Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy działki nr 1. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.364.2022.2.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.364.2022.2.MG

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy działki nr 1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipiec 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku naliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą nieruchomości nr 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy działki nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Uzupełnili go Państwo pismami z 13 września 2022 r. (wpływ 13 września 2022 r.), z 21 września 2022 r. (wpływ 21 września 2022 r.) oraz z 23 września 2022 r. (wpływ 23 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I. Nieruchomość położona jest Gminie M (dalej: Gmina, Wnioskodawca), obrębie Z.

W ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostę oznaczona jest nr ewid. 1 o powierzchni 0,3338 ha, w tym (…).

Dla przedmiotowej nieruchomości przez Sąd Rejonowy prowadzona jest księga wieczysta, w której w dziale II jako właściciel wpisana jest Gmina.

W dziale III „Prawa, roszczenia i ograniczenia” figuruje następujący wpis: (…).

Działka oznaczona nr ewid. 1 zabudowana jest budynkiem zabytkowego dworu o łącznej powierzchni użytkowej 372,18 m2 . Budynek w zabudowie wolnostojącej z pozostałościami parku (…). Teren nieogrodzony, bez utwardzeń, o nawierzchni gruntowej.

Nieruchomość posiada dostęp do następujących urządzeń sieci infrastruktury technicznej: przyłącza istniejące sieć energetyczna, sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna odprowadzana do zbiornika bezodpływowego. Dodatkowo w odległości ok. 200 m przebiega sieć gazu ziemnego, gminnej kanalizacji sanitarnej oraz sieć telefoniczna. Dojazd do nieruchomości drogą publiczną o nawierzchni asfaltowej.

Podstawowe parametry budynku:

-powierzchnia zabudowy 286,45 m2;

-powierzchnia użytkowa 372,18 m2.

Budynek (dwór murowany), zgodnie z ustaleniami Konserwatora Zabytków wzniesiony został w 2 połowie XIX wieku jako parterowy, pięcioosiowy z gankiem od południa. W początkach XX wieku powiększony, tj. nadbudowany o piętro i rozbudowany o parterowe części skrajne, a portyk o dwóch parach kolumn nakryto tarasem.

Na podstawie dokumentów archiwalnych ustalono, iż pierwsze umowy najmu lokali znajdujących się w budynku zawierane były w latach 1967-1985 i nadal były kontynuowane.

Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 20 maja 2016 r. Gmina stała się właścicielem nieruchomości, w której na dzień nabycia mieściły się mieszkania komunalne. Z uwagi na stan techniczny budynku umowy najmu rozwiązano z dniem 30 listopada 2019 r. Od tej daty nieruchomość nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy, czy też użyczenia.

Dla ww. nieruchomości brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, uchwalonym uchwałą Rady Gminy z dnia 26 sierpnia 2021 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość oznaczona nr ewid. 1 znajduje się na terenie o funkcji:

-MN tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej istniejące/proj.

Ponadto zgodnie z ww. studium na nieruchomości znajduje się obiekt zabytkowy.

Przedmiotowa nieruchomość znajduje się na obszarze Natura 2000: (…).

Decyzją z dnia 8 października 2021 r. Konserwator Zabytków orzekł o wyrażeniu zgody na sprzedaż nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, położonej w obrębie Z, oznaczonej nr ewid. 1 o pow. 0,3338 ha.

W związku z powyższym, w dniu 31 marca 2022 r. Rada Gminy uchwałą w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości stanowiącej własność Gminy oraz udzielenia bonifikaty od ceny nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, wyraziła zgodę na sprzedaż nieruchomości położonej w obrębie Z, oznaczonej nr ewid. 1 o pow. 0,3338 ha oraz na udzielenie 10% bonifikaty od ceny części nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

II. Nieruchomość położona w Gminie, obrębie Z.

W ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostę oznaczona nr ewid. 2 o pow. 0,1391 ha, w tym (…).

Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 20 maja 2016 r. Gmina stała się właścicielem nieruchomości.

Dla przedmiotowej nieruchomości przez Sąd Rejonowy prowadzona jest księga wieczysta, w której w dziale II jako właściciel wpisana jest Gmina.

Od momentu nabycia nieruchomość nie jest wykorzystywana przez Gminę.

Dla ww. nieruchomości brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, uchwalonym uchwałą Rady Gminy z dnia 26 sierpnia 2021 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy, nieruchomość oznaczona nr ewid. 2 znajduje się na terenie o funkcji:

-MN tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej istniejące/proj.

Dla ww. nieruchomości brak obowiązującej decyzji o warunkach zabudowy.

Przedmiotowa nieruchomość znajduje się na obszarze Natura 2000: (…).

Działka oznaczona nr ewid. 2 jest niezabudowana, teren działki stanowi nawierzchnia gruntowa, pojedyncze drzewa i rozproszone krzewy z samosiewu. Dojazd do nieruchomości drogą publiczną o nawierzchni asfaltowej. Nieruchomość nie posiada samodzielnych przyłączy infrastruktury technicznej. Przy działce przebiega sieć energetyczna i sieć wodociągowa.

W odległości ok. 100 m przebiega sieć kanalizacji sanitarnej oraz ok. 150 m sieci gazu ziemnego. Działka oznaczona nr ewid. 2 nie jest przedmiotem umowy dzierżawy, najmu, czy też użyczenia Rada Gminy uchwałą z dnia 31 marca 2022 r. wyraziła zgodę na sprzedaż w drodze przetargu nieruchomości położonej w obrębie Z oznaczonej nr ewid. 2 o pow. 0,1391 ha.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1.Na pytanie o treści: „Czy Wnioskodawcy w związku z nabyciem działki nr 1, o której mowa we wniosku, przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?” Wnioskodawca odpowiedział, że: „Wnioskodawcy nie przysługiwało takie prawo, gdyż w momencie nabycia działki nr 1 nie był naliczony podatek VAT”.

2.Na pytanie o treści: „Czy działka nr 1 była/jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, prosimy o podanie przepisu na podstawie, którego działalność ta korzystała ze zwolnienia od podatku” Zainteresowany poinformował, że: „Tak, działka nr 1 była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług – cele mieszkalne. Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług”.

3.Na pytanie o treści: „Czy nabycie działki nr 1 zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana, tj. czy został naliczony podatek VAT, czy też zwolniona)?” Gmina wskazała, że: „Nabycie działki nr 1 nie zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w momencie nabycia działki nr 1 nie był naliczony podatek VAT”.

4.Na pytanie o treści: „W jaki sposób od momentu nabycia do momentu sprzedaży działka nr 1 była/jest/będzie wykorzystywana przez Gminę?” Zainteresowany poinformował, że: „Działka nr 1 była wykorzystywana na cele mieszkaniowe – wynajem lokali (do dnia 30 listopada 2019 r.). Obecnie nie jest wykorzystywana”.

5.Na pytanie o treści: „Czy w odniesieniu do budynku znajdującego się na działce nr 1 będącej przedmiotem sprzedaży, doszło już do pierwszego zasiedlenia (zajęcia, używania) w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą? Jeżeli tak, to kiedy to miało miejsce (proszę wskazać miesiąc i rok)” Gmina poinformowała, że: „W myśl wskazanej ustawy doszło do pierwszego zasiedlenia”.

6.Na pytanie o treści: „Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, a momentem sprzedaży nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” Zainteresowany udzielił odpowiedzi, że: „Tak”.

7.Na pytanie o treści: „Czy Gmina wykorzystywała ww. budynek wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług?” Gmina udzieliła odpowiedzi, że: „Tak – na cele mieszkalne”.

8.Na pytanie o treści: „Czy w odniesieniu do ww. budynku ponoszono wydatki na ulepszenie tego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu?” Zainteresowany poinformował, że: „Nie ponoszono takich wydatków”.

9.Na pytanie o treści: „Czy na działce nr 1 będącej przedmiotem sprzedaży, na moment ich dostawy znajdować się będą urządzenia budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)? Jeśli tak, to proszę wskazać, jakie i z jakim budynkiem/budowlą są one powiązane?” Wnioskodawca odpowiedział, że: „Tak, znajduje się przyłącze wodociągowe oraz szambo szczelne z podłączeniem do budynku”.

10.Na pytanie o treści: „Czy na moment sprzedaży na działce nr 1 będą znajdowały się inne naniesienia, które będą stanowiły budynki, budowle lub ich części w rozumieniu ustawy Prawo budowlane?” Gmina wskazała, że: „Na działce nie znajdują się inne naniesienia, które będą stanowiły budynki, budowle lub ich części w rozumieniu ustawy Prawo budowlane”.

Pytanie

W związku z przeznaczeniem do sprzedaży nieruchomości położonej w obrębie Z oznaczonej nr ewid. 1 o pow. 0,3338 ha, Gmina zwraca się z zapytaniem, czy do ceny nieruchomości należy doliczyć podatek VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Państwa stanowisko w sprawie (stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1).

Mając na uwadze art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata

W związku z powyższym do ceny nieruchomości oznaczonej nr ewid. 1 o pow. 0,3338 ha nie zostanie doliczony podatek VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunty niezabudowane, jak i zabudowane, spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wątpliwości Państwa w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gmina w związku z przeznaczeniem do sprzedaży nieruchomości oznaczonej nr ewid. 1 będzie mogła zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że Gmina dokonując sprzedaży nieruchomości – tj. czynności wykonywanej na podstawie umowy cywilnoprawnej – wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z tym dostawa działki nr 1 jako związanej z prowadzoną działalnością gospodarczą, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z regulacja zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy.

Jednakże wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwa stawka podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone w art. 43.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Przy czym, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

– zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy :

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy zgodnie, z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy ww. obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” będących przykładowymi obiektami, które nadają działce status gruntu zabudowanego. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć: budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ponadto w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem ww. budynku usytuowanego na działce będącej w użytkowaniu wieczystym nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Należy wskazać, że – jak wynika z opisu sprawy – działka oznaczona nr ewid. 1 zabudowana jest budynkiem zabytkowego dworu. Budynek w zabudowie wolnostojącej z pozostałościami parku (…). Teren nieogrodzony, bez utwardzeń, o nawierzchni gruntowej. Nieruchomość posiada dostęp do następujących urządzeń sieci infrastruktury technicznej: przyłącza istniejące – sieć energetyczna, sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna odprowadzana do zbiornika bezodpływowego. Dodatkowo w odległości ok. 200 m przebiega sieć gazu ziemnego, gminnej kanalizacji sanitarnej oraz sieć telefoniczna. Budynek (dwór murowany), zgodnie z ustaleniami Konserwatora Zabytków wzniesiony został w 2 połowie XIX wieku jako parterowy, pięcioosiowy z gankiem od południa. W początkach XX wieku powiększony, tj. nadbudowany o piętro i rozbudowany o parterowe części skrajne, a portyk o dwóch parach kolumn nakryto tarasem. Na podstawie dokumentów archiwalnych ustalono, iż pierwsze umowy najmu lokali znajdujących się w budynku zawierane były w latach 1967-1985 i nadal były kontynuowane. Na podstawie decyzji Wojewody z dnia 20 maja 2016 r. Gmina stała się właścicielem nieruchomości, w której na dzień nabycia mieściły się mieszkania komunalne. Działka nr 1 była wykorzystywana na cele mieszkaniowe – wynajem lokali (do dnia 30 listopada 2019 r.). Obecnie nie jest wykorzystywana. Działka nr 1 była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług – cele mieszkalne. Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Nabycie działki nr 1 nie zostało dokonane w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w momencie nabycia działki nr 1nie był naliczony podatek VAT. W odniesieniu do budynku znajdującego się na działce nr 1 będącej przedmiotem sprzedaży, w myśl ustawy art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług doszło do pierwszego zasiedlenia. Ponadto pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, a momentem sprzedaży nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Gmina wykorzystywała ww. budynek wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na cele mieszkalne. W odniesieniu do ww. budynku nie ponoszono wydatków na ulepszenie tego budynku. Na działce nr 1 będącej przedmiotem sprzedaży, na moment jej dostawy znajdować się będą urządzenia budowalne przyłącze wodociągowe oraz szambo szczelne z podłączeniem do budynku. Z kolei na moment sprzedaży na działce nr 1 nie będą znajdowały się inne naniesienia, które będą stanowiły budynki, budowle lub ich części w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Zatem – jak wynika z opisu sprawy – znajdujący się na przedmiotowej działce budynek został już zasiedlony. Zatem zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W odniesieniu do budynku nie były ponoszone wydatki na ulepszenie tego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. obiektu. Ponadto, dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym ww. budynek jest posadowiony, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, co wynika z treści art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku ze sprzedażą ww. nieruchomości, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, Gmina przy sprzedaży nieruchomości oznaczonej nr ewid. 1 nie będzie zobowiązana doliczyć podatku VAT, ponieważ ww. transakcja dostawy budynku wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą nieruchomości nr 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy działki nr 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostało wydane 14 września 2022 r. postanowienie o zastosowaniu do sprawy interpretacji ogólnej o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.463.2022.1.MG.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).