Temat interpretacji
Opisana przez Wnioskodawcę usługa polegająca na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych, jako niezautomatyzowana, nie mieści się w definicji usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy. Miejsce świadczenia opisanej przez Zainteresowanego usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca winien ustalać z uwzględnieniem art. 28k ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej nieuznania świadczonej usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych jako usługi elektronicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej braku podstaw do ustalania miejsca świadczenia ww. usługi z uwzględnieniem art. 28k ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·nieuznania świadczonej usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych jako usługi elektronicznej;
·braku podstaw do ustalania miejsca świadczenia ww. usługi z uwzględnieniem art. 28k ustawy.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (wpływ 19 września 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), zarejestrowanym w Polsce.
Wnioskodawca realizować będzie programy telewizyjne w rozumieniu przepisów o radiofonii i telewizji. Realizowane przez Wnioskodawcę programy telewizyjne prowadzone będą z udziałem publiczności lub bez udziału publiczności, (...). Realizowane programy telewizyjne Spółka odpłatnie, (...), rozpowszechniać będzie na żywo za pomocą infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej transmisję programu do użytkowników (odbiorców). Rozpowszechnianiu realizowanych przez Spółkę programów telewizyjnych służyć będzie serwis internetowy. Na potrzeby odpłatnego rozpowszechniania realizowanych programów telewizyjnych Spółka zapewniać będzie obsługę płatności elektronicznych, korzystając z zewnętrznych operatorów płatności/bramek płatniczych.
Rozpowszechnienie realizowanego przez Wnioskodawcę programu telewizyjnego polegać będzie na tzw. streamingu, w ramach którego transmitowane dane docierają w jednym czasie do użytkowników (odbiorców). Udostępnienie realizowanych przez Spółkę treści następować będzie po dokonaniu zapłaty przez użytkownika (odbiorcę).
Realizacja oraz obsługa transmisji/umożliwienie odbioru programu telewizyjnego wymaga udziału zespołu (...) osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary niezbędne do realizacji programu telewizyjnego oraz jego transmisji, to jest:
(...).
Realizacja programu oraz obsługa transmisji/umożliwienie odbioru programu wymaga zaangażowania przez Spółkę zespołu wysoko wykwalifikowanych specjalistów, w tym (...). Realizowane przez Spółkę programy telewizyjne będą jednocześnie na żywo transmitowane za pomocą sieci telewizyjnych i/lub radiowych. Widzowie będą mieli możliwość interakcji z personelem Spółki w czasie rzeczywistym (...).
Wnioskodawca świadcząc opisaną powyżej usługę będzie dostawcą usług medialnych w rozumieniu art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2020 r. poz. 805 ze zm.). Opisana usługa przeznaczona będzie do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem. Wzmiankowana usługa świadczona będzie za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej.
Wykonanie opisanej usługi bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Odbiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług – będących przedmiotem zadanego pytania – będą podmioty niebędące podatnikami, posiadające siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, na terytorium państwa członkowskiego UE, innego niż terytorium Polski. Całkowita wartość tych usług, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego UE, innym niż terytorium Polski, pomniejszona o kwotę podatku, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 42.000 zł (10.000 euro). W poprzednim roku podatkowym Wnioskodawca nie świadczył tych usług.
Pytania
1.Czy opisana przez Wnioskodawcę usługa polegająca na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych, jako niezautomatyzowana, mieści się w definicji usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy miejsce świadczenia opisanej przez Wnioskodawcę usługi na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca winien ustalać z uwzględnieniem art. 28k ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, na przedstawione powyżej zapytanie należy udzielić odpowiedzi przeczącej.
Zdaniem Spółki opisana we wniosku usługa nie mieści się w definicji usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT. Ponadto, jako że opisana we wniosku usługa nie jest usługą elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, miejsce świadczenia nie będzie ustalane z uwzględnieniem art. 28k ustawy o VAT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Jak stanowi art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, ilekroć w ustawie mowa jest o usługach elektronicznych – rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1).
W myśl art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu, ust. 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku 1.
W pkt 4 załącznika 1 do ww. rozporządzenia wykonawczego, jako usługi elektroniczne wymienia się m.in.:
a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;
b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;
c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;
d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni;
f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;
g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;
h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;
i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.
Jak z powyższego wynika, usługa elektroniczna, to taka usługa, która łącznie posiada następujące cechy:
·Jej realizacja następuje za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
·Świadczenie tej usługi jest zautomatyzowane, a udział człowieka w tym świadczeniu niewielki,
·Wykonanie świadczenia bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka realizować będzie programy telewizyjne w rozumieniu przepisów o radiofonii i telewizji. Realizowane przez Spółkę programy telewizyjne prowadzone będą z udziałem publiczności lub bez udziału publiczności, (...). Wzmiankowane programy telewizyjne Spółka odpłatnie, (...), rozpowszechniać będzie na żywo za pomocą infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej transmisję programu do użytkowników końcowych (odbiorców). Formuła programu przewiduje interakcję personelu Spółki z widzami, (...). Realizacja oraz obsługa transmisji programu telewizyjnego/umożliwienie odbioru programu telewizyjnego wymaga udziału zespołu (...).
Z uwagi na powyższe należy przyjąć, że Wnioskodawca świadczyć będzie usługi za pośrednictwem dróg elektronicznych, w których udział człowieka, jak to przedstawione zostało w opisie zdarzenia przyszłego, ma decydujące znaczenie. W konsekwencji nie sposób uznać, że świadczenie tych usług będzie zautomatyzowane, czy, że będą one generowane automatycznie przez komputer i przesyłane Internetem lub siecią elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez odbiorcę. Fakt, że Spółka świadczyć będzie usługi z wykorzystaniem Internetu nie oznacza, że będą to automatycznie usługi elektroniczne. Nie wszystkie usługi oferowane za pośrednictwem dróg elektronicznych stanowią usługi elektroniczne, zwłaszcza gdy są to usługi jedynie udostępniane i zamawiane tą drogą, a faktycznie realizowane w sposób tradycyjny (z udziałem wielu osób), bez automatyzacji. Sam tylko elektroniczny sposób udostępniania usług nie czyni danego świadczenia usługą elektroniczną.
Godzi się również zauważyć, iż realizowany przez Spółkę program telewizyjny będzie jednocześnie transmitowany za pomocą sieci telewizyjnych i/lub radiowych, co w świetle pkt 4 załącznika 1 do powołanego wyżej rozporządzenia wykonawczego wyklucza opisaną we wniosku usługę jako usługę elektroniczną.
W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że usługa realizowana przez Spółkę nie będzie mieściła się w definicji usług elektronicznych, o których mowa w cytowanym art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak stanowi art. 28k ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Artykuł 28k ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy przedmiotem świadczenia są usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub elektroniczne.
Jako że opisana we wniosku usługa nie jest usługą elektroniczną, brak jest podstaw do ustalania miejsca świadczenia usługi z uwzględnieniem art. 28k ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w części dotyczącej nieuznania świadczonej usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych jako usługi elektronicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej braku podstaw do ustalania miejsca świadczenia ww. usługi z uwzględnieniem art. 28k ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Wskazać należy bowiem, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, że świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT – będzie realizował usługę polegającą na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych. Realizowane programy telewizyjne Spółka odpłatnie ((...)) będzie rozpowszechniać na żywo za pomocą infrastruktury teleinformatycznej umożliwiającej transmisję programu do użytkowników. Rozpowszechnianie realizowanego programu telewizyjnego polegać będzie na tzw. streamingu, w ramach którego transmitowane dane docierają w jednym czasie do użytkowników (odbiorców). Realizowane programy telewizyjne będą jednocześnie na żywo transmitowane za pomocą sieci telewizyjnych i/lub radiowych. Wnioskodawca świadcząc opisaną powyżej usługę będzie dostawcą usług medialnych w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji. Opisana usługa przeznaczona będzie do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem oraz świadczona będzie za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej. Wykonanie opisanej usługi bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Odbiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług będą podmioty niebędące podatnikami, posiadające siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, na terytorium państwa członkowskiego UE, innego niż terytorium Polski. Całkowita wartość tych usług, na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego UE, innym niż terytorium Polski, pomniejszona o kwotę podatku, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 42.000 zł (10.000 euro). W poprzednim roku podatkowym Wnioskodawca nie świadczył tych usług.
Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii uznania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych jako usługi elektronicznej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Zgodnie z treścią art. 2 pkt 25b ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach nadawczych – rozumie się przez to usługi nadawcze, o których mowa w art. 6b rozporządzenia 282/2011.
Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne – rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, str. 1, ze zm.):
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
W punkcie 4 załącznika I do ww. rozporządzenia (zał. II dyrektywy 2006/112/WE) wymienia się usługi takie jak:
a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;
b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;
c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;
d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni.
f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;
g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;
h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;
i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.
Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a)usług nadawczych;
b)usług telekomunikacyjnych;
c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d)CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f)płyt CD i kaset magnetofonowych;
g)kaset wideo i płyt DVD;
h)gier na płytach CD-ROM;
i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l)hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n)usług centrum wsparcia telefonicznego;
o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q)(uchylone);
r)(uchylone);
s)(uchylone);
t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że warunkiem koniecznym uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Warunek ten jednak nie jest wystarczający do uznania usługi za usługę elektroniczną w rozumieniu powołanych powyżej przepisów. Istotne jest wystąpienie następujących cech świadczonych usług:
·realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej
·świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
·ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
·nie są objęte wyłączeniem zawartym w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Jak stanowi art. 6b rozporządzenia 282/2011:
1)Usługi nadawcze obejmują usługi zawierające treści audio i audiowizualne, takie jak programy radiowe lub telewizyjne dostarczane za pośrednictwem sieci komunikacyjnych, powszechnie udostępniane przez dostawcę usług medialnych i objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną, przeznaczone do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem.
2)Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)programy radiowe lub telewizyjne transmitowane lub retransmitowane za pośrednictwem sieci radiowej lub telewizyjnej;
b)programy radiowe lub telewizyjne rozpowszechniane za pośrednictwem internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), jeżeli są nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pośrednictwem sieci radiowej lub telewizyjnej.
3)Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a)usług telekomunikacyjnych;
b)usług świadczonych drogą elektroniczną;
c)podawania informacji o wybranych programach na żądanie;
d)przenoszenia praw do nadawania lub transmisji;
e)dzierżawy sprzętu technicznego lub instalacji wykorzystywanych do odbioru nadawanych treści;
f)programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pośrednictwem internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pośrednictwem sieci radiowych lub telewizyjnych.
W analizowanej sprawie świadczona przez Wnioskodawcę usługa polegać będzie na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych dostarczanych za pośrednictwem internetu lub sieci elektronicznej. Rozpowszechnienie realizowanego przez Wnioskodawcę programu telewizyjnego polegać będzie na tzw. streamingu, w ramach którego transmitowane dane docierają w jednym czasie do użytkowników (odbiorców). Udostępnienie realizowanych przez Spółkę treści następować będzie po dokonaniu zapłaty przez użytkownika (odbiorcę). Zainteresowany powszechnie udostępniał będzie usługę jako dostawca usług medialnych. Usługa przeznaczona będzie do jednoczesnego słuchania lub oglądania zgodnie z zaplanowanym programem, nadawana jednocześnie z transmisją za pomocą sieci telewizyjnych i/lub radiowych. Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że umożliwienie odbioru programu telewizyjnego wymaga udziału zespołu (...) osób odpowiedzialnych za poszczególne obszary niezbędne do realizacji programu telewizyjnego oraz jego transmisji.
Zatem w świetle przedstawionych powyżej regulacji należy wskazać, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa umożliwienia odbioru programów telewizyjnych nie będzie stanowiła usługi elektronicznej, o której mowa w art. 2 pkt 26 ustawy. Z treści opisu sprawy wynika, że usługa wymaga udziału zespołu od kilkudziesięciu do nawet kilkuset osób w celu realizacji programu telewizyjnego oraz jego transmisji. W związku z tym, warunek wskazany w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011 dotyczący uznania, iż świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki, nie jest w przedmiotowej sprawie spełniony.
Natomiast świadczona przez Wnioskodawcę usługa umożliwienia odbioru programów telewizyjnych, z uwagi na spełnienie warunków zdefiniowanych w art. 6b rozporządzenia 282/2011, stanowić będzie usługę nadawczą, o której mowa w art. 2 pkt 25b ustawy.
Podsumowując, opisana przez Wnioskodawcę usługa polegająca na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych, jako niezautomatyzowana, nie mieści się w definicji usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać jako prawidłowe.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii podstaw do ustalania miejsca świadczenia ww. usługi z uwzględnieniem art. 28k ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Zgodnie z art. 28k ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Jak stanowi art. 28k ust 2 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1)usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2)usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3)suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
Jak wynika z opisu sprawy całkowita wartość świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, pomniejszona o kwotę podatku, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 42.000 zł (10.000 euro).
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dla świadczonych usług nie znajdzie zastosowanie wyłączenie z art. 28k ust. 2 ustawy (nie zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki zawarte w tym przepisie).
Tym samym, miejscem świadczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę usług (nadawczych) będzie miejsce, w którym podmioty (niebędące podatnikami) posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Podsumowując, miejsce świadczenia opisanej przez Zainteresowanego usługi polegającej na umożliwieniu odbioru programów telewizyjnych na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca winien ustalać z uwzględnieniem art. 28k ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii dotyczącej pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać jako nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA);
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).