Temat interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działek nr ... .
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z 19 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr ...
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 10 listopada 2022 r. (data wpływu 14 listopada 2022 r.), z 15 listopada 2022 r. (data wpływu) oraz z 28 listopada 2022 r. (data wpływu 29 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W miesiącu wrześniu 2022 Państwa Spółka dokonała transakcji sprzedaży nieruchomości składającej się z dwóch niezabudowanych działek gruntowych będącej własnością Spółki. Sprzedaż odbyła się w następstwie ogłoszonego uprzednio przetargu nieograniczonego. Nabywcą całej nieruchomości jest jeden podmiot gospodarczy będący czynnym podatnikiem podatku VAT.
Państwa Spółka (podatnik) nabyła przedmiotową nieruchomość w roku 2000 w formie przeprowadzonej notarialnie zamiany nieruchomości. Państwa Spółce nie przysługiwało odliczenie podatku VAT. Nieruchomość w Państwa Spółce do czasu sprzedaży prezentowana była w bilansie podatnika w pozycji „inwestycje długoterminowe”. Przedmiotowe nieruchomości nie były przez Państwa Spółkę wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.
Przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie miasta …….. obręb …..i składa się z dwóch niezabudowanych działek tj.:
-działki oznaczonej numerem …. o powierzchni 1 ha 24a 82 m2 oraz
-działki oznaczonej numerem …. o powierzchni 49a 80 m2.
Obie działki do momentu sprzedaży objęte były jedną księgą wieczystą. Państwa Spółka wykluczyła możliwość sprzedaży działek jako dwóch odrębnych nieruchomości. Przedmiotowe działki tworzą zwartą całość o nieregularnym wydłużonym trójkątnym kształcie. Działki do momentu sprzedaży były niezagospodarowane, w części był to teren zadrzewiony, w całości podniesiony poprzez nawiezieniu gruntu. Na nieruchomości znajdował się słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa, zaś w bezpośrednim sąsiedztwie wodociąg oraz kanalizacja sanitarna. Działki znajdują się w sąsiedztwie zabudowanych terenów produkcyjno-usługowych oraz potoku (grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi).
Działki posiadają dostęp do drogi publicznej poprzez prawo drogi zagwarantowane wpisem w księdze wieczystej. Działki są ogrodzone jedynie w części - ogrodzeniem działek sąsiednich.
Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego … podjętego uchwałą Rady Miejskiej nr …. z dnia ……. nieruchomość charakteryzuje niejednorodna struktura przeznaczenia gdyż obie działki położone są na terenie dwóch jednostek strukturalnych:
-12P-U (tereny produkcji, hurtowni, rzemiosła) oraz
-8Z (tereny zieleni nieurządzonej),
przy czym tereny o różnym przeznaczeniu oddzielone są na mapie liniami rozgraniczającymi nie pokrywającymi się z granicami działek. Mapka z zaznaczeniem przedmiotowych działek względem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego stanowi załącznik do niniejszego wniosku.
Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku o interpretację nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Do ceny sprzedaży nieruchomości, która nie była niższa niż wartość wynikająca z operatu szacunkowego, wykonanego na zlecenie Spółki został doliczony podatek VAT w wysokości 23%. Wybrany sposób opodatkowania wynikał wprost z zastosowania się Państwa Spółki do art. 43 ust 1 punkt 9 ustawy o VAT.
W odpowiedzi na pytania Organu zawarte w wezwaniu:
- Czy Państwa Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
- Czy nabycie nieruchomości gruntowych - działek nr …… objętych zakresem wniosku nastąpiło w ramach czynności opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
- Na której działce/działkach znajdują się słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa?
- Na której części ww. działki/działek tj. oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U czy oznaczonej symbolem 8Z znajdują się słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa?
- Czy na częściach działek nr…..oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 8Z istnieje możliwość realizacji zabudowy?
- Kto jest właścicielem słupa średniego napięcia oraz kanalizacji deszczowej?
- Czy ww. słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021, poz. 2351 z późn. zm.)? Proszę wskazać odrębnie dla każdego z ww. obiektów.
- Czy ww. słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa, są trwale związane z gruntem?
- Czy ww. słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa również były przedmiotem sprzedaży?
Państwa Spółka wskazała:
1.Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
2.Z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości w grudniu roku 2000 Spółka nie otrzymała faktury VAT.
3.Słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa znajdują się na działce ….
4.Oba obiekty znajdują się na części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U.
5.Zgodnie z zapisami mpzp (Par. 18) na części działek ……. położonych w obszarze oznaczonym 8Z nie ma możliwości zabudowy z wyjątkiem sieci infrastruktury technicznej.
6.Spółka nie ma wiedzy kto jest właścicielem kanalizacji deszczowej ani słupa średniego napięcia.
7.Słup średniego napięcia - budowla, kanalizacja deszczowa – budowla.
8.Słup średniego napięcia - tak, kanalizacja deszczowa – tak.
9.Słup średniego napięcia – nie, kanalizacja deszczowa - nie (Podatnik nie zna stanu prawnego przedmiotowej kanalizacji deszczowej. Kanalizacja deszczowa wyłącznie przebiega przez przedmiotowe nieruchomość i służy sąsiedniej działce nienależącej do podatnika).
Pytanie ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 28 listopada 2022 r.
Czy wyżej opisana transakcja polegająca na sprzedaży nieruchomości składającej się z dwóch działek (działki oznaczonej numerem ……. oraz działki oznaczonej numerem …..) była opodatkowana podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 10 listopada 2022 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 punkt 1) ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 punkt 6) ustawy o VAT za towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W przypadku dostawy gruntu za towar uważa się zatem każdą odrębną działkę gruntu czyli działkę objętą jednym numerem ewidencyjnym.
Zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 punkt 9) ust. o VAT podlega dostawa terenów (towarów) niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Zgodnie z art. 2 punkt 33) ustawy o VAT przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że w celu określenia stawki podatku VAT przed sprzedażą należy ustalić przeznaczenie towaru czyli w tym wypadku niezabudowanego gruntu na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - jeśli taki plan dla tego terenu istnieje, a w przypadku jego braku - na podstawie wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku o interpretację nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przedmiotowego terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zatem zdaniem podatnika należy opierać się wyłącznie na tym jak jest określone przeznaczenie nieruchomości w istniejącym dla tego obszaru miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Oznaczenia zawarte w mpzp jednoznacznie określają, że działki choć mają niejednorodną strukturę, to każda z tych działek zawiera obszar przeznaczony pod zabudowę.
Zgodnie z opinią rzeczoznawcy proporcja przeznaczenia całej nieruchomości przedstawia się następująco:
-na ok. 25% powierzchni nieruchomości występują ograniczenia fizyczne i prawne - przeznaczenie pod zieleń,
-ok. 75% powierzchni bez ograniczeń fizycznych i prawnych.
W sytuacji opisanej przez podatnika, transakcji podlegały więc grunty objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, z którego wynika, że zarówno działka ….. jak i działka …… mimo swojego niejednorodnego przeznaczenia (12PU i 8Z) mogą być zabudowane.
Zdaniem podatnika skoro dostawa (towaru) podlega jednej stawce podatku VAT a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza na przedmiotowych gruntach realizację zabudowy, to transakcja w całości powinna podlegać opodatkowaniu według zasad ustalonych dla gruntu przeznaczonego pod zabudowę czyli wg art. 43 ust. 1 punkt 9 ustawy o VAT.
Podsumowując powyżej przytoczone przepisy oraz co ważne, mając na uwadze, że przepisy polskiej ustawy o VAT nie zawierają żadnej podstawy prawnej pozwalającej na dzielenie dostawy jednego towaru (w tym przypadku gruntu) na część opodatkowaną i zwolnioną z podatku VAT, podatnik ocenił dostawę, której przedmiotem są wydzielone niezabudowane działki gruntowe, na których jest możliwość dokonania zabudowy jako podlegające opodatkowaniu w całości stawką podstawową czyli 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Państwa Spółka we wniosku, z uwagi na fakt, iż wywiedliście Państwo prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy są dwie niezabudowane działki nr ……., będące własnością Spółki.
Zatem przy dostawie działek nr …….. spełnione są przesłanki do uznania Państwa Spółki za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa Spółki. W konsekwencji, dostawa działek nr ….. podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.
Przy czym zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, że:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503, z późn. zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
Stosownie zaś do art. 15 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W planie miejscowym, określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o rożnym przeznaczeniu lub różnych zasadach gospodarowania.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
W konsekwencji, w przypadku nieruchomości gruntowych niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Przy czym, w sytuacji gdy w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania dla danej działki wyznaczono linie rozgraniczające miejsce zabudowy, to teren taki tylko w tej części, w której przeznaczony jest pod zabudowę będzie uznany za teren budowlany, pozostała część działki będzie uznana za teren inny niż budowlany.
W tym miejscu należy odnieść się również do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 z późn. zm.):
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Stosownie do treści art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego:
Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.
W świetle zapisów art. 47 § 2 Kodeksu cywilnego:
Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
Z ww. przepisów prawa cywilnego wynika, że przedmiotem sprzedaży zawsze jest grunt wraz ze wszystkimi budynkami i budowlami trwale z gruntem związanymi.
Zgodnie natomiast z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego:
Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.
Zatem, w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt (jako grunt zabudowany).
W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek o nr ……….
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Państwa Spółka dokonała transakcji sprzedaży ww. działek, tj. nr ……..Państwa Spółce nie przysługiwało odliczenie podatku VAT. Przedmiotowe nieruchomości nie były przez Państwa Spółkę wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, nieruchomość charakteryzuje niejednorodna struktura przeznaczenia gdyż obie działki położone są na terenie dwóch jednostek strukturalnych:
-12P-U (tereny produkcji, hurtowni, rzemiosła) oraz
-8Z (tereny zieleni nieurządzonej),
przy czym tereny o różnym przeznaczeniu oddzielone są na mapie liniami rozgraniczającymi nie pokrywającymi się z granicami działek.
Na nieruchomości znajdował się słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa, zaś w bezpośrednim sąsiedztwie wodociąg oraz kanalizacja sanitarna. Słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa znajdują się na działce …… Oba obiekty znajdują się na części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U. Słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z zapisami mpzp na części działek nr …… położonych w obszarze oznaczonym 8Z nie ma możliwości zabudowy z wyjątkiem sieci infrastruktury technicznej. Spółka nie ma wiedzy kto jest właścicielem kanalizacji deszczowej ani słupa średniego napięcia.
Jak wynika z opisu sprawy, działka nr …… w części znajdowała się na terenach oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U (tereny produkcji, hurtowni, rzemiosła) oraz w części na terenach oznaczonym na planie 8Z (tereny zieleni nieurządzonej), a tereny o różnym przeznaczeniu oddzielone są na mapie liniami rozgraniczającymi. Zatem działka w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U przeznaczona była pod zabudowę. Natomiast, jak wskazała Państwa Spółka, na działce w części oznaczonej na planie symbolem 8Z (tereny zieleni nieurządzonej), zgodnie z zapisami mpzp nie ma możliwości zabudowy z wyjątkiem sieci infrastruktury technicznej. Zatem należy stwierdzić, że skoro na terenach oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 8Z jest możliwość budowy sieci infrastruktury technicznej, to tym samym ww. działka w tej części także stanowiła teren przeznaczony pod zabudowę. W związku z tym działka nr …….. stanowiła w całości teren budowlany.
Natomiast na działce nr …… na części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U znajdował się słup średniego napięcia oraz kanalizacja deszczowa, które są budowlami. Jednakże obiekty te nie były własnością Państwa Spółki. Zatem, skoro Państwa Spółka nie była właścicielem znajdujących się na ww. działce budowli tj. słupa średniego napięcia oraz kanalizacji deszczowej, to należy przyjąć, że w przypadku działki nr …… w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U, przedmiotem dostawy był wyłącznie grunt, którego jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, z uwagi na fakt, iż na gruncie tym posadowione były ww. budowle. Ponadto, działka ta w części położona była na terenach oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 8Z, na których – jak wyżej wskazano – jest możliwość realizacji sieci infrastruktury technicznej. Zatem działka ta, w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 8Z stanowiła teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr ….., w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 12P-U stanowiła teren zabudowany, zaś w części oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 8Z, stanowiła teren budowlany.
Tym samym, dostawa działek nr ……. nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Z uwagi na fakt, że dla dostawy ww. działek nr ……. nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia, wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem, dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
‒towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
‒brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, nieruchomości nie były przez Państwa Spółkę wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.
Zatem, dostawa ww. działek nr ......., nie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, z uwagi na fakt, iż nie został spełniony co najmniej jeden z warunków, o których mowa w tym przepisie.
W związku z powyższym sprzedaż działek nr ……., nie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, w związku z czym podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwej stawki podatku od towarów i usług.
Stanowisko Państwa Spółki, z uwagi na fakt, iż wywiedliście Państwo prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Państwa Spółka i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie informuję, że kwestia ustalenia stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydawania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i państwa Spółka zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).