Prawo do odliczenia części podatku VAT od towarów i usług związanych z projektem pn.: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej ... - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4012.199.2019.2.MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.08.2019, sygn. 0112-KDIL2-1.4012.199.2019.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia części podatku VAT od towarów i usług związanych z projektem pn.: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej (...).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 czerwca i 30 lipca 2019 r. (data wpływu 25 czerwca, 1 i 31 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku VAT od towarów i usług związanych z projektem pn.: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia części podatku VAT od towarów i usług związanych z projektem pn.: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej (). Dnia 25 czerwca, 1 i 31 lipca 2019 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu elektronicznego w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska jest w trakcie realizacji projektu: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej (). Wnioskowane dofinansowanie wynosi 966.539,06 PLN.

Rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło 9 grudnia 2016 r. Finansowe zakończenie realizacji projektu nastąpi z dniem 30 grudnia 2019 r.

Projekt zakłada podniesienie przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej przez:

  1. Modernizację kąpieliska miejskiego nad Jeziorem A polegającą na:
    • przebudowie pomostu z lampami solarnymi;
    • remoncie budynku zaplecza sanitarno-socjalnego;
    • wyposażeniu w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata z panelem fotowoltaicznym i systemem ładowania urządzeń mobilnych i turystycznych, wiata dla matek karmiących z przewijakiem, modułowa kładka drewniana, składane Trybuny, przebieralnie zewnętrzne, szafki depozytowe, monitoring);
    • budowie budynku gospodarczego.
  2. Modernizację kąpieliska miejskiego nad Jeziorem B, polegającą na:
    • przebudowie pomostu;
    • dostosowaniu zaplecza sanitarnego przez zastosowanie przegród;
    • wyposażeniu w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata dla matek karmiących z przewijakiem, modułowa kładka drewniana, modernizacja oświetlenia na lampy typu LED, przebieralnie zewnętrzne, szafki depozytowe, monitoring);
    • wykonaniu utwardzenia terenu w postaci ciągu pieszo-rowerowego łączącego z kąpieliskiem miejskim.
  3. Budowę infrastruktury przy stanicy wodnej i polu campingowym polegającej na:
    • budowie pomostu (w miejscu rozebranego pomostu) rekreacyjnego dla 9 jednostek pływających;
    • wyposażaniu w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata dla matek karmiących z przewijakiem).
  4. Wyposażenie w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata dla matek karmiących z przewijakiem) nadbrzeża Jez. B.

Podmiotem odpowiedzialnym za projekt będzie Gmina Miejska.

Najważniejsze etapy realizacji projektu:

  • przygotowanie projektu;
  • przeprowadzenie postępowań przetargowych;
  • roboty budowlane;
  • promocja projektu;
  • monitoring i rozliczenie projektu.

Głównym celem projektu jest utrzymanie przewagi konkurencyjnej poprzez wzrost aktywności turystycznej zasobów naturalnych ze szczególnym uwzględnieniem zasobów wodnych. Projekt realizuje kilka komplementarnych i uzupełniających się celów szczegółowych, wymagających odrębnych działań.

Z punktu widzenia realizacji projektu można wyróżnić kilka grup interesariuszy:

  1. Mieszkańcy Gminy Miejskiej korzystający z terenów przybrzeżnych dwóch najatrakcyjniejszych jezior w mieście (B i A).
  2. Mieszkańcy okolicznej Gminy (plaża miejska nad Jeziorem B znajduje się w odległości kilkuset metrów od miejscowości D, plaża miejska znajdująca się nad Jeziorem A przylega do miejscowości E).
  3. Turyści odwiedzający miasto (w szczególności w okresie letnim).
  4. Samorząd lokalny (Gmina Miejska) i instytucje samorządowe (Centrum Sportu i Rekreacji, Żegluga ()).
  5. Organizacje pozarządowe.

Wszystkie wymienione powyżej grupy interesariuszy podkreślają, że istniejąca infrastruktura pomostowa jest niewystarczająca, z uwagi na:

  • zły stan techniczny pomostu znajdującego się na kąpielisku miejskim nad Jeziorem A;
  • zły stan techniczny pomostu zlokalizowanego na kąpielisku miejskim nad Jeziorem B;
  • niewystarczającą liczbę miejsc do cumowania nad Jeziorem B;
  • brak dodatkowego wyposażenia na istniejących kąpieliskach miejskich.

Na podstawie stanu istniejącego, określonych braków infrastrukturalnych i problemów społeczno-gospodarczych, zdiagnozowano następujące potrzeby interesariuszy w zakresie infrastruktury rowerowej:

  • potrzeba modernizacji pomostów zlokalizowanych na dwóch funkcjonujących kąpieliskach miejskich;
  • potrzeba budowy nowego pomostu zlokalizowanego na Jeziorem B przy stanicy wodnej i polu campingowym;
  • potrzeba dodatkowego wyposażenia na istniejących kąpieliskach miejskich w postaci:
    1. wiaty umożliwiającej naładowanie telefonu i napompowanie materaców;
    2. wiat dla matek z małymi dziećmi;
    3. modernizacji oświetlenia;
    4. oświetlenia pomostu;
    5. modernizacji zaplecza sanitarnego;
    6. szafek depozytowych;
    7. szafek zewnętrznych;
    8. trybun;
    9. budynku gospodarczego;
    10. modułowych kładek drewnianych umożliwiających poruszanie się po plaży i dotarcie do pomostów wózkiem;
    11. monitoringu;
    12. utwardzenia terenu z przeznaczeniem na ciąg pieszo-rowerowy.

Zdiagnozowane potrzeby interesariuszy obecnie są zaspokajane w znikomym zakresie przez funkcjonującą infrastrukturę.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina Miejska. Zarządzaniem i bieżącym utrzymaniem produktów projektu zajmować się będzie Centrum Sportu i Rekreacji, które zajmuje się utrzymaniem na terenie miasta obiektów i infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Centrum Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową.

Finansowanie w okresie trwałości zapewniać będzie Gmina Miejska ze środków budżetu gminy.

Dnia 25 czerwca i 1 lipca 2019 r. Zainteresowany w odpowiedzi na pytania sformułowane przez tut. Organ doprecyzował opis sprawy wskazując, że:

  1. Do jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu pn.: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej ():
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych od podatku,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
    Odpowiedź
    W ramach realizacji projektu pod nazwą: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej (), nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Czy towary i usługi, zakupione w ramach realizacji ww. projektu, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza? Jeżeli tak, to czy będzie możliwe przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika?
    Odpowiedź
    Towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu, będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do realizacji zadań własnych wynikających z zakresu działania Gminy Miejskiej. Nie ma możliwości przypisania zakupionych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy Miejskiej.
  3. Czy towary i usługi zakupione na potrzeby projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i czynności zwolnionych od podatku VAT? Jeżeli tak, to czy Wnioskodawca będzie mógł dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi?
    Odpowiedź
    Towary i usługi zakupione na potrzeby projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina Miejska będzie mogła wyodrębnić kwotę podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi.

Dnia 31 lipca 2019 r. Zainteresowany w odpowiedzi na pytania sformułowane przez tut. Organ doprecyzował opis sprawy wyjaśniając, że:

  1. czy Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić i przyporządkować część poniesionych w związku z Projektem wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
    Odpowiedź
    Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić i przyporządkować część poniesionych w związku z Projektem wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  2. jeśli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca należy również wskazać jakie to będą wydatki oraz z jaką częścią projektu będą one związane?
    Odpowiedź
    Wyodrębnioną częścią projektu będzie pomost, który przeznaczony zostanie do świadczenia usług wynajmu jako miejsce do cumowania jednostek pływających. W ramach wskazanych usług będą sporządzane umowy i wystawiane faktury VAT ze stawką 23%. Nie przewiduje się udostępnienia pomostu nieodpłatnie.
  3. czy w ramach projektu Wnioskodawca dokonuje również zakupów towarów i usług, które będą jednocześnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu i w przypadku których Zainteresowany nie jest w stanie dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi?
    Odpowiedź
    Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupu towarów i usług, które będą jednocześnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska jako beneficjent projektu ma prawo do odliczeń podatku VAT od towarów i usług w części od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji w ramach projektu: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej ()?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, ze zmianami) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekt po zrealizowaniu będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy wydatkach poniesionych przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczących wybudowania pomostu na Jeziorze B należy odliczyć podatek VAT, ponieważ pomost po wybudowaniu będzie służył sprzedaży opodatkowanej. Centrum Sportu i Rekreacji będące jednostką budżetową Gminy Miejskiej będzie pobierało opłaty za cumowanie jednostek pływających. Gmina Miejska w ramach centralizacji w przekazywaniu VAT będzie podatek należny przekazywała do właściwego urzędu skarbowego. Pozostała infrastruktura, powstała w ramach projektu (pomosty na miejskich plażach wraz z oświetleniem, mała infrastruktura, ciąg pieszo-rowerowy, zaplecze sanitarne, budynek gospodarczy), nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, w związku z tym Gmina Miejska nie ma prawa odzyskania podatku VAT naliczonego zawartego w cenach usług i towarów związanych z jej wytworzeniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina jest w trakcie realizacji projektu Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej (). Projekt zakłada podniesienie przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej przez:

  1. Modernizację kąpieliska miejskiego nad Jeziorem A polegającą na:
    • przebudowie pomostu z lampami solarnymi,
    • remoncie budynku zaplecza sanitarno-socjalnego,
    • wyposażeniu w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata z panelem fotowoltaicznym i systemem ładowania urządzeń mobilnych turystycznych, wiata dla matek karmiących z przewijakiem, modułowa kładka drewniana, składane Trybuny, przebieralnie zewnętrzne, szafki depozytowe, monitoring),
    • budowie budynku gospodarczego.
  2. Modernizację kąpieliska miejskiego nad Jeziorem B, polegającą na:
    • przebudowie pomostu,
    • dostosowaniu zaplecza sanitarnego przez zastosowanie przegród,
    • wyposażeniu w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata dla matek karmiących z przewijakiem, modułowa kładka drewniana, modernizacja oświetlenia na lampy typu LED, przebieralnie zewnętrzne, szafki depozytowe, monitoring),
    • wykonaniu utwardzenia terenu w postaci ciągu pieszo-rowerowego łączącego z kąpieliskiem miejskim.
  3. Budowę infrastruktury przy stanicy wodnej i polu campingowym polegającej na:
    • budowie pomostu (w miejscu rozebranego pomostu) rekreacyjnego dla 9 jednostek pływających;
    • wyposażaniu w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata dla matek karmiących z przewijakiem).
  4. Wyposażenie w elementy infrastruktury dodatkowej (wiata dla matek karmiących z przewijakiem) nadbrzeża Jez. B. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina Miejska. Zarządzaniem i bieżącym utrzymaniem produktów projektu zajmować się będzie Centrum Sportu i Rekreacji, które zajmuje się utrzymaniem na terenie miasta obiektów i infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Centrum Sportu i Rekreacji jest jednostką budżetową. Finansowanie w okresie trwałości zapewniać będzie Gmina Miejska ze środków budżetu gminy. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do realizacji zadań własnych wynikających z zakresu działania Gminy Miejskiej.

Towary i usługi zakupione na potrzeby projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina Miejska będzie mogła wyodrębnić kwotę podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić i przyporządkować część poniesionych w związku z Projektem wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wyodrębnioną częścią projektu będzie pomost, który przeznaczony zostanie do świadczenia usług wynajmu jako miejsce do cumowania jednostek pływających. W ramach wskazanych usług będą sporządzane umowy i wystawiane faktury VAT ze stawką 23%. Nie przewiduje się udostępnienia pomostu nieodpłatnie. Wnioskodawca nie będzie dokonywał zakupu towarów i usług, które będą jednocześnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczeń podatku VAT od towarów i usług w części od wydatków poniesionych przy wykonaniu inwestycji w ramach projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, z uwagi na treść ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W omawianej sprawie Wnioskodawca jest w stanie w jednoznaczny sposób przyporządkować część podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu i alokować go bezpośrednio, jako podatek związany z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wyodrębnioną częścią projektu będzie pomost rekreacyjny przeznaczony do świadczenia usług wynajmu jako miejsce do cumowania jednostek pływających, który nie będzie udostępniany nieodpłatnie. Wnioskodawca nie przewiduje również możliwości wykorzystania nabytych towarów i usług jednocześnie do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem, w sytuacji, gdy jak wskazano jednoznacznie w treści wniosku część towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego projektu (budowa pomostu rekreacyjnego) związana jest z wykonywaniem wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT (usługi wynajmu), w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca uprawniony jest do odliczenia tej części podatku naliczonego przy ich zakupie.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie spełniony zostaje podstawowy warunek uprawniający do odliczenia części podatku od towarów i usług, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca realizacja części projektu będzie służyć Gminie wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu przysługuje prawo do odliczenia podatku w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w pozostałym zakresie realizowanego projektu Wnioskodawca powyższego uprawnienia nie posiada ze względu na związek nabytych towarów i usług z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. zadaniami statutowymi przewidzianymi ustawą o samorządzie gminnym.

Podsumowując, Gmina jako beneficjent projektu ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w części dotyczącej wydatków poniesionych na budowę pomostu rekreacyjnego w związku z realizacją projektu: Podniesienie jakości przybrzeżnej infrastruktury rekreacyjnej (). W odniesieniu natomiast do pozostałych wydatków dotyczących realizacji projektu, związanych z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu prawo do odliczenia podatku naliczonego Gminie nie przysługuje.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o informację wynikającą z opisu sprawy, że Wnioskodawca jest w stanie jednoznacznie wyodrębnić i przyporządkować część poniesionych w związku z Projektem wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Zainteresowanych. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej