Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na inwestycję. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.752.2022.1.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.752.2022.1.MC

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na inwestycję.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na inwestycję pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 października 2022 r. (wpływ 25 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina realizuje zadanie publiczne pn. „…”. Inwestycja realizowana jest w obszarze inwestycyjnym „Infrastruktura wodno-kanalizacyjna” i obejmuje:

-budowę sieci kanalizacji sanitarnej …, zakres: sieć kanalizacji grawitacyjna, sieć kanalizacji tłoczna,

-budowę sieci kanalizacyjnej – sanitarnej …, zakres: sieć kanalizacji grawitacyjna, sieć kanalizacji tłoczna, przepompownia ścieków z zagospodarowaniem.

Inwestycja dofinansowana jest w ramach Programu Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, dofinansowanie na poziomie 95% wartości projektu.

W ramach zadania wykonana zostanie opisana powyżej sieć kanalizacji sanitarnej. Realizacja zadania stanowi zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.). W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Podsumowując, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). Na terenie Gminy wybudowana w latach ubiegłych sieć wodno-kanalizacyjna stanowi własność przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, prowadzonego w formie spółki z o.o. tj. … Sp. z o.o. w …, które to zaopatruje mieszkańców Gminy w wodę i odbiera od nich ścieki.

Wobec powyższego, przewidziane do realizacji ww. sieci wybudowane w ramach Programu Rządowego „Polski Ład”, zostaną po wykonaniu przekazane przez Gminę do eksploatacji dla przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego na mocy umowy użytkowania w rozumieniu art. 252 - 265 ustawy Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. nr 1360 z późn. zm.). … Spółka z o.o. w … będzie zajmowała się świadczeniem usługi odbioru ścieków, na nowo wybudowanym majątku Gminy. Dodatkowo Gmina nadmienia, iż Spółka jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, a Gmina jest jednym z ośmiu udziałowców posiadającym 11,28% udziałów w kapitale zakładowym … Spółki z o.o. w … .

Reasumując, celem Gminy jest przekazanie w użytkowanie nowo wybudowanej infrastruktury do zewnętrznej spółki zajmującej się sprzedażą wody i odprowadzeniem ścieków, będącej odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. Gmina nie będzie pobierała opłat za odbiór ścieków, czy też za odpłatny wynajem/udostępnianie/użytkowanie kanalizacji, zatem nowa inwestycja nie będzie generowała dochodów/przychodów dla Gminy. Natomiast, w związku z zawarciem umowy użytkowania, … Spółka z o.o. z siedzibą w …, będzie uzyskiwać przychód podatkowy z tytułu korzystania z infrastruktury stanowiącej własność Gminy. Na nowo wybudowanej sieci kanalizacji, Spółka będzie miała ustanowione ograniczone prawo rzeczowe w postaci użytkowania.

Pytanie

Czy z faktur zakupu jakie Gmina otrzyma w związku z realizacją ww. zadania pn. „…” przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na inwestycję, jeżeli tak to w jakiej części i czy od całej wartości inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. nr 931 z późn. zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje podatnikowi, o którym mowa w art. 15, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jeżeli podatnik dokonuje zakupu na potrzeby zarówno działalności opodatkowanej jak i działalności niepodlegającej VAT, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, obliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Sposób ten został określony w art. 86 ust. 2c pkt 1-4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast, jeżeli zakupy dokonywane są na potrzeby działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej to podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w oparciu o współczynnik struktury sprzedaży, którego sposób obliczenia wskazano w art. 90 ust. 3 ww. ustawy. W sytuacji, jeżeli zakupy dokonywane są na potrzeby zarówno działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej VAT, to podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu zarówno wartości prewskaźnika jak i współczynnika struktury sprzedaży.

Gmina przeprowadzi inwestycję w infrastrukturę kanalizacyjną w ramach realizacji zadań własnych Gminy i nie będzie wykorzystywała jej do prowadzenia działalności opodatkowanej (np. odpłatna dzierżawa/najem/odpłatne użytkowanie na rzecz Spółki prowadzącej usługi odbioru ścieków, która jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT), to w takim przypadku Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych, nie ma też żadnego związku pomiędzy przeprowadzoną inwestycją a sprzedażą przez Gminę towarów czy usług opodatkowanych VAT.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie podlegają temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, nie zostanie spełniony. Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. „…”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2–ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 559, ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo zadanie publiczne pn. „…”. W ramach zadania wykonana zostanie ww. sieć kanalizacji sanitarnej. Realizacja zadania stanowi zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Na terenie Gminy wybudowana w latach ubiegłych sieć wodno-kanalizacyjna stanowi własność przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego, prowadzonego w formie spółki z o.o. tj. … , które to zaopatruje mieszkańców Gminy w wodę i odbiera od nich ścieki. Przewidziane do realizacji ww. sieci wybudowane w ramach Programu Rządowego „Polski Ład”, zostaną po wykonaniu przekazane przez Państwa do eksploatacji dla przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego na mocy umowy użytkowania w rozumieniu art. 252-265 ustawy Kodeks cywilny. … Spółka z o.o. w … będzie zajmowała się świadczeniem usługi odbioru ścieków na Państwa nowo wybudowanym majątku. Ww. Spółka jest odrębnym od Państwa podatnikiem podatku VAT, a Państwo jesteście jednym z ośmiu udziałowców posiadającym 11,28% udziałów w kapitale zakładowym … Spółki z o.o. w … . Państwa celem jest przekazanie w użytkowanie nowo wybudowanej infrastruktury do zewnętrznej spółki zajmującej się sprzedażą wody i odprowadzeniem ścieków. Państwo nie będziecie pobierali opłat za odbiór ścieków, czy też za odpłatny wynajem/udostępnianie/użytkowanie kanalizacji, zatem nowa inwestycja nie będzie generowała dla Państwa dochodów/przychodów. Natomiast, w związku z zawarciem umowy użytkowania, … Spółka z o.o. z siedzibą w …, będzie uzyskiwać przychód podatkowy z tytułu korzystania z infrastruktury stanowiącej Państwa własność. Na nowo wybudowanej sieci kanalizacji, Spółka będzie miała ustanowione ograniczone prawo rzeczowe w postaci użytkowania.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – efekty inwestycji nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków na inwestycję pn. „…”, ponieważ – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – efekty inwestycji nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).