Brak opodatkowania przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.427.2022.3.WR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.427.2022.3.WR

Temat interpretacji

Brak opodatkowania przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych:

Wnioskodawcą jest spółka komandytowo-akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” bądź „Spółka komandytowo-akcyjna”), która rozpoczęła swoją działalność w […] r.

W roku […] została podjęta decyzja o rozwiązaniu Spółki komandytowo-akcyjnej i otwarciu jej likwidacji. Spółka komandytowo-akcyjna posiada jedynie kapitał zakładowy (w wyniku wniesienia aportu w postaci przedsiębiorstwa). W sprawozdaniu finansowym Spółka komandytowo-akcyjna wykazała stratę, w konsekwencji czego nie posiada kapitału zapasowego, o którym mowa w art. 396 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1526 ze zm., zwana dalej: ,,KSH”), ani kapitału rezerwowego, o którym mowa w art. 396 § 4 KSH, w związku z art. 126 KSH.

Obecnie wspólnicy Spółki komandytowo akcyjnej kierując się czynnikami zewnętrznymi, m.in. pandemią koronawirusa, rozważają wstrzymanie postępowania likwidacyjnego i kontynuowanie działalności gospodarczej (w innym zakresie), jednakże w innej formie prawnej. Braną pod uwagę opcją jest przekształcenie Spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną (dalej: „Spółka jawna”), a niniejszym wnioskiem Wspólnicy pragną potwierdzić prawidłowość rozpoznanych przez nich skutków podatkowych takiego przedsięwzięcia.

Na moment przekształcenia Wspólnicy nie wniosą dodatkowych wkładów pieniężnych ani niepieniężnych. Majątek Spółki jawnej nie ulegnie zatem zwiększeniu (aktywa przed i po dniu przekształcenia pozostaną w tej samej, niezmienionej wysokości).

Spółka komandytowo-akcyjna ze względu na swoją formę prawną zamierza skorzystać z możliwości jaką daje jej art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową.

W uzupełnieniu wskazali Państwo również, że:

 − Wkłady w spółce przekształcanej (spółce komandytowo-akcyjnej) były w trakcie jej istnienia w całości opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

 − Wartość majątku spółki przekształcanej będzie odpowiadała wartości wkładów wniesionych do tej spółki przez wspólników. Spółka komandytowo-akcyjna nie posiada innego majątku poza wniesionymi wkładami.

 − Cały majątek, który wejdzie w skład spółki jawnej będzie miał odzwierciedlenie we wkładach do spółki przekształcanej (komandytowo-akcyjnej), opodatkowanych podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Spółka komandytowo-akcyjna nie posiada innego majątku poza wniesionymi wkładami.

 − Cały majątek spółki przekształcanej, który wejdzie w skład majątku spółki przekształconej (spółki jawnej) był opodatkowany podatkiem od czynności cywilnoprawnych w trakcie trwania spółki przekształcanej.

 − Wysokość (wartość) wkładów określonych w umowie spółki jawnej będzie obejmowała cały majątek spółki przekształcanej (komandytowo-akcyjnej).

 − W skład wkładów do spółki jawnej, których wysokość (wartość) zostanie określona w umowie spółki jawnej będą wchodzić jedynie wkłady wniesione do spółki komandytowo-akcyjnej.

Pytanie (w zakresie podatku od towarów i usług):

Czy przekształcenie Spółki kapitałowo-akcyjnej dokonane w trybie art. 551 KSH w Spółkę jawną podlega opodatkowaniu w podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie podatku od towarów i usług):

Przekształcenie Spółki kapitałowo-akcyjnej dokonane w trybie art. 551 KSH w Spółkę jawną nie podlega opodatkowaniu w podatku od towarów i usług.

Przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem VAT został wskazany w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przekształcenie spółki nie stanowi żadnej z wymienionych wyżej czynności, które objęte są podatkiem VAT. W przypadku przekształceń prawnych spółek prawa handlowego nie następuje likwidacja spółki przekształcanej, lecz proces polegający na zmianie formy prawnej prowadzonej działalności. Oznacza to, że zarówno przed przekształceniem jak i po jego zakończeniu mamy do czynienia z tym samym podmiotem prawnym, działającym jednak w innej formie prawnej. Nie wystąpi zatem żadne zdarzenie, które rodziłoby powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 kwietnia 2020 r., nr 0111-KDIB3-3 4012.96.2020.1.MAZ).

Mając powyższe na względzie przekształcenie Spółki kapitałowo-akcyjnej dokonane w trybie art 551 KSH w Spółkę jawną nie podlega opodatkowaniu w podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo Spółką komandytowo-akcyjną. Prowadzą Państwo działalność od […] r. W roku […] została podjęta decyzja o rozwiązaniu Spółki i otwarciu jej likwidacji. Obecnie wspólnicy Spółki komandytowo-akcyjnej rozważają wstrzymanie postępowania likwidacyjnego i kontynuowanie działalności gospodarczej, jednakże w innej formie prawnej. Braną przez Państwo pod uwagę opcją jest przekształcenie Spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną. Jednocześnie z opisu sprawy nie wynika, by Spółka przystąpiła do podziału majątku.

Powzięli Państwo wątpliwość, czy przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 551 § 1 i 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.):

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Nie może być przekształcana spółka w likwidacji, która rozpoczęła podział majątku, ani spółka w upadłości.

Zgodnie z art. 552 ksh:

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Stosownie do przepisu art. 553 ksh:

§1.Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

§2.Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§3. Wspólnicy spółki przekształcanej stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej, z uwzględnieniem art. 5761.

Jak stanowi art. 556 ksh

Do przekształcenia spółki wymaga się:

1) sporządzenia planu przekształcenia spółki wraz z załącznikami oraz opinią biegłego rewidenta;

2) powzięcia uchwały o przekształceniu spółki;

3) powołania członków organów spółki przekształconej albo określenia wspólników prowadzących sprawy tej spółki i reprezentujących ją;

4) (uchylony)

5) dokonania w rejestrze wpisu spółki przekształconej i wykreślenia spółki przekształcanej.

W myśl art. 557 ksh:

§1.Plan przekształcenia przygotowuje zarząd spółki przekształcanej albo wszyscy wspólnicy prowadzący sprawy spółki przekształcanej.

§2.Plan przekształcenia sporządza się w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

§3.W spółce jednoosobowej plan przekształcenia sporządza się w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

− wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z art. 93a § 2 pkt 1 lit. a Ordynacji podatkowej:

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia innej spółki niemającej osobowości prawnej.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że przekształcenie, o którym mowa we wniosku nie powoduje likwidacji prowadzonej przez Państwo działalności gospodarczej, lecz jedynie zmianę formy, w jakiej ta działalność będzie dalej prowadzona. Przekształcenie to nie wiąże się również z jakąkolwiek odpłatnością.

Wobec powyższego, zmiana formy prawnej prowadzonej przez Państwo działalności, tj. przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej w spółkę jawną nie będzie stanowić odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Tym samym przekształcenie spółki komandytowo-akcyjnej spółkę jawną nie będzie wypełniać dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy, a więc nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa zapytania w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że Spółka w likwidacji nie przystąpiła (nie rozpoczęła) do podziału majątku.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

− w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

− w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).