Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w przedstawionym zakresie i wykonując czynności opracowania indywidualnego planu ulepszenia funkcjonaln... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.355.2022.2.PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.355.2022.2.PM

Temat interpretacji

Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w przedstawionym zakresie i wykonując czynności opracowania indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego, może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 19 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku  – na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – w związku ze świadczeniem usług opracowania indywidulanego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 września 2022 r. (wpływ 8 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca działa w branży  – tworzenie stron i sklepów internetowych oraz zarządzanie nimi. Do tej pory jest to głównie tworzenie sklepów i stron oraz wsparcie ich właścicieli w sytuacji, gdy coś nie działa.

W związku z tym, że ostatnio do Wnioskodawcy zgłaszają się osoby, które już mają sklepy internetowe i chcą je ulepszyć, Wnioskodawca wprowadza usługę, która ma na celu pomóc klientom w opracowaniu indywidualnego planu działania, jak ulepszyć ich sklep internetowy i stronę www, aby więcej osób odwiedzających stronę decydowało się na zakup, poprzez ulepszenie doświadczenia zakupowego i ogólnie doświadczenia użytkownika na stronie. Realizacja obsługi obejmuje: spotkanie wstępne, raport z audytu strony, spotkanie końcowe i wspólne opracowanie planu działania. Finalnym rezultatem usługi jest opracowanie indywidualnego planu działania ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego.

Wnioskodawca aktualnie jest podmiotowo zwolniony z VAT, ze względu na nieprzekroczenie 200.000 zł rocznie (na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT). W rozumieniu Wnioskodawcy, usługa, o której mowa, nie jest usługą doradztwa w kontekście ustawy o VAT, nosi natomiast znamiona usługi z przeniesieniem autorskich praw majątkowych (opracowany indywidualny plan działania po zakończeniu usługi staje się własnością intelektualną klienta).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W rozumieniu Wnioskodawcy, usługa „opracowanie indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego” nie stanowi usługi, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), tj. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Indywidualny Plan Działania opracowany jest wspólnie przez Wnioskodawcę i klienta. W ramach tej usługi Wnioskodawca odpowiada na pytania klienta dotyczące zarówno kwestii technicznych (nie jest to porada, czy opinia, a raczej wyjaśnienie jak coś działa), przedstawia dostępne możliwe rozwiązania, jak i pomaga klientowi w podjęciu decyzji, przede wszystkim informując o kosztach i czasie trwania wdrożenia konkretnych rozwiązań. Usługę można określić jako „done with you” („współtworzenie”), czyli coś pomiędzy wykonaniem a konsultacją.

W kolejnym kroku klient może, ale oczywiście nie musi, zdecydować się na skorzystanie z usługi wdrożenia zaproponowanych przez Wnioskodawcę rozwiązań na swojej stronie www i w swoim sklepie internetowym. Klient może wybrać czy rozlicza się z Wnioskodawcą w formie jednej zbiorczej faktury, czy dwóch osobnych faktur.

Czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach usługi „opracowanie indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego” obejmują udzielanie przez Wnioskodawcę porad, opinii lub wyjaśnień, natomiast usługa ta jest o wiele bardziej kompleksowa, gdyż polega na współtworzeniu planu ulepszenia funkcjonalności strony internetowej i przygotowywaniu klienta do zmian, które ma wdrożyć. Wnioskodawca określiłby ją jako usługę współtworzenia, poprzedzająca konkretne propozycje dalszej współpracy (w zakresie tworzenia i wdrażania), adekwatnie do potrzeb klienta.

Pytanie

Czy opisana usługa „opracowanie indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego” jest usługą zwolnioną z VAT ze względu na to, że Wnioskodawca jest podmiotowo zwolniony z VAT, a usługę tę można określić bardziej jako współtworzenia niż konsultację?

Pani stanowisko w sprawie

W rozumieniu Wnioskodawcy, usługa, o której mowa, nie jest usługą doradztwa w kontekście ustawy o VAT. Jest to raczej usługa współtworzenia z przeniesieniem autorskich praw majątkowych (opracowany indywidualny plan działania po zakończeniu usługi staje się własnością intelektualną klienta i to klient podejmuje decyzję, co z tym dalej zrobi).

Zatem usługa „opracowanie indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego” jest usługą zwolnioną z VAT w momencie, gdy Wnioskodawca jest podmiotowo zwolniony z VAT, zgodnie z ustawą o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy stanowi, że:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W tym miejscu podkreślić należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne.

Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy zauważyć, że o zwolnieniu, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie tworzenie sklepów i stron internetowych oraz stosowne wsparcie w tym zakresie. Dodatkowo Zainteresowany wprowadza usługę opracowania indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego. Wnioskodawca jest aktualnie zwolniony od podatku VAT – na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy – ze względu na nieprzekroczenie limitu wartości sprzedaży. Wprowadzona usługa nie stanowi usługi, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2b ustawy. Nie jest to porada czy opinia, a raczej wyjaśnienie jak coś działa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku VAT – zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – w związku ze świadczeniem usług opracowania indywidulanego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego.

Skoro Wnioskodawca uważa, że nie świadczy usług doradczych, to należy przyjąć, że w analizowanej sprawie nie występują czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b, ani żadne inne wskazane w art. 113 ust. 13 pkt 2, tj. wyłączające zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Mając zatem na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje czynności w zakresie opisanym we wniosku, niewymienione w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy (w szczególności nie świadczy usług doradczych) i nie przekroczył limitu sprzedaży określonego w ustawie, to świadcząc usługi opracowania indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego ma prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy, do momentu przekroczenia kwoty 200.000 zł.

Podsumowując, Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą w przedstawionym zakresie i wykonując czynności opracowania indywidualnego planu ulepszenia funkcjonalności strony www i sklepu internetowego, może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć ponadto należy, że jeżeli, w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, wartość sprzedaży w trakcie roku przekroczy kwotę 200.000 zł (bez kwoty podatku), Wnioskodawca utraci prawo do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. Zwolnienie to utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona wskazana kwota limitu, stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy.

Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).