Temat interpretacji
zastosowanie 8% stawki podatku VAT dla usług organizacji urodzin na stadionie w wariancie I i II
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2019r. (data wpływu 2 października 2019r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2018r. (data wpływu 4 listopada 2019r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług organizacji urodzin na stadionie w wariancie I i II jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług organizacji urodzin na stadionie w trzech wariantach.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 października 2018r. (data wpływu 4 listopada 2019r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).
Wnioskodawca (dalej: Klub) jest spółką akcyjną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sportu profesjonalnego, tj. prowadzącą profesjonalny klub piłkarski, w ramach którego jedna z drużyn (I Drużyna) uczestniczy w zawodach sportowych organizowanych w ramach klasy rozgrywek piłkarskich w Polsce.
Zgodnie ze Statutem przedmiotem działalności Klubu jest między innymi:
- działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z),
- działalność klubów sportowych (PKD 93.12.Z),
- pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19.Z),
- pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna (PKD 93.29.Z).
Klub jest dzierżawcą Stadionu w ... (dalej: Stadion) przy ul. ..., na którym odbywają się mecze w ramach . klasy ligowej.
Wnioskodawca prowadzi komercyjną działalność opodatkowaną VAT, m.in. w zakresie:
- sprzedaży biletów wstępu i karnetów na mecze piłki nożnej,
- wynajmu lóż,
- sprzedaży pamiątek klubowych,
- sprzedaży praw do rejestracji poszczególnych sportowców innym klubom piłkarskim (na zasadzie odpłatnych transferów czasowych lub definitywnych),
- sprzedaży usług reklamowych (głównie reklama na stadionie, na koszulkach piłkarskich, stronie internetowej),
- sprzedaży praw medialnych do telewizyjnych transmisji meczów piłkarskich,
- wynajmu nieruchomości.
Spółka świadczy w szczególności usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, takie jak:
- udostępnianie do zwiedzania w dni pozameczowe stadionu piłkarskiego w przewodnikiem, maskotką klubu lub zawodnikiem klubu na podstawie zakupionego biletu wstępu;
- udostępnianie do zwiedzania stadionu piłkarskiego w dniu meczowym na podstawie zakupionego biletu wstępu (w pakiecie oferowany jest przewodnik, bilet na mecz i 10% rabat na zakupy w sklepie klubowym);
- tzw. , czyli usługa świadczona podczas meczów polegająca na zapewnienie możliwości wyprowadzenia piłkarza na murawę na mecz, spotkaniu z zawodnikami klubu po zakończonym meczu, udział w pomeczowej konferencji prasowej, zwiedzaniu stadionu, otrzymania pamiątek klubowych, skorzystania z cateringu i parkingu przy stadionie.
Spółka posiada pisemne potwierdzenie wydane przez Urząd Statystyczny w ..., że usługi udostępniania stadionu do zwiedzania oraz mieszczą się w podanym PKWIU. Zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, spółka stosuje dla tych usług stawkę VAT 8%.
Spółka zamierza wprowadzić nowy produkt polegający na organizacji urodzin na stadionie w trzech wariantach:
- organizacja urodzin poza dniami meczowymi (wersja podstawowa) - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 3 godziny) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej.
- organizacja urodzin poza dniami meczowymi (wersja rozszerzona) - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 3,5 godziny) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy, piłkę z autografami), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, wizytę piłkarza podczas urodzin oraz przekazanie dwóch wejściówek na mecz ....
- organizacja urodzin w dniu meczowym - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych, maksymalnie 15 osób) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 2 godziny prze meczem do końca meczu) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy, piłkę z autografami), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, wizytę piłkarza podczas urodzin oraz przekazanie 10 wejściówek na mecz ..., a także jednego vouchera na (która została opisana we wcześniejszej części).
Wariant I
(organizacja urodzin poza dniami meczowymi (wersja podstawowa) - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 3 godziny) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej).
- Usługi należą do kategorii usług związanych z działalnością obiektów sportowych [PKWiU 93.11.10.0].
- Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
- Usługi są usługami kompleksowymi, ponieważ składają się na nie pojedyncze czynności (catering, zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu, wydanie pamiątek klubowych), które prowadzą do realizacji określonego celu, jakim jest wstęp na obiekt sportowy i organizacja urodzin na tym obiekcie.
- Zasadniczym elementem świadczonym przez Wnioskodawcę jest udostępnienie obiektu sportowego. Usługami pomocniczymi jest zapewnienie cateringu oraz dodatkowych atrakcji dla osób uczestniczących w urodzinach: przeprowadzenie treningu przez profesjonalnego trenera piłkarskiego, zwiedzanie stadionu - m.in. szatni piłkarskich, murawy, sali konferencyjnej, trybun. Świadczeniem dodatkowym jest również nagranie z życzeniami od ulubionego piłkarza Klubu oraz pamiątki z herbem Klubu.
- Wnioskodawca za świadczone usługi organizacji urodzin pobiera jedną opłatę.
- Świadczenie zarówno usługi zasadniczej, jak i usług pomocniczych prowadzi do tego samego celu gospodarczego, czyli uzyskania przychodu z tytułu udostępnienia obiektu sportowego w celu organizacji spotkania urodzinowego.
- Wykonanie świadczenia
głównego, czyli udostępnienie stadionu w celu organizacji urodzin, nie
jest możliwe bez świadczenia usług pomocniczych. Nie jest możliwe
jedynie udostępnienie obiektu w tym celu,
ponieważ:
- Korzystający z usługi nie może zapewnić sobie posiłku we własnym zakresie - Klub jest stroną umowy ze spółką cateringową obsługującą cały stadion w zakresie dostarczania posiłków. Spółka ta ma wyłączność na usługi cateringowe na terenie obiektu, w związku z czym dopuszczenie umożliwienie klientowi skorzystania z cateringu firmy obcej byłoby naruszeniem umowy, skutkującym wysokimi karami umownymi;
- Korzystający z usługi nie może samodzielnie wejść na tę część obiektu, na którym świadczona jest usługa. Wstęp jest możliwy jedynie za opłatą i przy udziale przewodnika po ówczesnym umówieniu terminu;
- Nie ma możliwości udziału w treningu piłkarskim przez osoby niebędące zawodnikami drużyn piłkarskim prowadzonych przez .... Klub nie świadczy usług w tym zakresie.
- Świadczenia pomocnicze są niezbędne do wykonania czynności zasadniczej. W przeciwnym wypadku usługa straciłaby swój charakter - bez cateringu, życzeń (w postaci nagrania) i upominków (tj. pamiątek klubowych) Wnioskodawca nie mógłby oferować tej usługi jako usługi organizacji urodzin. Dodatkowo, bez zapewnienia treningu piłkarskiego (z wykorzystaniem infrastruktury obiektu sportowego) produkt byłby nieatrakcyjny - spółka przewiduje, że obok faktu, że wydarzenie odbywa się na stadionie, jest to najważniejszy czynnik przyciągający potencjalnych klientów.
- Cenę usługi określa się w następujący
sposób:
- cena podstawowa - obejmuje usługę w wariancie I świadczoną dla maksymalnie 10 osób;
- jeśli liczba osób zgłoszona do wzięcia udziału w wydarzeniu przekracza 10 osób, za każdą dodatkową osobę Klub pobiera ryczałtową opłatę w określonej wysokości.
- Nabywca usługi nie będą mieli możliwości nabycia dodatkowych
świadczeń, za które będą pobierane odrębne opłaty.
- W trakcie trwania wydarzenia Wnioskodawca nie będzie pobierał dodatkowych opłat. Opłata zostanie z góry ustalona w oparciu o metodę opisaną w punkcie 9 na podstawie liczby osób uczestniczących.
- Klub nie będzie podpisywał umów z klientami na świadczenie usługi. Świadczenie będzie odbywać się na podstawie zlecenia i po umówieniu dostępnego terminu.
- Na pytanie tut. Organ Czy widnieje w niej zapis, iż celem transakcji jest nabycie przez klienta danego wariantu organizacji urodzin (pakietu usług), w skład którego wchodzą świadczenia składowe, czy nabycie osobnych usług/towarów? Zainteresowany wskazał - Jw.
- Cena usługi jest określona za cały pakiet usług. Nie jest (i nie będzie) przedmiotem negocjacji cena za poszczególne świadczenia wchodzące w jej skład.
- Tak jak w punkcie 11 - Wnioskodawca nie będzie podpisywał umów z klientem, w związku z czym jedyną formą oświadczenia klienta, zgodnie z którym celem nabycia jest zorganizowanie urodzin na stadionie, jest złożenie zamówienia (mailowego, telefonicznego) na tę konkretną usługę jako potwierdzenie woli skorzystania z niej.
- Na pytanie tut. Organu nr 15 Jaka jest klasyfikacja (pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczonych przez Wnioskodawcę usług objętych zakresem wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)? Zainteresowany wskazał - PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Spółka podtrzymuje stanowisko, że organizacja urodzin na stadionie jest usługą związaną z działalnością obiektów sportowych, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8%. Usługą zasadniczą jest udostępnienie obiektu sportowego oraz zapewnienie usług dodatkowych, które prowadzą do realizacji tego samego celu. Ponadto, charakter tej usługi jest całkowicie determinowany po pierwsze faktem, iż jest ona świadczona w obiekcie sportowym, a po drugie, że jest świadczona przez klub piłkarski (pamiątki klubowe, trening z trenerem na boisku należącym do infrastruktury stadionu).
Wariant II
(organizacja urodzin poza dniami meczowymi (wersja rozszerzona) - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 3,5 godziny) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy, piłkę z autografami), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, wizytę piłkarza podczas urodzin oraz przekazanie dwóch wejściówek na mecz ...).
- Usługi należą do kategorii usług związanych z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0).
- Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
- Usługi są usługami kompleksowymi, ponieważ składają się na nie pojedyncze czynności (catering, zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu, wydanie pamiątek klubowych oraz biletów wstępu na mecz piłkarski), które prowadzą do realizacji określonego celu, jakim jest wstęp na obiekt sportowy i organizacja urodzin na tym obiekcie.
- Zasadniczym elementem świadczonym przez Wnioskodawcę jest udostępnienie obiektu sportowego. Usługami pomocniczymi jest zapewnienie cateringu oraz dodatkowych atrakcji dla osób uczestniczących w urodzinach: przeprowadzenie treningu przez profesjonalnego trenera piłkarskiego, zwiedzanie stadionu - m.in. szatni piłkarskich, murawy, sali konferencyjnej, trybun. Świadczeniem dodatkowym jest również nagranie z życzeniami od ulubionego piłkarza Klubu, pamiątki z herbem Klubu oraz bilety wstępu na mecz.
- Wnioskodawca za świadczone usługi organizacji urodzin pobiera jedną opłatę.
- Świadczenie zarówno usługi zasadniczej, jak i usług pomocniczych prowadzi do tego samego celu gospodarczego, czyli uzyskania przychodu z tytułu udostępnienia obiektu sportowego w celu organizacji spotkania urodzinowego.
- Wykonanie świadczenia
głównego, czyli udostępnienie stadionu w celu organizacji urodzin, nie
jest możliwe bez świadczenia usług pomocniczych. Nie jest możliwe
jedynie udostępnienie obiektu w tym celu,
ponieważ:
- Korzystający z usługi nie może zapewnić sobie posiłku we własnym zakresie - Klub jest stroną umowy ze spółką obsługującą cały stadion w zakresie dostarczania posiłków. Spółka ta ma wyłączność na usługi cateringowe na terenie obiektu, w związku z czym dopuszczenie umożliwienie klientowi skorzystania z cateringu firmy obcej byłoby naruszeniem umowy, skutkującym wysokimi karami umownymi;
- Korzystający z usługi nie może samodzielnie wejść na tę część obiektu, na którym świadczona jest usługa. Wstęp jest możliwy jedynie za opłatą i przy udziale przewodnika po ówczesnym umówieniu terminu;
- Nie ma możliwości udziału w treningu piłkarskim przez osoby niebędące zawodnikami drużyn piłkarskim prowadzonych przez .... Klub nie świadczy usług w tym zakresie.
- Świadczenia pomocnicze są niezbędne do wykonania czynności zasadniczej. W przeciwnym wypadku usługa straciłaby swój charakter - bez cateringu, życzeń (w postaci nagrania) i upominków (tj. pamiątek klubowych i biletów wstępu na mecz) Wnioskodawca nie mógłby oferować tej usługi jako usługi organizacji urodzin. Dodatkowo, bez zapewnienia treningu piłkarskiego (z wykorzystaniem infrastruktury obiektu sportowego) produkt byłby nieatrakcyjny - spółka przewiduje, że obok faktu, że wydarzenie odbywa się na stadionie, jest to najważniejszy czynnik przyciągający potencjalnych klientów.
- Cenę usługi określa się w
następujący sposób:
- cena podstawowa - obejmuje usługę w wariancie I świadczoną dla maksymalnie 10 osób;
- jeśli liczba osób zgłoszona do wzięcia udziału w wydarzeniu przekracza 10 osób, za każdą dodatkową osobę Klub pobiera ryczałtową opłatę w określonej wysokości.
- Nabywca usługi nie będą mieli możliwości
nabycia dodatkowych świadczeń, za które będą pobierane odrębne
opłaty.
- W trakcie trwania wydarzenia Wnioskodawca nie będzie pobierał dodatkowych opłat. Opłata zostanie z góry ustalona w oparciu o metodę opisaną w punkcie 9 na podstawie liczby osób uczestniczących.
- Klub nie będzie podpisywał umów z klientami na świadczenie usługi. Świadczenie będzie odbywać się na podstawie zlecenia i po umówieniu dostępnego terminu.
- Na pytanie tut. Organ Czy widnieje w niej zapis, iż celem transakcji jest nabycie przez klienta danego wariantu organizacji urodzin (pakietu usług), w skład którego wchodzą świadczenia składowe, czy nabycie osobnych usług/towarów? Zainteresowany wskazał - Jw.
- Cena usługi jest określona za cały pakiet usług. Nie jest (i nie będzie) przedmiotem negocjacji cena za poszczególne świadczenia wchodzące w jej skład.
- Tak jak w punkcie 11 - Wnioskodawca nie będzie podpisywał umów z klientem, w związku z czym jedyną formą oświadczenia klienta, zgodnie z którym celem nabycia jest zorganizowanie urodzin na stadionie, jest złożenie zamówienia (mailowego, telefonicznego) na tę konkretną usługę jako potwierdzenie woli skorzystania z niej.
- Na pytanie tut. Organu nr 15 Jaka jest klasyfikacja (pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczonych przez Wnioskodawcę usług objętych zakresem wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)? Zainteresowany wskazał -PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Spółka podtrzymuje stanowisko, że organizacja urodzin na stadionie jest usługą związaną z działalnością obiektów sportowych, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8%. Usługą zasadniczą jest udostępnienie obiektu sportowego oraz zapewnienie usług dodatkowych, które prowadzą do realizacji tego samego celu. Ponadto, charakter tej usługi jest całkowicie determinowany po pierwsze faktem, iż jest ona świadczona w obiekcie sportowym, a po drugie, że jest świadczona przez klub piłkarski (wizyta piłkarza, pamiątki klubowe, trening z trenerem na boisku należącym do infrastruktury stadionu).
Wariant III
(organizacja urodzin w dniu meczowym - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych, maksymalnie 15 osób) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 2 godziny prze meczem do końca meczu) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy, piłkę z autografami), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, wizytę piłkarza podczas urodzin oraz przekazanie 10 wejściówek na mecz ..., a także jednego vouchera na ..., czyli usługę świadczoną podczas meczów polegająca na zapewnieniu możliwości wyprowadzenia piłkarza na murawę na mecz, spotkaniu z zawodnikami klubu po zakończonym meczu i udziale w pomeczowej konferencji prasowej).
- Usługi należą do kategorii usług związanych z usługami wstępu na imprezy sportowe [PKWiU 93.19.19.0]
- Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
- Usługi są usługami kompleksowymi, ponieważ składają się na nie pojedyncze czynności (wstęp na wydarzenie sportowe - mecz piłkarski, catering, zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu, ..., wydanie pamiątek klubowych oraz biletów wstępu na mecz piłkarski), które prowadzą do realizacji określonego celu, jakim jest wstęp na obiekt sportowy i organizacja urodzin na tym obiekcie.
- Zasadniczym elementem świadczonym przez Wnioskodawcę jest wstęp na wydarzenie sportowe - mecz piłki nożnej. Usługami pomocniczymi jest zapewnienie cateringu oraz dodatkowych atrakcji dla osób uczestniczących w wydarzeniu: zwiedzanie stadionu - m.in. szatni piłkarskich, murawy, sali konferencyjnej, trybun. Świadczeniem dodatkowym jest również nagranie z życzeniami od ulubionego piłkarza Klubu, wizyta piłkarza, ..., pamiątki z herbem Klubu oraz bilety wstępu na mecz.
- Wnioskodawca za świadczone usługi organizacji urodzin pobiera jedną opłatę.
- Świadczenie zarówno usługi zasadniczej, jak i usług pomocniczych prowadzi do tego samego celu gospodarczego, czyli uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży usługi organizacji spotkania urodzinowego w ramach wstępu na mecz.
- Wykonanie
świadczenia głównego, czyli wstęp na mecz jest możliwe bez świadczeń
pomocniczych, ale wówczas cel świadczenia jest zupełnie inny
(obejrzenie wydarzenia sportowego). Dlatego też do zachowania celu,
jakim jest organizacja urodzin, konieczne jest świadczenia usług
dodatkowych, przy uwzględnieniu poniższych
warunków:
- Korzystający z usługi nie może zapewnić sobie posiłku we własnym zakresie - Klub jest stroną umowy ze spółką obsługującą cały stadion w zakresie dostarczania posiłków. Spółka ta ma wyłączność na usługi cateringowe na terenie obiektu, w związku z czym dopuszczenie umożliwienie klientowi skorzystania z cateringu firmy obcej byłoby naruszeniem umowy, skutkującym wysokimi karami umownymi;
- Korzystający z usługi nie może samodzielnie wejść na tę część obiektu, na którym świadczona jest usługa. Wstęp jest możliwy jedynie za opłatą i przy udziale przewodnika po ówczesnym umówieniu terminu;
- Nie ma możliwości udziału w treningu piłkarskim przez osoby niebędące zawodnikami drużyn piłkarskim prowadzonych przez .... Klub nie świadczy usług w tym zakresie.
- Świadczenia pomocnicze są niezbędne do wykonania czynności zasadniczej. W przeciwnym wypadku usługa straciłaby swój charakter - bez cateringu, życzeń (w postaci nagrania) i upominków (tj. pamiątek klubowych i biletów wstępu na mecz) Wnioskodawca nie mógłby oferować tej usługi jako usługi organizacji urodzin. Dodatkowo, bez zapewnienia treningu piłkarskiego (z wykorzystaniem infrastruktury obiektu sportowego) produkt byłby nieatrakcyjny - spółka przewiduje, że obok faktu, że wydarzenie odbywa się na stadionie, jest to najważniejszy czynnik przyciągający potencjalnych klientów.
- Cenę usługi określa się w
następujący sposób:
- cena podstawowa - obejmuje usługę w wariancie I świadczoną dla maksymalnie 10 osób;
- jeśli liczba osób zgłoszona do wzięcia udziału w wydarzeniu przekracza 10 osób, za każdą dodatkową osobę Klub pobiera ryczałtową opłatę w określonej wysokości.
- Nabywca usługi nie będą mieli możliwości
nabycia dodatkowych świadczeń, za które będą pobierane odrębne
opłaty.
- W trakcie trwania wydarzenia Wnioskodawca nie będzie pobierał dodatkowych opłat. Opłata zostanie z góry ustalona w oparciu o metodę opisaną w punkcie 9 na podstawie liczby osób uczestniczących.
- Klub nie będzie podpisywał umów z klientami na świadczenie usługi. Świadczenie będzie odbywać się na podstawie zlecenia i po umówieniu dostępnego terminu.
- Na pytanie tut. Organ Czy widnieje w niej zapis, iż celem transakcji jest nabycie przez klienta danego wariantu organizacji urodzin (pakietu usług), w skład którego wchodzą świadczenia składowe, czy nabycie osobnych usług/towarów? Zainteresowany wskazał - Jw.
- Cena usługi jest określona za cały pakiet usług. Nie jest (i nie będzie) przedmiotem negocjacji cena za poszczególne świadczenia wchodzące w jej skład.
- Tak jak w punkcie 11 - Wnioskodawca nie będzie podpisywał umów z klientem, w związku z czym jedyną formą oświadczenia klienta, zgodnie z którym celem nabycia jest zorganizowanie urodzin na stadionie, jest złożenie zamówienia (mailowego, telefonicznego) na tę konkretną usługę jako potwierdzenie woli skorzystania z niej.
- Na pytanie tut. Organu nr 15 Jaka jest klasyfikacja (pełny siedmiocyfrowy symbol) świadczonych przez Wnioskodawcę usług objętych zakresem wniosku, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. nr 207, poz. 1293, z późn. zm.)? Zainteresowany wskazał - PKWiU 93.19.19.0 Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją.
Spółka podtrzymuje stanowisko, że organizacja urodzin na stadionie jest usługą związaną z działalnością obiektów sportowych, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8%. Usługą zasadniczą jest udostępnienie obiektu sportowego oraz zapewnienie usług dodatkowych, które prowadzą do realizacji tego samego celu. Ponadto, charakter tej usługi jest całkowicie determinowany po pierwsze faktem, iż jest ona świadczona w obiekcie sportowym, a po drugie, że jest świadczona przez klub piłkarski (wizyta piłkarza, pamiątki klubowe, trening z trenerem na boisku należącym do infrastruktury stadionu).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy słusznym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługa organizacji urodzin na stadionie (we wszystkich trzech opisanych wariantach) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8%?
Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja urodzin na stadionie jest usługą związaną z działalnością obiektów sportowych, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w stawce 8% (zgodnie z załącznikiem nr 3 ustawy od podatku od towarów i usług).
Usługa polegająca na organizacji urodzin opiera się na usługach związanych z działalnością obiektu sportowego (Stadionu Miejskiego w ...): zwiedzanie stadionu, ..., a także na usługach wstępu na imprezy sportowe (bilet na mecz). Ponadto, charakter tej usługi jest całkowicie determinowany po pierwsze faktem, iż jest ona świadczona w obiekcie sportowym, a po drugie, że jest świadczona przez klub piłkarski (wizyta piłkarza, pamiątki klubowe, trening z trenerem na boisku należącym do infrastruktury stadionu).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.
Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dalej: PKWiU, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.
Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczeniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.
Tutejszy Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Wnioskodawcę we wniosku.
W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego w zdarzeniu przyszłym (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wskazanych we wniosku usług) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.
I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 stawką 8%), wymienione zostały towary i usługi podlegające opodatkowaniu obniżoną stawką, wynoszącą obecnie 8%.
I tak, w poz. 179 wskazanego załącznika, wymieniono usługi związane z działalnością obiektów sportowych, sklasyfikowane w kategorii PKWiU 93.11.10.0.
Należy wskazać, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:
- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.;
- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni;
- usługi związane z organizowaniem i przeprowadzeniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
Grupowanie to nie obejmuje natomiast:
- usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0;
- usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0;
- wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0;
- usług świadczonych w centrach fitness, sklasyfikowanych w 93.13.10.0;
- usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (dalej: Klub) jest spółką akcyjną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sportu profesjonalnego, tj. prowadzącą profesjonalny klub piłkarski.
Spółka świadczy w szczególności usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, takie jak:
- udostępnianie do zwiedzania w dni pozameczowe stadionu piłkarskiego w przewodnikiem, maskotką klubu lub zawodnikiem klubu na podstawie zakupionego biletu wstępu;
- udostępnianie do zwiedzania stadionu piłkarskiego w dniu meczowym na podstawie zakupionego biletu wstępu (w pakiecie oferowany jest przewodnik, bilet na mecz i 10% rabat na zakupy w sklepie klubowym);
- tzw. , czyli usługa świadczona podczas meczów polegająca na zapewnienie możliwości wyprowadzenia piłkarza na murawę na mecz, spotkaniu z zawodnikami klubu po zakończonym meczu, udział w pomeczowej konferencji prasowej, zwiedzaniu stadionu, otrzymania pamiątek klubowych, skorzystania z cateringu i parkingu przy stadionie.
Spółka zamierza wprowadzić nowy produkt polegający na organizacji urodzin na stadionie w następujących wariantach:
- organizacja urodzin poza dniami meczowymi (wersja podstawowa) - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 3 godziny) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej wariant I,
- organizacja urodzin poza dniami meczowymi (wersja rozszerzona) - zapewnienie pomieszczenia w tzw. strefie biznes na stadionie (10 miejsc siedzących z możliwością dokupienia miejsc dodatkowych) wraz z cateringiem (tort, napoje, drobny poczęstunek). W wyznaczonym czasie trwania urodzin (tj. 3,5 godziny) klub zapewnia gościom zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego przez jednego z trenerów klubu, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz pamiątki klubowe z herbem (koszulka, szalik, plakat z podpisami piłkarzy, piłkę z autografami), zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, wizytę piłkarza podczas urodzin oraz przekazanie dwóch wejściówek na mecz ... wariant II.
Zainteresowany wskazał, iż Wariant I i wariant II usług organizacji urodzin klasyfikuje się do kategorii usług związanych z działalnością obiektów sportowych - PKWiU 93.11.10.0. Dla wariantu I i II organizacji urodzin Zainteresowanych wskazał, iż usługi są usługami kompleksowymi, ponieważ składają się na nie pojedyncze czynności (catering, zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu, wydanie pamiątek klubowych oraz biletów wstępu na mecze piłkarski), które prowadzą do realizacji określonego celu, jakim jest wstęp na obiekt sportowy i organizacja urodzin na tym obiekcie. Zasadniczym elementem świadczonym przez Wnioskodawcę jest udostępnienie obiektu sportowego. Usługami pomocniczymi jest zapewnienie cateringu oraz dodatkowych atrakcji dla osób uczestniczących w urodzinach: przeprowadzenie treningu przez profesjonalnego trenera piłkarskiego, zwiedzanie stadionu - m.in. szatni piłkarskich, murawy, sali konferencyjnej, trybun. Świadczeniem dodatkowym jest również nagranie z życzeniami od ulubionego piłkarza Klubu oraz pamiątki z herbem Klubu oraz bilety wstępu na mecz. Wnioskodawca za świadczone usługi organizacji urodzin pobiera jedną opłatę. Świadczenie zarówno usługi zasadniczej, jak i usług pomocniczych prowadzi do tego samego celu gospodarczego, czyli uzyskania przychodu z tytułu udostępnienia obiektu sportowego w celu organizacji spotkania urodzinowego. Wykonanie świadczenia głównego, czyli udostępnienie stadionu w celu organizacji urodzin, nie jest możliwe bez świadczenia usług pomocniczych. Korzystający z usługi nie może zapewnić sobie posiłku we własnym zakresie - Klub jest stroną umowy ze spółką cateringową obsługującą cały stadion w zakresie dostarczania posiłków. Korzystający z usługi nie może samodzielnie wejść na tę część obiektu, na którym świadczona jest usługa. Wstęp jest możliwy jedynie za opłatą i przy udziale przewodnika po ówczesnym umówieniu terminu. Nie ma możliwości udziału w treningu piłkarskim przez osoby niebędące zawodnikami drużyn piłkarskim prowadzonych przez KKS. Świadczenia pomocnicze są niezbędne do wykonania czynności zasadniczej. W przeciwnym wypadku usługa straciłaby swój charakter - bez cateringu, życzeń (w postaci nagrania) i upominków (tj. pamiątek klubowych) Wnioskodawca nie mógłby oferować tej usługi jako usługi organizacji urodzin. Dodatkowo, bez zapewnienia treningu piłkarskiego (z wykorzystaniem infrastruktury obiektu sportowego) produkt byłby nieatrakcyjny - spółka przewiduje, że obok faktu, że wydarzenie odbywa się na stadionie, jest to najważniejszy czynnik przyciągający potencjalnych klientów.
Cenę usługi określa się w następujący sposób:
- cena podstawowa - obejmuje usługę w wariancie I i II świadczoną dla maksymalnie 10 osób;
- jeśli liczba osób zgłoszona do wzięcia udziału w wydarzeniu przekracza 10 osób, za każdą dodatkową osobę Klub pobiera ryczałtową opłatę w określonej wysokości.
Nabywca usługi nie będą mieli możliwości nabycia dodatkowych świadczeń, za które będą pobierane odrębne opłaty. W trakcie trwania wydarzenia Wnioskodawca nie będzie pobierał dodatkowych opłat. Klub nie będzie podpisywał umów z klientami na świadczenie usługi. Świadczenie będzie odbywać się na podstawie zlecenia i po umówieniu dostępnego terminu. Cena usługi jest określona za cały pakiet usług. Nie jest (i nie będzie) przedmiotem negocjacji cena za poszczególne świadczenia wchodzące w jej skład.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 8% dla świadczonej przez niego usługi organizacji urodzin na stadionie w wariancie I i II.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz sformułowane przez Zainteresowanego w tym kontekście pytanie wskazać należy, że aby rozstrzygnąć wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy ustalić, czy świadczone przez niego usługi organizacji urodzin na stadionie w wariancie I i II stanowią świadczenie złożone, tj. usługę kompleksową, czy też szereg niezależnych od siebie usług.
W tym miejscu należy zauważyć, że żadna z norm prawa krajowego, czy też prawa europejskiego nie definiuje usług złożonych. Konstrukcja ta powstała na gruncie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, nadając określone cechy tym czynnościom i opisując rodzaj relacji pomiędzy nimi. W tym też przypadku proces subsumpcji będzie przebiegał odmiennie, bowiem odniesienia okoliczności sprawy nie należy szukać w regulacjach prawnych, a w tezach wyroków TSUE, podejmujących to zagadnienie.
Wskazać należy, że aby móc stwierdzić, że dane czynności stanowią usługą jednolitą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, nie powinno być ono sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedno świadczenie kompleksowe, obejmujące kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład tego świadczenia złożonego wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.
Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowania do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy VAT.
W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
W orzeczeniu w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen, TSUE analizował problem związany z dostarczeniem nabywcy typowego, standardowego oprogramowania oraz jednocześnie usługi jego dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta, przy czym klient otrzymywał od dostawcy od razu oprogramowanie dostosowane do jego potrzeb. Powstała więc wątpliwość co do tego, czy podatnik wykonał, de facto, dwa odrębne świadczenia dostawę typowego oprogramowania i usługę jego dostosowania do potrzeb klienta, czy też świadczenie podatnika miało charakter jednego świadczenia kompleksowego (złożonego).
W wyroku tym TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by po pierwsze każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną (pkt 20 uzasadnienia), jednocześnie po drugie trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT (pkt 20).
W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy wg TSUE przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. W orzeczeniu tym TSUE wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia nabywcy. Bo przecież w omawianym przypadku to właśnie perspektywa nabywcy (dla którego wartość nabytego świadczenia jest tworzona przez fakt wejścia w posiadanie oprogramowania przystosowanego do jego indywidualnych potrzeb, a nie oprogramowania standardowego, które mogło być wręcz bezużyteczne przystosowanie to zostało dokonane przez ten sam podmiot, który dokonał dostawy oprogramowania) była podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia. Trybunał szczególnie wyraźnie w omawianym wyroku podkreśla fakt, iż: (...) nabycie przez klienta samego standardowego oprogramowania nie było w żaden sposób użyteczne. W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, iż nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.
Warto także zwrócić uwagę na wyrok TSUE z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 (RLRE Tellmer), w którym Trybunał rozstrzygał kwestię związaną z opodatkowaniem usługi wynajmu mieszkań i towarzyszącej jej usłudze sprzątania części wspólnych budynku mieszkalnego. W sprawie spółki Tellmer nie występuje w ocenie TSUE jedno świadczenie złożone. Dla takiej oceny TSUE, kluczowy charakter ma fakt, że: (...) usługi sprzątania części wspólnych budynku mogą być świadczone na różnych zasadach, to znaczy na przykład przez osoby trzecie wystawiające faktury obejmujące koszt tych usług bezpośrednio lokatorom lub przez wynajmującego zatrudniającego w tym celu własnych pracowników lub posługującego się przedsiębiorstwem zajmującym się sprzątaniem.
A zatem za szczególnie znaczące TSUE uznał to, że sprzątanie może być świadczone w sposób całkowicie niezależny od usługi najmu, np. poprzez samodzielny zakup danego świadczenia (sprzątania) przez najemcę. To sprawia, że związek pomiędzy najmem i sprzątaniem jest, w ocenie Trybunału na tyle swobodny, że nie można mówić o istnieniu świadczenia złożonego. A zatem, jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać, że stanowią jedno świadczenie kompleksowe w rozumieniu Dyrektywy.
Na uwagę również zasługuje wyrok z dnia 29 marca 2007 r., w sprawie C-111/05, w którym TSUE wskazał kryteria określenia, czy dana czynność złożona powinna zostać zakwalifikowana jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług uznając, że należy zidentyfikować przede wszystkim elementy dominujące. Z orzecznictwa TSUE wynika również, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego. Podkreślono także, że koszt materiałów i prac nie może samodzielnie mieć decydującego znaczenia. Z kolei w wyroku w sprawie C-251/05 TSUE uznał, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty przez ustawodawstwo danego państwa członkowskiego zwolnieniem dającym prawo do zwrotu zapłaconego podatku w rozumieniu art. 28 ust 2 lit a) VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. (...) oraz z drugiej strony towary wyłączone przez to ustawodawstwo z zakresu zastosowania takiego zwolnienia, nie stoi na przeszkodzie temu, aby dane państwo członkowskie pobierało podatek VAT od dostawy towarów wyłączonych według stawki zwykłej. W wyroku tym położono akcent na prymat ochrony zasady nierozszerzania zwolnienia podatkowego nad traktowaniem kilku dostaw jako świadczenia złożonego, opodatkowanego wedle zasad dotyczących świadczenia głównego. Prymat ochrony tej zasady TSUE potwierdził również w wyroku z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14 (Minister Finansów przeciwko Wojskowej Agencji Mieszkaniowej), w którym rozpatrywana była kwestia rozliczenia podatku od towarów i usług od mediów przy najmie nieruchomości.
W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem usługi złożonej (kompleksowej) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie usługa taka, jeśli może zostać uznana za usługę o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego.
Zatem w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.
Zwrócić należy uwagę na to, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ustawodawca powiązał z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. np. z dostawą towaru lub ze świadczeniem usługi. Dla opodatkowania istotne jest zatem tylko to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności enumeratywnie wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bez znaczenia dla opodatkowania pozostaje natomiast treść stosunku cywilnoprawnego łączącego strony. Niezależnie bowiem od tego, jak strony określiły przedmiot umowy, o stosowaniu określonej stawki podatku będzie decydować faktyczna czynność, z którą ustawa wiąże obowiązek podatkowy, a nie ustalenia co do tego, jak zakres tych został w umowie przez strony oznaczony. Z fiskalnego punktu widzenia to nie brzmienie zapisów umowy decydować winno o stosowaniu określonej stawki.
Powyższe stanowisko potwierdza treść art. 5 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, że czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Prawnopodatkowe skutki opodatkowania czynności o jakich mowa w art. 5 ust. 1 ustawy są zatem oderwane od stosunku cywilnoprawnego, z którego wynikają, albowiem nawet jego wadliwość pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zatem jeszcze raz podkreślić należy, że w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości zastosowanej stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług i dostaw. Ocena tej okoliczności winna odbywać się przy tym w oderwaniu od treści umowy łączącej strony, a jedynie w oparciu o to, czy dokonywane przez podatnika czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Sama wola stron umowy, że celem transakcji jest nabycie usługi kompleksowej, a nie poszczególnych wyodrębnionych świadczeń, nie decyduje o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Mając powyższe na uwadze jak również przedstawione wyżej okoliczności sprawy, należy wskazać, że w ocenie organu, z punktu widzenia potencjalnego nabywcy celem nabycia w takim przypadku jest zarówno usługa udostępnienia stadionu, jak również dodatkowe świadczenia takie jak catering, zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu, wydanie pamiątek klubowych, biletów wstępu na mecz i inne atrakcje. Jednakże dodatkowe elementy świadczonej usługi stanowią jej atrakcyjne walory i mogłyby być przedmiotem odrębnego świadczenia.
Z punktu widzenia racjonalności podejmowania decyzji przez takiego klienta oczywistym jest, że gdyby jego intencją było nabycie wyłącznie usługi udostępnienia stadionu, nie zdecydowałby się on na nabycie również dodatkowych usług. Zatem oczywistym i logicznym jest, że intencją klienta decydującego się na nabycie usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach poszczególnych wariantów organizacji urodzin jest nabycie zarówno usługi udostępnienia stadionu, jak również dodatkowych usług oferowanych w ramach tych wariantów. Jednakże dokonywane przez Wnioskodawcę czynności (świadczenia), tj. catering, zwiedzanie stadionu przeprowadzenie treningu czy wydanie pamiątek klubowych, nie wykazują tak ścisłego powiązania z usługą udostępnienie stadionu w celu organizacji urodzin, że w sensie gospodarczym tworzą z nią jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. W ocenie Organu, usługi dodatkowe, nie są nierozerwalnie związane z usługą wstępu na stadion.
Zauważyć trzeba, że przyjęcie stanowiska Wnioskodawcy mogłoby spowodować, że do udostępnienia stadionu, na analogicznych zasadach, mogłyby być dołączone w zasadzie dowolne usługi. Wówczas zastosowanie do całości (wariantu) stawki obniżonej prowadziłoby niewątpliwie do ryzyka zakłócenia konkurencji.
Podsumowując, w świetle powyższych wywodów, brak jest podstaw do objęcia 8% stawką jako usług związanych z działalnością obiektów sportowych, świadczenia usługi udostępnienia stadionu w celu organizacji urodzin (wariantów), która obejmuje m.in. wstęp na stadion, catering, zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu, wydanie pamiątek klubowych, biletów wstępu na mecz, video życzenia od ulubionego piłkarza oraz zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, przygotowane i organizowane przez Wnioskodawcę w ramach wariantów I i II organizacji urodzin.
Wnioskodawca organizując urodziny na stadionie w ww. wariantach I i II, nie będzie świadczył w tym zakresie żadnej kompleksowej usługi. W ww. zbiorze poszczególnych usług nie występuje żadna usługa główna, w stosunku do której pozostałe usługi stanowiłyby świadczenia pomocnicze dopełniające usługę główną. Każda z usług tego zbioru może istnieć jako odrębne samoistne świadczenie oraz może być odrębnie fakturowana. Tut. Organ stwierdza, że nie istnieje pomiędzy poszczególnymi usługami nierozerwalny związek, tj. taki, gdy odrębne oferowanie poszczególnych usług z pozycji ich nabywcy stanie się pozbawione sensu. Jak bowiem podkreślono powyżej, jeżeli w skład świadczonej usługi wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, podstawowej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw do traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. Powyższe wskazuje na to, że ww. dodatkowe elementy świadczone przez Wnioskodawcę w ramach usług udostępniania stadionu, stanowią jedynie jej atrakcyjne walory i mogą być przedmiotem odrębnego świadczenia.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że w opisanym przypadku mamy do czynienia z odrębnymi świadczeniami, które należy opodatkować wg stawek właściwych dla poszczególnych, oferowanych świadczeń. Stanowisko to potwierdza również fakt, że - jak wskazał Wnioskodawca część usług objętych wariantem I i II jest świadczona przez Wnioskodawcę, bez usług dodatkowych typu zapewnienie pomieszczenia, catering, video życzenia od ulubionego piłkarza, zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej.
Są to wskazane w opisie sprawy usługi:
- udostępnianie do zwiedzania w dni pozameczowe stadionu piłkarskiego w przewodnikiem, maskotką klubu lub zawodnikiem klubu na podstawie zakupionego biletu wstępu;
- udostępnianie do zwiedzania stadionu piłkarskiego w dniu meczowym na podstawie zakupionego biletu wstępu (w pakiecie oferowany jest przewodnik, bilet na mecz i 10% rabat na zakupy w sklepie klubowym);
- tzw. , czyli usługa świadczona podczas meczów polegająca na zapewnienie możliwości wyprowadzenia piłkarza na murawę na mecz, spotkaniu z zawodnikami klubu po zakończonym meczu, udział w pomeczowej konferencji prasowej, zwiedzaniu stadionu, otrzymania pamiątek klubowych, skorzystania z cateringu i parkingu przy stadionie.
Na sposób opodatkowania świadczeń oferowanych w ramach wariantów I i II będących przedmiotem wniosku nie może wpłynąć także okoliczność, że wszystkie czynności będą oferowane w ramach jednej ceny, skalkulowanej dla całego wariantu. Kalkulacja taka bowiem obejmuje poszczególne oferowane w ramach ww. wariantów świadczenia, zatem bez większych trudności Wnioskodawca będzie mógł wyodrębnić dla celów zastosowania prawidłowych stawek VAT wartości poszczególnych świadczeń. Tym samym udostępnianie stadionu w celu organizacji urodzin należy opodatkować wg stawek VAT obowiązujących dla poszczególnych czynności, składających się na to świadczenie.
Analiza opisanego zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych wyżej przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie oraz wnioski płynące z orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług udostępniania stadionu, jako usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, objętych wariantem I i II, tj. zwiedzanie stadionu, przeprowadzenie treningu piłkarskiego, wejściówki na mecz ... stawką właściwą będzie stawka 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast pozostałe usługi wchodzące w skład usługi organizacji urodzin w wariancie I i II, tj. catering, video życzenia od ulubionego piłkarza, pamiątki klubowe z herbem, zdjęcia z imprezy w wersji elektronicznej, należy opodatkować wg stawek VAT obowiązujących dla poszczególnych czynności.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że ustawą z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, opublikowaną w Dzienniku Ustaw z dnia 13 września 2019 r., poz. 1751, dokonano zmian w ustawie o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 1 pkt 27 ww. ustawy, w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany - załącznik nr 3 do ustawy otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszej ustawy.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Końcowo należy jeszcze raz podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie, z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej interpretacji.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług organizacji urodzin na stadionie w wariancie I i II. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie, tj. w zakresie 8% stawki podatku VAT dla usług organizacji urodzin na stadionie w wariancie III został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej