Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT - prewspółczynnik.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 listopada 2022 r. (wpływ 25 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Gmina (…) (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc deklaracje JPK VAT-7M do właściwego urzędu skarbowego.
Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jednostkami organizacyjnymi, które podlegają centralizacji VAT z Gminą są m.in. jednostki budżetowe: Szkoła Podstawowa (…) (dalej: „SPK”), Szkoła Podstawowa (…) (dalej: „SPW”), Przedszkole Samorządowe (…) (dalej: „PS”), Szkoła Podstawowa (…) (dalej: „SPO”). Przedszkole Samorządowe (…) i Szkoła Podstawowa (…) znajdują się w jednym budynku. Za zużycie wszystkich mediów, Szkoła Podstawowa obciąża Przedszkole Samorządowe na podstawie not księgowych. Szkoły te są szkołami publicznymi, realizującymi zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1418 ze zm.).
Gmina będzie realizatorem projektu pt. „(…)”. Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych na kwotę (…) zł. Gmina ponosi dziesięcioprocentowy wkład własny w wysokości (…) zł. Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł.
Wnioskodawcą i realizatorem projektu będzie Gmina (…). Wszelkie faktury związane z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę.
Zakres prac jakie będą wykonywane w poszczególnych budynkach szkoły:
1.Szkoła Podstawowa (…):
‒ocieplenie dachu i poddasza od środka,
‒uzupełnienie ubytków w elewacji zewnętrznej,
‒wymiana oświetlenia na energooszczędne.
Budynki Szkoły Podstawowej w (…) są wykorzystywane do następujących kategorii czynności:
‒czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (najem miejsca w budynku szkoły na użytkowanie automatu z napojami przez zewnętrzną firmę w okresach uczęszczania dzieci do szkoły, tj. od IX-VI, najem pomieszczeń klasowych przez zewnętrzną firmę w celach prowadzenia zajęć sportowych – karate, w okresie uczęszczania dzieci do szkoły, tj. od IX-VI), w tych przypadkach zostają wystawione faktury VAT z wykazanym podatkiem należnym odprowadzanym do Urzędu Skarbowego,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodniez Interpretacją MF z 10 czerwca 2020 r. jest to wydanie duplikatów legitymacji, świadectw, dyplomów w sekretariacie, a także opłata za wyżywienie dzieci na stołówce).
Nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT w budynkach objętych zakresem projektu w sytuacji, gdy budynki wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
2.Szkoła Podstawowa i Przedszkole Samorządowe w (…). Prace, które będą prowadzone w budynku Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola w (…):
‒wymiana źródła ciepła na gazowe, tj. demontaż starych niewydolnychi skorodowanych pieców i elementów instalacji, montaż nowego kotła na gaz wrazz wykonaniem nowych instalacji wewnętrznych centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w całym budynku,
‒wymianę okien,
‒uzupełnienie ocieplenia i elewacji zewnętrznej budynku,
‒docieplenie dachu w celu zminimalizowania strat ciepła,
‒wymianę oświetlenia na energooszczędne.
Budynek Szkoły Podstawowej i Przedszkola w (…) jest jednym budynkiem. Część gdzie znajduje się przedszkole, nie jest wykorzystywana do działalności gospodarczej.
Część szkoły podstawowej wykorzystywana jest do następujących kategorii czynności:
‒czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (najem pomieszczeniaw budynku Szkoły w celu otwarcia sklepiku szkolnego przez firmę zewnętrzną, najem miejsca na korytarzu w budynku Szkoły na użytkowanie automatu z napojami przez firmę zewnętrzną w okresach uczęszczania dzieci do szkoły, tj. IX, najem pomieszczenia klasowego w budynku Szkoły Podstawowej w celu przeprowadzania zajęć ruchowo-tanecznych przez zewnętrzną firmę). Z tytułu najmu wystawiane są faktury VAT, z wykazanym podatkiem VAT należnym odprowadzanym do Urzędu Skarbowego,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z Interpretacją MF z 10 czerwca 2020 r. jest to wydanie duplikatów legitymacji, świadectw, dyplomów w sekretariacie, a także opłata za wyżywienie dzieci na stołówce).
Nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT w budynku objętym zakresem projektu w sytuacji, gdy budynki wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
3.Szkoła Podstawowa (…). Prace, które będą prowadzone w budynku Szkoły Podstawowej w (…):
‒wykonanie ocieplenia budynku wraz z elewacją zewnętrzną,
‒wymianę okien,
‒wymianę wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
‒montaż energooszczędnego oświetlenia.
Budynek Szkoły Podstawowej w (…) wykorzystywany jest do działalności gospodarczej opodatkowanej i niepodlegającej pod VAT.
Działalność opodatkowana:
‒wynajem sali sportowej w celu prowadzenia zajęć karate, wynajem na okres uczęszczania dzieci w roku szkolnym od IX-VI. Z tytułu najmu wystawiane są faktury VAT, z wykazanym podatkiem VAT należnym odprowadzanym do Urzędu Skarbowego,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z Interpretacją MF z 10 czerwca 2020 r. jest to wydanie duplikatów legitymacji, świadectw, dyplomów w sekretariacie, a także opłata za wyżywienie dzieci na stołówce).
Nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT w budynku objętym zakresem projektu w sytuacji, gdy budynki wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Projektowana termomodernizacja budynku kontynuuje funkcję obiektów – jako budynku szkoły. Budynki szkoły wraz z gruntem zostały przekazane decyzją Wójta Gminy (…) w trwały zarząd z przeznaczeniem na cele statutowe.
Pytanie
Czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Gmina w przypadku realizacji inwestycji pn. „(…)” ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Zrealizowane zadanie posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niepodlegających pod VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne są wystawiane na Gminę jako nabywcę.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Czynności polegające na odpłatnym udostępnianiu pomieszczeń Szkoły Podstawowej w (…) oraz (…) na podstawie umowy najmu stanowią czynności cywilnoprawne, dla których Gmina występować będzie w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W części budynku, który zajmuje przedszkole nie ma żadnych czynności opodatkowanych.
W związku z tym, iż nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi będą w małej części wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegającej pod podatek VAT, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia kwoty tego podatku prewspółczynnikiem szkół.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
W świetle art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W oparciu o art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5– w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Stosownie do art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Według art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
Na podstawie art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
W świetle art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
W oparciu o § 1 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Stosownie do zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Według § 3 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Zatem w przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:
·urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
·samorządowej jednostki budżetowej,
·samorządowego zakładu budżetowego.
Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.
W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz w przypadku zakładu budżetowego.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Należy wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym daje dyspozycję, że:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jednostkami organizacyjnymi, które podlegają centralizacji VAT z Gminą są m.in. jednostki budżetowe: Szkoła Podstawowa (…) (dalej: „SPK”), Szkoła Podstawowa w (…) (dalej: „SPW”), Przedszkole Samorządowe w (…) (dalej: „PS”), Szkoła (…) (dalej: „SPO”). Gmina będzie realizatorem projektu pt. „(…)”. Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Wnioskodawcą i realizatorem projektu będzie Gmina (…). Wszelkie faktury związane z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę.
Zakres prac jakie będą wykonywane w poszczególnych budynkach szkoły:
1.Szkoła Podstawowa (…):
‒ocieplenie dachu i poddasza od środka,
‒uzupełnienie ubytków w elewacji zewnętrznej,
‒wymiana oświetlenia na energooszczędne.
Budynki Szkoły Podstawowej w (…) są wykorzystywane do następujących kategorii czynności:
‒czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (najem miejsca w budynku szkoły na użytkowanie automatu z napojami przez zewnętrzną firmę w okresach uczęszczania dzieci do szkoły, tj. od IX-VI, najem pomieszczeń klasowych przez zewnętrzną firmę w celach prowadzenia zajęć sportowych – karate, w okresie uczęszczania dzieci do szkoły, tj. od IX-VI), w tych przypadkach zostają wystawione faktury VAT z wykazanym podatkiem należnym odprowadzanym do Urzędu Skarbowego,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodniez Interpretacją MF z dnia 10 czerwca 2020 r. jest to wydanie duplikatów legitymacji, świadectw, dyplomów w sekretariacie, a także opłata za wyżywienie dzieci na stołówce).
Nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT w budynkach objętych zakresem projektu w sytuacji, gdy budynki wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
2.Szkoła Podstawowa i Przedszkole Samorządowe w (…):
‒wymiana źródła ciepła na gazowe, tj. demontaż starych niewydolnychi skorodowanych pieców i elementów instalacji, montaż nowego kotła na gaz wrazz wykonaniem nowych instalacji wewnętrznych centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w całym budynku,
‒wymianę okien,
‒uzupełnienie ocieplenia i elewacji zewnętrznej budynku,
‒docieplenie dachu w celu zminimalizowania strat ciepła,
‒wymianę oświetlenia na energooszczędne.
Budynek Szkoły Podstawowej i Przedszkola w (…) jest jednym budynkiem. Część gdzie znajduje się przedszkole, nie jest wykorzystywana do działalności gospodarczej.
Część szkoły podstawowej wykorzystywana jest do następujących kategorii czynności:
‒czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (najem pomieszczeniaw budynku Szkoły w celu otwarcia sklepiku szkolnego przez firmę zewnętrzną, najem miejsca na korytarzu w budynku Szkoły na użytkowanie automatu z napojami przez firmę zewnętrzną w okresach uczęszczania dzieci do szkoły, tj. IX, najem pomieszczenia klasowego w budynku Szkoły Podstawowej w celu przeprowadzania zajęć ruchowo-tanecznych przez zewnętrzną firmę). Z tytułu najmu wystawiane są faktury VAT, z wykazanym podatkiem VAT należnym odprowadzanym do Urzędu Skarbowego,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z Interpretacją MF z dnia 10 czerwca 2020 r. jest to wydanie duplikatów legitymacji, świadectw, dyplomów w sekretariacie, a także opłata za wyżywienie dzieci na stołówce).
Nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT w budynku objętym zakresem projektu w sytuacji, gdy budynki wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
3.Szkoła Podstawowa (…):
‒wykonanie ocieplenia budynku wraz z elewacją zewnętrzną,
‒wymianę okien,
‒wymianę wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
‒montaż energooszczędnego oświetlenia.
Budynek Szkoły Podstawowej w (…) wykorzystywany jest do działalności gospodarczej opodatkowanej i niepodlegającej pod VAT.
Działalność opodatkowana:
‒wynajem sali sportowej w celu prowadzenia zajęć karate, wynajem na okres uczęszczania dzieci w roku szkolnym od IX-VI. Z tytułu najmu wystawiane są faktury VAT, z wykazanym podatkiem VAT należnym odprowadzanym do Urzędu Skarbowego,
‒czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (zgodnie z Interpretacją MF z dnia 10 czerwca 2020 r. jest to wydanie duplikatów legitymacji, świadectw, dyplomów w sekretariacie, a także opłata za wyżywienie dzieci na stołówce).
Nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT w budynku objętym zakresem projektu w sytuacji, gdy budynki wykorzystywane będą zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy Gmina będzie miała możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.
Natomiast w przypadku wykorzystywania nabywanych towarów i usług zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.
Przy czym w odniesieniu do zakupów, które wykorzystywane są zarówno do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej (czynności opodatkowane) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a podatnik nie jest w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, ma on obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Analiza opisanego zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w sytuacji – na co wskazują okoliczności przedstawione we wniosku – gdy nabyte towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej (do czynności opodatkowanych podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (do czynności niepodlegających opodatkowaniu), w sytuacji gdy Gmina nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi ww. kategoriami działalności, zastosowanie znajdą przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Powołane bowiem przepisy art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jednocześnie z okoliczności sprawy nie wynika, aby efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu miały być wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania, wobec tego wyliczony na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów rozporządzenia, podatek naliczony przypisany do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, będzie podlegał odliczeniu w całości.
Wobec powyższego, Wnioskodawcy z faktur dokumentujących realizację projektu pn. „(…)”, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Podsumowując, w odniesieniu do zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, Gminie będzie przysługiwało – na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. – prawo do odliczenia części podatku naliczonego. Przy czym, prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).