Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wykonania odwiertu geotermalnego i przekazania efektów... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.483.2022.3.AM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.483.2022.3.AM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wykonania odwiertu geotermalnego i przekazania efektów inwestycji w nieodpłatne użytkowanie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...) ”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami: z 27 września 2022 r. (wpływ 29 września 2022 r.) oraz z 27 września 2022 (wpływ 21 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zagadnienie zaopatrzenia między innymi w wodę, w energię cieplną (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

Fundusz (...) (zwany dalej: „F”) ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „(...)”. Celem programu jest wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia.

Dofinansowanie udzielane będzie w formie dotacji do 100% kosztów kwalifikowanych na przedsięwzięcia związane z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych.

Gmina (...) (dalej Gmina) planuje przedsięwzięcie dotyczące „Wykonania otworu rozpoznawczego (...)”. Inwestorem przedsięwzięcia będzie Gmina.

Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z dofinansowania F. w ramach programu priorytetowego „(...) ”. Przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych.

Roboty geologiczne zostaną przeprowadzone na podstawie Projektu robót geologicznych, wykonanego zgodnie z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących projektów robót geologicznych, w tym robót, których wykonywanie wymaga uzyskania koncesji (Dz. U. z 2011 r. Nr 288, poz. 1696 ze zm.), zatwierdzonego przez Urząd Marszałkowski (...). Celem prac objętych projektem jest wykonanie otworu rozpoznawczego (...) w celu ujęcia wód termalnych z poziomów wodonośnych miocenu, w tym przeprowadzenie testów wydajnościowych (hydrodynamicznych), wykonanie badań fizyko-chemicznych wód podziemnych oraz określenie przydatności ujętych wód do celów energetycznych.

Przewiduje się wykonanie odwiertu kierunkowego (..) do głębokości (...) m oraz długości około (...) m ±10% i azymucie odchylenia (...)°.

Teren projektowanych robót znajduje się w miejscowości 1 na działce nr ewid. 1, której właścicielem jest Gmina.

Zgodnie z Planem Gospodarowania Wodami, przedmiotowa inwestycja realizowana będzie w obrębie Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) nr (...) (kod: (...)). W Planie Gospodarowania Wodami stan tej Jednolitej Części Wód Podziemnych jest oceniony, jako dobry (w tym stan ilościowy - dobry, stan chemiczny - dobry). Jest ona wskazana, jako niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla tej części wód jest zapobieganie pogorszeniu jej stanu tak, aby utrzymać jej dobry stan, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego (...).

Teren, na którym będą prowadzone roboty geologiczne otaczają grunty rolne klasy RIIIb i RIVa. W miejscu projektowanych badań przebiega linia energetyczna WN w odległości około (...) m, do zabudowy gospodarczo - mieszkalnej około (...) m, natomiast do granicy lasu jest około (...) m. Teren planowanych robót geologicznych leży poza obszarami (...) i (...) Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Najbliższy taki zbiornik (...) nr (...) „(...) ” znajduje się ponad (...) km w kierunku północno - wschodnim.

Dla rozwiązania zadania geologicznego projektuje się odwiercenie jednego odwiertu kierunkowego (...) do głębokości (...) tj. długości około (...) ±10% i azymucie.

W przypadku wykonania odwiertu pionowego nastąpiłoby ryzyko niedowiercenia się do warstwy wodonośnej, a przynajmniej uzyskania gorszych parametrów hydrogeologicznych. W przypadku, gdy zasadniczy cel projektowanych prac nie zostanie osiągnięty, a Gmina uzna to za stosowne to otwór zostanie zlikwidowany. Po zakończeniu prac wiertniczych teren zostanie zrekultywowany.

W miejscu projektowanych robót geologicznych został ustanowiony obszar i teren górniczy ujęcia wód leczniczych w Miejscowości 1 i zatwierdzony decyzją koncesyjną znak: (...) przez Marszałka Województwa (...) w dniu 27 kwietnia 2018 roku.

W rejonie projektowanych robót wykonano szereg prac geologicznych dokumentujących m.in. złoże wód leczniczych „Miejcowość 1”, złoże gazu ziemnego „Miejscowość 2- południe” oraz szereg głębokich odwiertów (poniżej (...) m) w poszukiwaniu węglowodorów takie jak Miejscowość 2- (...), Mijecowość 2 - (...), Miejscowość 2 - (...), Miejscowość 2 - (...), Miejscowość 2 – (...), Miejscowość 2 – (...), Miejscowość 3 – (...), Miejscowość 3 – (...). W okolicy Miejscowości 2 i Miejscowości 4 prowadzono również szereg prac geofizycznych w postaci m.in. badań sejsmicznych gdzie prowadzono je już od lat 70 poprzedniego wieku.

Gmina ma status czynnego podatnika podatku od towarów i usług, ale tylko od czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Otrzymanie niniejszej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do F. o przyznanie przedmiotowego dofinansowania i zaliczenia podatku VAT naliczonego do kosztów kwalifikowanych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Odwiert termalny zostanie udostępniony innemu podmiotowi na podstawie umowy użyczenia, o której mowa przede wszystkim w art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360). Będzie to zatem umowa, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Dodatkowo, mogą tutaj zastosowanie jako przepisy szczególne (np. w zakresie procedur) mieć zapisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), niemniej jednak, nie zmienia to faktu, iż odwiert będzie przekazany nieodpłatnie.

Odwiert geotermalny zostanie udostępniony innemu podmiotowi na podstawie umowy użyczenia, o której mowa w kodeksie cywilnym.

Pytanie

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na „Wykonaniu otworu rozpoznawczego (…)”, które jest finansowane w całości ze środków F. w ramach programu priorytetowego „(…)” w przypadku, gdy Gmina udostępni nieodpłatnie podmiotowi trzeciemu odwiert termalny?

Państwa stanowisko

Gmina uważa, że w przypadku nieodpłatnego użyczenia, w ramach zadań wykonywanych jako jednostka samorządu terytorialnego nie będzie mogła skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT od przedmiotowej inwestycji.

Zgodnie z wytycznymi Ministra Inwestycji i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków z 22 sierpnia 2019 r., MIiR /2014 2020/12(4) warunek określony w pkt 1 oznacza, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas - gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Jak wynika z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ocena art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 w świetle celów wspomnianej dyrektywy świadczy o tym, że dla zastosowania zasady nieopodatkowania muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki , a mianowicie prowadzenie działalności przez podmiot publiczny, przy czym działalność ta powinna być wykonywana w charakterze organu władzy publicznej.

Ponadto, działalnością wykonywaną w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu tego przepisu jest działalność wykonywana przez podmioty prawa publicznego w ramach właściwego dla nich reżimu prawnego, z wyłączeniem tej działalności, która jest wykonywana przez nich na tych samych warunkach prawnych, co prywatni przedsiębiorcy.

Jako że zastosowanie art. 13 dyrektywy 2006/112/WE skutkuje brakiem opodatkowania podatkiem od wartości dodanej określonej czynności, jego przepisy muszą być interpretowane ściśle. Za takim rozumieniem wypowiedziała się Komisja Europejska w wyroku z dnia 26 marca 1987 r., C-235/85 Komisja v. Królestwo Holandii. W wyroku tym Trybunał nie odniósł się wprawdzie wprost do tej kwestii, jednakże w kolejnych wydawanych wyrokach także opowiedział się za koniecznością dokonywania ścisłej wykładni analizowanego przepisu.

Taki sposób interpretacji jest niezbędny ze względu na to, iż norma prawna zawarta w art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE stanowi wyjątek od zasady powszechności opodatkowania podatkiem od wartości dodanej.

Badając czy dana czynność wykonywana przez jednostkę samorządu terytorialnego stanowi działalność gospodarczą, należy brać pod uwagę wskazane w orzecznictwie TSUE przesłanki i ich występowanie w konkretnej sprawie.

Interpretacja ogólna Nr PT1.8101.3.2019 Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. stwierdza, że większość czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, m.in. z uwagi na brak spełnienia przesłanki dotyczącej odpłatności, nie stanowi działalności gospodarczej, a w konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują zagadnienie zaopatrzenia między innymi w wodę, w energię cieplną (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

W tej sytuacji Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT, zatem nie będzie jej przysługiwało odliczenie podatku VAT naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Wskazali Państwo, że są zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizację przedsięwzięcia pn. „Wykonanie otworu rozpoznawczego (...)”.

Przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych.

Odwiert termalny zostanie udostępniony innemu podmiotowi na podstawie umowy użyczenia. Będzie to zatem umowa, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Odwiert zostanie przekazany nieodpłatnie.

Mają Państwo wątpliwości dotyczące prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia, w przypadku, gdy udostępnią Państwo nieodpłatnie podmiotowi trzeciemu odwiert termalny.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Należy zauważyć, że w myśl art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że realizowana przez Państwa inwestycja tj. odwiert termalny zostanie przekazany nieodpłatnie podmiotowi trzeciemu na podstawie umowy użyczenia.

Zatem nie będą Państwo wykorzystywali realizowanej inwestycji do odpłatnego świadczenia usług.

Tym samym, poniesione przez Państwa wydatki służące realizacji ww. inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ inwestycja ta zostanie nieodpłatnie przekazana na podstawie umowy użyczenia.

W konsekwencji, ze względu na brak spełnienia jednej z przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT) nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „Wykonanie otworu rozpoznawczego (...)”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).