w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa podatkowego w zakresie czynności związanych ze sprzedażą... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.259.2019.2.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.07.2019, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.259.2019.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa podatkowego w zakresie czynności związanych ze sprzedażą drewna oraz sprzedażą usług cmentarnych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2019 r. (data wpływu 13 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. (data wpływu 2 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa podatkowego w zakresie czynności związanych ze sprzedażą drewna oraz sprzedażą usług cmentarnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa podatkowego w zakresie czynności związanych ze sprzedażą drewna oraz sprzedażą usług cmentarnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej: Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 począwszy od stycznia 2017 r., Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

W toku prowadzonej działalności gospodarczej Gmina m.in. dokonuje sprzedaży usług cmentarnych oraz sprzedaży drewna. Transakcje te są dokumentowane za pomocą faktur VAT wystawianych przez Gminę z wykazaną kwotą podatku VAT.

W związku z powyższymi czynnościami Gmina ponosi również różnorodne wydatki, które są udokumentowane fakturami VAT otrzymywanymi przez Gminę. Wśród nich znajdują się m.in. wydatki na nabycie usług doradztwa podatkowego świadczone przez spółkę doradztwa podatkowego (dalej: Spółka). Z tytułu przedmiotowych usług Gmina otrzymała od Spółki faktury VAT z wykazanymi kwotami podatku VAT naliczonego.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie faktury dotyczące usług doradztwa podatkowego odnoszącego się do czynności związanych ze sprzedażą drewna oraz sprzedażą usług cmentarnych. W ramach współpracy z Gminą, Spółka była odpowiedzialna m.in. za:

  • przygotowanie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych;
  • pomoc w przygotowaniu dokumentów do odpowiedniego urzędu skarbowego, dotyczących wystąpienia Gminy o zwrot podatku naliczonego od poniesionych przez Gminę wydatków, w szczególności pomoc w przygotowaniu korekt deklaracji VAT-7, pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty oraz wniosków o stwierdzenie nadpłaty;
  • bieżącą asystę podczas czynności sprawdzających, w związku ze złożonymi przez Gminę korektami deklaracji VAT-7 w powyższym zakresie;
  • bieżące doradztwo na rzecz Gminy realizowane za pośrednictwem porad mailowych lub telefonicznych.

W rezultacie wsparcia udzielonego przez Spółkę, Gmina zrealizowała przysługujące jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (pełne odliczenie VAT naliczonego) z tytułu wydatków związanych ze sprzedażą usług cmentarnych oraz sprzedażą drewna, a w konsekwencji odzyskała odpowiednie kwoty nadpłat oraz zwrotów w podatku VAT, które zostały przelane na rachunek bankowy Gminy przez właściwy Urząd Skarbowy.

Ponadto w piśmie z dnia 27 czerwca 2019 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, że usługi doradztwa podatkowego, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji, dotyczyły wyłącznie wydatków związanych ze sprzedażą drewna oraz z cmentarzami komunalnymi, poniesionych przez Gminę w latach 2015-2017, w odniesieniu do których Gminie przysługiwało pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zostało to również potwierdzone przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w , który wypłacił stosowne kwoty nadpłat oraz zwrotów VAT z tego tytułu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy nabyte usługi doradztwa podatkowego, objęte wnioskiem, były wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur, o których mowa w stanie faktycznym, otrzymanych od Spółki?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur, o których mowa w stanie faktycznym, otrzymanych od Spółki.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku należy rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Gminy, w analizowanym stanie faktycznym spełnione zostały obie ze wskazanych powyżej przesłanek. W szczególności, (i) w odniesieniu do analizowanych transakcji Gmina jest podatnikiem VAT oraz (ii) poniesione przez Gminę wydatki mają istotny związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać fakt, iż poniesienie wskazanych powyżej wydatków na usługi doradztwa podatkowego były związane ze świadczeniem przez Gminę odpłatnych usług (sprzedaż drewna, sprzedaż usług cmentarnych). Gmina postanowiła skorzystać z pomocy Spółki ze względu na złożoność kwestii prawnopodatkowych związanych m.in. z rozliczeniem VAT naliczonego związanego ze sprzedażą drewna oraz sprzedażą usług cmentarnych.

Zdaniem Gminy, w kontekście brzmienia art. 86 ust. 1, uprawniające do odliczenia są wydatki bezpośrednie (np. koszty produkcji sprzedawanych towarów), ale również wydatki pośrednie, mające klarowny, konkretny i istotny związek z czynnościami opodatkowanymi VAT (np. usługi prawne, usługi doradcze, usługi szkoleniowe, remonty, obsługa biurowa).

Zatem, w ocenie Gminy, mając na uwadze fakt, iż w analizowanym przypadku spełnione zostały przesłanki zdefiniowane w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 sierpnia 2015 r., nr ITPP1/4512-550/15/MN, uznał, iż: jeżeli Miasto będące czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, otrzyma w przyszłości od kancelarii prawnej fakturę dokumentującą usługi prawne, które związane będą wyłącznie z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. czynnościami związanymi z cmentarzami komunalnymi, Miastu będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowych usług, pod warunkiem, że nie zmieni się przeznaczenie tych wydatków i nie zaistnieją przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ust. 3a ustawy.

Identyczne stanowisko zajął również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 9 kwietnia 2018 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.121.2018.1.MG;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2018 r., nr 0115-KDIT1- 2.4012.865.2017.1.AGW;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 8 sierpnia 2018 r., nr 0113-KDIPT1- 2.4012.375.2017.l.KT;

- w których Dyrektor odstąpił od sporządzenia uzasadnienia prawnego, co mogłoby sugerować, że dotychczasowa praktyka interpretacyjna organów podatkowych nie wywołuje żadnych wątpliwości w zakresie prawa do odliczenia VAT od usług prawnych związanych z wykonywanymi przez jednostki samorządu terytorialnego czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ponadto, powyższe stanowisko Gminy potwierdza również orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 sierpnia 2017 r., sygn. I FSK 1632/15, wskazał, że Na tle przedstawionego stanu faktycznego nie można było przyjąć, że nabyte od kancelarii usługi prawne pozostawały poza sferą opodatkowanej działalności Gminy, gdyż były to usługi pozostające w bezpośrednim związku z tą działalnością, rozumianą w sposób wyżej podany. Mimo tego, że nabyte przez Gminę usługi prawne dotyczyły zdarzeń, które już wystąpiły w przeszłości, to okoliczność ta sama przez się nie wykluczała ustalenia, że usługi te pozostawały w związku z działalnością opodatkowaną Gminy.

Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Zdaniem Gminy, nie powinna ona być traktowana mniej korzystnie, niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług celem wykonywania czynności opodatkowanych. Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny, powinna mieć jednocześnie prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków pozostających w związku z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi VAT (sprzedaż drewna oraz sprzedaż usług cmentarnych), w tym od nabywanych usług doradztwa prawnopodatkowego. Odmienne stanowisko w analizowanej kwestii byłoby nie tylko sprzeczne z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ale także naruszałoby konstytucyjną zasadę równości wobec prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , ul. , , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej