Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.629.2019.1.AW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.11.2019, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.629.2019.1.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy &− przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 30 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A. (dalej Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT).

Działalność Miasta, zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), jak również działalność niepodlegająca ustawie o VAT, realizowana jest na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 446) jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy. Prowadzona jest między innymi przez jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, spółki. Jedną z jednostek budżetowych Miasta jest Urząd Miasta, tj. Urząd Miejski w A. (dalej Urząd).

Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g., burmistrz wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd składa się z komórek organizacyjnych wykonujących zadania przypisane im w regulaminie organizacyjnym urzędu, wprowadzonym zarządzeniem burmistrza miasta. Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g., Miasto realizuje zadania własne, do których należy między innymi rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej.

Niniejszy wniosek dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. . Projekt ma na celu rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej obszaru B. Projekt realizowany będzie w miejscowości C., sąsiadującej z miejscowością D. Działka nr , na której będzie realizowane przedsięwzięcie już teraz stanowi centralny punkt życia kulturalno-turystycznego mieszkańców obu tych miejscowości. Na działce tej ulokowany jest pawilon sportowy i boisko sportowe, z którego korzystają sportowcy. W okresie letnim obiekt tętni życiem mieszkańców i turystów korzystających z basenów zewnętrznych będących integralną częścią działki. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców obszaru B. zasadnym staje się utworzenie miejsca edukacji przyrodniczej poprzez postawienie tablic edukacyjnych dotyczących sposobu pozyskiwania miodu, jego właściwości leczniczych, rodzajów miodów, znaczenia pszczół w środowisku naturalnym i popularyzacji nasadzeń roślin (drzew) miododajnych na obszarze B. Kolejnym elementem projektu jest wykonanie nasadzeń roślin miododajnych na terenie części działki. Przy tablicach zostanie zamontowany również ul edukacyjny. Dla pełnego wykorzystania potencjału miejsca konieczna jest budowa zewnętrznej wiaty spotkań wraz z jej wyposażeniem w drewniane ławki i stoły.

Budowa wiaty biesiadnej i ścieżki turystyczno-edukacyjnej jest zatem bezpośrednio powiązana z celem szczegółowym:

  • zwiększenie atrakcyjności oferty turystycznej B. oraz wpisuje się w przedsięwzięcie,
  • rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej.

Poprzez zakładanie parków miododajnych w znacznym stopniu Gmina przyczyni się do polepszenia pożytków miodowych na terenie Gminy. Gmina posiada ofertę na zakup tablic edukacyjnych, ula edukacyjnego i pszczoły gigant, a także ofertę dotyczącą montażu tychże elementów ścieżki edukacyjnej. Gmina w ramach projektu zakupi drzewa miododajne - lipy.

Z uwagi na fakt, że operacja ma charakter ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej lub kulturalnej, trudno doszukiwać się jakichkolwiek ograniczeń dotyczących możliwości korzystania z planowanego do budowy obiektu. Zatem można stwierdzić, że podstawową grupę docelową będą stanowić mieszkańcy Gminy, a w szczególności E., D. i F.

W ramach projektu wykonane zostaną cztery tablice edukacyjne (bez ławek), dwie gry edukacyjne, drewniana pszczoła gigant, ul edukacyjny, wiata biesiadna o wymiarach 10 m x 15 m. W ramach budowy wiaty biesiadnej (spotkań) planowane są następujące prace: rozebranie nawierzchni z kostki betonowej, wykopanie dołów, między innymi stopy fundamentowe, betonowe, zadaszenie wraz z podbitką. w wiacie biesiadnej zostaną ustawione komplety ław i stołów o długości 2,5 m, w ilości 14 kompletów.

Projekt ma na celu poprawę atrakcyjności miejscowości C., w szczególności dla miłośników wypraw rowerowych, którzy podróżując po obszarze B. będą mogli poznać gościnną Gminę i zatrzymać się w atrakcyjnym przyrodniczo miejscu, a przy okazji poznać i uzupełnić swoją wiedzę dotyczącą pożytecznej roli pszczół i ich ważności dla regionu. Powiat G. jest liderem w województwie H. w produkcji miodu. Na zakończenie realizacji projektu zaplanowano zorganizowanie wydarzenia kulturalnego - otwarcie obiektu wiaty biesiadnej i ścieżki turystycznej, na którą zaproszeni zostaną mieszkańcy obszaru B. Realizowana operacja nie ma charakteru komercyjnego. Za korzystanie z obiektu nie będą pobierane opłaty w okresie trwałości projektu.

Celem przedsięwzięcia jest podniesienie atrakcyjności oferty turystycznej B. poprzez stworzenie miejsca wypoczynku i rekreacji dla mieszkańców i turystów obszaru B. Z efektu tegoż projektu skorzystają głównie mieszkańcy okolicznych miejscowości.

Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie są w jakikolwiek sposób związane z wykonaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zadania polegającego na zakupie wymienionych w punkcie 74 towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego przestawionego w opisie zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach realizowanego projektu, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.

Towary i usługi nabyte w trakcie realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nadmienić również należy, że po zakończeniu projektu obiekt zostanie oddany w administrowanie dla Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostaną bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy zakupy nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej