Temat interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zaliczek związanych z eksportem towarów, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 18 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zaliczek związanych z eksportem towarów, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych od całości osiąganych dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Polsce. Od 2015 r. Przedsiębiorca prowadzi działalność w zakresie :
33.20.Z Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia
43.91.Z Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych
43.29.Z Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych
43.22.Z Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych
42.21.Z Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
33.15.Z Naprawa i konserwacja statków i łodzi
33.12.Z Naprawa i konserwacja maszyn
33.11.Z Naprawa i konserwacja metalowych wyrobów gotowych
25.62.Z Obróbka mechaniczna elementów metalowych
25.29.Z Produkcja pozostałych zbiorników, cystern i pojemników metalowych
25.11.Z Produkcja konstrukcji metalowych i ich części.
Głównym obszarem działalności jest instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia. Przedsiębiorca otrzymuje zamówienia od Kontrahentów krajowych oraz zagranicznych z UE i spoza UE. Schemat procedury wygląda tak, że Kontrahent przesyła do Wnioskodawcy zapytanie ofertowe. Wnioskodawca wysyła ofertę na dostawę wymaganego wyposażenia na określonych warunkach, po czym następuje złożenie zamówienia przez Kontrahenta, akceptacja Wnioskodawcy i przystąpienie do realizacji zamówienia.
Większość zleceń realizowana jest według poniższego schematu:
1.Zapytanie ofertowe, którego integralną część stanowi specyfikacja techniczna.
2.Przygotowanie oferty na podstawie specyfikacji technicznej.
a.Wycena.
b.Określenie harmonogramu prac.
3.Negocjacje warunków handlowych.
4.Zamówienie.
5.Prace projektowe w tym konsultacje techniczne z klientem.
6.Akceptacja projektu przez klienta. Przekazanie zamówienia do realizacji.
7.Zamówienie i zakup materiałów.
8.Prefabrykacja elementów zamówienia.
9.Montaż i spawanie podzespołów.
10.Prace wykończeniowe - polerowanie, czyszczenie itp.
11.Przygotowanie dokumentacji jakościowej (certyfikaty materiałowe, WPS, certyfikaty spawaczy).
12.Przygotowanie zamówienia do wysyłki.
13.Nadzór klienta nad poszczególnymi etapami produkcji.
14.Serwis gwarancyjny od 12 do 24 miesięcy od przekazania.
Powyższy proces realizowany jest w całości zasobami firmy. Jedynie specjalistyczne operacje wykonywane są przy współudziale podwykonawców.
Obecnie Wnioskodawca realizuje duży projekt dla Kontrahenta z Norwegii ... do zapytania ofertowego dot. ... z dnia ....2022. Oferta Wnioskodawcy została przesłana do Kontrahenta w dniu......2022 r.. Zakres zamówienia to ... zgodnie z rysunkami otrzymanymi wraz z zapytaniem ofertowym (z dnia ....2022). Dostawa obejmuje 2 komplety zgodnie z zapytaniem zawierające: (...).
Elementy, które wykonuje Wnioskodawca w ramach zamówienia są wyposażeniem (...). Przedmiotowe zamówienie obejmuje wykonanie i dostawę dla (...). (...) są budowane w Turcji i dostawa będzie wysyłana na zamówienie Kontrahenta z Norwegii do Turcji.
Biorąc pod uwagę zindywidualizowanie procesu wykonania zamówienia, stopień skomplikowania procesu, jego wieloetapowość, a także konieczność zapewnienia wysokich wymagań jakościowych produkowanych rur oraz wykonania niezbędnych prób i testów jakościowych, czas od otrzymania zapytania ofertowego do jego całkowitej realizacji będzie oscylował w okresie 8-14 miesięcy. Na długotrwałość procesu realizacji wpływ ma uzależnienie Wnioskodawcy od dostawców materiałów, których dostawy w obecnych czasach (covid, wojna) zostały zaburzone (ograniczona dostępność na rynkach materiałów nierdzewnych, opóźnienia w dostawach, wahania cen). Termin dostawy materiałów jest uzależniony od dostępności na rynku i wynosi zazwyczaj od 3 tygodni do 4 miesięcy, a czasami i więcej. Cykl produkcyjny u Wnioskodawcy od momentu dostawy materiałów to okres ok. 4 miesięcy na jeden (...).
Każdorazowo Przedsiębiorca określa terminy dostaw w składanych Kontrahentom ofertach, na podstawie których następnie otrzymuje zlecenia i zawierane są umowy z Kontrahentami. W każdym przypadku terminy dostaw uwzględniają specyfikę realizacji zamówienia, w tym specyfikę procesu produkcyjnego. Przy czym mogą wystąpić sytuacje, w których ustalone z Kontrahentami terminy dostaw mogą ulec wydłużeniu z przyczyn nieleżących po stronie Wnioskodawcy np. ze względu na zakłócenia związane z wydłużeniem terminów realizacji dostaw materiałów niezbędnych realizacji zamówienia.
Wstępnie dla obecnego zamówienia zaoferowano termin dostawy:
31.01.2023 - pierwszy komplet,
30.04.2023 - drugi komplet.
Z zaznaczeniem, że finalne terminy dostaw oraz terminy odbiorów końcowych (FAT) dla pierwszego i drugiego kompletu zostaną uzgodnione pomiędzy stronami na późniejszym etapie. Terminy dostaw określone w zamówieniach są wymagane także ze względu na cykl produkcyjny (...).
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca dokonał potwierdzenia zamówienia dla Kontrahenta z Norwegii w dniu 17.09.2022. Zamówienie podzielono na 4 etapy z realizacją zamówienia w terminach końcowych: od .....2023 do .....2023.
Z uwagi na wartość realizowanych projektów, w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu płynności finansowej, a także zminimalizowania ryzyka związanego z brakiem finansowego wywiązania się Kontrahentów ze złożonych zamówień, Wnioskodawca pobiera zaliczki na poczet przyszłych dostaw. W przypadku realizacji zamówień obejmujących realizację zamówienia, które stanowić mają przedmiot eksportu, Przedsiębiorca wystawia faktury zaliczkowe ze stawką podatku 0%, właściwe dla eksportu towarów. W związku ze specyfiką realizowanych przez Wnioskodawcę dostaw mogą wystąpić sytuacje, w których nie będzie on posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminie wynikającym z treści art. 41 ust. 9a ustawy o VAT (tj. w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzyma zapłatę). Dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej Wnioskodawca będzie uzyskiwał później, w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury, a zatem po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzyma zapłatę.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji dostaw opisanych we wniosku, w przypadku gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, stawki VAT 0% w odniesieniu do zaliczek już otrzymanych oraz przyszłych zaliczek, które Wnioskodawca otrzymywać będzie w związku z realizacją dostaw?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przysługuje prawo do stosowania 0% stawki podatku VAT dla zaliczek na poczet eksportu towarów, nawet jeśli pomiędzy otrzymaniem zaliczki, a wywozem zamówienia poza teren UE upłynie okres dłuższy niż 6 miesięcy. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio. W myśl art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku otrzymania zapłaty/zaliczki z tytułu eksportu towarów w rozumieniu ustawy o VAT, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie, wówczas gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Jeżeli natomiast wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zapłaty/zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności, w przypadku eksportu towarów, ze względu na specyfikę realizacji dostaw dokonywanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca jest uprawniony do stosowania stawki podatku 0%, w sytuacji gdy wywóz towarów poza terytorium UE nastąpił/następować będzie po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zapłaty/zaliczki. Późniejszy wywóz w każdym przypadku uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Okoliczności procesu produkcyjnego, w tym m.in. długotrwałość procesu, w tym konieczność projektowania rur z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb Kontrahenta, skomplikowanie i złożoność produkowanych rur, konieczność wykonania prób i testów oraz certyfikacji, w sposób obiektywny wskazują, że termin dostawy maszyn przekraczający okres wynikający z treści art. 41 ust. 9b ustawy o VAT jest wynikiem specyfiki realizowanych dostaw, każdorazowo potwierdzonej warunkami dostawy określającymi termin wywozu towarów. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyrażone przez niego stanowisko wpisuje się w linię interpretacyjną organów podatkowych. Z wydawanych interpretacji indywidualnych wynika, że istotne w analizowanym względzie są złożoność, wieloetapowość i długi czas trwania procesu produkcyjnego.
Tytułem przykładu wskazać można na następujące interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
1.z 2 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.235.2018.1.JC, w której organ podatkowy zgodził się z Wnioskodawcą i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, m.in. że „Spółka uzyskuje przedpłatę bezpośrednio po złożeniu zamówienia przez kontrahenta, czyli na wstępnym etapie zlecenia. Wywóz towaru w ramach eksportu następuje natomiast dopiero po kilku miesiącach (maksymalnie 8 miesięcy) od złożenia zamówienia. Jednocześnie należy podkreślić, że termin realizacji dostawy zakontraktowanych towarów każdorazowo wynika z warunków dostawy określonych w umowie z nabywcą”, oraz
2.z 28 września 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.414.2017.2.JS, w której organ podatkowy zgodził się z Wnioskodawcą i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, m.in. że „termin wywozu towarów wynikający z warunków dostawy może być określony zarówno poprzez wskazanie konkretnego terminu, jak i może być określony w sposób bardziej ogólny, np. poprzez określenie czasu potrzebnego do realizacji konkretnego zamówienia. Termin określony przez strony na wywóz towarów w praktyce zastępuje w takim przypadku ustawowy termin 2 miesięcy, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT”.
3.z 26 sierpnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.413.2021.1.RM, w której organ podatkowy zgodził się z Wnioskodawcą i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, m.in. że „Wywóz towaru z terytorium Polski na rzecz kontrahentów spoza Unii Europejskiej w terminie dłuższym niż 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę wynika z niepewności i skomplikowania procesu produkcyjnego, który został opisany powyżej w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że :
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy
Przez eksport towarów, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Art. 2 pkt 1 ustawy stanowi:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast art. 2 pkt 5 ustawy stanowi:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Przy czym, w myśl art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
W świetle art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Natomiast według art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Na mocy art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy:
Jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.
Przy czym zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy:
Przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Polsce. Głównym obszarem Pana działalności jest instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia. Obecnie realizuje Pan duży projekt dla Kontrahenta z Norwegii ... do zapytania ofertowego dotyczącego (...) z dnia .....2022. Oferta Pana została przesłana do Kontrahenta w dniu .....2022 r.. Zakres zamówienia to (...) zgodnie z rysunkami otrzymanymi wraz z zapytaniem ofertowym (z dnia .....2022). Dostawa obejmuje 2 komplety zgodnie z zapytaniem zawierające: (...). Elementy, które wykonuje Pan w ramach zamówienia są wyposażeniem (...). Przedmiotowe zamówienie obejmuje wykonanie i dostawę dla (...). (...) są budowane w Turcji i dostawa będzie wysyłana na zamówienie Kontrahenta z Norwegii do Turcji.
Biorąc pod uwagę zindywidualizowanie procesu wykonania zamówienia, stopień skomplikowania procesu, jego wieloetapowość, a także konieczność zapewnienia wysokich wymagań jakościowych produkowanych rur oraz wykonania niezbędnych prób i testów jakościowych, czas od otrzymania zapytania ofertowego do jego całkowitej realizacji będzie oscylował w okresie 8-14 miesięcy. Na długotrwałość procesu realizacji wpływ ma uzależnienie Pana od dostawców materiałów, których dostawy w obecnych czasach (covid, wojna) zostały zaburzone (ograniczona dostępność na rynkach materiałów nierdzewnych, opóźnienia w dostawach, wahania cen). Termin dostawy materiałów jest uzależniony od dostępności na rynku i wynosi zazwyczaj od 3 tygodni do 4 miesięcy, a czasami i więcej. Cykl produkcyjny u Pana od momentu dostawy materiałów to okres ok. 4 miesięcy na jeden (...).
Każdorazowo określa Pan terminy dostaw w składanych Kontrahentom ofertach, na podstawie których następnie otrzymuje zlecenia i zawierane są umowy z Kontrahentami. W każdym przypadku terminy dostaw uwzględniają specyfikę realizacji zamówienia, w tym specyfikę procesu produkcyjnego. Przy czym mogą wystąpić sytuacje, w których ustalone z Kontrahentami terminy dostaw mogą ulec wydłużeniu z przyczyn nieleżących po stronie Pana np. ze względu na zakłócenia związane z wydłużeniem terminów realizacji dostaw materiałów niezbędnych do wykonania zamówienia.
Wstępnie dla obecnego zamówienia zaoferowano termin dostawy: .....2023 - pierwszy komplet, .....2023 - drugi komplet. Z zaznaczeniem, że finalne terminy dostaw oraz terminy odbiorów końcowych (FAT) dla pierwszego i drugiego kompletu zostaną uzgodnione pomiędzy stronami na późniejszym etapie. Terminy dostaw określone w zamówieniach są wymagane także ze względu na cykl produkcyjny (...).
W przedmiotowej sprawie dokonał Pan potwierdzenia zamówienia dla Kontrahenta z Norwegii w dniu .....2022. Zamówienie podzielono na 4 etapy z realizacją zamówienia w terminach końcowych: od ......2023 do ......2023.
Na poczet przyszłych dostaw pobiera Pan zaliczki. W przypadku realizacji zamówień obejmujących realizację zamówienia, które stanowić mają przedmiot eksportu, wystawia Pan faktury zaliczkowe ze stawką podatku 0%, właściwe dla eksportu towarów. W związku ze specyfiką realizowanych przez Pana dostaw mogą wystąpić sytuacje, w których nie będzie Pan posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminie wynikającym z treści art. 41 ust. 9a ustawy (tj. w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzyma Pan zapłatę). Dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej będzie Pan uzyskiwał później, w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury, a zatem po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym otrzyma Pan zapłatę.
Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania uznać należy, że w odniesieniu do zaliczek z tytułu eksportu towarów, w sytuacji gdy wywóz tych towarów poza terytorium UE następuje/nastąpi po upływie 6 miesięcy liczonych od końca miesiąca otrzymania zaliczki znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 41 ust. 9a w zw. z art. 41 ust. 9b ustawy.
Jak bowiem wskazał Pan – biorąc pod uwagę zindywidualizowanie procesu wykonania zamówienia, stopień skomplikowania procesu, jego wieloetapowość, a także konieczność zapewnienia wysokich wymagań jakościowych produkowanych rur oraz wykonania niezbędnych prób i testów jakościowych, czas od otrzymania zapytania ofertowego do jego całkowitej realizacji będzie oscylował w okresie 8-14 miesięcy. Na długotrwałość procesu realizacji zamówienia wpływ ma również termin dostawy materiałów, który jest uzależniony od dostępności na rynku i wynosi zazwyczaj od 3 tygodni do 4 miesięcy, a czasami i więcej. Cykl produkcyjny u Pana od momentu dostawy materiałów to okres ok. 4 miesięcy na jeden (...). Każdorazowo określa Pan terminy dostaw w składanych Kontrahentom ofertach, na podstawie których następnie otrzymuje zlecenia i zawierane są umowy z Kontrahentami. W każdym przypadku terminy dostaw uwzględniają specyfikę realizacji zamówienia, w tym specyfikę procesu produkcyjnego. Przy czym mogą wystąpić sytuacje, w których ustalone z Kontrahentami terminy dostaw mogą ulec wydłużeniu z przyczyn nieleżących po stronie Pana np. ze względu na zakłócenia związane z wydłużeniem terminów realizacji dostaw materiałów niezbędnych realizacji zamówienia.
Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz towarów, na poczet których otrzymuje/będziecie Pan otrzymywać zaliczki, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw towarów, wynikających z zawieranych umów z Kontrahentami, w których każdorazowo określa Pan terminy dostaw towarów, w opisanym przypadku znajduje zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy.
W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, ma/będzie Pan miał prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do otrzymanych zaliczek dotyczących eksportu towarów, pomimo że wywóz towarów następuje/nastąpi w terminie późniejszym niż 6 miesięcy od końca miesiąca otrzymania tej części płatności, na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 41 ust. 9a i ust. 9b ustawy.
Tym samym stanowisko Pana należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Pana. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Pana opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Odnośnie natomiast powołanych interpretacji indywidualnych, informuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).