Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłow
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług związanych z realizacją programu pn. (…). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2022 r. (wpływ 28 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
A. jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia (…).
(...)
A. uczestniczy (...), w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. (…), ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (…), która za pośrednictwem (…) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu (…) (edycja (...)) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony 11 maja 2021 r. (sygnatura (…)) i rozstrzygnięty pod koniec 2021 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu (…) zostało wybrane konsorcjum (…), w skład którego wchodzą następujące instytucje:
(1) koordynator - A.,
(2) B.,
(3) C.,
(4) D.,
(5) E.,
(6) F.
Koordynatorem i liderem konsorcjum jest A., który uczestniczy w realizacji projektu na mocy umowy grantowej nr (…) otrzymuje również środki z budżetu Państwa na finansowanie tego projektu na podstawie Uchwały nr (…) Rady Ministrów z 7 grudnia 2021 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. „(…)”, oraz następującej po niej umowy ramowej o dotację celową nr (…).
Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt (…) dotyczą następujących obszarów:
1)usługi informacyjne dotyczące współpracy i internacjonalizacji - rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i perspektyw rynku wewnętrznego, towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityk i programów Wspólnoty mających znaczenie dla (...) oraz dostarczanie (...) informacji na temat procedur korzystania z tych programów; wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na sektor (...), wkład w przeprowadzenie przez KE oceny oddziaływania, wykorzystanie dostępnych narzędzi mających na celu włączenie (...) do europejskiego procesu decyzyjnego;
2)usługi w zakresie ułatwienia absorbcji innowacji i ich internacjonalizacji, transferu technologii, oraz zielonej i cyfrowej transformacji (...), oraz podnoszenia ich wiedzy - informowanie i podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji, cyfryzacji, środowiska, klimatu, energii i zasobooszczędności;
3)usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa (...) w Programie Ramowym na rzecz (...), programu (...) oraz inicjatyw (...) - podnoszenie świadomości (...) w zakresie możliwości udziału w projektach, pomoc (...) w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów, z którymi mogliby współpracować nad rozwojem nowych produktów i usług we współpracy z instytucjami badawczo rozwojowymi.
W ramach projektu (…), A. świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie. (…) realizuje usługi sieciowe m.in. w następujących formach: prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu; organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów; organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i wystawach zagranicznych: zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych; wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań; prowadzenie strony internetowej. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu (…) (świadczone usługi) są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków (…) (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr (…) z 7 grudnia 2021 r. (pokrywają one 40% kosztów projektu). W związku z realizacją zadań projektu (…) zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator krajowy, koordynator konsorcjum, konsultanci ds. informacji oraz asystent projektu. W ramach projektu (…) zatrudnia również osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (np. prelegenci webinariów).
Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z (…) wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety (np.: hotele, bilety kolejowe i autobusowe), podwykonawstwo (np. obsługa techniczna webinariów, nagrywanie materiałów filmowych itp.) i inne koszty (np.: koszty materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.). Zgodnie z art. 6.2 umowy grantowej o dotację kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie (…), chyba że partner projektu może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi służące realizacji programu (…) będą wystawiane na (…).
Zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy A. ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku.
Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia (…) o utworzeniu A.:
A. jest państwową osobą prawną.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1:
A. realizuje zadania państwa z zakresu rozwoju przedsiębiorczości.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji ww. programu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż A. świadczy usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie oraz zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadań w projekcie, będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…), gdyż nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy również zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).