Temat interpretacji
Opodatkowanie w okresie przejściowym, tj. od dnia oddania lokalu do dyspozycji nabywcy, do dnia wykonania umowy deweloperskiej podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz przyszłych nabywców.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania w okresie przejściowym, tj. od dnia oddania lokalu do dyspozycji nabywcy, do dnia wykonania umowy deweloperskiej podatkiem VAT usług świadczonych na rzecz przyszłych nabywców. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 października 2022 r. (wpływ 4 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług NIP (...).
W ramach własnej działalności gospodarczej Spółdzielnia buduje budynki mieszkalne w celu sprzedaży znajdujących się w nich lokali mieszkalnych i garaży. Podkreślenia przy tym wymaga, iż nowe inwestycje mieszkaniowe Spółdzielnia realizuje jako deweloper – z przyszłymi właścicielami zawierane są umowy deweloperskie o budowę oraz ustanowienie prawa odrębnej własności lokalu, stosownie do wymogów ustawy z dnia 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1177). Nie jest to realizacja inwestycji w trybie spółdzielczym, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
W konsekwencji przyszli właściciele nowobudowanych lokali nie mogą być członkami Spółdzielni (w obecnym stanie prawnym członkostwo w spółdzielni mieszkaniowej powstaje z mocy prawa w sytuacjach enumeratywnie wymienionych w art. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych), ani też Spółdzielnia nie może pobierać od przyszłych właścicieli opłat na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
Po wybudowaniu budynku, w wykonaniu umowy deweloperskiej z przyszłymi właścicielami zawierane są umowy przenoszące własność oraz formalnie powstaje wspólnota mieszkaniowa.
Jednakże same lokale są wydawane przyszłym właścicielom do ich dyspozycji wcześniej - przed zawarciem umowy ustanawiającej odrębną własność lokalu. W tym czasie właściciele najczęściej przystępują do prac wynikowych w lokalu, ale mogą też z niego swobodnie korzystać. W okresie od dnia wydania lokalu do dyspozycji przyszłego właściciela do dnia zawarcia umowy o ustanowieniu na jego rzecz odrębnej własności lokalu w wykonaniu umowy deweloperskiej (zwanym w dalszej części wniosku o interpretację "okresem przejściowym") przyszli właściciele mają obowiązek uiszczania na rzecz Spółdzielni opłat za korzystanie z lokalu oraz za zarządzanie i administrowanie nieruchomością. Obowiązek ten wynika z odpowiednich zapisów samej umowy deweloperskiej (§ 10 umowy deweloperskiej, której przykładowy wzór przesyłacie Państwo w załączeniu). Zgodnie z zapisami umowy deweloperskiej Spółdzielnia przekazuje nabywcom lokali, w formie pisemnej najpóźniej w dniu dokonania odbioru lokalu informację o wysokości kosztów zarządzania i administrowania. Wysokość kosztów zarządzania i administrowania jest ustalona jednostronnie przez Spółdzielnię w oparciu o uśrednione koszty zarządzania i administrowania innymi podobnymi budynkami zarządzanymi przez Spółdzielnię według stanu na dzień przekazywania lokalu i obowiązuje do czasu uchwalenia nowej wysokości opłat przez właścicieli, już po powstaniu wspólnoty mieszkaniowej.
Koszty dotyczące zużycia wody i centralnego ogrzewania są rozliczane w oparciu o wskazania liczników i refakturowane na podstawie faktur zakupu wystawianych na Spółdzielnię jako zarządcę. Koszty energii elektrycznej dotyczące części wspólnych nieruchomości są rozliczane proporcjonalnie do wysokości udziałów w nieruchomości i refakturowane na podstawie faktur zakupu wystawianych na Spółdzielnię. Do wyżej wymienionych kosztów Spółdzielnia dolicza odpowiednie stawki podatku VAT, przy czym koszty pochodzące od dostawców zewnętrznych takie jak: woda, energia elektryczna, centralne ogrzewanie i wywóz nieczystości są refakturowane na podstawie faktur zakupu wystawianych na Spółdzielnię jako zarządcę. W okresie przejściowym, z otrzymanych faktur zakupowych Spółdzielnia odlicza naliczony podatek VAT w 100%. Koszty dostawy wszystkich mediów są rozliczane przez Spółdzielnię po cenie ich nabycia, bez doliczania żadnej marży. Opłaty za eksploatację i zarządzanie skalkulowane są jako oddzielne składniki czynszu ale wnoszone są jako jedno wynagrodzenie obejmujące wszystkie czynności wykonywane przez Spółdzielnię.
Zarząd Spółdzielni nieruchomością w okresie przejściowym polega na podjęciu szeregu czynności zmierzających do formalnego wyodrębnienia przyszłej wspólnoty mieszkaniowej, bieżącej konserwacji nieruchomości, utrzymania czystości i porządku w częściach wspólnych nieruchomości, rozliczanie opłat za media dostarczone do nieruchomości, ubezpieczenie nieruchomości, opłata podatków, koszty ochrony, regulowanie zobowiązań publiczno-prawnych, prowadzenie ewidencji wnoszonych wpłat przez użytkowników lokali na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości w tym opłat za media, rozliczanie kosztów na poszczególne lokale.
W zasadzie czynności te nie różnią się niczym od normalnego administrowania i zarządzania nieruchomością już po powstaniu wspólnoty mieszkaniowej. Jest tylko ta różnica, iż w okresie przejściowym nie powstaje jeszcze wspólnota mieszkaniowa i w związku z czym nie ma organów wspólnoty władnych do podjęcia stosownych uchwał. Z tego też względu w okresie przejściowym stroną umów o dostawy mediów do nieruchomości jest Spółdzielnia, i ona otrzymuje faktury od dostawców za dostarczone media do budynku. Natomiast po powstaniu wspólnoty mieszkaniowej zawierane są odrębne umowy na dostawę mediów, w których nabywcą jest już nowopowstała wspólnota mieszkaniowa.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółdzielnia świadczy również usługi zarządzania i administrowania budynkami mieszkalnymi sklasyfikowanymi według PKWiU z roku 2015 pod symbolem 68.32.11.0. Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi są realizowane w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy spółdzielnia postępuje prawidłowo opodatkowując w okresie przejściowym, tj. od dnia oddania lokalu do dyspozycji nabywcy, do dnia wykonania umowy deweloperskiej (przeniesienia własności lokalu na nabywcę) podatkiem VAT świadczone na rzecz przyszłych nabywców usługi zarządzania i administrowania nieruchomością, czy też usługi te korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy o VAT?
2)Czy Spółdzielnia postępuje prawidłowo dokonując w okresie przejściowym dokumentowania sprzedaży usług poprzez wystawianie faktur VAT nabywcom lokali mieszkalnych i opodatkowując podatkiem VAT opłaty naliczane w tymże okresie według stawek VAT obowiązujących przy zakupie tych usług od ich dostawców?
Państwa stanowisko w sprawie
Usługi zarządzania i administrowania nieruchomościami mieszkalnymi w okresie przejściowym tj. od dnia oddania lokalu do dyspozycji nabywcy, do dnia wykonania umowy deweloperskiej (przeniesienia własności lokalu na nabywcę) mieszczą się w zakresie usług sklasyfikowanych w według PKWiU z roku 2015 pod symbolem 68.32.11.0. - "Usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności". Świadczenie przedmiotowych usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT i podlega opodatkowaniu podstawową stawką zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT.
W szczególności usługi te nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy o podatku VAT, gdyż nie są to czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, ani też na rzecz członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. W przedmiotowej sprawie nigdy nie dojdzie do zastosowania art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Spółdzielnia buduje jako deweloper, zaś nieruchomość po powstaniu wspólnoty od razu przechodzi pod reżim zarządzania określony ustawą o własności lokali. Spółdzielnia zasadnie zatem obciąża przyszłych nabywców 23% stawką podatku VAT za zarządzanie i administrowanie nieruchomością w okresie przejściowym.
Świadczenie zarządzania i administrowania nabywcom lokali mieszkalnych oczekującym na podpisanie aktu notarialnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w nowo budowanych budynkach mieszkalnych powinno być dokumentowane fakturą VAT (art. 106b. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. z 2022 r. poz. 931, 974, 1137) zgodnie z aktualnie obowiązującymi stawkami podatku VAT dla poszczególnych usług.
Zdaniem Spółdzielni przedstawiony sposób rozliczenia kosztów związanych z utrzymaniem lokali mieszkalnych i garaży oraz zarządu nieruchomością wspólną od dnia oddania lokalu do użytkowania do chwili ustanowienia prawa odrębnej własności jest prawidłowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).
W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Jak wynika z powołanego wyżej art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są między innymi wszelkie postacie energii. Oznacza to, że w przypadku wykonywania świadczeń dotyczących tych mediów na gruncie podatku od towarów i usług będziemy mieć do czynienia z dostawą towarów. Jeśli chodzi o inne media (objęte zakresem opodatkowania), będzie to świadczenie usług.
W świetle art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.
Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.
Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane, niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.
Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie odsprzedaje ją w takiej samej formie swojemu kontrahentowi. Przeniesienie kosztów nabycia usługi, o którym mowa wyżej, dotyczy wyłącznie usługi, jaką nabywca nabył w celu odsprzedaży w postaci takiego samego świadczenia, co nie jest tożsame z sytuacją odsprzedaży tej usługi będącej elementem pomocniczym świadczenia głównego, bez którego świadczenie pomocnicze nie ma racji bytu.
Podkreślenia wymaga, że aby dana czynność – stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy – podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być wykonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że zarówno odpłatna dostawa towarów, jak i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy oraz w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, według zasad określonych w ustawie.
Zaznacza się, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie zawartego w niej upoważnienia, przewidziano zwolnienie od podatku niektórych czynności.
Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku:
Czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1465 i 2127 oraz z 2021 r. poz. 11).
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku:
Czynności wykonywane na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1465).
Powołany wyżej przepis art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1208) stanowi, że:
1.Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
11. Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.
2.Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
4. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 ( ).
5. Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.
Z powołanych przepisów wynika, że zwolnienie od podatku odnosi się do czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowych, a także osób niebędących członkami spółdzielni. Muszą być oni właścicielami lokali mieszkalnych, a w przypadku członka spółdzielni może przysługiwać mu spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Rodzaje opłat wymienione w prawie spółdzielczym dotyczą opłat związanych z utrzymaniem lokalu mieszkalnego i nieruchomości wspólnych.
Zatem zwolnienie, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, jest związane z czynnościami, za które Spółdzielnia pobiera opłaty, a które dotyczą lokali mieszkalnych lub spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego. Zwolnienie dotyczy wyłącznie czynności (za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) związanych z lokalami mieszkalnymi, nie dotyczy natomiast czynności związanych z lokalami użytkowymi.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach własnej działalności gospodarczej budują Państwo budynki mieszkalne w celu sprzedaży znajdujących się w nich lokali mieszkalnych i garaży. Podkreślenia przy tym wymaga, iż nowe inwestycje mieszkaniowe realizujecie Państwo jako deweloper.
W konsekwencji przyszli właściciele nowobudowanych lokali nie mogą być członkami Spółdzielni, ani też Spółdzielnia nie może pobierać od przyszłych właścicieli opłat na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.
W okresie od dnia wydania lokalu do dyspozycji przyszłego właściciela do dnia zawarcia umowy o ustanowieniu na jego rzecz odrębnej własności lokalu w wykonaniu umowy deweloperskiej przyszli właściciele mają obowiązek uiszczania na Państwa rzecz opłat za korzystanie z lokalu oraz za zarządzanie i administrowanie nieruchomością.
Koszty dotyczące zużycia wody i centralnego ogrzewania są rozliczane w oparciu o wskazania liczników i refakturowane na podstawie faktur zakupu wystawianych na Państwa jako zarządcę. Koszty energii elektrycznej dotyczące części wspólnych nieruchomości są rozliczane proporcjonalnie do wysokości udziałów w nieruchomości i refakturowane na podstawie faktur zakupu wystawianych na Państwa. Do wyżej wymienionych kosztów doliczają Państwo odpowiednie stawki podatku VAT, przy czym koszty pochodzące od dostawców zewnętrznych takie jak: woda, energia elektryczna, centralne ogrzewanie i wywóz nieczystości są refakturowane na podstawie faktur zakupu wystawianych na Państwa jako zarządcę.
Biorąc pod uwagę powyższe w zakresie pytania oznaczonego nr 1, świadczone przez Państwa usługi nie podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 11 ustawy o podatku VAT, gdyż jak Państwo wskazaliście nie są to czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, ani też na rzecz członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
Natomiast odnosząc się do Państwa pytania oznaczonego nr 2, należy zauważyć, że w przypadku odsprzedaży mediów, których zużycie rozliczane jest w oparciu o liczniki, bez doliczania marży, odsprzedaż ta winna być opodatkowana według stawek właściwych dla poszczególnych czynności.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 oraz pytania oznaczonego nr 2 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).