Temat interpretacji
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego użyczenia siedziby szkoły oraz sposobu dokumentacji tej transakcji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłoweSzanowni Państwo,stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego użyczenia siedziby szkoły oraz sposobu dokumentacji tej transakcji.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej19 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych nieodpłatnego użyczenia Siedziby Szkoły. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2022 r. (data wpływu 24 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłegoWnioskodawca Powiat … (dalej „Powiat” lub „Wnioskodawca”) od dnia 1 lipca 2016 r. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym z siedzibą w …, ul. …, NIP … i począwszy od lipca 2016 r. składa deklaracje VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r. zgodnie z wymogami art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454) o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (dalej: ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. W imieniu Powiatu jako „Sprzedawcy i podatnika podatku VAT” faktury VAT wystawiają poszczególne jednostki organizacyjne jako „Wystawca faktury” z NIP-em Powiatu. Obsługę scentralizowanych rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług VAT prowadzi Starostwo Powiatowe w …. Jedną z jednostek organizacyjnych, za pomocą której Powiat realizuje swoje zadania jest Samorządowa Szkoła Muzyczna II stopnia w …, REGON … NIP … (dalej: „Szkoła”).Prowadzenie Szkoły jest zadaniem statutowym Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1526): „Powiat wykonuje określone w ustawie zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.” Zgodnie z informacjami dostępnymi w Bazie Internetowej REGON stanowi publiczną szkołę artystyczną, o której mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe (t. j. Dz.U. 2021, poz. 1082). Szkoła znajduje się w rejestrze szkół i placówek oświatowych.Powiat prowadzi Szkołę wykonując zadanie statutowe. W okresie od 01.01.2017 r. do 2021 r. w budynku Szkoły prowadzona była też działalność gospodarcza polegająca na wynajmie pomieszczeń dla firmy … i Szkoły Podstawowej nr … w …. Ponadto Powiat do dnia zawarcia porozumienia wynajmował pomieszczenia w budynku Szkoły na rzecz Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia (prowadzonej przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego).Zgodnie z postanowieniami porozumienia z dnia 1 września 2022 r. (dalej: „Porozumienie” lub „Umowa”) z dniem 1 stycznia 2023 r. Powiat przekaże Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego (dalej: „Przejmujący”) prowadzenie Szkoły. W ramach Porozumienia Przejmujący zobowiązuje się do prawidłowego wywiązywania się z zadań organu prowadzącego, określonych w szczególności w art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Na mocy Umowy Powiat nieodpłatnie przekaże Przejmującemu własność wyposażenia Szkoły, w tym w szczególności wyposażenie, instrumenty muzyczne, pomoce dydaktyczne, wartości niematerialne i prawne, na podstawie sporządzonej inwentaryzacji i protokołu zdawczo- odbiorczego. Zgodnie z postanowieniami Porozumienia Powiat zapewni w okresie prowadzenia Szkoły przez Przejmującego, na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia (dalej: „Transakcja”), możliwość użytkowania przez Szkołę oraz przez prowadzoną przez Przejmującego Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia im. … w …, dotychczasowej siedziby Szkoły w … przy ul. …, zwanej dalej „Siedzibą Szkoły”.Dodatkowo należy wskazać, że Wnioskodawca udostępni Przejmującemu całą Siedzibę Szkoły, tj. Przejmujący będzie dysponował wszystkimi pomieszczeniami w budynku. Ponadto Przejmujący nie będzie prowadził działalności gospodarczej w Siedzibie Szkoły i nie będzie wynajmował pomieszczeń Siedziby Szkoły innym podmiotom.W konsekwencji udostępnienia Siedziby Szkoły Przejmującemu ustanie stosunek najmu z tytułu udostępnienia pomieszczeń Szkole Muzycznej I stopnia. Po wejściu w życie Porozumienia przedmiotowy wynajem ustanie, a w Siedzibie Szkoły mieścić się będzie Zespół Szkół Muzycznych I i II stopnia prowadzony przez Przejmującego.
Na pytania postawione w wezwaniu z 14 listopada 2022 r. o treści:1) Czy Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem lub wybudowaniem budynku Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w …?2) Czy Powiat będzie ponosił koszty utrzymania budynku Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w … w okresie jego użyczenia? Jeżeli tak to należy wskazać jakie to będą koszty?3) Na jaki okres Powiat zamierza oddać w użyczenie budynek Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w …?4) W przypadku gdy okres użyczenia będzie dłuższy niż rok to czy Powiat zamierza ustalić okresy rozliczeniowe w trakcie trwania użyczenia? Jeżeli tak to należy wskazać jakie to będą okresy.
Odpowiedzieli Państwo, że:1) Dnia 09.06.2004 roku Gmina … przekazała na mocy umowy zamiany Powiatowi … część nieruchomości wchodzącą w skład obecnej Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w …. Z kolei dnia 10.12.2008 roku na mocy umowy ustanowienia i darowizny odrębnej własności lokalu użytkowego Gmina … przekazała Powiatowi … pozostałą część nieruchomości wchodzącą w skład obecnej Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w ….Powiat … przekazał nabyte w drodze zamiany i darowizny nieruchomości - budynek w trwały zarząd Dyrektorowi Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w ….Na mocy ustawy z dnia 05.12.2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r., poz., 1454) Naczelnik Urzędu Skarbowego w … z dniu 31.01.2017 roku wydał powiadomienie, na mocy którego z dniem 01.01.2017 roku Samorządowa Szkoła Muzyczna II stopnia w … została wykreślona z rejestru podatników VAT zwolnionych.Powiatowi … (Samorządowej Szkole Muzycznej II stopnia w …) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego o kwotę podatku VAT należnego w związku z nabyciem lub wybudowaniem budynku Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w ….W latach 2009 do 2013 budynek został poddany termomodernizacji.2) Powiat … nie będzie ponosił kosztów utrzymania budynku, utrzymanie budynku będzie po stronie Ministerstwa.3) Zgodnie z porozumieniem budynek będzie oddany do użyczenia na czas przejęcia zadania prowadzenia szkoły muzycznej II stopnia przez Ministerstwo (nieokreślony).4) Nie przewidziano w porozumieniu takiego rozliczenia.
Na pytania postawione w wezwaniu z 13 grudnia 2022 r. o treści:1) W związku ze wskazaniem, że „W latach 2009 do 2013 budynek został poddany termomodernizacji” należy wskazać czy Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z przeprowadzoną modernizacją?2) Czy przekazanie na podstawie użyczenia Siedziby Szkoły będzie miało związek z działalnością Wnioskodawcy, tj. z zadaniami własnymi Powiatu?Odpowiedzieli Państwo, że:1) Samorządowa Szkoła Muzyczna II Stopnia w dniu 13.09.2000 r. została zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako podatnik VAT, który korzysta ze zwolnienia z art. 14 ust. 6 ustawy. Z dniem 01.01.2017 roku Samorządowa Szkoła Muzyczna II stopnia w … została wykreślona z rejestru podatników zwolnionych na mocy ustawy z dnia 05.12.2016 roku o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 1454).W związku z poddaniem budynku Samorządowej Szkoły Muzycznej termomodernizacji w latach 2009 do 2013 Powiatowi … (Samorządowej Szkole Muzycznej II stopnia w …) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną modernizacją.Prowadzenie Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w … dla Powiatu … jest związane z prowadzeniem działalności statutowej związanej z działalnością edukacyjną i oświatą, a ta nie daje prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego.2) Przekazanie na podstawie użyczenia siedziby szkoły ma związek z zadaniem własnym Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym „Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej”. Zadanie to przejmuje Ministerstwo i będzie w tym budynku prowadziło Szkołę Muzyczną II Stopnia.
Pytania1. Czy nieodpłatne użyczenie Siedziby Szkoły będzie rodziło obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT?2. Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca, to kiedy dla opisanej Transakcji powstanie obowiązek podatkowy?3. Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca, w jaki sposób wyliczyć podstawę opodatkowania?4. Jaki dokument będzie właściwy do wykazania opisanej Transakcji w JPK_V7M (faktura czy inny dokument) i czy wtedy należy taką Transakcję oznaczyć kodem „WEW” w JPK_V7M?
Państwa stanowisko w sprawieAd. 1Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm., dalej „ustawa”), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez świadczenie usług, o których mowa wart. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.Ponadto należy wskazać, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Z cyt. wyżej przepisu wynika, że wyłączenie przewidziane w tym przepisie dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.Jak wskazuje się w praktyce, np. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lipca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.331.2020.2.MG „Powyższy przepis nie jest samodzielną podstawą do określenia, kiedy organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT. Nie można go bowiem interpretować w oderwaniu od wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy definicji podatnika jako podmiotu wykonującego działalność gospodarczą w rozumieniu ust. 2 tego artykułu, przy czym działalność ta musi być wykonywana samodzielnie - we własnym imieniu i na własny rachunek. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.”Biorąc pod uwagę powyższe na gruncie podatku od towarów i usług jednostki samorządu terytorialnego mogą występować w dwóch różnych rolach:• podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz• podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.• Przenosząc powyższe rozważania na przedstawiony stan faktyczny należy wskazać co następuje.Na mocy art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej. Urzeczywistnieniem ww. przepisu jest prowadzenie Szkoły przez Powiat.Zgodnie z art. 8 ust. 19. Ustawy prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.) prowadzenie szkół artystycznych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 8, dla uczniów szkół artystycznych, a także placówek doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych może być przekazywane w drodze porozumienia między ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego a jednostką samorządu terytorialnego.W opisanym stanie faktycznym dochodzi do przekazania w drodze Porozumienia prowadzenia Szkoły. Aby umożliwić Przejmującemu prowadzenie Szkoły na terytorium Powiatu, Wnioskodawca ma zamiar oddać Siedzibę Szkoły w nieopłatne używanie Przejmującemu.Zdaniem Wnioskodawcy istnienie Szkoły na obszarze Powiatu jest w interesie lokalnej społeczności i w pełni koresponduje z zadaniem zawartym w cytowanym art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. Co więcej, zdaniem Powiatu oddanie w nieodpłatne używanie Siedziby Szkoły jest jedynie fragmentem o charakterze cywilnoprawnym Porozumienia na gruncie administracyjnym.Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy opisana Transakcja nie będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, z uwagi na fakt, iż Powiat nie występuje w niej w roli podatnika, tj. nieodpłatne użyczenie Siedziby Szkoły nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT.Ad. 2Jeżeli odpowiedź na pytanie przedstawione w Ad. 1 jest twierdząca, zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy powstanie w momencie zakończenia roku podatkowego oraz w momencie zakończenia świadczenia usługi.Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje w momencie wykonania usługi. W przypadku umowy nieodpłatnego użyczenia obowiązek podatkowy powinien zatem powstać po rozwiązaniu umowy i zwrocie przedmiotu Transakcji, gdyż z ta chwilą można mówić o spełnieniu świadczenia.Jednakże z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usługi ciągłej, obowiązek podatkowy będzie powstawał każdorazowo z upływem roku podatkowego, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 3 zd. 2 ustawy.W związku z powyższym obowiązek podatkowy w przypadku Transakcji powstanie powstawał każdorazowo z upływem roku podatkowego, a gdy usługa zostanie wykonana (zakończona) w trakcie roku podatkowego - również w tym momencie.Ad. 3Jeżeli odpowiedź na pytanie przedstawione w Ad. 1 jest twierdząca, zdaniem Wnioskodawcy podstawę opodatkowania Transakcji stanowić będzie koszt utrzymania Siedziby Szkoły.Zgodnie z treścią art. 29a ust. 5 ustawy, w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt ich świadczenia poniesiony przez podatnika. Przepisy ustawy nie określają, co należy rozumieć poprzez koszt świadczenia usług w przypadku umowy użyczenia.W przypadku bezpłatnego udostępnienia budynku trudno mówić o rynkowości takiej transakcji, bowiem w praktyce takie udostępnienie budynku szkoły muzycznej wraz z wyposażeniem w obrocie prywatnym występuje niezwykle rzadko lub wcale.Zdaniem Wnioskodawcy, posiłkując się dorobkiem organów skarbowych, w tym m.in. treścią pisma z dnia 19 września 2014 r. wydanego przez Izbę Skarbową w Łodzi sygn. IPTPP4/443-398/14-8/UNR, na wysokość podstawy opodatkowania składać się będą wysokość podatku od nieruchomości, amortyzacja budynku, koszty mediów oraz koszt konserwacji i napraw Siedziby Szkoły ustalony za roczny okres użytkowania (a w przypadku zakończenia usługi w trakcie roku - ustalony za okres użytkowania od początku takiego roku do momentu zakończenia świadczenia usługi).Ad. 4Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 nie jest twierdząca, jednocześnie biorąc pod uwagę uzasadnienie stanowiska ad. 1, zdaniem Wnioskodawcy dokumentem właściwym do udokumentowania oddania Siedziby Szkoły do nieodpłatnego używania będzie dokument inny niż faktura, np. stworzony przez Wnioskodawcę dokument wewnętrzny. Zdaniem Wnioskodawcy Transakcja nie powinna zostać wykazywana w JPK_VAT z deklaracją.Uzasadniając powyższe Wnioskodawca wskazuje co następuje.Stosownie do art. 109 ust. 3b ustawy, podatnicy są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ww. ewidencję (na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c VAT) łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.Jednocześnie, jak stanowi art. 106b ust. 1 pkt 1 VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.W opisanym stanie faktycznym zdaniem Wnioskodawcy nie dojdzie do opodatkowania nieodpłatnego przekazania do używania Siedziby Szkoły. Z uwagi na brak opodatkowania Transakcja nie powinna być udokumentowana fakturą. W takim przypadku Wnioskodawca powinien udokumentować Transakcję dokumentem stworzonym we własnym zakresie, tzw. dokumentem wewnętrznym. Biorąc pod uwagę fakt, iż w deklaracji o której mowa w art. 109 ust. 3b ustawy należy wykazywać w szczególności dane dotyczące:1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;3) kontrahentów;4) dowodów sprzedaży i zakupów;Wnioskodawca nie wykaże Transakcji w JPK_VAT z deklaracją.
Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego użyczenia siedziby szkoły oraz sposobu dokumentacji tej transakcji.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnejZgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. . o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:Towarami, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).Z powołanego art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.W świetle art. 8 ust. 2 ustawy: Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.Zauważyć należy, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy: Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 ze zm.):Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.Z opisu sprawy wynika, że Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i sporządza scentralizowaną deklarację podatku od towarów i usług VAT-7. Jedną z jednostek organizacyjnych, za pomocą której Powiat realizuje swoje zadania jest Samorządowa Szkoła Muzyczna II stopnia w …. Prowadzenie Szkoły jest zadaniem statutowym Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym. Zgodnie z postanowieniami porozumienia z dnia 1 września 2022 r. z dniem 1 stycznia 2023 r. Powiat przekaże Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego prowadzenie Szkoły. W ramach Porozumienia Przejmujący zobowiązuje się do prawidłowego wywiązywania się z zadań organu prowadzącego, określonych w szczególności w art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Przekazanie na podstawie użyczenia siedziby szkoły ma związek z zadaniem własnym Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym . Powiat udostępni Przejmującemu całą Siedzibę Szkoły tj. Przejmujący będzie dysponował wszystkimi pomieszczeniami w budynku. Ponadto Przejmujący nie będzie prowadził działalności gospodarczej w Siedzibie Szkoły i nie będzie wynajmował pomieszczeń Siedziby Szkoły innym podmiotom. Powiat … nie będzie ponosił kosztów utrzymania budynku, utrzymanie budynku będzie po stronie Ministerstwa. Powiatowi … (Samorządowej Szkole Muzycznej II stopnia w …) nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego o kwotę podatku VAT należnego w związku z nabyciem lub wybudowaniem budynku Samorządowej Szkoły Muzycznej II stopnia w …. W związku z poddaniem budynku Samorządowej Szkoły Muzycznej termomodernizacji w latach 2009 do 2013 Powiatowi … nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną modernizacją.Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą opodatkowania czynności nieodpłatnego użyczenia przez Powiat Siedziby Szkoły Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego.W tym miejscu wskazać należy, że kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 Kodeksu cywilnego. W świetle tego przepisu: Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.Zatem strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.Jak wynika z art. 710 Kodeksu cywilnego :Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.Jednakże jeśli pojawia się jakakolwiek płatność związana z użytkowaniem rzeczy oddanej w używanie, to na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług umowa ta przestaje być umową nieodpłatną i staje się czynnością odpłatną (odpłatnym świadczeniem usług), a więc jako taka podlega opodatkowaniu.Z ww. art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi mieć miejsce brak związku świadczonych usług z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.Niedopełnienie warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców powiatu. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tutejszego organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia powiatu należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których powiat nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez powiat poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a powiat realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.W odniesieniu do sytuacji Powiatu należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu Budynku Szkoły Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odbywać się będzie w związku z prowadzoną przez Powiat działalnością, tj. w ramach zadań własnych. Z opisu sprawy wynika, że przekazanie na podstawie użyczenia siedziby szkoły będzie miało związek z zadaniem własnym Powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym. Ponadto w związku z nabyciem przedmiotowego budynku oraz przeprowadzoną jego termomodernizacją w latach 2009 do 2013 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowego budynku oraz jego termomodernizacją.Tym samym, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne przekazanie nieruchomości będzie odbywać się w związku z wykonywaniem przez Powiat zadań publicznoprawnych.Mając na uwadze powyższe w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że wykonywana przez Powiat ww. czynność, tj. nieodpłatne użyczenie Budynku Szkoły nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT.Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.W związku z tym, iż nieodpłatne użyczenie Budynku Szkoły nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT, to nie udzielam odpowiedzi na pytania nr 2 i nr 3. Odnosząc się z kolei do kwestii dokumentowania nieodpłatnego użyczenia Siedziby Szkoły Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego należy wskazać co następuje.Zgodnie z art. 106a ustawy:Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:1) sprzedaży, z wyjątkiem:a) przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,b) czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;2) dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,b) państwa trzeciego;3) dostawy towarów i świadczenia usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tych procedur, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest Rzeczpospolita Polska;4) sprzedaży na odległość towarów importowanych, rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tej procedury, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tego rozdziału jest Rzeczpospolita PolskaZ kolei w myśl art. 106b ust. 1 ustawy:Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.Stosownie do art. 109 ust. 1 ustawy:Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;3) kontrahentów;4) dowodów sprzedaży i zakupów.W myśl art. 109 ust. 3b ustawy:Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.Mając na uwadze powyższe przepisy oraz rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji, zgodnie z którym nieodpłatne użyczenie Budynku Szkoły nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie rodziło obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT, należy wskazać, że Powiat nie będzie miał obowiązku dokumentowania przedmiotowej transakcji fakturą oraz wykazywania jej w składanej ewidencji w JPK_VAT. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacjeInformacja o zakresie rozstrzygnięciaInterpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:1) z zastosowaniem art. 119a;2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretacjęMają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacjiPodstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).