,99 m2 + komunikacja (schody na strych 2,67 m2). Po przebudowie powierzchnia zabudowy nie powinna ulec zmianie, użytkowa ok. 218 m2 na parterze i poddaszu. Kubatura bryły budynku ok. 665 m3. Architektura, elewacje budynku po przebudowie możliwie najbardziej zbliżone do istniejących. Sugerowana wymiana ciężkiego pokrycia z dachówki cementowej na lekkie pokrycie z gontu drewnianego. Pierwotnie budynek był pokryty gontem lub słomianą strzechą. W XX wieku pokrycia dachówkowe stanowiły zaledwie kilkanaście procent pokryć budynków, budowanych na ziemi xxxx. Preferowany był właśnie gont. Przy części gospodarczej młynie atrapa koła młyńskiego.

Budynek stodoły obiekt pomocniczy ośrodka edukacyjnego. Aktualnie powierzchnia zabudowy 144,27 m2, powierzchnia użytkowa 130,87 m2. Po przebudowie powierzchnia zabudowy ok. 170-175 m2, powierzchnia użytkowa 155 m2. Kubatura bryły budynku ca 775 m3.

Drugie zadanie szlak rowerowy T. będzie prowadził głównie gruntowymi drogami leśnymi 4. leśnictw Nadleśnictwa, o długości całkowitej około 26 km. Odcinki dróg leśnych którymi będzie przebiegał szlak wymagają aktualnie napraw (nawierzchnia naturalna, w niewielkiej części szutrowa) polegających głównie na mechanicznym utwardzeniu i miejscowym uzupełnieniu kruszywem kamiennym. Niezbędne będzie również odsłonięcie jezdni (wycięcie krzewów przydrożnych). Szerokość jezdni 3-4 m zgodna z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Ustawione zostaną także znaki drogowe. Naprawy i oznakowanie dróg zostaną wykonane w ramach corocznie ponoszonych przez Nadleśnictwo kosztów utrzymania dróg leśnych. Koszty te nie wchodzą w zakres projektu. Przewodnim motywem edukacyjnym szlaku będzie różnorodność biologiczna ekosystemów leśnych, łąkowo-bagiennych, wodnych-stawowych z naciskiem na chiropterofaunę oraz florę i faunę terenów podmokłych. Na szlaku znajdą się: niewielki budynek nietoperzami 50 m2 p.u. z ekspozycją na temat nietoperzy, drewniana wieża widokowa, drewniany pomost/taras widokowy nad stawem, wiata edukacyjna, tablice edukacyjne, kierunkowskazy. Dodatkowo zostaną zakupione budki dla nietoperzy do rozwieszenia na trasie szlaku.

W piśmie z 31 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że nabywcą towarów i usług przy wykonaniu dwóch zadań (przebudowa i doposażenie obiektów edukacyjnych i utworzenie szlaku rowerowego) w ramach projektu realizowanego wspólnie z partnerami jest Wnioskodawca. Koszty poniesione na ulepszenie i wyposażenie lub stworzenie nowych obiektów infrastruktury edukacyjnej Nadleśnictwa, mających za zadanie edukację, propagowanie idei różnorodności biologicznej nie będą służyły uzyskaniu jakichkolwiek przychodów. Towary i usług zakupione przez Nadleśnictwo w celu realizacji projektu nie będą miały związku sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca realizując w części projekt pn. inicjujący działania zmierzające do ochrony różnorodnych, cennych przyrodniczo obszarów okolic N. poprzez przygotowanie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej dotarcie do tych obszarów, poznanie ich fauny i flory bez szkody dla nich, dofinansowywany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją wyżej opisanego zadania, mając na uwadze, że projekt zostanie częściowo sfinansowany ze środków własnych Nadleśnictwa, a częściowo ze środków zewnętrznych (bezzwrotnych)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r. 2174 ze zmianami zwanej dalej zamiennie ustawą lub u.p.t.u.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (które w przedmiotowym przypadku nie mają zastosowania), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy). Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Nadleśnictwo, będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarządza majątkiem Skarbu Państwa, z wykorzystaniem tego majątku, prowadzi gospodarkę leśną.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, gospodarka leśna to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania z wyjątkiem skupu drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Definicja gospodarki leśnej obejmuje sferę działalności produkcyjnej, w wyniku której uzyskuje się produkty wymienione w definicji gospodarki leśnej i ich sprzedaż (które są opodatkowane podatkiem VAT) oraz sferę działalności nieprodukcyjnej, tj. realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Nadleśnictwo z prowadzenia gospodarki leśnej oraz z zarządzania lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to głównie przychody ze sprzedaży drewna, a także w mniejszym zakresie między innymi przychody z produkcji szkółkarskiej sprzedaż sadzonek, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa, pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Wymienione czynności podlegają podatkowi VAT, a tylko niektóre, według norm przepisanych, np. w zakresie najmu są objęte zwolnieniem od tego podatku.

Nadleśnictwo w ramach realizacji gospodarki leśnej jej funkcji nieprodukcyjnej realizując zadania z zakresu pozaprodukcyjnej funkcji lasu, planuje wykonać swoją część projektu, p.n. . W projekcie prowadzone będą działania zmierzające do ochrony różnorodnych, cennych przyrodniczo obszarów, poprzez przygotowanie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej dotarcie do tych obszarów, poznanie ich flory i fauny bez szkody dla nich. Koszty poniesione na ulepszenie, wyposażenie lub stworzenie nowych obiektów infrastruktury edukacyjnej Nadleśnictwa, mających za zadanie edukację, propagowanie idei różnorodności biologicznej nie będą służyły uzyskaniu jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, prowadzonej przez Nadleśnictwo. Baza edukacyjna otrzymana w wyniku realizacji projektu, np. budynek z izbą regionalną, salkami edukacyjno-ekspozycyjnymi, nietoperzarnia czy szlak rowerowy nie będą wykorzystywane dla celów zarobkowych. Działania promocyjne, takie jak publikacje: na stronie internetowej, portalach społecznościowych, informacje w lokalnych mediach będą miały za zadanie: zoptymalizowanie wykorzystania infrastruktury uzyskanej w ramach realizacji przedmiotowego projektu, określenie sposobu i zasad jej udostępnienia, niesionego na jej bazie przekazu.

Zdaniem Nadleśnictwa, fakt nie wykorzystywania infrastruktury uzyskanej w ramach projektu w celach zarobkowych, pozwala na wykluczenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług spożytkowanych do realizacji projektu, bowiem nie spełniona zostanie dyspozycja zawarta w przepisie z art. 15 ust. 2 ustawy, a mianowicie wykorzystanie nabytych do realizacji projektu towarów i usług dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, zdaniem Nadleśnictwa, nie zajdzie również zastosowania okoliczność objęta dyspozycją wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem użyte do realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a służyć będą wyłącznie dla celów propagowania walorów przyrodniczych, turystycznych, edukacji przyrodniczej, z podkreśleniem bioróżnorodności, a więc realizować będą funkcję pozaprodukcyjną lasu. Ewentualne, incydentalne zainteresowanie nabyciem od Nadleśnictwa usług lub produktów, np. drewna na ognisko, opodatkowanych podatkiem VAT przez turystów zwiedzających obiekty lub poruszających się po szlaku, nie ma w opisanym przypadku wyraźnego wpływu na sprzedaż tych produktów przez Nadleśnictwo.

Na tak dokonaną ocenę, zdaniem Nadleśnictwa nie ma wpływu okoliczność, że koszty realizacji projektu będą w części sfinansowane ze środków UE, a w części ze środków własnych Nadleśnictwa, skoro projekt nie będzie służył uzyskiwaniu jakichkolwiek przychodów, ani nie będzie miał jakiegokolwiek wpływu na ich sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Nadleśnictwo jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Nadleśnictwo w zakresie zadań, określonych przepisami ustawy o lasach, wykonuje również czynności, które nie są objęte podatkiem VAT, tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, a także czynności, w wyniku wykonania których nie uzyskuje żadnych przychodów (w tym podlegających VAT).

Wnioskodawca realizuje projekt partnerski pn. . W ramach projektu Wnioskodawca planuje do wykonania 2 zadania: przybudowę i doposażenie obiektów edukacyjnych na M.S. i utworzenie szlaku rowerowego T.. Nabywcą towarów i usług przy wykonaniu ww. dwóch zadań w ramach projektu jest Wnioskodawca. Koszty poniesione na ulepszenie i wyposażenie lub stworzenie nowych obiektów infrastruktury edukacyjnej Nadleśnictwa, mających za zadanie edukację, propagowanie idei różnorodności biologicznej nie będą służyły uzyskaniu jakichkolwiek przychodów. Towary i usługi zakupione przez Nadleśnictwo w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wydatki poniesione na realizację projektu nie będą służyły uzyskaniu jakichkolwiek przychodów.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Przy ustalaniu prawa do odliczenia należy jednakże mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Podsumowując zatem, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację dwóch zadań wykonanych w ramach projektu pn. ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. brak związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. Natomiast źródło finansowania projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę nie ma znaczenia dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej