Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.929.2018.1.AGW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.02.2019, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.929.2018.1.AGW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2018 r. (data wpływu dnia 21 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, który poniesie Biblioteka w związku z realizacją projektu pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, który poniesie Biblioteka w związku z realizacją projektu pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Biblioteka Publiczna, jest samorządową instytucją kultury i prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2018 r., poz. 574), ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983), ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077) oraz Statutu uchwalonego przez Radę Miejską w X. nadanego mocą Uchwały nr XXX z dnia XXX Organizatorem Biblioteki jest Gmina X. Biblioteka posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora.

Biblioteka działa w celu zachowania dziedzictwa narodowego, organizując i zapewniając dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej. Ponadto do podstawowych zadań biblioteki należy:

  1. gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów dotyczących własnego regionu;
  2. udostępnianie materiałów bibliotecznych na miejscu i na zewnątrz, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci i młodzieży;
  3. prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej, popularyzatorskiej;
  4. zachęcanie mieszkańców gminy X. do czytelnictwa;
  5. umożliwienie korzystania z zasobów innych bibliotek w ramach wymiany międzybibliotecznej;
  6. prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, wydawniczej;
  7. organizowanie imprez popularyzujących wiedzę, kulturę, książkę i czytelnictwo;
  8. współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie lepszego zaspakajania potrzeb kulturalnych mieszkańców;
  9. prowadzenie działalności promującej Bibliotekę i czytelnictwo.

Biblioteka złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 nr XXX, pn. XXX z dnia 17 września 2018 r.

Głównym celem projektu jest poprawa standardu życia mieszkańców XXX poprzez przebudowę i adaptację zdegradowanego obiektu budynku Biblioteki w celu nadania mu nowych funkcji kulturalnych, społecznych i edukacyjnych.

Projekt dotyczy prac budowlanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku, których zakres i wartość została oszacowana w oparciu o kosztorys inwestorski. Roboty budowlane będą obejmowały: remont pomieszczeń, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowę otworów okiennych i wejściowych, dostosowanie łazienek do potrzeb osób niepełnosprawnych, remont instalacji kanalizacji deszczowej, sanitarnej, c.o., remont instalacji elektrycznej, roboty montażowe branży teletechnicznej, ocieplenie stropodachu i ścian zewnętrznych, a także wykonanie szybu windowego wraz z dostawą i instalacją windy, pomieszczenie maszynowni, przebudowę schodów wejściowych wraz z przebudową pochylni dla osób niepełnosprawnych, w celu dostosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, starszych oraz z małymi dziećmi.

Korzystanie z przebudowanego budynku Biblioteki, będzie ogólnodostępne i nieodpłatne. Efekty realizacji projektu będą mogły mieć wpływ na: zwiększenie liczby odwiedzających, a tym samym wzrost ilości czytelników oraz wypełnienie obowiązku nałożonego na instytucję kultury zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1983).

Wszelkie czynności w zakresie tej inwestycji, będzie podejmowała Biblioteka, która nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, jest podatnikiem korzystającym z podmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dokonując zakupów towarów i usług w ramach realizowanego w przyszłości projektu, Biblioteka zamierza przyporządkować ponoszone koszty wyłącznie do działalności statutowej prowadzonej nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przyszłymi kosztami, jakie zostaną poniesione w ramach projektu pn. XXX, Bibliotece będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego z faktur, wystawionych przez podatników, wykonujących na zlecenie Biblioteki opisaną inwestycję?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 88 ust. 4 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowana w przyszłości inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej, Biblioteka nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług, zawartego w fakturach dokumentujących dokonanie zakupu towarów i usług w ramach realizowanego w przyszłości projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że skoro Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a inwestycji nie będzie wykorzystywał w działalności gospodarczej (korzystanie z budynku będzie nieodpłatne), na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej