opodatkowanie 8% stawką podatku VAT dostawy w drodze licytacji komorniczej udziału w nieruchomości - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.585.2019.2.AKA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.11.2019, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.585.2019.2.AKA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie 8% stawką podatku VAT dostawy w drodze licytacji komorniczej udziału w nieruchomości

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku otrzymanym dnia 2 października 2019 r., uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT dostawy w drodze licytacji komorniczej udziału w nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT dostawy w drodze licytacji komorniczej udziału w nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Komornik Sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości ułamkowej i niewydzielonej wynoszącej 14302/24207 części w nieruchomości, położonej w miejscowości , gmina , powiat . Dla nieruchomości prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w , Wydział Ksiąg Wieczystych księga o nr KW . Nieruchomość oznaczona jako działka ewidencyjna nr o pow. 0,0876 ha.

Działka zabudowana jest budynkiem jednorodzinnym z dwoma lokalami mieszkalnymi o pow. użytkowej 184,26 m2 kubaturze 1193,41 m3, z których wydzielony został lokal mieszkalny nr na poziomie parteru budynku.

Budynek mieszkalny jednorodzinny z dwoma lokalami mieszkalnymi, parterowy z poddaszem użytkowym, bez podpiwniczenia, z dwoma garażami na dwa samochody, nad którymi znajduje się taras przeznaczony do użytku osób mieszkających na poddaszu. Każdy lokal posiada niezależne instalacje. Przedmiot prowadzonej egzekucji posiada wszelkie cechy nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym, o charakterze zabudowy bliźniaczej.

Zgodnie z postanowieniami zawartymi w planie zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym uchwałą ., przedmiotowa działka zlokalizowana jest na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej symbol planu 5-MN.

Dla terenów oznaczonych symbolami 2-6 MN ustala się:

  1. przeznaczenie podstawowe zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna
  2. obowiązek realizacji obiektów w formie wolnostojącej
  3. na każdej z działek zlokalizowanie max. jednego budynku mieszkalnego jednorodzinnego i jednego budynku garażowo-gospodarczego,
  4. obowiązek zachowania harmonijnego charakteru zabudowy garażowo-gospodarczej w stosunku do budynku przeznaczenia podstawowego w zakresie m.in.: proporcji, kształtu dachu, kolorystyki, materiałów wykończeniowych elewacji, pokrycia dachowego,
  5. zasady lokalizowania reklam
  6. dopuszczalny poziom hałasu dla zabudowy mieszkaniowej
  7. maksymalną wysokość budynku podstawowego przeznaczenia 11m
  8. geometrię dachów
  9. kolorystykę i pokrycie dachów
  10. poziom posadzki parteru
  11. obowiązek wprowadzenia zieleni
  12. obowiązek zagospodarowania działki
  13. zasady grodzenia nieruchomości
  14. zasady podziału działek budowlanych
  15. obowiązek przestrzegania zasad zagospodarowania i zabudowy
  16. zasady postępowania z urządzeniami melioracyjnymi
  17. dopuszcza się lokalizację infrastruktury telekomunikacyjnej
  18. obsługę komunikacyjną
  19. obowiązek zapewnienia dwóch miejsc postojowych na samochody osobowe w obrębie działki.

Nieruchomość stanowi przedmiot prawa własności, które przysługuje firmie sp. z o.o. S.K.A NIP ...

Przedmiotem licytacji będzie niewydzielona wynosząca 14302/24207 część w nieruchomości, odnoszącej się wyłącznie do lokalu mieszkalnego nr na poddaszu, będąca przedmiotem umowy deweloperskiej.

Budynek znajduje się w trakcie procesu inwestycyjnego lokal na poddaszu będący przedmiotem licytacji znajduje się w stanie zbliżonym do deweloperskiego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że dostawa w trybie egzekucji przedmiotowej 14302/24207 części w nieruchomości, odnoszącej się wyłącznie do lokalu mieszkalnego nr nie nastąpiła.

Dłużnik - Spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna,, , NIP: nie figuruje w rejestrze VAT. Wykreślony z rejestru w dniu 29.01.2015 na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2.

Spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna jest developerem, który działkę ewidencyjną nr o pow. 0,0876 ha zabudował budynkiem mieszkalnym z dwoma lokalami mieszkalnymi, z czego wyodrębniono jedynie lokal mieszkalny na poziomie parteru w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Udział 14302/24207 części w nieruchomości powstał wskutek wyodrębnienia jednego z lokali. Nadmienić należy, iż nie ma to związku z należnym podatkiem VAT.

Na pytanie Organu Czy w związku z nabyciem 14302/24207 części w nieruchomości, odnoszącej się wyłącznie do lokalu mieszkalnego nr na poddaszu, dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług? Wnioskodawca odpowiedział: Spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna, , , NIP: w ramach prowadzonej działalności gospodarczej developer była płatnikiem VAT. Jako podmiot Spółka wykreślona została z rejestru w dniu 29.01.2015 na podst. art. 96 ust. 9a pkt 2.

Na pytanie Organu Czy nabycie opisanej we wniosku części w nieruchomości nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Wnioskodawca odpowiedział: Spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna, , , NIP: w ramach prowadzonej działalności gospodarczej developer była płatnikiem VAT. Jako podmiot Spółka wykreślona została z rejestru w dniu 29.01.2015 na podst. art. 96 ust. 9a pkt 2.

Na pytanie Organu Czy czynność ta była udokumentowana fakturą VAT (należy wskazać, czy była to czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy zwolniona od tego podatku)? Wnioskodawca wskazał, że udział 14302/24207 części w nieruchomości, odnoszącej się wyłącznie do lokalu mieszkalnego nr na poddaszu znajduje się w trakcie realizacji budowy. Lokal nie został wykończony, znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Wobec powyższego nie doszło do jego wyodrębnienia i dostawy.

Lokal nie był przez dłużną spółkę wykorzystywany, lecz budowany. Znajduje się w trakcie inwestycji - nie został wykończony, znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Czy w odniesieniu do lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem licytacji, doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), a jeżeli tak, to kiedy ta czynność miała miejsce? Wnioskodawca odpowiedział, że lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji znajduje się w trakcie inwestycji nie został wykończony, znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Wobec powyższego nie doszło do pierwszego zasiedlenia.

Na pytanie Organu W wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie? Wnioskodawca odpowiedział, że lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został zasiedlony, znajduje się w trakcie inwestycji nie został wykończony, znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowego lokalu a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Wnioskodawca odpowiedział, że lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został zasiedlony, znajduje się w trakcie inwestycji nie został wykończony, znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Wobec powyższego pomiędzy zasiedleniem a sprzedażą nie upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został zasiedlony, znajduje się w trakcie inwestycji nie został wykończony, znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Wobec powyższego nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej dłużnika oraz nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Na pytanie Organu. Czy dłużnik wykorzystywał przedmiotowy lokal mieszkalny wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Wnioskodawca odpowiedział, że lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej dłużnika oraz nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

Nie nastąpiło zajęcie do używania lokalu mieszkalnego.

W odniesieniu do lokalu opisanego we wniosku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie. Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Czy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej lokalu? Wnioskodawca odpowiedział, że w odniesieniu do lokalu opisanego we wniosku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie. Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Kiedy nakłady te były ponoszone? Wnioskodawca odpowiedział, że w odniesieniu do lokalu opisanego we wniosku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie. Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Czy nakłady ponoszone przez dłużnika na ulepszenie przedmiotowego lokalu stanowiły przebudowę rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania lokalu lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia? Wnioskodawca odpowiedział, że w odniesieniu do lokalu opisanego we wniosku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie. Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Czy w stosunku do wydatków na ulepszenie, przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Zainteresowany odpowiedział, że w odniesieniu do lokalu opisanego we wniosku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie. Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Na pytanie Organu Czy po zakończonym ulepszeniu lokal był oddany do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług (np. oddane w najem, dzierżawę)? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy nastąpiło to oddanie do użytkowania? Zainteresowany odpowiedział, że w odniesieniu do lokalu opisanego we wniosku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie. Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Lokal nie został oddany do użytkowania.

Na pytanie Organu Czy między oddaniem do użytkowania obiektu w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Wnioskodawca odpowiedział, że lokal nie został oddany do użytkowania.

Lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Wybudowany w ramach prowadzenia działalności Spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna z zamiarem wyodrębnienia lokalu mieszkalnego. Lokal mieści się w definicji budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług.

Na pytanie Organu Czy przedmiotowy lokal mieszkalny spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2019r., poz. 737)?. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy o własności lokali, samodzielny lokal mieszkalny, a także, lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej lokalami, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

W myśl natomiast art. 2 ust. 2 ww. ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne Wnioskodawca odpowiedział, że lokal mieszkalny będący przedmiotem licytacji nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego. Wybudowany w ramach prowadzenia działalności gospodarczej Spółka z o.o. sp. komandytowo-akcyjna z zamiarem wyodrębnienia lokalu mieszkalnego. Lokal spełnia definicję samodzielnego lokalu mieszkalnego.

Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku nie przekracza 150 m2. Lokal mieszkalny u dłużnika nie spełniał funkcji mieszkalnych czy użytkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Proszę o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej, czy sprzedaż przedmiotowego udziału w nieruchomości w drodze licytacji publicznej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wymiarze stawki 8% czy stawki 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż udziału w nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży egzekucyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (..), a przez świadczenie usług każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT)

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości,
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym na mocy art. 146aa ust. 1 pkt 1) i 2) w okresie od dnia 1 stycznia 2019 roku do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.11), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powyższych przepisów, opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa lokalu mieszkalnego należącego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Komornik Sądowy) prowadzi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości ułamkowej: niewydzielonej wynoszącej 14302/24207 części nieruchomości. Dla nieruchomości prowadzona jest przez Sąd Rejonowy w , Wydział Ksiąg Wieczystych księga o nr KW ... Nieruchomość oznaczona jako działka ewidencyjna nr o pow. 0,0876 ha. Działka zabudowana jest budynkiem jednorodzinnym z dwoma lokalami mieszkalnymi, o pow. użytkowej 184,26m2, kubaturze 1193,41 m3, z których wydzielony został lokal mieszkalny nr na poziomie parteru budynku. Budynek mieszkalny jednorodzinny z dwoma lokalami mieszkalnymi, parterowy z poddaszem użytkowym, bez podpiwniczenia, z dwoma garażami na dwa samochody, nad którymi znajduje się taras przeznaczony do użytku osób mieszkających na poddaszu. Każdy lokal posiada niezależne instalacje. Przedmiot prowadzonej egzekucji posiada wszelkie cechy nieruchomości zabudowanej budynkiem jednorodzinnym, o charakterze zabudowy bliźniaczej. Zgodnie z postanowieniami zawartymi w planie zagospodarowania przestrzennego, uchwalonym uchwałą ., przedmiotowa działka zlokalizowana jest na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej symbol planu 5-MN. Przedmiotem licytacji będzie niewydzielona wynosząca 14302/24207 część w nieruchomości, odnoszącej się wyłącznie do lokalu mieszkalnego nr na poddaszu, będąca przedmiotem umowy deweloperskiej. Budynek znajduje się w trakcie procesu inwestycyjnego lokal na poddaszu będący przedmiotem licytacji znajduje się w stanie zbliżonym do deweloperskiego. Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku nie przekracza 150m2. Lokal mieszkalny u dłużnika nie spełniał funkcji mieszkalnych czy użytkowych, gdyż nie został wykończony, znajduje się w trakcie inwestycji znajduje się w stanie zbliżonym do developerskiego.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, dlatego też należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2019 r., poz. 737).

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej lokalami, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

W świetle art. 2 ust. 2 tej ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

Jak wskazał Wnioskodawca, na chwilę obecną przedmiotem sprzedaży będzie udział w nieruchomości odpowiadający powierzchni lokalu mieszkalnego nr na poddaszu, będący przedmiotem umowy deweloperskiej, zaliczany zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle przedstawionych okoliczności sprawy i powołanych przepisów należy stwierdzić, że dla dostawy w drodze licytacji komorniczej opisanego we wniosku udziału w nieruchomości lokalu nr , zastosowanie znajdzie obniżona 8% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12, w związku z art. 41 ust.2 oraz art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację, Organ jako element zdarzenia przyszłego przyjął okoliczność, że lokal będący przedmiotem sprzedaży mieści się w definicji budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej