Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.921.2018.1.IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.02.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.921.2018.1.IK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2018 r. (data wpływu dnia 27 grudnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji pn. M. & jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Jednostka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach działalności gospodarczej Jednostka prowadzi głównie działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług, polegającą na udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

Ponadto obok działalności zwolnionej realizuje dostawy towarów w działalności handlowej oraz świadczy usługi, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tj. wynajem pomieszczeń, usługi z zakresu gromadzenia odpadów, usługi stołówkowe.

W okresie od 7 lipca 2017 r. do 31 grudnia 2019 r. będzie realizowany projekt M. w ramach RPO Województwa X. na lata 2014-2020.

Zakres projektu obejmuje:

  1. modernizację pomieszczeń (roboty budowlane do potrzeb AOS),
  2. modernizację (wymianę) windy oraz zakup i montaż podnośnika platformowego dla osób niepełnosprawnych,
  3. zakup wyposażenia dla poradni i gabinetów diagnostyczno-zabiegowych, w tym zestawy komputerowe i drukarki,
  4. zakup sprzętu medycznego,
  5. prace przygotowawcze, projektowe i obsługa projektu,
  6. promocję projektu,
  7. studium wykonalności.

Efekty powstałe w wyniku realizacji inwestycji pt. M. będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Efekty inwestycji będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez Szpital, który jest podmiotem leczniczym. Efekty inwestycji zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, będą zwolnione od podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji, będącej przedmiotem wniosku, będą wystawiane na Jednostkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Jednostce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dostaw i usług wykonanych przy realizacji inwestycji pn. M., a poświadczonych fakturami VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający ze zrealizowanych dostaw towarów i usług przeznaczonych na realizację projektu pn. M..

Wszystkie dostawy i usługi związane z realizacją tego projektu będą służyły do wykonywania usług w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawie towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez Szpital który jest podmiotem leczniczym. Sprzedaż ta, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, będzie zwolniona od podatku od towarów i usług.

Ponieważ dostawy towarów oraz wykonane usługi w ramach realizacji tej inwestycji, będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Stosując się do przepisów prawa Szpital nie zamierza obniżać kwoty podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem
art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wątpliwości dotyczą tego, czy Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji opisanej we wniosku ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa prowadzi do stwierdzenia, że Jednostce nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. M., gdyż jak wskazano, towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyć wyłącznie sprzedaży zwolnionej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-400 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej