Temat interpretacji
Dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług wyszczególnionych w pkt 1) – 3) zaliczane m.in. do podklasy PKD 70.22.Z.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 8 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług wyszczególnionych w pkt 1) – 3) zaliczane m.in. do podklasy PKD 70.22.Z, wpłynął 8 lipca 2022 r. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 5 października 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 4 października 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej od (…) r. na podstawie dokonanego w dniu (…) wpisu CEIDG z datą przyszłą rozpoczęcia działalności gospodarczej, pod NIP (…). Tym samym wartość sprzedaży Wnioskodawcy w 2021 i 2022 r. nie przekroczyła kwoty 200 tys. zł, jako że działalność gospodarcza nie była nigdy wcześniej prowadzona przez Wnioskodawcę.
Przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawcy zarówno w 2022, jak i 2023 r. również nie przekroczy kwoty 200 tys. zł. Jako osoba fizyczna od (…) r.
Wnioskodawca będzie prowadzić pod własnym imieniem oraz NIP (…) działalność gospodarczą polegającą na:
1)sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów/przedsięwzięć z funduszy publicznych, w szczególności Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych, wraz z załącznikami do tych wniosków – co do zasady na wystandaryzowanych formularzach udostępnianych przez instytucje wdrażające dane fundusze, które to formularze posiadają instrukcje ich wypełniania;
2)zarządzaniu projektami dofinansowanymi ze środków pochodzących z ww. Funduszy – w szczególności sporządzaniu pism do instytucji wdrażających, prowadzeniu korespondencji z nimi, bieżącym kontakcie z instytucjami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektów oraz prowadzeniu dokumentacji projektu;
3)sporządzaniu wniosków o płatność rozliczających dofinansowania projektów z ww. Funduszy, w szczególności w wystandaryzowanych systemach elektronicznej obsługi takich dotacji lub na wystandaryzowanych formularzach udostępnianych przez instytucje wdrażające dane fundusze, które to formularze posiadają instrukcje ich wypełniania; Ww. czynności są przedmiotem niniejszego wniosku o indywidualną interpretację podatkową.
Ponadto w ramach działalności Wnioskodawca będzie uzupełniająco świadczyć usługi: 4) badań statystycznych, ewaluacyjnych i społecznych, z analizą statystyczną ich wyników; 5) trenera piłki nożnej na rzecz stowarzyszeń i klubów sportowych w grupach młodzieżowych na podstawie licencji UEFA B nr 26301. Usługi wyszczególnione w pkt. 1) – 3) według klasyfikacji PKD zostały zdefiniowane, z braku innych możliwości wyboru kodów PKD w podklasach: • 66.19.Z – „pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”; • 70.22.Z – „pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”; • 96.09.Z – „pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Natomiast w odniesieniu do pozostałych czynności: • usługi badawcze – w podklasie 73.20.Z – „badanie rynku i opinii publicznej”; • usługi trenera piłki nożnej – w podklasie 85.51.Z – „pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych”. Por.: (…)]
W związku z powyższym, na etapie planowania i w początkowej fazie prowadzenia przedmiotowej działalności gospodarczej Wnioskodawca dostrzega potrzebę uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej czynności wyszczególnionych w pkt. 1) – 3) powyżej. Te usługi według klasyfikacji PKD nie zostały jednoznacznie zakwalifikowane, ale mogą być ujmowane m.in. w podklasie 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.
Art. 113 ust. 1. Ustawy od podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) stanowi, iż: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż: zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać z powyżej przytoczonego zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej Ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto doradza. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Takich porad Wnioskodawca nie zamierza oferować. Wnioskodawca w ramach pkt. 1) – 3) wyszczególnionego zakresu czynności będzie prowadzić działalność dotyczącą sporządzania wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie wraz z załącznikami, jak również zarządzania projektami dofinansowanymi ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich i sporządzania wniosków o płatność.
W uzupełnieniu wskazał Pan, że prognozowana wartość sprzedaży firmy o NIP (…) w okresie (…) – (…)wynosi (…) zł. Licząc proporcjonalnie w stosunku do limitu 200 000 zł, wartość sprzedaży w ww. okresie na pewno nie przekroczy (…) % limitu, tj. kwoty (…) zł. Kwotę proporcjonalną obliczono poprzez liczbę dni okresu (…) – (…) (152 dni) w stosunku do całego roku (365 dni).
Pytanie:
Czy świadcząc usługi wyszczególnione powyżej w pkt 1) – 3) zaliczane m.in. do podklasy PKD 70.22.Z Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na wysokość osiągniętych przychodów?
Pana stanowisko w sprawie:
Wnioskodawca interpretuje powszechnie obowiązujące przepisy prawa w ten sposób, że: • nie zamierzając wykonywać usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym szczególnie usług doradczych, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z zakresem wykonywanych czynności, • a jednocześnie nie przekraczając kwoty 200.000 zł sprzedaży rocznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - przysługuje mu prawo skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Wobec powyższego usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ww. ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej Ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto doradza. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Takich porad Wnioskodawca nie zamierza oferować. Wnioskodawca w ramach pkt. 1) – 3) wyszczególnionego zakresu czynności będzie prowadzić działalność dotyczącą sporządzania wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie wraz z załącznikami, jak również zarządzania projektami dofinansowanymi ze środków pochodzących z Funduszy Europejskich i sporządzania wniosków o płatność. Powyższe usługi według klasyfikacji PKD nie zostały jednoznacznie zakwalifikowane, ale mogą być ujmowane m.in. w podklasie 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Jednakże zdaniem Wnioskodawcy usługi, które zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa. Czynności wyszczególnione w pkt. 1) – 3) stanowią bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek, w formie wykonania pewnych dokumentów np. wniosków aplikacyjnych wraz z załącznikami, czy też wniosków o płatność wraz z załącznikami „za klienta”. Wnioskodawca realizując te czynności korzysta z wystandaryzowanych formularzy udostępnianych przez instytucje wdrażające dane fundusze publiczne, zwłaszcza Fundusze Europejskie. Formularze takie co do zasady posiadają instrukcje ich wypełniania, według których finalnie złożone dokumentacje aplikacyjne są weryfikowane przez pracowników instytucji udzielającej dofinansowania. W związku z tym, przygotowanie wniosku o dofinansowanie czy o płatność wraz z załącznikami pozbawia charakteru doradczego działalność Wnioskodawcy – wykonywane czynności muszą być bowiem zgodne z wystandaryzowanymi instrukcjami i formularzami. Tym samym wyżej wymienione czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie stanowią doradztwa, o którym mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o VAT, a Wnioskodawca nie zamierza w przyszłości takich usług świadczyć. Zdaniem Wnioskodawcy fakt zaliczenia świadczonych usług do podklasy PKD 70.22.Z nie przesądza, że zwolnienie wskazane w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie przysługuje. Powyższą interpretację powszechnie obowiązujących przepisów prawa przez Wnioskodawcę potwierdza również inna okoliczność faktyczna, która choć nie ma wiążącej mocy prawnej dla Wnioskodawcy, stanowi pewien wyznacznik interpretacyjny ze strony Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W podobnej sytuacji innego Wnioskodawcy, (…) r. Dyrektor KIS wydał indywidualną interpretację podatkową o sygnaturze (…). W tej interpretacji stanowisko Dyrektora KIS jest analogiczne jak przedstawione przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku o wydanie własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy:
podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
– energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
– wyrobów tytoniowych,
– samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
– preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
– komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
– urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
– maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
– pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
– motocykli (PKWiU ex 45.4);
świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Wobec powyższego należy wskazać, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.
Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planuje Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej od (…) r. Wartość Pana sprzedaży w 2021 i 2022 r. nie przekroczyła kwoty 200 tys. zł, jako że działalność gospodarcza nie była nigdy wcześniej przez Pana prowadzona. Przewidywana wartość Pana sprzedaży zarówno w 2022, jak i 2023 r. również nie przekroczy kwoty 200 tys. zł. wskazał Pan również , że prognozowana wartość sprzedaży Pana firmy o NIP (…) w okresie (…) – (…) wynosi (…) zł. Licząc proporcjonalnie w stosunku do limitu 200 000 zł, wartość sprzedaży w ww. okresie na pewno nie przekroczy (…)% limitu, tj. kwoty (…) zł. Kwotę proporcjonalną obliczono poprzez liczbę dni okresu (…) – (…) (152 dni) w stosunku do całego roku (365 dni). Jako osoba fizyczna będzie Pan prowadzić pod własnym imieniem oraz numerem NIP działalność gospodarczą polegającą min. na: 1) sporządzaniu wniosków aplikacyjnych o dofinansowanie projektów/przedsięwzięć z funduszy publicznych, w szczególności Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych, wraz z załącznikami do tych wniosków – co do zasady na wystandaryzowanych formularzach udostępnianych przez instytucje wdrażające dane fundusze, które to formularze posiadają instrukcje ich wypełniania; 2) zarządzaniu projektami dofinansowanymi ze środków pochodzących z ww. Funduszy – w szczególności sporządzaniu pism do instytucji wdrażających, prowadzeniu korespondencji z nimi, bieżącym kontakcie z instytucjami zaangażowanymi bezpośrednio lub pośrednio przy realizacji projektów oraz prowadzeniu dokumentacji projektu; 3) sporządzaniu wniosków o płatność rozliczających dofinansowania projektów z ww. Funduszy, w szczególności w wystandaryzowanych systemach elektronicznej obsługi takich dotacji lub na wystandaryzowanych formularzach udostępnianych przez instytucje wdrażające dane fundusze, które to formularze posiadają instrukcje ich wypełniania. Wskazuje Pan również, że nie będzie oferować usług doradztwa w ramach usług wykazanych w pkt. 1) – 3).
Wątpliwości Pana dotyczą kwestii korzystania ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług wyszczególnionych w pkt 1) – 3) zaliczane m.in. do podklasy PKD 70.22.Z.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan wykonywać faktycznie czynności w zakresie opisanym we wniosku w pkt 1) – 3), podczas których, nie będzie Pan świadczyć usług w zakresie doradztwa, usług prawniczych, jubilerskich, ściągania długów, w tym factoringu oraz dokonywać dostaw opisanych w art. 113 ust. 13 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz, że przewidywana wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym (tj. od dnia w którym rozpoczął Pan działalność gospodarczą do końca roku podatkowego, tj. do dnia 31 grudnia) nie przekroczy kwoty 200 000 zł, to będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie przekroczy Pan limitu określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy jednak zaznaczyć, że w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opisanej we wniosku, przekroczy kwotę 200.000 zł wyliczoną w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej – stosownie do art. 113 ust.5 ustawy – zwolnienie podmiotowe straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Prawo do omawianego zwolnienia również straci Pan, gdy wartość sprzedaży w latach następnych przekroczy 200 000 zł lub zacznie wykonywać którąkolwiek z czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy.
Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Odnośnie powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz.1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).